ساخت واکسن کرونای بدون آب و قابل نگهداری در دمای اتاق
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۴۱۳۹
به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری گاردین، خشککردن انجمادی (Freeze-drying) بهطور خلاصه فرایندی است که در آن مادهای را منجمد میکنند و سپس با کاهش فشار، آب منجمد درون ماده را به طور مستقیم به بخار تبدیل میکنند. از این فرایند برای افزایش مدت نگهداری مواد غذایی و دارویی و همچنین سهولت حمل و نقل آنها بهره میبرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در حال حاضر تا تولید واکسنهای کووید ۱۹ که از ترکیبات خشک شده انجمادی بهره میبرند، راه درازی باقی مانده است. اما اگر این فرایند بهدرستی و با موفقیت انجام شود، دزهای واکسن بدون آب را میتوان در دمای اتاق حمل و نگهداری کرد و مشکلات لجستیک موجود در خصوص محبوبترین واکسنهای موجود را رفع کرد.
تمرکز این تحقیقات که توسط محقققان دانشگاه بوفالو در آمریکا انجام شده بر ساخت واکسنهایی است که متشکل از آب، لیپوزومهای خاص حامل پروتئینهای خوشهای ویروس کرونا که بهصورت مصنوعی تولید شدهاند و مقدار اندکی قند است که در فرایند خشک کردن انجمادی، ساختار شیمیایی واکسن را حفظ میکند.
ماده حاصل از این فرایند، متخلخل و سبز رنگ بوده و در دمای اتاق و دماهای بالاتر دستکم به مدت یک هفته کاملا پایدار است. در آزمایشات اولیه این واکسن روی موشها مشخص شد این نوع واکسن قادر است یک واکنش پادتن موثر در بدن آنها ایجاد کرده و موشها را در برابر ویروس کووید ۱۹ محافظت کند.
در حال حاضر یک واکسن مبتنی بر لیپوزوم که قرار است با استفاده از این فناوری تولید و توزیع شود، با عنوان EuCorVac-۱۹ در کشور کرهجنوبی در دست توسعه است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.
برچسبها ویروس کرونا بیماری های ویروسی واکسن کرونا پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل هراس جهانی از ویروس کرونامنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا بیماری های ویروسی واکسن کرونا ویروس کرونا بیماری های ویروسی واکسن کرونا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدمستی در برابر مست عشق
اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلمهای ایرانی در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای نادیده گرفته میشود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلمهای بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلمهای بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلمهای غیر سینمایی برای اینگونه فیلمها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیهکننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمیتری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلمهای بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها(به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیهکننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمیداد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.
پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلمهای بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی میگرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی میکرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر میرسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بیخبر هستیم.
آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلمهای جدی در برابر فیلمهای کمدی اندکی سنگین شود.
۲۲۰۵۷