Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@14:17:17 GMT

وزیر اقتصاد ترکیه اردوغان را تنها گذاشت

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۲۲۲۳

بنا به اطلاعیه صادره از سوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه، نورالدین نباتی از سوی اردوغان به عنوان وزیر خزانه داری و مالیه منصوب شده است.

مساله برکناری لطفی الوان از سمت وزارت از قریب به سه هفته پیش تاکنون بارها در رسانه های اجتماعی ترکیه و از سوی کارشناسان سیاسی مطرح شده بود.

به گفته کارشناسان سیاسی الوان مخالف سیاست اردوغان در زمینه فشار به بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره ها بود و در این زمینه در چند مورد دیدگاههای خود را به صراحت با افکار عمومی ترکیه نیز مطرح کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متعاقب سخنان هفته گذشته اردوغان در زمینه لزوم کاهش نرخ بهره ها در ترکیه ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا و دیگر اسعار به کمترین میزان خود در طول تاریخ رسید.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه بدلیل کاهش ارزش دلار ترکیه و فشار برای کاهش نرخ بهره ها در ترکیه تاکنون دستکم دو رییس بانک مرکزی از سوی اردوغان برکنار شده اند می گویند، با درنظرگیری وضعیت فعلی اقتصادی و روند نه چندان مطلوب وضعیت اقتصادی ترکیه برکناری وزرا هرچند در کوتاه مدت شاید به عنوان راه حلی خودنمایی بکند ولی نبود تغییرات اساسی در زیرساختها و نیز احترام به استقلال نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی موجب تداوم وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور خواهد بود.

برخی کارشناسان نیز حساسیت در انتشار خبر لطفی الوان را نیز ناشی از تاثیرات چنین امری بر بازارهای مالی ترکیه ارزیابی می کنند و می گویند، به احتمال فراوان الوان برکنار شده و برگه استعفای منتشر شده نیز برگه ای است که روسای جمهور و یا نخست وزیران از وزیران در بدون شروع کار اخذ می کنند.

در حال حاضر یک دلار آمریکا معادل 13.33 لیر ترک و یک یورو معادل 15.15 لیر ترک معامله می شود.

کد خبر 1578708

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ترکیه رجب طیب اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۲۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما(از تعلیق روابط تجاری با رژیم صهیونیستی )فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین  الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع اعضای هیئت مدیره انجمن مستقل صنعتگران و بازرگانان ترکیه «موسیاد» ترکیه درباره توقف تجارت ترکیه با رژیم اسرائیل گفت: ما با هیچ کشوری در منطقه خود به دنبال خصومت و درگیری نیستیم و نمی‌خواهیم در جغرافیای خود شاهد درگیری، خون و اشک باشیم.

اردوغان ادامه داد: عواقب این اقدام را با هماهنگی و مشورت با دنیای تجاری خود دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما در اینجا فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم.

روز جمعه اردوغان اعلام کرد که ترکیه واردات و صادرات با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • ادعای رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • اردوغان: تجارت با اسرائیل را ندیده گرفتیم و این در را بستیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند