بازگشت کارگردانان به تئاتر/تلاش برای رونق دوباره سالنهای نمایش
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۲۹۷۸
استقبال همگانی دوباره از تئاتر میتواند پایانی بر بیکاری دو ساله تئاتریها باشد، هنرمندانی که روزهای سختی را پشت سر گذاشته و حتی بسیاری از آنان مجبور به ترک هنر و رجوع به مشاغل دیگر شدند، شاید رونق دوباره تئاتر فرصتی باشد که این هنرمندان بتوانند بار دیگر دلگرم به حضور در صحنه ها باشند.
خبرگزاری میزان - سالنهای تئاتر طی دو سال گذشته وضعیت ناامید کنندهای را پشت سر گذاشتهاند، وضعیتی که منجر به تعطیلی برخی سالنهای خصوصی و همچنین بلاتکلیفی در وضعیت اجراها در سالنهای دولتی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هرچند ضرر وارده بر سینما از لحاظ مالی بالا تصور میشود اما تئاتر به واقع مظلومترین هنر در دوران کرونا بود، این هنر در دوران اوج خود هم گردش مالی خوبی را ندارد و با آمدن این بیماری همان اندک درآمد اهالی تئاتر قطع شد.
هرچند که کرونا حرکت چرخ تئاتر را به مدت دو سال بسیار کند کرده بود اما شاید یکی از نکات مهم آن ظهور و بروز کارگردانان جوان بود، کارگردانانی که در دوران پیش از کرونا به دلیل لابی سالنهای دولتی و همچنین هزینه های سالنهای خصوصی قادر به اجرا نبودند و این دو سال فرصتی شد تا با غیبت بسیاری از کارگردانان صاحب سبک فرصت تجربه پیدا کنند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدالبته نباید فراموش کرد که این حضور حداکثری تضمین کننده کیفیت آثار نبوده است، اما در بدترین حالت شاید کرونا به برخی استعدادها فرصت خودنمایی داد. حال بعد از بهتر شدن وضعیت بیماری کرونا و واکسیناسیون سراسری در کشور تئاتر جان تازه ای به خود گرفته است.
پاییز امسال و بعد بازگشایی کامل تماشاخانه ها تعداد و تنوع آثار روی صحنه در شهر تهران مثال زدنی بود، هرچند هنوز سالنها میزبان پنجاه درصد مخاطبان هستند اما همین استقبال نسبی هم در مقایسه با دو سال گذشته امیدوار کننده است.
حال با نزدیک شدن به جشنواره تئاتر فجر در دوره چهلم و تصمیم دبیرخانه مبنی بر حضور برخی آثار که به دلیل کرونا فرصت اجرا نداشته اند، تعداد آثار در آذر ماه نسبت به ماه گذشته خود چندین برابر شده است. هرچند این تصمیم دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر ایرادات جدی دارد اما همین عاملی بود تا برخی چهره های مطرح این هنر که دو سال گذشته غایب بودند به سودای فجر هم که شده آماده به کار شوند.
از دیگر موهبات دو سال کرونایی تئاتر توجه ویژه گروه ها به متون ایرانی بود، اتفاقی که پیشتر اتفاق میافتاد، هرچند شاید این توجه ویژه به متون ایرانی موجی گذرا باشد اما همین موج گذرا هم می تواند نویسندگان داخلی را امیدوار کند.
طی سال جاری صحنه تئاتر کشور شاهد آثار با کیفیت ایرانی همچون «غلامرضا لبخندی»، «آهو»، «خاک سفید»، نظام آباد، تختی در هتل آتلانتیک بود، البته این آثار تنها نمایشهای ایرانی روی صحنه نبودند. همچنین نمایش هایی همچون هاری، دروغ، برلینگتون، خانه شیشه ای آلما و دن کیشوت از دیگر آثار موفق این دوران بودند.
خوشبختانه تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی پس از دو سال بار دیگر شاهد حضور کارگردانان حرفه ای است، مهران رنجبر «دیگو مارادونا» را روی صحنه می برد، مانستر از کوروش شاهونه باز اجرا می شود، سجاد افشاریان بک تو بلک را در سالن شهرزاد اجرا کرده و رها حاجی زینل «کباب» را به عمارت نوفل لوشاتو خواهد برد.
این استقبال همگانی دوباره از تئاتر میتواند پایانی بر بیکاری دو ساله تئاتریها باشد، هنرمندانی که روزهای سختی را پشت سر گذاشته و حتی بسیاری از آنان مجبور به ترک هنر و رجوع به مشاغل دیگر شدند، شاید رونق دوباره تئاتر فرصتی باشد که این هنرمندان بتوانند بار دیگر دلگرم به حضور در صحنه ها باشند.
به همین مناسبت خبرگزاری میزان به معرفی برخی آثار موفق این روزهای تئاتر کشور پرداخته است:
مانستر
نویسنده: کوروش شاهونه، حمید رضا اسدزاده
کارگردان: کوروش شاهونه
تهیه کننده: سجاد افشاریان
بازیگران: ابراهیم ناییج، علی حسین زاده، علیرضا کرمی و ریحانه رضی
بابا آدم
نویسنده و کارگردان: لیلی عاج
تهیه کننده: امیرحسین شفیعی
بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه) جواد پورزند، الهام شعبانی، حمید محمدی، سیدجواد حسینی، شهروز آقائی پور، مهتاب محسنی، سیامک زینالدینی، رضا جوشنی، رامین قربانی
هاری
نویسنده و کارگردان: افشین زمانی
تهیه کننده: رایکا رمضانی
بازیگران: (به ترتیب ورود) محمدرضا خادمی، هانا کامکار، مهسا ظهیری، نریمان عابدی، آریا تحویلدار، حامد مهدی نژاد، سحر دیده ور، حمیدرضا محمدی، شادی ضیایی. نیلوفر شیخ، نسیم شجاعی، افشین زمانی
دروغ
نویسنده: فلوریان زلر
کارگردان: مسعود صالحی
بازیگران: ساناز روشنی، سپهر محمودی، سمیرا کریمی و منوچهر رمضانی
بک تو بلک
نویسنده، طراح و کارگردان: سجاد افشاریان
بازیگران: سجاد افشاریان، نیکو بستانی، مهدی زندیه
باب بارا
نویسنده، طراح و کارگردان: نیما ایمان زاده
تهیه کننده: نوید محمدزاده
بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) ژینا احمدی، آیدا احمدی، کیان امانی، نیما ایمان زاده، الناز پولادی، سارینا تورانی، هیژا حیدری، مصطفی دولتیاری، معید رحمانی، آشیل رحیمی، مهنا زارع، ماردین زمانی، شیرزاد ساعدی، نگاه سلیمان پور، هونیا صادق ایوبی، سحر فاتحی، نونا فاطمی، کیانوش فرزین، آذین کنعانیان، شاداب کوکبی، اسرا گلمرادی، هانی لاهورپور، تارا محمدنژاد، متین محمدی، بهراد مرادی، روژینا ملک، سمیه یوسفی
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار تئاتر اخبار نمایشمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار تئاتر اخبار نمایش دو سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
الزام فرهنگسازی برای کتابهای الکترونیکی
علی گلشن نویسنده کتابهای کودک و نوجوان معتقد است باید برای کتابهای الکترونیکی فرهنگسازی مناسبی انجام شود و در کنار آن حق مولف نیز در نظر گرفته شود.
به گزارش ایسنا، در آستانه برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، علی گلشن، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگویی درباره وضعیت چاپ و نشر کتاب این حوزه اظهار کرد: کتابها چاپ میشوند، اما به دلیل هزینههای چاپ و گرانی کاغذ، ناشران زیر بار چاپ کتابهایی که همراه با ریسک هستند و یا پیشبینی میشود که فروش خوبی نداشته باشند، نمیروند. بنابراین بیشتر آثار ترجمه را انتخاب میکنند یا کتابهایی که در سطح بینالمللی دیده شدهاند و یا جوایزی را از آن خود کردهاند تا فروش آنها تضمینشده باشد.
او ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم کتابهای تالیفی کمتر مورد توجه واقع میشوند، چرا که کتابها چاپ اول خود را پشت سر میگذارند، ولی با توجه به قیمت بالای کتاب از فروش چندانی برخوردار نخواهند بود. در واقع باید گفت گرانی کاغذ و چاپ به تولید آثار صدمه زده است و از سوی دیگر این گرانی روی سبد فرهنگی خانواده نیز اثر گذاشته و به نوعی سهم کتاب برای بچهها در خانوادههای سطح متوسط به کمترین میزان ممکن در چندین سال گذشته رسیده است.
نویسنده کتاب «گوزن زرد ایرانی» همچنین با اشاره به اینکه این وضعیت در تهران به اینگونه است و شهرهای دیگر وضعیت بدتری دارند، گفت: دسترسی به کتاب خوب بسیار کاهش یافته است. من حداقل درباره آثار خودم که چاپ کانون پرورش فکری هستند و قیمت مناسبتری دارند این را میدانم. کتابهای کانون به دلیل قیمت مناسبی که دارند بیشتر مورد توجه هستند، اما در تجدید چاپ کتابها نیز با توجه به قیمتهای جدید و نسبت به تلاش کانون برای ارائه قیمت مناسب، اما شاهد تحمیل هزینه بالایی به خانواده هستیم.
گلشن بیان کرد: از سوی دیگر کتابهای کودک با توجه به قیمتهایشان امروز تبدیل به یک کالای لوکس شدهاند و هر کسی به سمت آن نمیرود. در صورتیکه همیشه شعار ما این بوده که کتاب برای همه است و همه باید توان خرید داشته باشند. در همه جا حتی روستاها، کودکان حق دارند که دسترسی به کتابهای خوب داشته باشند. اما الان این اتفاق به شکلی رقم خورده که کتابهای خوب به تعداد محدود و صرفا برای یک قشر خاص قابل خرید است و این بسیار دردناک بوده و باعث ناراحتی است.
این نویسنده اظهار کرد: با ناشران که صحبت میکنم آنها میگویند هزینه چاپ برای ناشران بالاست و چارهای نیست اما در پایان ضرر این خروجی به کودکان وارد میشود. ای کاش راهکاری پیدا شود تا ناشران بتوانند با هزینه بهتری دست به چاپ بزنند و کتاب با قیمت مناسبی در اختیار عموم بهویژه کودک و نوجوان قرار گیرد.
او در ادامه به استقبال از کتابهای دیجیتال اشاره کرد و افزود: این روزها بسیاری به سمت تهیه نسخه پیدیاف یا الکترونیکی کتابها رفتهاند که این هم راهکاری است، اما مگر میشود همه کتابها را به این شکل در اختیار مخاطب قرار داد؟ چرا که هم زمانبر است و هم این که همه افراد دسترسی به فضای مجازی و اینترنت ندارند که بخواهند این کار را انجام دهند. در پایان این آثار هم باید خریداری شوند، اما در مناطق روستایی و یا شهرهای دیگر اینترنت و دسترسی به ابزار دیجیتال محدود است و بچهها باز هم امکان استفاده از آثار را ندارند. ضمن اینکه فرهنگ استفاده از کتابهای الکترونیک و دیجیتال در کشور ما وجود ندارد و بیشتر تمایلمان به سمت استفاده از کتابهای فیزیکی و تورق آن است.
گلشن در ارتباط با تاثیر کتابهای دیجیتال روی مطالعه نیز گفت: یک قشر خاص دسترسی به این امر دارند و به طور کلی نمیتوان این را تایید کرد. استفاده از کتابهای دیجیتال صرفا در تهران و شهرهای بزرگ وجود دارد. اما در شهرهای کوچکتر این گونه نیست، چرا که دسترسی وجود ندارد. باید برای هر چیزی فرهنگسازی شود. باید برای کتابهای الکترونیکی نیز این فرهنگسازی انجام شود. من وقتی با بچهها در مراکز کانون یا شهرهای مختلف صحبت میکنم، میگویند ترجیح ما این است که یا کتابی را نخوانیم یا اگر هم میخوانیم فیزیکی باشد، اگر قرار است پای رایانه باشیم علاقهمند به بازی هستیم تا اینکه کتاب بخوانیم. بنابراین هنوز این فرهنگ در جامعه ما ایجاد نشده است و خیلی از آن استقبال نمیکنند.
او در پایان سخنان خود اظهار کرد: چاپ کتاب برای نویسندگان به نوعی منبع درآمد است و برای هر چاپ کتاب ناشر باید به نویسنده مبلغی پرداخت کند. میتوان گفت تجدید چاپ کتاب برای نویسنده مانند بیمه عمر است که در طول سال این درآمد از آثار حاصل میشود. وقتی این آثار الکترونیکی هستند و در فضای مجازی منتشر میشوند دیگر این اتفاق رخ نمیدهد و یا خیلی کم پیش میآید. در نتیجه نویسنده از دریافت حق چاپ محروم میشود و همین امر نیز موجب شده تا نویسندگان با دیجیتالی شدن کتاب موافق نباشند. از جمله خود من، چرا که این نویسنده است که متضرر میشود و این اتفاق خوبی نیست.
سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود.
انتهای پیام