Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@10:09:22 GMT

تغییر سلیقه مخاطبان در بازار کتاب

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۵۲۳۳

تغییر سلیقه مخاطبان در بازار کتاب

سال‌ها بازار کتاب ایران در قبضه رمان به‌ویژه رمان‌های عامه‌پسند بود تا اینکه با شروع موج ترجمه در دهه اخیر، آثار پرمخاطب خارجی بین مخاطبان جا باز کرد و سلیقه عموم مردم نیز به این سمت گرایش یافت.

اما در یکی دو سال اخیر جستار‌ها و زندگی‌نامه‌های فراوانی ترجمه شد و توانست مخاطبان فراوانی جذب کند. توسعه این ژانر بر نویسندگان ایرانی نیز تاثیر گذاشت و حالا اهالی قلم بیشتر درباره زندگی خصوصی خود می‌نویسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش از ترجمه چنین آثاری خیلی کم پیش می‌آمد نویسنده‌ای صریح و بی‌پرده درباره زندگی‌اش با مخاطب حرف بزند. حالا این اتفاق افتاده و نمونه تازه‌ای که اخیرا منتشر شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته کتاب «از قیطریه تا اورنج‌کانتی» نوشته زنده‌یاد حمیدرضا صدر است.

این جستارنویس بی‌واهمه درباره بیماری‌اش یعنی سرطان و روبه‌رو شدن با مرگ نوشته است. اگرچه این کتاب بسیار دردناک است، اما طرفداران زیادی پیدا کرده و یکی از پرفروش‌های بازار کتاب در این روزهاست.

زنده‌یاد صدر در بخشی از کتابش نوشته است: «همه‌چیز با سرفه‌ای حین خواب شروع شد. مگر نه اینکه بسیاری از چیز‌های مهم حین خواب شروع شده‌اند؟ مگر نه اینکه رخداد‌های بزرگ معمولا از دل کوچک‌ترین وقایع برآمده‌اند؟ مگر نه اینکه پیشامد‌های بد بی‌خبر در خانه را کوبیده‌اند؟»

کتاب «در فاصله دو نقطه» اتوبیوگرافی زنده‌یاد ایران درودی و همچنین «برخورد‌ها در زمانه برخورد» مقالات و جستار‌های ابراهیم گلستان هم دیگر آثاری هستند که اتفاقا اتوبیوگرافی‌اند و این روز‌ها مخاطبان فراوانی دارند.

«در فاصله دو نقطه» اتوبیوگرافی ایران درودی که آبان امسال در ۸۵ سالگی درگذشت نیز دربرگیرنده ماجرای زندگی این نقاش صاحب سبک است که از هنگام تولد شروع می‌شود و نکته به نکته تمام آنچه را که شخصیت او را ساخته است، به زبانی ساده بازگو می‌کند.

در «فاصله دو نقطه» در این ماه در دو کتاب‌فروشی شهر کتاب مرکزی و شهر کتاب ساعی جزو پرفروش‌ها بود. اما کتاب نویسنده و فیلم‌ساز برجسته ایرانی همان‌طور که انتظار می‌رفت توانسته همانند ماه‌های گذشته نظر مخاطبان جدی کتاب را به خود جلب کند.

«برخورد‌ها در زمانه برخورد» کتابی است از ابراهیم گلستان منتشرشده توسط نشر بازتاب‌نگار که در معرفی آن چنین می‌خوانیم: «این کتاب خاطرات ابراهیم گلستان از دوران ملی‌شدن یا به قول خودش ملی‌کردن صنعت نفت است. او در این دوران کارمند شرکت نفت در آبادان بوده و مطالب این کتاب هم در همین شهر می‌گذرد.»

گلستان در مقدمه تازه‌ای که مرداد ۱۴۰۰ بر این کتاب نوشته توضیح داده است که «این کتاب از باهم‌آوردن دو گزارش درمی‌آید که من سال‌ها پیش نوشته بودم درباره آغاز پیشامد برجسته‌ای که زمانی کوتاه پیش‌تر از آن نوشتن‌ها روی داده بود.»

سال‌ها قبل، گلستان بخشی از این کتاب را منتشر کرد که گزارش برخورد او با دیلن تامس، شاعر اهل ولز در آبادان بود؛ اما باقی کتاب تاکنون منتشر نشده بود. این کتاب همان‌طور که در مهرماه جزو پرفروش‌ها بود، در آبان نیز در ۴ کتاب‌فروشی نشر چشمه، بیدگل، شهر کتاب مرکزی و انتشارات هاشمی در تهران پرفروش است.

علاوه بر کتاب‌های یادشده کتاب‌هایی که تحت عنوان خودسازی و خودشناسی، موفقیت، راه‌های کسب آرامش و... می‌شناسیم، از جمله «تکه‌هایی از یک کل منسجم» نوشته پونه مقیمی، «باشگاه پنج صبحی‌ها» نوشته رابین شارما با ترجمه رضا اسکندری‌آذر، «ایکیگای» (راز ژاپنی‌ها برای زندگی طولانی و شاد) نوشته هکتور گارسیا و فرانسیس میرالس با ترجمه امیرحسین تقی‌لو و میثم کلانتری و... همچنان پرفروش و پیشتاز هستند.

کتاب‌هایی که خوانندگان پرشمارشان می‌خواهند در آخرین ساعت هر روز، چند دقیقه‌ای برای خواندن عبارات تاکیدی‌شان وقت بگذارند شاید در مدتی کوتاه بر زندگی خود تاثیری ژرف بگذارند.

صدام از ظهور تا سقوطش اثر کان کا‌گلین، شیرین نشاط (در گفت‌وگویی بلند با محمد عبدی) و روزی روزگاری رشت (خاطرات مهکامه رحیم‌زاده)، خودم با دیگران (اتوبیوگرافی کارلوس فوئنتس) از دیگر آثار پرفروش بازار کتاب در آبان ماه بوده که با محوریت شخصیت‌های تاریخی یا زندگی افراد معروف به چاپ رسیده است.

در این جدول‌ها برخی کتاب‌های پرطرفدار در برخی کتاب‌فروشی‌های تهران معرفی شده‌اند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کتاب خوانی بازار کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۵۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)

حیدری ابهری در کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» روایت‌های کوتاهی را بر اساس منابع پژوهشی و قرآنی درباره زندگی بنیانگذار مکتب تشیع برای کودکان آورده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»، اثری از حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است که تلاش دارد در بستری تاریخی، سبک زندگی اهل بیت(ع) را برای کودکان روایت کند. نویسنده برای نگارش این اثر که از سوی نشر جمال منتشر شده، به سراغ منابع متعدد قرآنی و روایی رفته است. هانیه عدالتی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی هشتمین مجلد این مجموعه پرداخته؛ جلدی که در آن زندگی رئیس مذهب تشیع، امام صادق(ع) روایت شده است. یادداشت او را می‌توانید در ادامه بخوانید:

امام صادق(ع) در زمان خودشان شاگردان زیادی پرورش دادند و بسیاری از دانشمندان از اقصی نقاط دنیای اسلام برای مسائل علمی به ایشان مراجعه می‌کردند و در جلسات درس امام(ع) شرکت داشتند. کودکان و نوجوانان ما می‌توانند در علم‌آموزی و دیگر فضائل اخلاقی و تربیتی ایشان را الگوی خود قرار دهند. کتاب‌های داستانی با محوریت شخصیت و زندگی امامان معصوم(ع)، بستر تربیتی و آموزشی خوبی برای برای کودکان و نوجوان هستند. در این داستان‌ها علاوه بر اینکه کودک با امام(ع) آشنا می‌شود، به طور غیر مستقیم اخلاق و صفات پسندیده را هم می‌آموزد.

نشر جمال مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگی‌نامه‌ یکی از اهل بیت (ع) می‌پردازد. نویسنده‌ این مجموعه، حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه‌ تعلیم و تربیت کودکان است و آثار متنوعی در زمینه‌ ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.

کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» هشتمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه‌ مودت و دوستی اهل بیت(ع) است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ من امام صادق(ع) را دوست دارم. بعد از آن در معرفی امام به عنوان امام ششم شیعیان به پدر و مادر آن حضرت که امام باقر(ع) و بانو ام‌فروه بودند و جایگاه والای مادر امام از زبان خودِ امام اشاره شده است. یکی از راه‌های ایجاد رابطه‌ دوستی و مودت در جان کودکان نسبت به امام، شاد کردن آنها در شادی اهل‌بیت است. اولین صفحه‌ کتاب، تصویر کودکانی است که به مناسبت 17 ربیع‌الاول که میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) است جشن گرفته و خوشحال‌اند. حُسن سلیقه نویسنده و تصویرگر کتاب، حکیمه شریفی در این رابطه ستودنی است.

دوران امامت امام صادق(ع)، همزمان با درگیری حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس بود و این تحولات فرصتی به حاکمان وقت برای سختگیری و ایجاد محدودیت برای شیعیان نمی داد. امام صادق(ع) از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و علوم اسلامی را گسترش دادند و شاگردانی، عالم و دانشمند تربیت کردند. نویسنده این موضوع را به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح داده و در نهایت دلیل معرفی کردن امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه را بیان می‌کند.

زمانه زر و زور و گل محمدی!

حیدری ابهری نمونه‌هایی از سبک زندگی امام صادق(ع) در قالب روایت کوتاه آورده تا کودکان با ابعاد متفاوت زندگی ایشان آشنا شوند. در یکی از این حکایت‌ها، از کار کردن و تلاش امام برای به دست آوردن هزینه‌های زندگی، داستانی آورده است. در حکایتی دیگر ضمن آشنایی مخاطب با علم غیب امام، تأکید ایشان را بر احترام به مادر بیان می‌کند. آگاهی از مسلط بودن امام(ع) به تمام زبان‌ها قطعاً برای کودکان جالب و شگفت‌انگیز خواهد بود. در این مورد نمونه‌ای از سخن گفتن امام(ع) به زبان فارسی آورده شده است.

در نهایت، موضوع مسموم شدن و شهادت امام(ع) بیان می‌شود تا مخاطب با سیمای واقعی دشمنان اهل بیت(ع) آشنا شود و بداند که دین اسلام، آسان به دست ما نرسیده است. آخرین ساعات حیات امام صادق(ع) و سفارششان به نماز این‌چنین به تصویر کشیده شده است:

«او در آخرین ساعات زندگی اش، چشمانش را باز کرد و به خانواده‌اش فرمود: همه‌ خویشانم را نزد من بیاورید. انگار امام(ع) کار مهمی با آنان داشت. وقتی خویشاوندان حضرت آمدند، امام(ع) در مورد اهمیت نماز با آنها صحبت کرد. حضرت به آنها هشدار داد که هرگز نسبت به نماز بی‌توجه نباشند و آن را سبک نشمارند.»

در پایان کتاب معرفی مختصر و شناسنامه‌ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» درکتابنامه‌ رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان 8 تا 12 سال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید