Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف همایش « بیداد آب» با موضوع « توزیع عادلانه آب و تنش آبی موجود در سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری» برگزار شد.

حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، محمدصالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان یزد و حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در این نشست به بیان مطالبی پیرامون موضوع پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* ساختار مدیریت کشور در حوزه آب باید تغییر کند

حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: ساختار مدیریت کشور در حوزه آب باید تغییر کند. اولویت باید شفافیت باشد مردم باید درجریان قرار بگیرند و خودشان تصمیم گیری و مدیریت کنند. با دیتاهایی که محرمانه است و در دسترس نخبگان نیست نمی توان مدیریت صحیح انجام داد. تعارض منافع هر روز در حال تشدید شدن است.

جعفری گفت: نباید این حجم از صنایع به فلات مرکزی می‌آمد. این مدل توسعه اشتباه دولت‌های قبلی است.

وی افزود: صنعت باید پاسخ گو باشد. محیط زیست و جهاد کشاورزی هم باید پاسخ گوی این مدل توسعه اشتباه باشند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بیشترین مصرف ما در حوزه کشاورزی است و حوزه شرب به مراتب کمتر است.

جعفری گفت: با عرض تاسف بیش از ۹۰ درصد از منابع مجاز را استفاده کردیم.تمام متولیان توسعه فولاد و ذوب آهن و کاشی و سرامیک و ...باید پاسخ گو باشند. تمام حکمرانان و تصمیم گیران سابقی که منتسب به فلات مرکزی بوده‌اند باید پاسخ‌گو باشند.

وی تاکید کرد: بالای ۵۰۰ میلیون متر مکعب  خرج صنایع آب بر فلات مرکزی شده. در فلات مرکزی ۶ برابر بیش از قبل از انقلاب توسعه کشاورزی داشتیم. و بیش از بیست هزار چاه غیر مجاز در این حوزه. این ها همه بار گذاری بیش از حد بوده است.

جعفری تاکید کرد: زاینده رود رودخانه دائمی نمبوده و در تاریخ ایران هم درباره زاینده رود معضل وجود داشته است.

* دانشگاه‌های ما می‌توانند برای حل معضل کم آبی وارد عمل شوند

حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان هم گفت: آمار و اخبار و شفافیت به خصوص در فلات مرکزی به شدت نادقیق و غیرقابل دسترسی است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما می‌توانند برای حل معضل کم آبی وارد عمل شوند.

لارگانی افزود: تا به حال چند پایان نامه در دانشگاه شریف، صنعتی اصفهان و چهارمحال نوشته شده است؟  برای مردم باید مشخص شود چه قدر ورودی و خروجی آب داریم.

وی افزود: صنایع و توسعه نامتوازن برای همه استان ها اشکال دارد نه فقط اصفهان. برای یزد هم این اشکال وجود دارد و جز بدبختی نتیجه ای نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: کشاورزان استان اصفهان خیلی مسالمت آمیز و برای احقاق حق اعتراض می کردند. بحث امنیتی نبود برخی از ماها امنیتی کردیم.

موسوی لارگانی تاکید کرد: از زمانی که تالاب خونی خشکیده شد، چشمه های یزد هم خشکید.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت صنایع گفت: از کل ایران در این صنایع مشغول کار هستند و فقط اصفهانی ها ذی نفع نیستند. در خصوص درآمد اینها نیز اصفهانی ها سود نمی برند.

وی تصریح کرد: این صنایع جز بدبحتی و آلایندگی برای استان چیزی نداشته است.

* راهکارهای حل مشکل کم آبی

محمدصالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان یزد هم اظهار داشت:  با توجه به کاهش سالانه مخازن زیرزمینی و خشک سالی ها اگر برنامه ریزی درستی نباشد در آینده نه چندان دور دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: راهکار اول مدیریت منابع فعلی و پرداخت سر موقع حق آبه هاست. تامین آب و انتقال آب از دریا برای صنایعی که سود آور و آب بر است، راهکار میان مدت ماست.

* ما مردم اصفهان از شورای آب پیروی می کنیم

حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما به اندازه چهارمحال در خود اصفهان چهارمحالی داریم و پیوند خوردیم.

وی ادامه داد: مقایسه اصفهان و یزد کاملا اشتباه است چون مقیاس این دو متفاوت است.

این نماینده مجلس افزود: زاینده رود بیشتر برههٔ های تاریخی دائمی بوده است.

موسوی لارگانی تاکید کرد: ما مردم اصفهان از شورای آب پیروی می کنیم. یکی از این مصوبات استفاده صنایع از پس آب است.

وی گفت: طبق آمار جدیدی که ذوب آهن به بنده اعلام کرده، از زرین شهر و فلاورجان و فولادشهر ۶۰ لیتر بر ثانیه و ذوب آهن اصفهان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب استفاده می‌شود. در سال ۱۴ میلیون متر مکعب و در آینده نزدیک به ۴ میلیون متر مکعب مصرف سالانه خواهد رسید. این آمار قابل راستی آزمایی است و خوب است دانشگاه و نخبگان آن را بررسی کنند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: مردم استان می‌گویند صنایع باید از پساب استفاده کنند.

* معضل ما در مسئله آب، نبود شفافیت است!

حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: آقای موسوی لارگانی می فرمایند چهارمحالی در اصفهان زیاد است. سوال من این است که چرا؟ چون صنایع را بردیم اصفهان. این مهاجرت آسیب های جدی دارد. مردم به خاطر نان شب مهاجرت می کنند به اصفهان.

وی تاکید کرد: بحث بهره بردن نیست! این انتقال غلط بوده. صنایع اصلا شفافیت ندارند. نمی توان به آمار ذوب آهن اعتماد کرد. فقط فولاد مبارکه به تنهایی ۱۹۰ میلیون مصرف دارد. این صنایع هیچ گاه شفاف سازی نکردند که بشود راستی آزمایی کرد.

جعفری گفت: معضل ما در مسئله آب، نبود شفافیت است!

وی ادامه داد: بر اساس کدام مدل و الگوی بین المللی و داخلی، می گویید باید یک نقطه را تخریب کنیم تا نقطه دیگر آباد شود؟! پروژه های کوهرنگ ۱، ۲ ،۳ در انتقال آب از چهارمحال به فلات مرکزی بر اساس چه سند توسعه ای بود؟ جرا باید تونل انتقال زده شود درحالی که مردم کوهرنگ اجازه برداشت نیم لیتر آب هم حتی ندارند؟ چرا صنایع هنوز هم درحال توسعه است؟ فولاد صبا را چرا اضافه کردیم؟ چرا چهارمحال یک درصد صنعت هم ندارد؟

* منفعت بعضی صنایع برای همه کشور است

محمدصالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما زیر ساخت ها را متمرکز کردیم و متاسفانه گریبان گیر شدیم در این مورد. سند آمایش هنوز هم کامل نشده. ناچاریم برای صنایع؛ آب را از حوزه بیرونی مثل دریا تامین کنیم.

وی ادامه داد: نمی شود همه مسائل را استانی تحلیل کرد. منفعت بعضی صنایع برای همه کشور است.

جوکار گفت: باید برنج کاری متوقف شود. باید به سمت مجتمع های گلخانه ای حرکت کنیم و آب یاری سنتی دست بکشیم.

وی تاکید کرد: در حوزه صنایع باید صنعت پیشرفته و کم آبخواه بیاوریم. باید به سمت صنایع هایتک برویم تا اشتغال تحصیل کرده های ما تضمین شود.

* دولت سابق باید درباره وضعیت آبی امروز پاسخ‌گو باشد / تفکر «جهانگیری» در توسعه فلات مرکزی کاملا غلط بود

حجت الاسلام جعفری رییس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: زاینده‌رود بیمار است. اما باید تشخیص درست دهیم و راه غلط در پیش نگیریم.

وی افزود: در این چهار دهه تفکر سازه ای حاکم بوده و این تفکر سازه‌ای که ساده‌ترین راه‌حل است، ضربه‌های جدی وارد کرده است. علاوه بر صنایع، کشاورزی ما هم به شدت نامتوازن توسعه یافته است.

جعفری با بیان اینکه عدالت باید مهمترین رکن برای تصمیم‌گیری باشد، گفت: عدالت باید مهمترین رکن برای تصمیم‌گیری باشد.

وی گفت: یکی دیگر از معضلات قانون گریزی است. تونل‌های کوهرنگ هیچ کدام پیوست زیست محیطی ندارد. قانون می‌گوید برای انتقال آب باید تمام نیاز‌های آبی و ملاحظات نقطه مبدا در نظر گرفته شود که این گونه نمی‌شود.

این نماینده مجلس گفت: دولت سابق و به خصوص آقای جهانگیری به دلیل سیاست‌هایش در گسترش صنایع در فلات مرکزی باید پاسخ‌گو باشند. تفکر آقای جهانگیری در توسعه فلات مرکزی کاملا غلط بود.

* نباید کشاورزی را نابود کنیم

حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش گفت: طرح طوبی که در چهارمحال اجرا شد هیچ بازدهی نداشته است.

وی ادامه داد: تمام نیروهای ذوب آهن و فولاد مبارکه ۳۰ هزار نفر بوده، پس مهاجرت به این مسئله ربطی ندارد!

موسوی افزود: ما تحت تاثیر تحریم هستیم بنابراین کشاورزی را نباید نابود کنیم چرا که گندم و برنج کالایی استراتژیک است.

این نماینده مجلس افزود: تا کنون هدف مسئولان ما حل مشکل نبوده و می‌خواستند روزمرگی کنند.
همین الان آب از سمیرم به رفسنجان می‌رود. این اشکال ندارد؟ بقیه طرح های انتقال آب فقط اشکال دارد؟

این خبر تکمیل می شود....

منبع: فارس

کلیدواژه: آب اصفهان یزد چهارمحال و بختیاری حجت الاسلام جعفری نماینده مجلس فلات مرکزی باید پاسخ گو زاینده رود انتقال آب ذوب آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۸۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر حمایت از شرکت‌های فناور این شهرک در حوزه مواد و ساخت تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی میلانی با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در زمینه مواد و ساخت، نقش ستادهای معاونت علمی به‌ویژه ستاد مواد را حمایت از فناوری‌های اولویت‌دار کشور عنوان کرد و افزود: تجاری‌سازی، تأمین مالی، ارتباط سازی بین شرکت‌ها با ارگان‌های دولتی و اطلاع‌رسانی دستاوردهای فناوری از جمله اقدامات ستاد در جهت توسعه فناوری‌های حوزه مواد و ساخت است.

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به برگزاری نشست‌های نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌ها و پیشنهادهای فعالان این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: ستاد مواد آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات و رویدادهای تخصصی، در راستای رفع مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام بردارد.

تأکید بر اهمیت شیرین‌سازی آب و توسعه سرامیک‌های پیشرفته

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی، توسعه سرامیک‌های پیشرفته، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی را از جمله اولویت‌های ستاد برشمرد.

میلانی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، فناوری‌های شیرین‌سازی آب از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ستاد مواد آماده است تا از طرح‌های فناورانه در این زمینه حمایت کند.

همچنین وی بر آمادگی ستاد برای تسهیل فرآیند تأمین مالی، ضمانت قراردادها و پذیرش ریسک فناوری‌های نوین تأکید کرد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک برای توسعه فناوری‌های مواد و ساخت را خواستار شد.

اصفهان، قطب توسعه فناوری‌های مواد و ساخت کشور

وی در ادامه با اشاره به حضور شرکت‌ها و مراکز فناور متعدد در اصفهان، گفت: استان اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی و ظرفیت نیروی انسانی متخصص، یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های مواد و ساخت محسوب می‌شود.

میلانی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشور، نقش مهمی در توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد و ساخت ایفا می‌کند و ستاد مواد آمادگی دارد تا با حمایت از شرکت‌های مستقر در این شهرک، زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه آنها را فراهم آورد.

لزوم توجه به مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با تأکید بر اهمیت مدیریت پسماندها و پساب‌های صنعتی، گفت: با توجه به تعدد صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها در اصفهان، لازم است تا فناوری‌های مربوط به مدیریت، تصفیه و بازیافت پسماندها و پساب‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی، ستاد مواد علاوه بر حمایت‌های مالی، آماده است تا با برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع، زمینه تجاری‌سازی و اجرای طرح‌های فناورانه در حوزه مدیریت پسماند را تسهیل کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، میلانی در پایان بر لزوم تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در استان اصفهان تأکید کرد و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی را در این زمینه خواستار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان