Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@11:27:38 GMT

بیماری که سبب بروز سکته قلبی می شود!

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۷۱۵۳

بیماری که سبب بروز سکته قلبی می شود!

بیماری گرفتگی عروق کرونر یا همان CAD به عنوان رایج ترین نوع از بیماری های قلبی شناخته می شود. گاهی اوقات اصطلاحات دیگری نظیر بیماری عروق کرونر قلب یا بیماری ایسکمیک قلب نیز برای CAD در نظر گرفته می شوند.

به گزارش برنا؛ برای برخی افراد، اولین نشانه از بیماری عروق کرونر، حمله قلبی است. بنابراین مراجعه به موقع به پزشک متخصص قلب و عروق می تواند، خطر سکته قلبی را در شما کاهش داده و یا از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا دچار گرفتگی عروق می شویم؟

بیماری عروق کرونر در اثر انباشته شدن پلاک در دیواره شریان های خونی بدن، به وجود می آید. این شریان ها یا عروق، مسئول انتقال خون میان قلب و دیگر نواحی بدن هستند.

پلاک های انباشته شده در عروق خونی شامل کلسترول و دیگر مواد عروق خونی می شوند. با انباشته شدن این مواد در دیواره عروق خونی بدن، شاهد تنگ شدن مسیر انتقال خون در بدن خواهیم بود. در نتیجه گردش خون محدود شده و در برخی موارد به شکل کامل، مسدود می شود. به این پروسه تصلب شریان یا آترواسکلروز گفته می شود.

اضافه وزن، عدم فعالیت فیزیکی مناسب، تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات و تنباکو از جمله مواردی هستند که ریسک بروز بیماری عروق کرونر را افزایش می دهند. داشتن تاریخچه خانوادگی بیماری های قلبی نیز ریسک بروزاین بیماری را بالا می برد. به خصوص اگر اعضای خانواده شما سابقه بیماری قلبی قبل از ۵۰ سالگی را داشته باشند.

جهت مشخص شدن ریسک وجود بیماری عروق کرونر، ممکن است که متخصص قلب و عروق شما بخواهد که فشار خون، کلسترول و سطح قند خون شما را اندازه گیری کند.

علائم گرفتگی عروق قلب چیست؟

آنژین یا همان درد و ناراحتی در قفسه سینه یکی از رایج ترین علائم بیماری عروق کرونر است. آنژین زمانی به وجود می آید که پلاک تا حد زیادی در داخل شریان های خونی انباشته شود و در نتیجه عروق قلبی تنگ شده باشند.

برای بسیاری از افراد، اولین سر نخ از وجود داشتن بیماری عروق کرونر در بدن، حمله قلبی است.

شریان های خونی تنگ و کوچک، منجر به بروز درد قفسه سینه می شوند و دلیل این موضوع نیز مسدود شدن جریان خون به سمت عضله قلب و دیگر نواحی بدن است.

همانطور که گفتیم، حمله قلبی اولین سر نخ افراد در ابتلا به گرفتگی عروق قلب است. از جمله علائم حمله قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد قفسه سینه یا ناراحتی در این ناحیه ضعف، حس سبکی سر، حالت تهوع (حس مریض بودن و سنگینی در معده) یا عرق سرد درد و ناراحتی در دست ها یا شانه تنگی نفس

گرفتگی عروق قلبی می تواند در مرور زمان منجر به تضعیف عضله قلب شود که نتیجه آن، نارسایی قلبی می باشد. در بیماری نارسایی قلبی، عضله قلب شما دیگر توانایی پمپاژ خون و اکسیژن کافی به نواحی مختلف بدن را ندارد.

بیماری عروق کرونر چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر در خطر ریسک بالایی از بیماری قلبی هستید و یا علائم خاصی را تجربه می کنید، دکتر قلب و عروق می تواند به کمک آزمایش های مختلف، بیماری عروق کرونر را در شما تشخیص دهد.

1-نوار قلب (ECG یا EKG)

این آزمایش میزان فعالیت الکتریکی، ضربان و ریتم تپش قلب فرد را اندازه گیری می کند.

2- اکوی قلب

در اکوکاردیوگرام از امواج سونوگرافی جهت تولید تصاویری از قلب استفاده می شود.

3-تست ورزش (استرس)

در تست ورزش، حین راه رفتن بر روی یک تردمیل ضربان قلب شما اندازه گیری می شود. این کار به تشخیص کارکرد درست و سالم بودن قلب در حین پمپاژ خون بیشتر به ارگان ها کمک می کند.

4-تصویر ایکس ری قفسه سینه

از اشعه ایکس ری جهت تولید تصاویری از قلب، ریه ها و دیگر ارگان های قفسه سینه استفاده می شود.

5- آنژیوگرافی

به کمک آنژیوگرافی قلب در واقع درون عروق خونی جهت پیدا کردن پلاک و هرگونه انسداد بررسی خواهد شد. آنژیو با وارد کردن لوله باریک و انعطاف پذیری به نام کاتتر از طریق کشاله ران و یا شریان دست، انجام می شود. در این آزمایش، تصاویری واضح از رگ های قلبی و انسداد احتمالی عروق، در اختیار پزشکان قرار داده می شود.

6-اسکن هسته ای قلب

در اسکن هسته ای، با تزریق یک ماده ی رادیواکتیو بی خطر در واقع میزان خونرسانی به عضله قلب مورد بررسی قرار می گیرد. اسکن هسته ای قلب توسط دستگاه تصویر برداری و در دو فاز استراحت و استرس انجام می شود.

مراقبت های لازم در بیماری عروق کرونری

توانبخشی قلب به بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از مشکلات جدی در آینده کمک می کند. توانبخشی قلب برنامه ای است که شامل کنترل موارد زیر می شود:

فعالیت و تحرک بدنی آموزش در زمینه زندگی سالم از قبیل داشتن رژیم غذایی سالم (نمک و چربی کمتر) مصرف دارو هایی جهت درمان فاکتورهای ریسکی بیماری عروق کرونر نظیر کلسترول بالا، فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم طبق دستور پزشک ترک سیگار و دخانیات مشاوره جهت پیدا کردن راه هایی برای کاهش استرس و بهبود سلامت روان افراد

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پزشک متخصص سکته قلبی انتقال خون قلب تغذیه بیماری های قلبی خانواده بیماری قلبی قند هسته ای استرس مشکلات رژیم غذایی دارو درمان فشار خون بالا سیگار سلامت روان سکته حمله قلبی عروق کرونر بیماری عروق کرونر گرفتگی عروق قفسه سینه حمله قلبی عروق خونی شریان ها عروق قلب عضله قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است

به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی، در گفتگو با رویداد٢۴ درباره سلامتی این اسلام‌پژوه و محقق که به اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس محکوم شده، توضیح داده است.

 

به گفته ابراهیم زاده خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیک بینایی خود را اخیرا به طور کامل از دست داده و این موضوع در آزمایش‌هایی که ۲۷ فروردین ماه در انتقال ایشان از زندان به بیمارستان فارابی انجام شده، مورد تایید پزشک قرار گرفته است.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید: روند از دست رفتن بینایی در خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیکی است. اینطور نبوده که ایشان به خاطر زندان بینایی را از دست داده باشد. او گفته نام این بیماری RP است، ژنتیکی است و خیلی از افراد در ایران به آن مبتلا هستند. در این بیماری روند کم‌بینایی به مرور افزایش پیدا می‌کند.

ابراهیم‌زاده گفته اواخر فروردین‌ماه خانم وسمقی از زندان به بیمارستان فارابی منتقل شد. در این بیمارستان تخصصی چشم، در بخش‌های مختلف اعم از شبکیه، قرنیه، خشکی چشم و پلک مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش‌ها حدود ۳ ساعت طول کشید و من هم حضور داشتم. نتایج آزمایش‌ها و معاینات هم در پرونده پزشکی ایشان در زندان نوشته شد و به بهداری زندان اوین تحویل داده شد. قرار بود نتیجه به پزشکی قانونی هم داده شود. تا دو سه روز پیش اما هنوز این نتایج به پزشکی قانونی داده نشده است.

ابراهیم‌زاده علت انتقال خانم وسمقی به بیمارستان را توضیح داده و گفت در زندان متوجه شدند ایشان نمی‌تواند راه برود و زمین می‌خورد. ایشان می‌گوید من فقط مزاحم دوستان بند هستم. نمی‌توانم غذای خودم را بیاورم یا ظرف‌هایم را بشورم. حتی برای سرویس بهداشتی هم به یک نفر احتیاج دارم.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید: ماموران زندان بعد از مشاهده این وضعیت ترتیب معاینات چشم را دادند.

آقای ابراهیم‌زاده می‌گوید در نتایج معاینات بیمارستان فارابی قید شده که ایشان تحمل حبس ندارد. این نتایج باید از طرف بهداری زندان به پزشکی قانونی ارسال می‌شد اما هنوز ارسال نشده است.

او گفته یک آزمایش در بیمارستان فارابی مانده بود که انجام بدهند و آن مربوط بود به میدان دید. پزشک ایشان گفته بود احتیاجی به اندازه‌گیری میدان دید ندارد، چون اصلاً دید ندارد.

ابراهیم‌زاده می‌گوید خانم وسمقی قبل از بازداشت، میدان دید داشت و این دید مرکزی در طول این مدت از دست رفته است، هرچند زندان در از دست رفتن این دید تاثیر نداشته است.

خانم وسمقی دچار بیماری قلبی شده است

آقای ابراهیم‌زاده تاکید می‌کند آنچه در زندان برای خانم وسمقی حادث شده، بیماری قلبی است. او گفته هفته نخست فروردین‌ماه خانم وسمقی به دلیل مشکل قلبی و سوزش قفسه سینه از بهداری زندان به بیمارستان طالقانی در ولنجک منتقل شده و در‌ آنجا با توصیه پزشک به مدت یک شب در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری شده است اما در نهایت گفتند مشکل قلبی و فشار خون خانم وسمقی با دارو قابل کنترل است.

همسر صدیقه وسمقی می‌گوید بهداری زندان مدت‌ها با داروهای دم‌دستی سعی می‌کردند مشکل قلبی ایشان را رفع کنند اما در نهایت متقاعد شدند که مشکل جدیست و در نهایت ایشان به بیمارستان طالقانی منتقل شده.

او تاکید می‌کند ایشان قبل از حبس هیچ‌گونه مشکل قلبی نداشته است. امیدوارم این بیماری نباشد و‌ تنها ناشی از فشار زندان باشد.

علیزاده طباطبایی: برای ایشان درخواست عدم‌تحمل حبس داده‌ایم

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل صدیقه وسمقی، هم به رویداد۲۴ می‌گوید به دلیل از دست‌رفتن بینایی، درخواست عدم تحمل حبس برای ایشان کردیم. این درخواست با پزشک قانونی هم مطرح شده و گزارش مثبت داده‌اند و در حال حاضر این درخواست برای دادستان ارسال شده و اگر موافقت کند، ایشان به خاطر عدم تحمل حبس آزاد خواهند شد.

به گفته وکیل صدیقه وسمقی، حال او در زندان مناسب نیست. خانم صدیقه وسمقی علاوه بر از دست‌دادن بینایی با مشکل تپش قلب و فشار خون بسیار بالا مواجه است و در زندان هم امکان پرستاری از ایشان نیست چرا که درخواست پرستار هم کرده بودند ولی این درخواست اجرایی نشد.

علیزاده طباطبایی می‌گوید: صدیقه وسمقی به فعالیت تبلیغی علیه نظام احضار شد اما گفت تا دلیل این اتهام را نگویید، نمی‌آیم. برای بازداشت او ریختند در خانه‌اش؛ اقدامی که برای اتهام فعالیت علیه نظام بسیار غیرمنطقی بود.

وکیل وسمقی می‌گوید: او به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به چهار ماه حبس و به دلیل عدم رعایت حجاب شرعی به یک میلیون جزای نقدی محکوم شد. همان زمان ما تسلیم به رای زدیم و میزان حبس شد ٩۶ روز. الان به دلیل مشکل عدم تحمل حبس، درخواست آزادی مشروط دادیم.

علیزاده طباطبایی می‌گوید هفته آینده ایشان یا به دلیل آزادی مشروط یا به دلیل عدم تحمل حبس باید آزاد شوند. نگاه‌داری ایشان در زندان با این حال دیگر درست نیست.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا