Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:33:02 GMT

۱۸۰  هکتار از مناطق زاگرسی سمیرم نهال کاری می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۵۰۰۰

۱۸۰  هکتار از مناطق زاگرسی سمیرم نهال کاری می‌شود

میثم جباری روز پنجشنبه در حاشیه اجرای پویش «ایرانی سبز، هر ایرانی یک نهال» در منطقه جنگلی داغباشی سمیرم در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: نیروی مقاومت بسیج، داوطلبان جمعیت هلال احمر و مدیریت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح زاگرسی مشارکت دارند.
رییس اداره منابع طبیعی سمیرم با بیان اینکه در این پویش مردمی علاوه بر احیا، توسعه جنگل‌ها نیز دنبال می شود، تصریح کرد: بیش از ۸۰ هزار هکتار جنگل با تنوع بالای گیاهی و درختی در این خطه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جباری تاکید کرد: هفت هزار و ۶۰ هکتار از این سطح ذخیره‌گاه جنگلی، ۴۵ هزار هکتار رویشگاه و ۲۵ هزار هکتار نیز پوشش پنج درصدی بوته ای و درختی دارند.
این مسوول به وجود ۲۰ هکتار جنگل بلوط در غرب سمیرم اشاره کرد و گفت: تنها خطه بلوط خیز سمیرم در منطقه تنگ‌ده و شمس آباد ونک واقع شده که گونه‌ای مقاوم در برابر خشکسالی و کُند رشد است.
وی فرسایش خاک در برخی مناطق سمیرم بویژه در ۱۵ سال گذشته را یک زنگ خطر اعلام کرد و افزود: گونه‌های طبیعی و جنگلی نقش مهمی در کاهش آثار فرسایشی و تثبیت خاک بویژه در سطوح و زمین های شیب دار دارند.
رییس اداره منابع طبیعی سمیرم محصور شدن حدود ۶۵۰ هکتار درخت اُرس در منطقه چالقفا را یادآور شد و اظهار داشت: این دست اقدامات به منظور حفظ مراتع و گونه‌های طبیعی انجام شده‌اند. 
معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز گفت: مشارکت های مردمی و گروه های مردم نهاد می توانند در معرفی و ترویج فرهنگ کاشت نهال و درختکاری موثر باشند.
علی خانبازی خاطر نشان کرد: جوانان جمعیت هلال احمر در کنار دیگر اقشار مردمی و گروه‌های مردم نهاد نقش موثری در این رابطه دارند و می‌توانند با برنامه ریزی به شکل منظم در همه فصل‌ها اقدام به نهال‌کاری کنند.
به گزارش ایرنا، در اجرای این پوش مردمی امروز و به شکل نمادین تعدادی نهال درختان جنگلی همچون بادام کوهی، ارژن و بلوط در ذخیره گاه جنگلی داغباشی سمیرم کاشته شد.
طبق برآوردها سالانه حدود ۶ میلیون تن فرسایش خاک در سمیرم وجود دارد که موجب هدر رفت خاک حاصل‌خیز و غنی سمیرم می شود از همین رو کاشت نهال و جنگل کاری یکی از راه های جلوگیری از این پدیده نامتعارف است.
سمیرم بعنوان اولین ذخیره گاه ارس در کشور در جوار زاگرس مرکزی و دنا و همچنین ۲ ذخیره گاه جنگلی داغ‌باشی و تنگ خشک با افزون بر ۵۲۷ هزار هکتار مساحت جغرافیایی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی، مرتعی و جنگلی و ۸۱ هزار هکتار رویش‌گاه جنگلی بعنوان حوزه الگویی سازمان جنگل‌های کشور در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها سمیرم استان های زاگرس نشین جنگل‌ بلوط

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمیرم استان های زاگرس نشین جنگل بلوط سمیرم استان های زاگرس نشین جنگل بلوط هزار هکتار ذخیره گاه گاه جنگلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

فیلم خبرنگار ایمنا از بارش برف در ارتفاعات منطقه وردشت شهرستان سمیرم را مشاهده می‌کنید.

کد خبر 747697

دیگر خبرها

  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل