Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان در صدر یک هیأت بلندپایه در «کابل» با اعضای دولت موقت طالبان دیدار کرد.

ایرگاش‌یف با مقاماتی در وزارتخانه‌های امور خارجه، وزرات کشور، امور اجتماعی، انرژی و اقتصادی مذاکراتی داشت.

وی در این دیدار، اوضاع جاری در کشور، تلاش برای ارائه کمک بشردوستانه به مردم افغانستان، اجرای طرح‌های بزرگ زیربنایی در زمینه‌های انرژی و حمل و نقلی را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای دولت موقت طالبان از «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان بابت حمایت‌های فعال از مردم افغانستان در این دوران سخت و تلاش‌های دولت جدید در تامین صلح و ثبات در این کشور قدردانی کردند.

اعضای دولت موقت برای اقدامات انجام شده توسط ازبکستان جهت صادرات بدون وقفه انرژی، فعالیت مرزهای ازبکستان و افغانستان، مساعدت برای بازسازی فعالیت فرودگاه بین المللی شهر «مزار-شریف»، ارائه به موقع کمک بشردوستانه ارزش بسیاری قائل شدند.

مقامات طالبان آمادگی خود را برای آغاز اجرای طرح‌های زیربنایی مطرح شده توسط ازبکستان مانند ساخت خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» و خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» که یک حلقه کلیدی در جذب کشور به پروسه‌های همگرایی منطقه‌ای و به هم پیوستگی خواهد بود، اعلام  کرد.

مقامات طالبان تاکید کردند از قلمرو این کشور هیچ وقت حتی کوچک ترین تهدیدی به ازبکستان و دیگر کشورهای منطقه و به طور کلی جهان پیش نخواهد آمد.

مقامات طالبان همچنین آمادگی خود را برای بازسازی آرامگاه‌های نیاکان بزرگ مردم دو کشور از جمله «علیشیر نوایی» (هرات)، «ظهرالدین بابر» (کابل)، «ابوریحان بیرونی» (غزنی) و «بابا مشرب» (تخار) با همکاری ازبکستان اعلام کردند.

همچنین بیان شد که به آموزش زبان ازبکی در مدارس و موسسات آموزش عالی این کشور توجه ویژه‌ای خواهد شد.

همچنین بر تصمیم قاطع افغانستان برای توسعه بیش از پیش روابط برادرانه و حسن همجواری با ازبکستان در منافع مردم دو کشور جهت تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای تاکید شد.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در 9 ماه سال 2020 میلادی در سطح 542 میلیون و 900 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغانی و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: دولت موقت افغانستان در کابل ازبکستان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۵۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • دشمنان به دنبال افغانستان ضعیف و چندپارچه هستند
  • آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان
  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند