Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون در خاورمیانه در عربستان ثبت شد.  
 خبرگزاری عربستان سعودی (واس) روز (چهارشنبه) از ثبت اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا به نام «او میکرون» در این کشور خبر داد و اضافه کرد که این فرد مبتلا یکی از شهروندان عربستان است که به تازگی از یکی از کشورهای شمال آفریقا بازگشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
این خبرگزاری به نقل وزارت بهداشت عربستان اضافه کرد که مقامات بهداشتی این فرد مبتلا و همچنین افرادی را که با وی در تماس بودند، قرنطینه کردند. 
این اولین مورد جهش جدید است که در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام می‌شود. 
وزارت بهداشت عربستان سعودی بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود: فرد مبتلا یک شهروند عربستان است که از یکی از کشورهای شمال آفریقا بازگشته است. 
این وزارتخانه از همه شهروندان عربستان سعودی خواست تا دوزهای واکسن کرونا را کامل کنند و از کسانی که از سفر باز می‌گردند خواست برای سلامتی خود و همه،  دستورالعمل‌های مربوط به قرنطینه و معاینه آزمایشگاهی را رعایت کنند. 
سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه هفته جاری خبر داد که گونه جهش یافته ویروس کرونا با نام او میکرون احتمالا در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و به دلیل شیوع سریع آن خطرناک است و در برخی نقاط می‌تواند عواقب شدیدی را به همراه داشته باشد. 
اولین مورد » او میکرون » در 24 نوامبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان تاکنون این ویروس کرونای جهش یافته در بیش از 12 کشور جهان گسترش یافته است و بسیاری از آن‌ها برای کنترل این بیماری محدودیت‌های سفر را اعمال کرده اند. 
اومیکرون که پژوهشگران آن را بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند، به دلیل جهش‌های زیاد ممکن است، اثر بخشی واکسن‌های موجود برای پیشگیری از ابتلا به آن را با چالش مواجه کند.  
انتشار سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشورهای جهان و نگرانی از طولانی شدن دوره همه گیری این گونه تازه، زنگ خطر تازه را برای بازارهای مالی بین المللی دوباره به صدا درآورده است. 
به گفته کارشناسان و تحلیلگران، ظهور سویه اومیکرون حاصل رویکرد بی‌عدالتی و نابرابری در توزیع واکسن کرونا در سطح جهان و احتکار واکسن از سوی برخی کشورهای ثروتمند است

کرونا، بحران گرسنگی در آمریکای لاتین را تشدید کرد
به گزارش تارنمای اسپانیایی سی‌ان‌ان، براساس گزارش جدید سازمان ملل متحد پیرامون «چشم‌انداز منطقه ای امنیت غذایی و تغذیه»، تنها در یکسال (2019 تا 2020) تعداد افرادی که با معضل گرسنگی زندگی می‌کنند، 30 درصد (13 میلیون و 800 هزار نفر) افزایش داشته است.  
بر اساس برآوردهای سازمان ملل در حال حاضر 59 میلیون و 700 هزار نفر در این منطقه با معضل گرسنگی مواجه هستند که بالاترین میزان از سال 2000 میلادی است.
در حالی که ویروس کرونا تهدیدی در ظاهر بهداشتی است اما پیامدهای اقتصادی ناشی از این بیماری، منطقه آمریکای لاتین و کارائیب را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. ماه‌ها تعطیلی کسب‌وکار به ویژه در مشاغل غیر رسمی و محدودیت‌های سفر در منطقه آمریکای لاتین که از دست رفتن یک روز کاری به معنای نداشتن غذای روز بعد است، شرایط دشواری را رقم زده است.
طبق اعلام سازمان ملل، گرسنگی و ناامنی غذایی، آسیب پذیرترین افراد جامعه و به ویژه زنان را تحت تاثیر قرار داده است.  
براساس داده‌های ارائه شده، در سال 2020 میلادی در مقایسه جمعیت 32 درصدی مردان، حدود 42 درصد زنان در آمریکای لاتین و کارائیب در وضعیت ناامنی غذایی متوسط یا شدید قرار گرفته اند. بر اساس این گزارش، این نابرابری در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است و از 6.4 درصد به 9.6 درصد در سال نخست همه‌گیری کووید-19 افزایش یافته است.
«خولیو بِردِگه» نماینده منطقه ای «سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد» (فائو) وضعیت حاکم بر آمریکای لاتین و کارائیب را «بحرانی» توصیف کرد و افزود شیوع یروس کرونا به طور چشمگیری ناامنی غذایی موجود را تشدید کرده است.
در سطح منطقه‌ای، کشورهای آمریکای مرکزی شاهد بیشترین آسیب بوده اند.
در گواتمالا حدود نیمی از جمعیت از ناامنی غذایی رنج می‌برند و در السالوادور و هندوراس نیز به ترتیب حدود 47 درصد و 46 درصد از جمعیت از گرسنگی رنج می‌برند.
این سه کشور در اصطلاح به عنوان «مثلث شمالی» شناخته می‌شوند که نقطه آغاز حرکت کاروان پناهجویان به مرزهای جنوبی آمریکای شمالی محسوب می‌شوند.
بر اساس این گزارش در آمریکای جنوبی نیز آرژانتین چشمگیرترین افزایش ناامنی غذایی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است به طوری که بیش از یک سوم از جمعیت این کشور دسترسی محدودی به غذا دارند که نتیجه رکود اقتصادی طولانی مدت و ابَر تورم در آرژانتین است.
در همین حال، شکل دیگری از سوءتغذیه گریبانگیر این منطقه شده است: چاقی.
بر اساس این گزارش، حدود 106 میلیون نفر یا از هر چهار بزرگسال یک نفر اضافه وزن دارند و چاقی کودکان همچنان در حال افزایش است.

آمار روزانه مبتلایان کرونا در کره جنوبی رکورد زد
کره جنوبی از ثبت رکورد آمار روزانه مبتلایان به بیماری کووید-19 خبر داد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای کره جنوبی اعلام کرد:  5123 مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-19 شناسایی شده که در یک روز آمار بالایی است.
گفته شده 5075 مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-19 از افراد بومی بوده اند. همچنین 4110 بیمار از بین موارد جدید در سئول شناسایی شده اند.
با فوت 34 بیمار جدید مجموع آمار قربانیان کروناویروس در کره جنوبی به رقم 3658 نفر رسیده است. وضعیت 723 بیمار نیز وخیم گزارش شده

 ابتلای جهانی بیش از 263 میلیون نفر تاکنون
مجموع مبتلایان به بیماری «کووید-19» در جهان تاکنون به 263 میلیون و 57 هزار و 470 نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و 233 هزار و 348 نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و همچنین 237 میلیون و 584 هزار و 743 نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.
 بر اساس آمارهای جهانی، آمریکا همچنین با بیش از 49.4 میلیون مبتلا و بیش از 803 هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-19 قرار دارد.
هند نیز با آمار بیش از 34.5 میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-19 در برزیل هم از 22 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است همچنین پس از ایالات متحده، کشورهای برزیل با بیش از 614 هزار و هند با بیش از 469 هزار جانباخته، بالاترین آمار قربانیان کووید -19 را در این فهرست جهانی گزارش داده‌اند.
بر اساس این فهرست، روسیه نیز با گذشتن از آمار 275 هزار جانباخته تاکنون بیشترین تلفات کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. با این حال انگلیس با ثبت رسمی 10 میلیون و 228 هزار و 772 بیمار کرونایی، رکورد مجموع مبتلایان به این بیماری را در قاره سبز دارد.
همچنین ایران با مجموع شش میلیون و 117 هزار و 445 ابتلا و 129 هزار و 830 مورد فوت ناشی از بیماری کووید-19 در رتبه هشتم در بین 10 کشور دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار گرفته است.
بر اساس آمار فوق در حال حاضر در 17 کشور، شمار مبتلایان از رقم سه میلیون نفر عبور کرده‌ است و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که همچنان سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای انگلیس، روسیه، ترکیه، فرانسه، ایران، آلمان، آرژانتین، اسپانیا، کلمبیا، ایتالیا، اندونزی، مکزیک، لهستان و اوکراین نیز بیش از سه میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.
 روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تاکنون در 222 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

نظر کارشناسان بهداشتی آمریکا درباره اثربخشی قرص کرونا
یک هیات مشاوره ای از کارشناسان بهداشتی در سازمان غذا و داروی ایالات متحده از قرص ضد ویروسی تولید شرکت "مِرک" برای درمان بیماری کووید-19 حمایت کرده است.
 یک هیات مشاوره ای از کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده با 10 رای موافق از مجموع 13 رای، از قرص ضد ویروسی ساخت شرکت مرک برای درمان بزرگسالانی که در معرض نوع شدید بیماری کووید-19 هستند به رغم نگرانی های فعلی در مورد اثربخشی و ایمنی این دارو، حمایت کردند.
داروهای ضد ویروسی خوراکی که برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید-19 طراحی شده‌اند در صورت اثبات اثربخشی می‌توانند ابزاری کلیدی در مبارزه با همه‌گیری به‌ویژه با ظهور سویه های جدید بیماری باشند. در صورت تایید داروی "مولنوپیراویر"، ساخت شرکت مرک اولین روش درمانی خوراکی در ایالات متحده خواهد بود.
اکثر اعضای این تیم مشاوره ای معتقدند باید محدودیت هایی در استفاده از این دارو اعمال شود و سازمان غذا و داروی ایالات متحده نباید استفاده از آن را برای زنان باردار یا کودکان تایید کند. همچنین چندین کارشناس در مورد ایمنی این دارو ابراز نگرانی کردند و اظهار داشتند که از این دارو باید برای افراد در معرض خطر استفاده شود.
به گزارش آکسیوس، شرکت داروسازی مرک هفته گذشته و بر اساس مطالعه انجام شده روی بیش از 1400 بزرگسال اعلام کرد: داروی مولنوپیراویر خطر بستری شدن یا مرگ در بیماران مبتلا به کووید-19 خفیف یا متوسط را تا حدود 30 درصد کاهش می دهد. فرایند درمان در عرض پنج روز پس از شروع علائم آغاز می شود و می توان آن را در خانه مصرف کرد.

توافق روسیه با چین برای تولید سالانه 150 میلیون دوز واکسن کرونا
وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که با 6 شرکت چینی برای تولید واکسن های کرونای روسی در چین توافقاتی حاصل شده است.
به گزارش تاس، وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که با 6 شرکت چینی برای تولید واکسن های کرونای روسی در چین توافقاتی حاصل شده است.
این وزارتخانه پس از نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و چین در زمینه همکاری برای سرمایه گذاری اعلام کرد که برنامه ریزی شده است که کارخانه های چینی بیش از 150 میلیون دوز واکسن در سال تولید کنند.
آندری بلوسوف، معاون نخست وزیر روسیه گفت: کمیسیون ما به بستری برای بحث در مورد همکاری روسیه و چین در مبارزه با ویروس کرونا تبدیل شده است؛ این همکاری ها شامل مهمترین پروژه های صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه برای ایجاد تولید و تجاری سازی واکسن های اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت می شود.
سرویس مطبوعاتی وزارت توسعه اقتصادی روسیه تصریح کرد که در چندین کارخانه سری آزمایشی این واکسن قبلا تولید و توسط سیستم کنترل کیفی مرکز گامالیا تایید شده است.
در این نشست، طرفین در مورد فهرست جدیدی از پروژه های همکاری سرمایه گذاری مهم بین روسیه و چین با حجم سرمایه گذاری اعلام شده بیش از 120 میلیارد دلار به توافق رسیدند.
این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که پروژه های تولید واکسن به ارزش 50 میلیون دلار به  طور ویژه در اولویت قرار گرفتند. همچنین به پروژه مجتمع شیمیایی گاز در شهرک Ust-Luga به ارزش 21.7 میلیارد دلار اولویت داده شد.

تلاش اروپا برای مهار اومیکرون
در حالی که سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون همچنان در اروپا در حال گسترش است کشورهای این منطقه تلاش می‌کنند با راهکارهای مختلف از جمله تشدید محدودیت‌ها و اجباری کردن واکسن با این بحران جدید مقابله کنند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کرونا همچنان چالشی حل نشده در اروپا در آستانه کریسمس باقی مانده و شیوع ویروس جهش یافته اومیکرون هم مشکلات در این اتحادیه را بیشتر کرده است.

سرعت بالای واکسینایون مرحله سوم در دستور کار دولت انگلیس
تازه ترین خبرها در این اتحادیه حاکی از آن است که انگلیس می خواهد تا اواخر ژانویه به همه شهروندان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کند. این خبر را "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس امروز( سه شنبه) اعلام کرده و تاکید کرد: ما این هدف را مد نظر قرار داده ایم که تا پایان ژانویه به همه افراد واجد شرایط واکسن تقویتی را ارائه دهیم.
ایالت های آلمان هم مرتبا از ثبت موارد جدید آلودگی به اومیکرون خبر می دهند.

تقویت محدودیت ها برای افراد واکسینه نشده در دستور کار دولت آلمان
دولت و ایالات آلمان برای مبارزه با بحران کرونا درباره اقدامات سختگیرانه تر مانند محدودیت های ارتباطی بیشتر برای واکسینه نشده ها تصمیم گیری کرده اند. "استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده که باید تا روز پنج شنبه درباره جزئیاتی در این باره کار شده و تصمیم گیری مشترکی گرفته شود.

ثبت بالاترین موارد ابتلای روزانه در فرانسه از ماه آوریل
فرانسه هم بالاترین موارد ابتلای روزانه از ماه آوریل را ثبت کرده است. وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده که در 24 ساعت گذشته حدود 47 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند که بالاترین میزان ابتلای روزانه از 8 آوریل بوده است که تقریبا 85 هزار ابتلای روزانه در آن ثبت شده بود.

محدودیت ها در سوئیس تشدید می شود
سوئیس هم به دلیل افزایش چشمگیر آمار مبتلایان و فشار بالا بر بیمارستان ها و شیوع اومیکرون اقدامات شدیدتری را در دستور کار قرار داده است.

درخواست صدر اعظم آینده آلمان برای اجباری شدن واکسیناسیون
اولاف شولتز، صدر اعظم آینده آلمان هم خواستاراجباری شدن واکسیناسیون در کشورش شده و رابرت هابک، رئیس حزب سبز از احزاب دولت ائتلافی آینده آلمان هم خواستار شروع فوری مقدمات برای اجرای واکسیناسیون اجباری عمومی شده است.
وی در این باره گفته است: البته واکسیناسیون اجباری تجاوزی گسترده به آزادی افراد خواهد بود، اما در نهایت از زندگی افراد و آزادی جامعه حمایت می کند. وی نرخ واکسیناسیون بالا را بهترین شانس دانست که در دراز مدت از در هم شکسته شدن سیستم بهداشت و سلامت جلوگیری کرده و جامعه را به یک زندگی نرمال می رساند.

تمایل شهروندان آلمانی برای اعمال قرنطینه
نتایج یک نظر سنجی هم نشان می دهد که تقریبا دو سوم شهروندان آلمانی با توجه به وخامت اوضاع کرونایی خواستار اعمال قرنطینه هستند.
این نظر سنجی که به سفارش آر تی ال و ان تی وی آلمان انجام شده نشان می دهد که 65 درصد شهروندان آلمانی اعمال قرنطینه را درست می دانند . 31 درصد مخالف این طرح هستند.
نتایج این نظر سنجی همچنین نشان می دهد موافقت با اجرای طرح واکسیناسیون اجباری در کشور هم افزایش پیدا کرده و 71 درصد خواستار اجرای آن هستند و 26 درصد با آن مخالفند. این نظر سنجی توسط موسسه فورسا انجام شده است.

تشدید اقدامات کرونایی در دستور کار نروژ
با توجه به شرایط وخیم و نگران کننده کرونایی نروژ هم اقدامات جدید و توصیه هایی را در مبارزه با گسترش این ویروس در دستور کار قرار داده است.

بیش از 42 مورد آلودگی به اومیکرون در اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا تا به حال 42 مورد ابتلا به اومیکرون را کشف کرده که در 10 کشور اروپایی شناسایی شده و 6 مورد مشکوک دیگر هم در دست بررسی است. این خبر را رئیس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در اروپا اعلام کرده است.

اعتراضات ضد محدودیت های کرونایی در آلمان
چندین هزار نفر شب گذشته در اعتراضات از قبل اعلام نشده علیه اقدامات کرونایی در تورینگن آلمان شرکت کردند. این اعتراضات در مناطق مختلفی برگزار شد.
انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 45753 مورد جدید به کرونا در عرض 24 ساعت خبر داد که 427 مورد بیشتر از سه شنبه هفته پیش بوده است. 388 نفر دیگر هم در این مدت در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.
آژانس دارویی اروپا هم می خواهد در عرض دو هفته در این باره تحقیق کند که آیا واکسن های فعلی می توانند علیه اومیکرون موثر باشند. رئیس این نهاد اروپایی اعلام کرد که اگر نیاز به تولید واکسن جدید باشد تا 4 ماه طول خواهد کشید تا این واکسن احتمالی برای استفاده در اروپا تایید شود.

افراد واکسینه نشده بالای 60 سال در یونان جریمه می شوند
یونان هم اجباری شدن واکسن برای افراد بالای 60 سال را در دستور کار قرار داده و نخست وزیر این کشور اعلام کرده که یونانی های بالای 60 سال باید تا 16 ژانویه واکسینه شوند و کسانی که این کار را انجام ندهند باید ماهانه 100 یورو جریمه پرداخت کنند.
پارلمان یونان هم باید با این طرح موافقت کند. در یونان تا به حال واکسیناسیون برای کادر بهداشت و درمان و پرسنل خانه های سالمندان اجباری بوده است.

استفاده از ماسک در انگلیس دوباره اجباری می شود
انگلیس هم بعد از چندین ماه لغو محدودیت ها دوباره طرح استفاده اجباری از ماسک را در دستور کار قرار می دهد . با توجه به گسترش اومیکرون در این کشور در اکثر مناطق بریتانیا استفاده از ماسک در مغازه ها و وسایل نقلیه عمومی مجددا اجباری می شود.
پزشکان جهان هم از اتحادیه اروپا درخواست کرده اند فورا تمام اقدامات لازم برای تعلیق حق انحصاری واکسن و داروهای کرونا را انجام دهد. مدیر انجمن پزشکان جهان با اشاره به شیوع او میکرون درباره عواقب پیدایش گونه های جدید کرونا در شرایطی که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف فقیر تر به واکسن دسترسی ندارند هشدار داده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن اروپا چین دستور کار قرار بیماری کووید 19 ابتلای روزانه آمریکای لاتین قرار داده ایالات متحده ناامنی غذایی سرمایه گذاری تولید واکسن ویروس کرونا واکسن کرونا بر اساس میلیون نفر شناسایی شد مورد ابتلا اولین مورد اعلام کرده جدید کرونا محدودیت ها آلمان هم نظر سنجی هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان