Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد خسروی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در بازدید از خبرگزاری فارس کردستان با اشاره به اینکه خبرگزاری فارس رسانه‌ای فراگیر، گسترده و بین‌المللی است که همواره ارتباط بین مردم و دستگاه‌های اجرایی را رصد می‌کند، اظهار داشت: این خبرگزاری در فضای اطلاع‌رسانی، رسانه‌ای محبوب و شناخته‌شده و مورد اعتماد آحاد مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی به وضعیت شهرک‌های صنعتی استان و برنامه‌های پیش‌رو این شرکت اشاره کرد و افزود: درمجموع شرکت شهرک‌های استان با 30 مصوبه شامل منطقه ویژه و ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی درحال برنامه‌ریزی است که تاکنون موفق به اجرای 20 شهرک شامل یک منطقه ویژه 6 ناحیه صنعتی و 13 شهرک صنعتی در 10 شهرستان استان شده و مشغول جذب سرمایه‌گذار است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرک صنعتی در سراسر استان وجود دارد اما شاید متناسب با درخواست و تغییرات حاصل‌شده نباشد، بیان کرد: بیش از 40 درصد درخواست‌ها برای راه‌اندازی صنایع کوچک در مرکز استان هست و به همین دلیل در مرکز استان کمبود زمین بسیار چشمگیر است.

کردستان ظرفیت‌های زیادی برای صنعتی شدن دارد

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه در شهرهای مرزی همچون بانه و مریوان استقبال سرمایه‌گذاری و ایجاد تفکر صنعتی رو به افزایش است اظهار داشت: تنگنا برای تأمین زمین در شهرهای مرزی وجود ندارد و سرمایه‌گذار به‌راحتی می‌تواند شروع به فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت کند.

خسروی بابیان اینکه با توجه به شعار سال باید تدابیری جهت صنعت استان اندیشیده شود گفت: استان کردستان استانی صنعتی است و نباید به همین میزان صنعتی بودن در استان اکتفا کرد.

وی با اشاره به اینکه باید هم در سطح استانی و هم در سطح ملی برای رفع موانع رشد صنعت در استان علی‌الخصوص در صنایع کوچک از هیچ تلاشی دریغ نکرد عنوان کرد: در این شرایط می‌توان گفت کردستان در چند سال آینده جزو استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود چون نسبت به سایر استان‌ها از مزیت‌های همچون مرز برخوردار است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با تأکید بر اینکه ظرفیت آب موجود در استان می‌تواند یکی از عوامل اصلی در جذب سرمایه‌گذار و درنتیجه توسعه صنعت در کردستان باشد افزود: مرز، صنایع معدنی، معادن، منابع کشاورزی، صنایع تبدیلی و نیروی انسانی و غیره از جمله مزیت‌های برجسته استان جهت جذب سرمایه‌گذار و تولیدکننده به استان است.

خسروی در ادامه به افزایش تعداد قراردادهای منعقدشده برای احداث واحدهای تولیدی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد قراردادها از حداکثر 50 مورد در سال 96 به میانگین 250 قرارداد در سال یک هزار و 400 ارتقاء یافته است.

فضای صنعتی در کردستان نصف میانگین کشوری است

وی با اشاره به اینکه امسال به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده است، اضافه کرد: مهم‌ترین مانع توسعه در بخش صنایع کوچک استان کمبود زمین و کوچک بودن شهرک‌های صنعتی ازلحاظ مساحت و در مجموع کم‌بودن سرانه صنعتی است که این اصلی‌ترین مانع توسعه صنعت در استان کردستان به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر 33 پروژه در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: میانگین فضای صنعتی در استان 9 متر و در کشور 17.2 مترمربع است که ما نصف میانگین کشور راداریم.

خسروی به مساحت شهرک‌های صنعتی استان گریزی زد و گفت: 148 هزار مترمربع مساحت زمین شهرک‌های صنعتی کل کشور است که این میزان در استان یک هزار و 400 مترمربع یعنی چیزی معادل یک درصد کل کشور است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه کردستان 2 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود در نتیجه باید تلاش کرد تا حداقل همین دو درصد از سهم صنعت کشور را نیز به خود اختصاص دهد.

1100 هکتار به شهرک‌های صنعتی استان اضافه می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه در کنار پروژه‌های شهرک‌سازی، یک هزار و 105 هکتار امسال به عرصه شهرک‌های صنعتی استان اضافه می‌شود، افزود: در طول 27 سال فعالیت شهرک صنعتی، یک هزار و 400 هکتار زمین صنعتی در استان وجود داشت که امسال با افزایش 40 درصدی در عرصه شهرک‌های صنعتی مواجه هستیم.

خسروی با تأکید بر اینکه این زمین‌ها حداقل تا 10 سال آینده استان را از نظر زمین تأمین کرده و بسیاری از کمبودها را رفع می‌کند اظهار داشت: این موضوع فعلاً روی کاغذ است و امید است تمام ارگانهایی مورد خطاب از طرف امور اراضی نهایت همکاری را با ما داشته باشند.

وی افزود: آفت امور اداری استان کردستان در توسعه، پاسکاری و تأخیر در انجام امور است که این موضوع در سطح بدنه کارشناسی بیش از همه‌جا به چشم می‌خورد که ضروری است جهت افزایش سرعت در پاسخگویی به استعلامات این مشکل برطرف شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار داشت: از یک هزار و 105 هکتار زمینی که قرار است به عرصه‌های صنعتی استان اضافه شود بالغ‌بر 168 هکتار آن مربوط به مردم است که باید تملک شود.

خسروی با اشاره به اینکه بعد از خرید این اراضی عملیات طراحی، اجرا و شهرک‌سازی نیز آغاز می‌شود افزود: با اجرای این برنامه سرانه فضای صنعتی در کردستان به بیش از 15 مترمربع و نزدیک به میانگین کشوری ارتقاء می‌یابد.

بازگشت سالیانه 45 واحد راکد به چرخه تولید

وی اظهار داشت: معاون وزیر صنعت کشور خبر از افزایش سطح 10 هزار و 600 هکتاری به شهرک‌های صنعتی کشور داده که هزار و 100 هکتار یعنی معادل 10 درصد این میزان مربوط به استان کردستان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان بیان کرد: موانع دیگری نیز باعث شده تا واحدهای صنعتی استان تعطیل شود که تعدادی از آن‌ها طی چند سال اخیر به چرخه تولید بازگردانده شده‌اند.

خسروی کفت: مقام عالی وزارت، طی برنامه گسترده پایش برپایش واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌فعال داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی تمرکز دارد تا از این واحدها در قالب عارضه‌یابی توسط کلینیک صنعت مانع‌زدایی شود.

وی بابیان اینکه پایش‌های شهرک‌های خارج شهر توسط سازمان صمت و واحدهای ر داخل شهرک‌ها توسط شرکت شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود، گفت: ظرف دو هفته‌ای ابتدای ابلاغ این برنامه پایش این واحدها با 103 درصد پیشرفت جلو رفت و در این زمینه جزو 5 استان برتری بودیم که کار خود را به اتمام رساندیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: سال گذشته 47 واحد صنعتی از طریق کلینیک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شدند و امسال این تعداد به 45 واحد رسید که 36 مورد آن در داخل شهرک‌های صنعتی و 9 واحد نیز خارج از شهرک‌ها است.

قرارداد واگذاری 1400 زمین در استان

خسروی با بیان اینکه درحال حاضر بیش از یک هزار و 400 قرارداد واگذاری زمین در استان کردستان ثبت‌ شده که از این تعداد 550 مورد آن تنها مربوط دو الی سه سال اخیر بوده است گفت: این بدین معنی است که 550 طرح درحال اجرا در استان وجود دارد که اگر حداقل یک‌سوم آن‌ها به بهره‌برداری برسد 150 کارخانه به بدنه استان اضافه می‌شود که موجب اشتغال‌زایی هرچه بیشتر در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه از مجموع یک هزار و 400 قرارداد منعقد شده 850 قرارداد آن اجرا شده که جزو طرح‌های قدیمی هستند، افزود: از همین 850 قرارداد نیز 610 مورد آن‌ در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و 230 واحد صنعتی تعطیل است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در خصوص شهرک صنعتی قروه 3 افزود: زمین شهرک صنعتی قروه 3 آماده و سال 96 کلنگ‌زنی آن نیز انجام‌شده اما به دلیل نبود آب و عدم تخصیص آن دچار مشکل شده است.

خسروی با عنوان بر اینکه این شهرک در مسیر دسترسی بین شهرستان سنندج و استان تهران قرار دارد افزود: با توجه به جاگیری مناسب این شهرک جهت رفع مشکلات آن چندین نماینده مجلس و مسئولین استانی به جد موضوع را پیگیری کرده‌اند که متأسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است چراکه میان دشت‌های ممنوعه قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه 95 درصد آب مصرفی در دشت‌های دهگلان و قروه مربوط به حوزه کشاورزی است بیان کرد: دشت‌های ممنوعه نباید شامل حوزه صنعت شود و این قانون نیازمند اصلاح است چون میانگین مصرف آب صنعت در این منطقه کمتر از یک درصد است.

سهم مصرف آب در صنعت استان 6 دهم درصد است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان بابیان اینکه مصرف آب مصرف‌شده در حوزه صنعت در جهان حداکثر 6 درصد است افزود: در ایران بیشترین مصرف آب در صنعت 5 درصد و در استان نیز 6 دهم درصد است.

وی گفت: ما باوجود تمام تلاش‌ها هنوز همدست از فعالیت برنداشته و چند روز پیش پیمانکار شهرک صنعتی قروه 3 تعیین شد و در روزهای آینده عملیات آماده‌سازی شهرک شروع می‌شود.

احمدی به اهلیت سنجی واحدهای صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: برای اینکه واحدها به سرمایه‌گذار واقعی اختصاص داده شود راهکاری‌هایی تعریف‌شده که با حساسیت تمام به آن‌ها پرداخته می‌شود.

وی بابیان اینکه برای شهرک صنعتی سرنجیانه 5 برابر زمین‌ها متقاضی در استان وجود داشت که این نشان تفکر اقتصادی و صنعتی مردم استان دارد بیان کرد: زیرساخت‌ها در این شهرک کاملاً تأمین‌شده و آب آن نیز قرار است از طریق پروژه سامانه انتقال آب تأمین شود که تا 6 ماه آینده انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: برای شهرک صنعتی سرنجیانه تاکنون 225 قرارداد منعقدشده که تاکنون 50 نفر آنان شروع به کار کرده‌اند و هرکس بعد از یک سال موفق به اجرای واحد نکند قرارداد زمین او فسخ می‌شود.

شهرک صنعتی بزرگ کردستان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان افزود: موضوع احداث شهرک صنعتی بزرگ کردستان از سال 95 و 96 به‌ صورت جدی پیگیری شد و درحال حاضر این پروژه به مشاور تحویل داده‌شده تا از لحاظ شرایط اقتصادی، دسترسی به امکانات و دسترسی به جمعیت موردبررسی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه شهرک صنعتی بزرگ کردستان شهرکی فراگیر و متعلق به‌کل استان است، اضافه کرد: مساحت این زمین یک هزار و 400 هکتار پیش‌بینی‌شده که تنها در فاز اول 700 هکتار به‌ عنوان شهرک بزرگ تعریف‌ شده که در نقطه ثقل مرکز جغرافیای استان قرار دارد.

انتهای پیام/2330/79

منبع: فارس

کلیدواژه: شهرک های صنعتی صنعت توسعه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان احمد خسروی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان کردستان با اشاره شهرک های صنعتی استان استان کردستان اضافه می شود سرمایه گذار استان اضافه یک هزار و 400 صنعتی کشور استان وجود شهرک صنعتی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۲۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی احمد حمزه زاده در نشست ستاد احیای ربع رشیدی تبریز مساحت عرصه و اعیانی این اثر باستانی و تاریخی در تبریز را طبق اسناد کهن بیش از ۹۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: این محل در طول هفت قرن همواره مورد تهاجم و دستبرد حکومت‌ها و جوامع محلی قرار گرفته و در زمان حاضر کمتر از ۱۳ هکتار آن قابل احیا است.

به گفته وی در سال‌های اخیر و با مساعدت نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف بیش از یازده هکتار این مجموعه تملک و آزادسازی شده است.

حمزه زاده با اشاره به اجرای پنج فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه ربع رشیدی ادامه داد: این مجموعه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته که نیازمند آزادسازی اراضی است.

وی جلوگیری از ساخت و ساز‌ها در حریم محوطه و تلاش برای تملک اماکن واقع در حریم از جمله پمپ بنزین خیابان عباسی را از رویکرد‌ها و اهداف اصلی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد.

حمزه زاده اراضی محوطه ربع رشیدی را مهم و حساس از نظر باستان شناسی یاد کرد و گفت: به دلیل اهمیت موضوع راه دسترسی از کف خیابان تا برج ربع رشیدی با پلکان‌های چوبی و با فاصله از سطح خاک پوشانده شده است تا مراقبت‌های لازم و کافی از این محوطه به عمل آید.

وی گفت: هر گونه اقدام مرمتی و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران در ربع رشیدی با استفاده از سازه‌های برگشت پذیر به طبیعت ممکن است.

محوطه تاریخی ربع رشیدی که از آن به عنوان نخستین دانشگاه بین المللی جهان یاد شده و قدیمی‌ترین موقوفه ایران است، در قرن هشتم هجری قمری به دستور خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی ساخته شد و به همین علت این شهرک را رشیدیه یا ربع رشیدی نامیدند و به جز چند بنای فرو ریخته متعلق به دوره صفویه، چیز دیگری از آن همه عظمت و زیبایی باقی نمانده است.

هم اکنون تپه‌ای گردمانند در قسمت شمال شرقی تبریز و در دامنه کوه سرخ و سر به فلک کشیده عینـالی (عون بن علی) و در انتهای خیابان عباسی به چشم می‌خورد که حدود ۷۰۰ سال پیش شهرکـی زیبا و باشکوه، دارای ۳۵ هزار واحد مسکونی و یک هزار و ۵۰۰ مغازه و حمام بهداشتی و کارخانه‌های نساجی، رنگرزی، کاغذسازی و ضرب سکه بود و جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در آن سکونت داشتند.

این شهرک دانشگاهی در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد در جهان و به عنوان یک مرکز علم، صنعت، پرورش طبیبان و دانشمندان زبانزد تاریخ نویسان بود.


دیگر خبرها

  • قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای شهرک صنعتی در بویراحمد
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • آغاز تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است