Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@00:27:06 GMT

زندانی دوتابعیتی نداریم

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۶۸۴۵

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه گفت: زندانیان تحریمی و زندانیانی که شرایط وخیمی در زندان‌های خارج از کشور دارند از اولویت‌های ما به شمار می‌رود و مداخله فوری خواهیم کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از قوه قضاییه؛ کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه نشست مشترک معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما چهار میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که باید از ظرفیت آنها استقاده کنیم، گفت: باید از ایده‌های ایرانیان خارج از کشور و ظرفیت آنها استفاده شود، همچنین اگر این افراد در حوزه حقوقی و قضایی با مشکلاتی روبرو شدند این وظیفه حاکیمت است که به مشکلات آنها رسیدگی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به زندانیان ایرانی خارج از کشور بیان کرد: متاسفانه برخی از ایران زندانی در خارج از کشور از لحاظ بهداشت، تغذیه، سلامت و نوع رفتار با آنها وضعیت اسفناکی دارند، این در حالی است که برخی از این افراد سرپرست خانواده بوده و ممکن است خانواده آنها در داخل کشور با مشکلاتی مواجه باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد در هفته‌های آینده جلساتی را با بنیاد تعاون ایرانیان برگزار کرده و در مورد حمایت از خانواده‌های برخی از زندانیان خارج از کشور، تصمیم‌گیری شود.

غریب آبادی تصریح کرد: برخی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور به موضوعات حقوقی آشنایی ندارند و این وظیفه ما است تا به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

غریب آبادی بیان کرد: باید ایرانی‌هایی که به زعم آنها به دلیل نقض مقررات تحریمی غیرقانونی و یکجانبه آمریکا دستگیر شدند آزاد شوند و اگر این اتفاق صورت نگیرد ما شاهد حسن نیت کشورها نخواهیم بود.

دبیر ستاد حقوق بشر با تأکید بر اینکه ما دو اولویت برای پیگیری زندانیان تعریف کردیم، گفت: زندانیان تحریمی و زندانیانی که شرایط وخیمی در زندان‌های خارج از کشور دارند از اولویت‌های ما به شمار می‌رود و مداخله فوری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره‌های قبل به وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور رسیدگی می‌شد، گفت: همواره این موضوع جزو دغدغه حاکمیت و نظام بوده است لذا ما با عزم جدی ورود پیدا خواهیم کرد.

غریب آبادی درباره زندانیان دوتابعیتی بیان کرد: ما زندانی دوتابعیتی نداریم این درحالی است که ما تابعیت مضاعف را از لحاظ قانونی به رسمیت نمی‌شناسیم، اما بدون شک تسهیلات لازم برای هموطنان خود در نظر می‌گیریم.

وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی شامل ممنوع الورودی به کشور می‌شوند، ادامه داد: ما اصطلاحی به این عنوان نداریم، حال ممکن است این سوال برای یک ایرانی مطرح شود که اگر وارد کشور شود وی را دستگیر می‌کنند در حالی که اگر کسی جرمی مرتکب شده شرایط فرق خواهد کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: رئیس قوه‌قضاییه اعلام کردند حتی اگر کسی در سال‌های دور به درخواست مراجع قضایی یا به درخواست مراجع دیگر ممنوع الخروج شده و حکم جلبی برای وی صادر نشده مشکلی برای ورود به داخل کشور ندارند و می‌توانند ترتیبات و نحوه ورودشان را به ما اعلام کنند تا ما به آنها پاسخ دهیم.

 

برچسب ها: غریب آبادی ، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ، تحریم ، زندانیان تحریمی ، حقوق بشر

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تحریم زندانیان تحریمی حقوق بشر دبیر ستاد حقوق بشر خارج از کشور قوه قضاییه غریب آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین سربازان فراری را از خدمات کنسولی محروم می‌کند

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد به مردانی که در سن جنگیدن قرار دارند اما در خارج از اوکراین زندگی می‌کنند خدمات کنسولی ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، دولت اوکراین اعلام کرد به مردان اوکراینی خارج از کشور که در سن سربازی قرار دارند، خدمات کنسولی ارائه نخواهد کرد.

مقامات اوکراینی تا کنون گام‌های زیادی برای افزایش تعداد سربازان ارتش این کشور برداشته‌اند و اخیراً گشت‌های مرزی را شدیدتر کردند تا سربازان فراری را که قصد گریز از کشور دارند، بازداشت کنند.

حال کی‌یف طرحی اعلام کرده که هدف آن مردان اوکراینی خارج از این کشور است. دولت اوکراین اعلام کرد سفارتخانه‌های این کشور از صدور پاسپورت جدید و ارائه دیگر خدمات کنسولی به افرادی که در سن سربازی قرار دارند، خودداری خواهد کرد.

با آغاز جنگ اوکراین، کی‌یف مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله را از خروج از کشور منع کرد؛ اما در آن زمان برخی افراد در خارج از مرزهای اوکراین بودند و بسیاری هم تا کنون به روش‌های غیرقانونی از اوکراین گریخته‌اند.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در این باره گفت: «امروز کسانی هستند که در سن سربازی قرار دارند و با خروج از کشور، نشان داده‌اند که برای آن ارزشی قائل نیستند. بعد این‌ها می‌آیند و می‌خواهند از همین کشور خدمات بگیرند. این طور که نمی‌شود. کشور ما در جنگ است.»

در حال حاضر حدود ۸۶۰ هزار مرد اوکراینی در خارج از مرزهای این کشور در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند. هدف کی‌یف از محروم‌کردن آن‌ها از خدمات کنسولی این است که بخشی از کمبود نیروی نظامی خود را جبران کرده و آن‌ها را وادار به بازگشت به اوکراین کند. با این حال، منتقدان این طرح باور دارند چنین اقداماتی نتیجه محسوسی در تعداد سربازان ارتش نخواهد داشت و تنها دستاورد آن ایجاد تفرقه میان اوکراینی‌ها است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • دانش‌آموزان ۳ زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • اوکراین سربازان فراری را از خدمات کنسولی محروم می‌کند
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • پشیمانی بازیگر مطرح از رفتن به خارج از کشور | خودم به همه چیز پشت پا زدم