تهديد وزیر به احضار
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۳۲۱۲
آفتابنیوز :
وزیر ارشادی که بهتازگی در دیدار با اعضای شورای عالی تهیهکنندگان سینما، با دفاع از ترکیب اعضای شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی از صلاحیت آنها صحبت و تأکید کرد که اکثر قریب به اتفاق اعضای این شورا دارای مدارج علمی بالا و تحصیلکرده هستند و نگاه فرهنگی و هنرمندانه دارند و برخی از آنها، حوزه سینما را شبانهروز پیگیری میکنند، دائم فیلم میبینند و نگاه علمی و هنرمندانه به آثار تولیدشده در این حوزه دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما نوباوه در اعتراضهای اخیرش به وزیر ارشاد به بیش از30 فیلم مسئلهدار اشاره کرده و گفته است که این فیلمها از کمیته شورای نمایش مجوز نمایش گرفتهاند و تأکید کرده است در این فیلمها ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی زیر سؤال رفته است و با وجود مخالفتهای صورتگرفته، این فیلمها در کمیته شورای نمایش مجوز گرفتهاند اما اگر این فیلمها اکران شوند ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فرا خواهیم خواند و مطمئنا اکران آن با واکنش عمومی مواجه خواهد شد.
نوباوه در حالی از تعدادی فیلم مسئلهدار نام میبرد که عموما بسیاری از فیلمها در دوران همهگیری کرونا و تعطیلی سینماها و عدم تشکیل شوراهای پروانه ساخت و نمایش، در صف تصمیمگیری ماندهاند و برخی در بازه زمانی خرداد تا شهریور سال جاری پروانه نمایش دریافت کردند و با اعلام وضعیت عادیتر برای سینماها در نهایت برخی از آنها راهی اکران شدند و متر و معیار او در مسئلهداربودن این تعداد فیلم دقیقا مشخص نیست.
اما قطعا دفاع وزیر ارشاد از اکران فیلم «گشت ارشاد 3»، یکی از فیلمهایی که زمزمههای توقیفش به واسطه حضور بازیگری که به خارج از ایران مهاجرت کرده است به گوش میرسید، از بحثبرانگیزترین موضوعات هفتههای اخیر بوده است: «اگر یک تهیهکننده یا کارگردانی ۱۰ میلیارد هزینه میکند و یک فیلم سینمایی میسازد، نباید سرمایه این افراد برای رفتار یک بازیگر به خطر بیفتد». این صحبتهای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره فیلمی است که این روزها بیشترین آمار مخاطب در سینماها را دارد و سینماگرانی که فیلمهایشان با مشکل در اکران روبهروست را دلگرم کرده است و باید دید مواضع او در مقابل لیست بلندبالای فیلمهای توقیفی سالهای اخیر چه خواهد بود؟
مدتی قبل هم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت، مشکلات و چالشهای سینما، موضوعاتی مانند محتوای ضعیف فیلمهای تولیدشده، تحول در سینمای کشور، قدرت حاکمیت غیررسمی در عرصه هنر، نظارت همراه با برنامهریزی از طرف وزارت ارشاد، تعیین بسته زمانی مشخصشده برای رسیدن به اهداف، حفاظت از فرهنگ در قالب سینما، همچنین حمایت از فیلمسازان انقلابی، مشکلات معیشتی هنرمندان در دوران کرونا، بیمه هنرمندان و اصلاح آییننامه سازمان سینمایی و ضرورتهای پیشرو به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه داد.
او در بخشی از صحبتهایش با بیان اینکه سینمای ایران در کنار رشد علمی و نظامی مهمترین شناسه و شاخصه بینالمللی ماست گفت: «این بدان معنا نیست که به نقطه ایدئال و مطلوب رسیدهایم. بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع نیستند و در شأن یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست. قطعا از این پس، به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمیدهیم زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشهمحور و سینمای خانوادهمدار است. مسیر پیشروی سینما بسیار امیدوارکننده است و با توجه به برنامهریزیها، تعاملات و افقهای پیشبینیشده در چهار سال آینده در حوزه تولید، حمایت از سینماگران و توسعه زیرساختهای سینما اتفاقهای خوبی خواهد افتاد».
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه مردم دوست دارند فیلم سالم ببینند و تلاش خواهیم کرد که این خواسته برآورده شود، گفت: «ما مخالف فیلم در حوزههای سیاسی یا ژانرهای دیگر نیستیم اما دیگر در میان آثار تولیدی، فیلم مبتذل نخواهیم داشت. اگرچه سازمان سینمایی الان با انبوهی از تولیدات دپوشده مواجه است که باید مشکلات و اشکالات آنها مدیریت شود اما در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلمهای سخیف و مبتذل صادر نمیکنیم».
او با بیان اینکه در زمینه صدور مجوز ساخت و اکران با هنرمندان شفاف خواهیم بود، ادامه داد: «اگر طرحی دارای ایراد است در صورت اصلاح کامل، مجوز ساخت خواهد گرفت و با این روش دیگر کارگردان و سازندگان فیلم بعد از ساخت اثر گرفتار موانع و آسیب نمیشوند». او از اصلاح آییننامههای شوراهای مختلف، مؤسسات و جشنواره خبر داد و افزود: «احیای سینمای خانوادهمحور را از جمله مأموریتهای مهم سازمان سینمایی در دوره جدید میدانم، میتوان چشمانداز سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ را تحقق سینمای خانوادهمحور، قصهگو و اخلاقمدار دانست».
ضرورت بازسازی و تحول سینما، لزوم حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخشهای سینما و هنر در راستای نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب، تحول ساختارها، تقویت نیروی انسانی جدید، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی و حمایت از فیلمهای اجتماعی و کمدی با مضامین سالم و خانوادهمحور ازجمله گزارههای مورد تأکید رئیس سازمان سینمایی بود.
حالا اما به بهانه صحبتهای اخیر بیژن نوباوه نگاهی به کارنامه اعضای جدید شورای پروانه نمایش میاندازیم.
حجتالاسلام محمد قمی: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، عضو هیئت امنای این سازمان و همچنین عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی جوانان است.
محمدحسین نیرومند: او در دولتهای نهم و دهم، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، در دولت سیزدهم هم بهعنوان مشاور هنری و سینمایی منصوب شد. نیرومند، فارغالتحصیل کارشناسی طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای گواهینامه درجه یک هنری است. او در دورهای، سردبیر و مدیرمسئول کیهان کاریکاتور بود و ازجمله سوابقش، میتوان به مدیریت گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو سیما، سرپرستی دفتر طنز مرکز هنرهای تجسمی و معاونت سینمایی حوزه هنری و دبیری شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور اشاره کرد. مدیرعاملی انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس از دیگر سوابق محمدحسین نیرومند است.
پژمان لشگریپور: تهیهکننده سینما و نماینده شورای پروانه ساخت. او فارغالتحصیل رشته علوم و حقوق سیاسی از دانشگاه تهران و دانشآموخته كارگردانی و تدوین سینما از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. لشگریپور فعالیت هنریاش را از سال 1373 آغاز كرد. او چندین فیلم كوتاه مستند و داستانی را كارگردانی كرده است.
پرویز شیخطادی: کارگردان، فیلمنامهنویس و طراح صحنه و لباس سینمای ایران است. «روزهای زندگی»، «شکارچی شنبه» و «سینهسرخ» ازجمله فیلمهایی است که او نوشته و کارگردانی کرده است.
سعید مستغاثی: منتقد، نویسنده و نماینده شورای پروانه ساخت. او کار تحقیقاتی و نوشتاری را از سال ۱۳۶۷ با انتشارات سروش و کتاب «تقویم تاریخ انقلاب اسلامی» آغاز کرد. او از اوایل دهه ۷۰ از طریق همکاری با بنیاد سینمایی فارابی و فصلنامه این بنیاد وارد مطبوعات سینمایی شد و از آن پس در نشریات مختلف قلم زد. از جمله: هفتهنامه سینما، دنیای تصویر، نقد سینما، سوره، اطلاعات بینالملل، فیلم و سینما، فیلم و هنر، آفرینش، بنیان، آیینه جنوب، بهار، نوروز، حیات نو، همشهری، جهان سینما، فیلمنگار و... و در این نشریات مسئولیتهایی از قبیل دبیر سرویس نقد فیلم، دبیر بخش ایرانی، مسئول بخش خارجی و... را برعهده داشت. مستغاثی از سال ۱۳۷۴ به برنامهسازی در تلویزیون روی آورد؛ ابتدا برای برنامههایی همچون «سینما تئاتر ۷۴»، «با شما برای شما»، «زن در تاریخ سینما» و «مستند ۴» نویسندگی و کارشناسی کرد و سپس با کارگردانی مجموعه مستند - داستانی «محراب انقلاب» در سال ۱۳۸۴ وارد جرگه فیلمسازی شد. پس از آن ساخت مجموعههای مستند «راز آرماگدون»، «پیش از آغاز»، «آب در هاون»، «راز آرماگدون۲: ارتش سایهها»، «راز آرماگدون۳: معبد تاریکی»، «راز آرماگدون۴: پروژه اشباح»، «اشغال»، «...و اینک آخرالزمان» و «در مسیر نیل» در کارنامه او به ثبت رسیده است. وی هماکنون در حال ساخت مجموعهای مستند درباره تمدن اسلامی است.
رضا شاکری: از مدیران سازمان صداوسیما.
جواد رمضاننژاد: رئیس مرکز سیمافیلم. او مدتی عهدهدار مدیریت شبکه پنج بود و پیش از آن نیز مدیریت شبکه افق را برعهده داست و قبل از آن هم مدیر گروه مستند شبکه چهار، عضو شورای طرح و برنامه شبکه چهار سیما، عضو شورای راهبردی مرکز سیمافیلم، عضو شورای بررسی طرح برنامههای مستند سیما، مدیر مجتمع آموزشی شهید آوینی مرکز بسیج صداوسیما، سردبیر بخشهای خبری مختلف رادیو و تلویزیون و... بوده است.
سهیلا صادقی: استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
و در نهایت بیژن نوباوه که هم نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است و هم عضو جبهه پایداری است؛ طیف سیاسی اصولگرا و البته رادیکالی که همواره مواضع اعضایش حاشیهساز بوده است. نوباوه در حالی نایبرئیسی کمیسیون مجلس را برعهده دارد که مرتضی آقاتهرانی از دیگر اعضای جبهه پایداری رئیس این کمیسیون است.
آقاتهرانی تا چندی پیش و قبل از صادق محصولی دبیرکلی پایداری را هم برعهده داشت و یکی از نیروهای شاخص این طیف اصولگرا محسوب میشود. نکته قابل تأمل این است که گویا به نوعی حوزه فرهنگی در مجلس در اختیار همین گروه سیاسی یعنی پایداریهاست و خط و ربطهای فرهنگی مجلس را آنها تعیین میکنند؛ نیروهایی که از یک سو همواره با بدنه اصلی اصولگرا زاویههای جدی داشتهاند و خاصه در حوزه سیاسی هیچگاه تمایلی به وحدت با اکثریت اصولگرایان نداشتهاند که شاهد مثالش اختلافات وسیع ایشان در هر انتخابات با دیگر اصولگرایان است. از سوی دیگر پایداریها در حوزه فرهنگی هم خوانش متفاوتی نسبت به قاطبه اصولگرایان دارند؛ آنها خود را انقلابیتر میدانند و حتی با استناد به سخنان اعضای نزدیک به پایداری میتوان گفت که رئیسی نیروی ایدئال آنها نبوده است؛ چنانکه پیش از انتخابات ریاستجمهوری زمزمههایی به گوش میرسید که شاید آنها از سعید جلیلی حمایت کنند که البته با کنارهگیری جلیلی از انتخابات به نفع رئیسی محمل ایجاد چنین اختلافی بهوجود نیامد.
حالا اما گرچه پایداریها شاید از نظر انقلابیگری چندان با دولت رئیسی همخوان نباشند اما به هر روی به نظر میرسد که در حوزه فرهنگی پایگاه مجلس را در اختیار دارند و همین اظهارنظر نوباوه را میتوان به نوعی نشانهای از تفاوت نسبی نگاه فرهنگی و ایدئولوژیک نیروهای پایداری مستقر در مجلس با دولت رئیسی دانست؛ زیرا پایداریها پیش از این از نظر فکری منسوب به دیدگاههای آیتالله مصباح بودهاند؛ شخصیتی که علاوه بر وجه سیاسی در حوزه فکری و اندیشهای نظرات خاص خود را داشت و طبیعی است که نیروهای علاقهمند به او حتی پس از درگذشتش سعی کنند حامل ایدئولوژیهای طیف متبوع خود و البته آیتالله مصباحیزدی باشند و در این مسیر به بهانه اکران چند فیلم حتی از وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصولگرای سیدابراهیم رئیسی هم رد شوند.
منبع: روزنامه شرقمنبع: آفتاب
کلیدواژه: سینما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد سازمان سینمایی شورای پروانه پروانه نمایش سینمای ایران رئیس سازمان پروانه ساخت فیلم ها پایداری ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»