Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-مجری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب هرمزگان از صرفه‌جویی بیش از ۶ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در قالب اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در سال ۱۴۰۰ خبرداد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از هرمزگان؛ آب امروزه ارزشمند‌ترین نعمت خداوند برای دوام زندگی به شمار می‌آید این در حالی است که دنیا و حتی کشور ما سیرش به سوی تنش‌های آبی آغاز شده است و در هفته‌های گذشته اعتراضات مردم در حوزه آب و آبخوان اخبار بعضا ناگواری را به گوش رساند؛ اما این تازه شروع ماجرا است و با توجه به تغییرات اقلیمی در کشورها، سد سازی‌های بی رویه بر روی رودهای مشترک المنافع در کشورهای دیگر می‌تواند مشکلات را بیش از پیش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نعمت‌هایی که خداوند در دل زمین قرار داده است سفره‌های آب زیر زمینی یا آبخوان‌ها هستند، ما این نعمت را گرچه نمی‌بینیم اما بشر توانسته است با حفر چاه‌های عمیق این گوهر گرانبهای درونی زمین را هم تحت تاثیر قرار دهد و دشت‌های ممنوعه را که درصد وجود آب در آنها از حالت استاندارد پایین‌تر است را به وجود آورد. 

هرمزگان و استان‌های همجوارش به هیچ عنوان وضعیت مناسبی در بحث سفره‌های آب زیر زمینی ندارد و بر همین مبنا وزارت نیرو از حدود یک دهه پیش اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی را در دستور کار خود قرار داده است که این طرح به نوعی مهم ترین طرح وزارتخانه در سطح کشور  است.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان هرمزگان در همین زمینه اظهار داشت: در سال آبی گذشته شاهد کاهش شدید بارندگی نسبت به دوره دراز مدت اندازه‌گیری در هرمزگان بودیم و این استان طی 20 سال گذشتهدشرایط دشواری را از نظر خشکسالی و کاهش منابع آب پشت سر گذاشته است، از این رو باید خودمان را با شرایط کم آبی استان هرمزگان سازگار کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، تعادل بخشیدن میزان ورودی و خروجی آب زیرزمینی دشت‌های استان است و در این حوزه 6 دستورالعمل‌ تدوین شده است. 

رضویان بیان کرد: در این طرح سعی شده است که با نگاهی همه‌جانبه تمام ابعاد طرح برای تحقق هدف اصلی دیده شود؛ به همین منظور اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی برای اجرای طرح مذکور به جهت عملیاتی کردن سیاست‌ها و راهبردهای وزارت نیرو در قالب برنامه‌های عملیاتی مختلف اجرا شده است. 

مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان هرمزگان با اشاره به دستورالعمل اجرایی قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری، گفت: در قالب این دستورالعمل اجرایی چاه‌های فاقد پروانه به 2 بخش «فرم 1» و «فرم 5» تبدیل می‌شوند که با تعیین تکلیف این چاه‌ها و ایجاد ابزاهای کنترلی و نظارتی روی میزان برداشت آن‌ها می‌توان گام مهمی به سمت تعادل بخشیدن به مصارف و منابع آب زیرزمینی استان هرمزگان برداشت.

وی تصریح کرد: در سال جاری بیش از 307 حلقه چاه فاقد پروانه بهره‌برداری تعیین تکلیف شده‌اند که موجب صرفه‌جویی 2.5 میلیون متر مکعبی منابع آب زیر زمینی در استان هرمزگان شده است و با نصب ابزارهای اندازه‌گیری حجم آب روی چاه‌ها، صرفه‌جویی 2.4 میلیون متر مکعبی حاصل شد. 

رضویان با اشاره به اهمیت نصب وسایل اندازه‌گیری در چاه‌های بهره‌برداری، گفت: تهیه و ارائه آمار و اطلاعات مصارف آبی، لازمه هرگونه برنامه ریزی دقیق و صحیح در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است تا بتوان آن‌را مبنای تصمیم‌گیری‌های آینده قرار داد. 

وی با بیان اینکه اندازه‌گیری حجم آب برداشت شده توسط بهره برداران از منابع آب و جلوگیری از هرگونه برداشت غیرمجاز یکی از اهداف نصب کنتور هوشمند روی چاه‌ها است، اظهار کرد: قرائت این کنتورهای توسط واحد معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان به صورت مستمر در طول سال انجام می‌شود.

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی در سال‌جاری 610 حلقه چاه به کنتور حجمی مکانیکی و حجمی هوشمند مجهز شده‌اند، تشریح کرد: با نصب این کنتورها بیش از 2.4 میلیون متر مکعب از اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی جلوگیری شد، 44 حلقه چاه غیرمجاز در 6 ماهه نخست سال جاری پر و مسلوب‌المنفعه شدند. 

رضویان خاطرنشان کرد: تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از طریق کنترل، نظـارت، انسـداد و پـر و مسـلوب المنفعـه نمـودن چاه‌هـای غیـر مجـاز، چاه‌های فاقد پروانه از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب است.

وی با ذکر این نکته که چاه‌‌هایی که برای مصالح عمومی مضر هستند و مبادرت به برداشت غیرمجاز از سفره‌ آب‌های زیرزمینی می‌کنند، مشمول این دستورالعمل خواهند شد، ابراز داشت: جلوگیری از اضافه برداشت و به تعادل رساندن بیلان دشت‌ها از جمله اهداف اجرای این طرح است. 

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب اذعان کرد: در قالب این دستورالعمل، اقداماتی نظیر جمع آوری دستگاه‌های غیرمجاز، خارج کردن منصوبات غیرمجاز از چاه‌ها غیرمجاز و پر کردن انواع چاه‌های غیرمجاز انجام خواهد شد.

رضویان خاطرنشان کرد: در سال جاری 42 حلقه چاه در سطح استان هرمزگان پر و مسلوب المنفعه شدند که در اثر آن صرفه جویی حدود 1.2 میلیون متر مکعبی حاصل شد.

سالی بدون باران برای استان فارس؛ منابع آب زیر زمینی شیراز تا 30 سال آینده تمام می‌شودکهگیلویه و بویراحمد| خطر  افت منابع آب زیر زمینی در دشت‌ها جدی استمیزگرد "بحران آب"- اراک| بیش از 2 میلیون مترمکعب از منابع آب زیر زمینی در استان مرکزی برداشت می‌شود

انتهای پیام/864/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب تعادل بخشی منابع آب زیر منابع آب زیر زمینی منابع آب زیرزمینی استان هرمزگان بهره برداری فاقد پروانه اندازه گیری منابع آب میلیون متر صرفه جویی سال جاری حلقه چاه مجری طرح دشت ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۲۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده ظهر شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های اجرای شبکه‌های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب با اشاره به عقب ماندگی خدمات فاضلاب در استان دلیل اصلی این مهم را عدم تأمین اعتبارات کافی برای انجام طرح‌های فاضلاب بیان کرد و گفت: رشد جمعیت در جهان عموماً و به خصوص در جهان سوم و محدودیت محیط و زمین برای زندگی، انسان‌ها را وادار کرده است که از طبیعت و هر آنچه در آن وجود دارد با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند اما استفاده بی رویه از خوان گسترده طبیعت در طول سالیان متمادی، محیط زیست را با مشکل احیا مجدد روبرو ساخته و بسیاری از نعمت‌های موجود را با خطر نابودی مواجه کرده است.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های خام انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره آب‌های زیرزمینی و نیز از کانالهای روباز و سرپوشیده به آب‌های سطحی و در نهایت تخلیه به دریا و دریاچه‌ها، موجب آلوده شدن این منابع گشته و بشر را با خطر کمبود آب آشامیدنی سالم و نابودی اکوسیستم دریایی و سرانجام تخریب محیط زیست انسانی و طبیعی مواجه ساخته است.

مدیر عامل آبفا مازندران دفع غیر بهداشتی فاضلاب را علاوه بر آلودگی منابع آب، ایجاد مناظر ناخوشایند زیست محیطی و جلب حشرات ناقل موجب شیوع بیماری‌های متعدد گوارشی و سایر بیماری‌های میکروبی و انگلی خطرناک دانست.

برارزاده با اشاره به تصفیه فاضلاب از نقطه نظر اقتصادی که باعث کاهش هزینه‌های درمانی و هزینه‌های بهسازی محیط زیست خواهد شد، گفت: از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب‌ها نیز می‌توان در زمینه‌های مختلف از جمله آبیاری فضای سبز، کشاورزی و تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی بهره برد در همین راستا به دلیل کمبود نزولات جوی در کشور، استفاده از پساب برای کشاورزی می‌تواند قسمتی از نیاز آبی استان را جبران کند.

وی تصریح کرد: قرارگیری بخش عمده سرزمینی استان مازندران در نوار ساحلی بزرگترین دریاچه دنیا، اهمیت و لزوم ساماندهی فاضلاب را دوچندان کرده در همین راستا ۱۸ پروژه فاضلاب در شهرهای استان مازندران و سه پروژه جمع آوری شبکه فاضلاب در روستاهای استان در دست اجراست که پس از بهره برداری ضمن حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و نیز حفظ سلامت جامعه می‌توان از پساب حاصله بیشترین بهره را داشت.

کد خبر 6089866

دیگر خبرها

  • ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • تلاش برای ایجاد، احیاء، انسجام‌بخشی و توانمندسازی واحدهای روابط عمومی بخش خصوصی
  • لایروبی حوضچه‌های ذخیره آب بخش شعیبیه شوشتر
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • پیشگیری از هدر روی ۲۵ میلیون متر مکعب آب در نظرآباد
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها