Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال کشور، از آغاز پویش مردمی بذرکاری و احیای حداقل ۳ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس از امروز (چهارشنبه دهم آذرماه) خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «کامران پورمقدم» افزود: پویش مردمی بذرکاری با هدف احیای جنگل‌های زاگرس از امروز در ۱۱ استان زاگرسی کشور آغاز و تا قبل از زمان یخبندان ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال اظهار داشت: بذر‌های با کیفیت و از گونه‌های بومی منطقه زاگرس مانند بنه، بلوط، بادام و زالزالک به اندازه کافی تامین و در ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها آماده شده و در مکان‌های مناسبی در اختیار مشارکت کنندگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرسی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان و اصفهان برگزار می‌شود.

پورمقدم، جنگل‌های زاگرسی را یکی از مهمترین رویشگاه‌های جنگلی کشور عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر، عوامل متعددی از جمله خشکسالی، هجوم آفات و بیماری ها، قطع غیرمجاز درختان و آتش سوزی نزدیک به یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت جنگل‌ها را کاهش داده است.

وی با تاکید بر اینکه جوان‌سازی جنگل‌های زاگرس باید با سرعت انجام شود، تصریح کرد: با عملیات احیایی می‌توان این جنگل‌ها را نجات داد.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال درباره مسایل فنی کاشت بذر‌ها اظهارداشت: نکات فنی کاشت بذر‌ها در قالب بروشور ارائه می‌شود و علاوه بر این کارشناسان ناظر فنی نیز انتخاب کرده ایم که آموزش‌های فنی لازم را به مردم و دوستداران طبیعت برای مشارکت در این پویش خواهند داد.

وی افزود: حداقل ۳ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی برای بذرکاری در قالب پویش مردمی شناسایی شده، اما اگر مشارکت مردم افزایش یابد، ما آمادگی تهیه بذر‌های بیشتر را داریم.

پورمقدم گفت: امسال برای نخستین بار است که ترویج فرهنگ احیا و حفاظت از منابع طبیعی مناطق زاگرسی به طور گسترده اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های جنگلکاری و بذرکاری که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هر سال اجرا می‌کند، موضوع جداگانه‌ای است و ما سعی داریم از طریق این پویش، مردم را با مواهب طبیعی و اهمیت جنگل‌های زاگرس آشنا کنیم.

به گزارش ایرنا، طبق آمار‌ها جنگل‌های زاگرس حدود ۶ میلیون هکتار وسعت دارد که این میزان جنگل در حدود ۳۰ میلیون ‏هکتار از مساحت کشور پراکنده است. ‏

رویشگاه منطقه زاگرس ۱۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۷ هزار پارچه آبادی را در ‏بر می‌گیرد و ۵هزار و ۴۰۰ روستا داخل جنگل‌های زاگرس وجود دارد و زندگی ساکنان آن‌ها مستقیم وابسته به این جنگل است. ‏

همچنین ۴۰ درصد نزولات جوی، ۳۵ درصد از آب‌های جاری با قدرت نفوذ ۵۰ میلیارد مترمکعب آب و وجود ۴۲ ‏سد مخزنی با حجم ذخیره ۳۴ میلیارد مترمکعب نقش بسزایی در تنظیم چرخه آب کشور دارد؛ بنابراین ۱۸۰ گونه درختی و درختچه‌ای، بیش از ۲۵ گونه جنگلی ‏و مرتعی، ۷۰ درصد عشایر کشور، ۵۰ درصد واحد دامی و وجود قابلیت‌های اکوتوریستی و طبیعت‌گردی، توسعه گیاهان ‏دارویی، پرورش آبزیان و زنبور عسل در حوزه زاگرس وجود دارد. ‏

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پویش مردمی بذرکاری احیای جنگل های زاگرس گونه های بومی پویش مردمی بذرکاری جنگل های زاگرس هزار هکتار بذر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۷۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت

استاندار خوزستان گفت: زراعت چوب به عنوان یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال شود.

او می‌گوید: این طرح در قالب سفر هیئت دولت مطرح شد و مورد تایید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود شش میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار در طول ۴ سال پیش‌بینی شده است.

حسینی محراب ادامه داد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و طی این مدت از برگ آن جهت گرفتن اسانس استفاده میشود و دو یا سه کارخانه به این منظور راه‌اندازی شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه این کار درآمد نسبتاً خوبی نسبت به کشت سایر محصولات دارد اظهار داشت: کار خوبی که در سال زراعی جاری که معمولا آغاز آن را از ۳۰ شهریور لحاظ می‌کنند صورت گرفته کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در استان است و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف نیز داشتند بیش از صد هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: در گذشته در سال‌های طولانی مجموعاً دو هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از هشت و نیم برابر نسبت به گذشته است.

وی افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شده ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار نیز برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم این است که طرح زراعت چوب را به عنوان یک پروژه ملی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند کمک زیادی به آب و هوا و تولید و اشتغال استان داشته باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شهرک‌های صنایع چوب و مبلمان نیز می‌تواند در کنار اجرای طرح زراعت چوب ایجاد شود عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد این پروژه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • دانش آموزان اردبیلی آزادی یک زندانی غیرعمد را رقم زدند
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت