Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: برخی واگن‌ها و لگومتیو های متروی تهران نیز احتیاج به قطعه دارند و به علت فقدان قطعه در پارکینگ قرارگرفته‌اند. حوادث دو سه هفته گذشته متروی تهران ریشه در شرایط بحرانی مترو دارد. در این معنا که برای نگهداشت وضع مترو، با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

به گزارش خبرگزاری «برنا» شورای پنجم به‌رغم مشکلات مالی قرارداد تعداد قابل‌توجهی اتوبوس را منعقد کرد اما تنها توانست تعداد کمی از آن را به ناوگان حمل‌ونقل اضافه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همان قرارداد توسط شورای ششم و شهردار تهران نهایی شد و اکنون رفته‌رفته اتوبوس‌های درون‌شهری و ون و برخی تاکسی‌ها در حال نوسازی است. با این‌وجود بحران در ناوگان حمل‌ونقل عمومی هویداست.

امید به احیا ردیف بودجه حمل‌ونقل عمومی در بودجه 1401

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «برنا» در ارتباط با وضعیت حمل‌ونقل شهر تهران به گلایه از سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت و گفت: امیدواریم با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته از سوی اعضای شورای شهر و شهردار محترم تهران به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه شنیده شود چراکه وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌هیچ‌وجه درشان شهروندان پایتخت جمهوری اسلامی ایران نیست و حق مردم است که از کمک دولت به‌منظور افزایش پوشش و کیفیت حمل‌ونقل عمومی برخوردار شوند.

وی افزود: این امید وجود دارد که در زمان تقویم بودجه به مجلس، دغدغه اعضای شورای شهر به سمع و نظر دولت رسیده در نظر گرفته شود.

بدون کمک دولت وضعیت ترافیک و آلودگی تهران بهبود نخواهد یافت

 امانی تأکید کرد: همواره از سوی همه دولت‌ها اجازه انتشار اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس برای شهرداری‌ها صادر می‌شد اما اکنون استدلال سازمان برنامه این است که بر اساس قانون یک درصد از مالیات ارزش‌افزوده به شهرداری تعلق‌گرفته است پس نیازی به کمک دولت به شهرداری نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: این مورد به‌هیچ‌عنوان درست نیست. بودجه 1400 اگر اصلاح نشود حتماً در سال آینده وضعیت ترافیک تهران و آلودگی پایتخت شدت خواهد یافت. اعضای شورای شهر تهران از ابتدای ورود به شورا اعلام کرده‌اند بدون کمک دولت توسعه حمل‌ونقل عمومی میسر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: زیرا بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها درزمینه کاهش ترافیک و آلودگی شهر تهران مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند. البته مدیریت شهری توان استفاده تأمین سهم خود را ندارد و باید دولت به شهرداری کمک مضاعفی کند.

شهرداری در انجام وظایفش در حمل‌ونقل عمومی با بحران روبروست

این عضو شورای شهر اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری به ‌منظور انجام ‌وظیفه خود برای حمل‌ونقل در تهران با بحران روبروست. اکنون از حدود 500 دستگاه اتوبوس فقط 2200 دستگاه در شهر مشغول جابجایی مسافر هستند. در حدود 3000 اتوبوس به هر علت از رده خارج‌شده که علت آن این بوده که اتوبوس‌ها قطعه می‌خواهند یا فرسوده شده‌اند و یا حتی بخش خصوصی به علت کرایه پایین اتوبوس خود را از مسیر حمل‌ونقل مسافران پایتخت خارج کرده است. بیش از 50 درصد از ظرفیت حمل‌ونقل عمومی کاسته شده است.

حوادث اخیر متروی تهران ریشه در مشکلات مالی دارد

وی ادامه داد:  از سوی دیگر برخی واگن‌ها و لگومتیو های متروی تهران نیز احتیاج به قطعه دارند و به علت فقدان قطعه در پارکینگ قرارگرفته‌اند. حوادث دو سه هفته گذشته متروی تهران ریشه در شرایط بحرانی مترو دارد. در این معنا که برای نگهداشت وضع مترو، با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

معاون شهردار اسبق تهران گفت: امروز مردم به خاطر یک نقص فنی چند ربع ساعت در مترو معطل می‌مانند. از سوی دیگر وضعیت جابجایی مسافران نیز به‌هیچ‌وجه درشان جمهوری اسلامی ایران نیست. همچنین فقدان بودجه برای توسعه و تکمیل مترو جای خود را دارد.

شورای پنجم کاهش بودجه‌ریزی در حمل‌ونقل عمومی را ممنوع کرده

امانی در پاسخ به این پرسش که آیا به علت فقدان بودجه در 3 ماه پایانی سال قصد دارید بودجه سال جاری را کاهش دهید و آیا این کاهش شامل حال حمل‌ونقل عمومی می‌شود یا خیر گفت: لایحه‌ای در این زمینه هنوز به شورا ارائه نشده اما به‌صورت غیررسمی اعضای شورای شهر رایزنی دراین‌ارتباط با شهرداری داشته‌اند و برابر با مصوبه بودجه شهرداری اگر درآمدهای شهرداری کاهشی بیش از 20 درصد را داشته باشد، شهرداری موظف است لایحه اصلاحیه به شورای شهر ارسال کند و شهرداری نیز برابر این مصوبه لایحه اصلاحی را ارائه و پیشنهاد آنها این است که سقف بودجه 1400 را از 48 هزار میلیارد تومان به حدود 45 هزار میلیارد تومان کاهش دهیم و این در آن معناست که بودجه سال جاری حدود 13 هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت اما در مصوبه شورای پنجم اعلام‌شده که این کاهش باید بر اساس دو اصل باشد اول اینکه سهم حمل‌ونقل عمومی کاهش نیابد و دوم اینکه این کاهش با سهم توسعه محلات کاری نداشته باشد.

لزوم تحول در حمل‌ونقل عمومی

 عضو شورای شهر تهران گفت: با وجوداین وضعیت امیدواریم در حد وسعمان شرایط حمل‌ونقل عمومی را بهبود ببخشیم. هفته پیش 120 دستگاه اتوبوس به حمل‌ونقل عمومی اضافه شد که 70 درصد پیگیری آن توسط شورای قبل صورت گرفته بود و 30 درصد مابقی آن توسط شورای ششم و دکتر زاکانی نهایی شد.

وی ادامه داد: همچنین400 دستگاه اتوبوس نو با پیگیری‌ها در صف آور حال قرار دارند و دولت قول داده که تعداد قابل‌توجهی اتو بس نو در سال آینده به شهرداری تهران اتو بس تحویل دهد.

چاره‌ای جز استفاده از سیستم بی آر تی نداشتیم

 ناصر امانی در پاسخ به این سؤال که آیا آلودگی هوای تهران به اتوبوس‌های BRT که در زمان شهردار اسبق به حمل‌ونقل عمومی اضافه شد و گازوئیل می سوزانند نیست، گفت: بنده بارها در مورد اینکه بخش قابل‌توجهی از آلودگی هوای تهران ناشی از اتوبوس‌های فرسوده سازمان اتوبوس‌رانی شهر تهران است، هشدار دادم. هرروز اتوبوس‌هایی را در سطح شهر مشاهده می کنیم که به‌طور قابل‌توجهی دود وارد هوای تهران می‌کنند. این موضوع قابل کتمان نیست.

وی اظهار کرد: اما BRT ها در آن زمان عموما نو خریداری شدند و اتوبوس نو از دست‌دوم کمتر آلاینده تولید می‌کند اما این مورد را در نظر بگیرید که این سیستم حمل‌ونقل اکنون وجود نداشت. آنگاه وضعیت حمل‌ونقل تهران چگونه بود، قطعاً قابل‌تحمل نبود. در آن زمان میان بد و بدتر بد را انتخاب کردیم و نمی‌توانستیم مردم را معطل کنیم چون 5 سال دیگر این اتوبوس‌ها ممکن است هوا را آلوده کند. در حال حاضر یک اتوبوس دیزلی 4 میلیارد و 200 میلیون تومان است که برای شهرداری تهران خیلی گران است.

امانی در پایان گفت: البته قراردادی با یک سری دستگاه‌ها منعقدشده که بر اساس آن 50 دستگاه اتوبوس برقی وارد اتوبوس‌رانی تهران خواهد شد.

//انتهای پیام:3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مشکلات مالی اتوبوس شهردار تهران بودجه شورای شهر تهران شهر تهران شورای شهر جمهوری اسلامی ایران دولت پوشش تقویم اعضای شورای ترافیک قانون مالیات شهرداری کمیسیون برنامه و بودجه پایتخت بخش خصوصی مسافران مشکلات مترو جمهوری اسلامی شهرداری تهران اتوبوس مترو ناصر امانی شورای شهر تهران اعضای شورای شهر حمل ونقل عمومی دستگاه اتوبوس قابل توجهی اتوبوس ها کمک دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون درباره قرارداد شهرداری تهران با چین در حوزه واردات واگن و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی تهران توضیحاتی داد که مهمترین بخش های آن را در زیر می ‌خوانید:

* ۶۶ درصد رفت و آمد تهران با حمل و نقل شخصی است و ما در زیر ساخت دچار عقب افتادگی تاریخی هستیم. ما در داخل هر ظرفیتی بود دنبال کردیم و ۳ هزار اتوبوس داخلی قرارداد بستیم از ۱۱ هزار دستگاهی که تهران نیاز داشتیم. ما ۱۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۸۶۰ دستگاه آن کار می کرد الان ۲۱۰۰ اتوبوس فعال داریم که در چند روز آینده به ۲۴۰۰ دستگاه می رسد.

* ۷۲ هزار تاکسی در تهران داشتیم که فرسوده بود یا ۶ هزار ون داشتیم که برای ۱۵ سال پیش بود. در مترو نیز یک عقب افتادگی جدی داریم لذا موضوع توسعه زیرساختهای شهر از جمله مترو بود.

* ما قراردادی که در دوره قبل راکد مانده بود را زنده کردیم و خرید واگن را آغاز کردیم. در سفرمان به چین با شرکت مربوطه قرارداد را از ۲۴ ماه به ۱۲ ماه تبدیل کردیم که ۱۲ ماه به نفع ما شد. همچنین تکنولوژی بوژی که در ایران نبود را که ۸۸ میلیون دلار خریداری کرده بودند را با ۷ و نیم میلیون یورو به ما دادند و مکلف شدند که توسعه واگن سازی ما را دنبال کنند. با این قرارداد ۲۵ میلیون یورو به صرف ایران عمل کردیم.

* ۷۹۱ واگن قرارداد بستیم و نمونه آن در خرداد ماه در چین تحویل خواهد شد و اواخر سال باید قطار تحویل ایران شود. مردم بدانید اتفاق بزرگی در کشور می افتد و در شهرداری و دولت خدمات بزرگی رخ خواهد داد.

* ۱۱۳ واگن داخلی هم قرارداد بستیم که اولین رام آن در حال تست است و افتخار ماست که داخلی سازی کردیم و ۲۸۰ واگن نیز مجدد قرار داد بستیم که مجموعا ۱۱۸۴ واگن می شود. در کنار افتتاح ایستگاه های بیشتر واگن نیز وارد می شود که مردم معطل نشوند.

* خطوط جدید به غیر از ۷ خط قدیمی فعال هستند و خط ۸ و ۹ و ۰ و ۱۱ در حال ساخت هستند.

* چین دو ویژگی دارد که منبع مالی و تکنولوژی خوبی است و ما می خواستیم از این دو مورد استفاده کنیم. در حوزه حمل و نقل دیدیم که قیمت ها ارزان تر و کیفیت بالاتر است. شما جای ما باشید چه می کنید؟ ما به چین گفتیم که باید با شهرداری تهران شریک شوید و در واردات و تکنولوژی و شراکت با شهرداری تهران همکاری کنید و گفتیم که باید با ما شریک شوید که قبول کرد. در کنار اینکه ۳ هزار اتوبوس از داخل خریدیم که گفتند تحویل آن تا ۳ سال طول می کشد.

* ما ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با ۲۷۳ هزار یورو قرارداد بستیم و پیش پرداخت دادیم که ۱۰۰ دستگاه امسال و ۴۰۰ دستگاه سال آینده به ما می‌دهند. ۲ هزار دستگاه دیزل هم داخل خریداری کرده بودم که عمده هزینه را پرداخت کردیم که آنها هم در حال تحویل هستند. ۵۰۰ دستگاه برقی داخل نیز ۱۰۰ دستگاه آن امسال و ۴۰۰ دستگاه سال آینده می آید.

* وقتی ما آنجا رفتیم دیدیم قیمت‌ها بسیار متفاوت است، آمدیم گفتیم ما داخل هرچه تعهد کردیم می خریم اما اعلام کردیم با قیمت قبلی نمی خریم و باید با قیمت به روز به ما تحویل دهند. پذیرفتند که با قیمت پایین تر به ما اتوبوس بدهند. ما نمی توانستیم نیاز مردم کشور را گروگان بگیریم و بگوییم حتما باید از داخل تهیه کنیم.

* ما خودروهایی را از خارج خریدیم که کیفیت عالی داشته باشند. نکته مهم دیگر این بود که اتوبوس های داخلی ما نیز ۴۴ هزار یورو زیر قیمت تهیه شد. در همان رفتن و آمدن ما در ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، از ۳۱۶ هزار یورو، قیمت را به ۲۷۳ هزار یورو کاهش دادیم و این سود را برای شهرداری تهران و مردم تهران نگه داشتیم.

* در خرید خارجی، گام اول ما کسب رضایت آنها برای تامین مالی بود. آنها پذیرفتند که برای ما یوزانس سه ساله با قیمت بسیار خوب انجام دهند. اولین بار بود که چینی ها با ایرانی تفاهم یوزانس می کردند. یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو یوزانس برای اتوبوس، ون و تاکسی برقی کردند.چین حاضر شد با عددی کمتر از توافق با دولت‌ها با شهرداری تهران یوزانس کند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این اتفاق برای اولین بار صورت گرفت. در داخل کشور ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات می پردازیم.

* بانک شهر بانک عامل ما در این قرارداد بود. بعد از این گروه چینی به ایران آمد. به آنها گفتیم قیمت بیاورند. بر اساس قیمت آنها، میزان یوزانس به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو افزایش یافت. پس از آن تیم کارشناسی برای بررسی و انتخاب بهترین خودروها به چین رفت. پس از آن ما بر اساس نتایج مطالعات تیم کارشناسی به چین رفتیم، آنجا کارخانه های مختلف محصولات خود را آوردند، وارد رقابت شدند و در این رقابت بهترین محصولات با بهترین قیمتها انتخاب شد.

* شرکت ساختمانی که عنوان شده تامین کننده مالی ماست و یوزانس ۳ ساله برای ما می گیرند که همه آن برای مردم ما شیرینی است. آنها ۲۵۰۰ اتوبوس و ۱۰ هزار ون باید تا پایان سال به ما تحویل دهند. ما به ازای ۲۵ سال قبل در سه تا چهار سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد. اورهال واگن ها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست.تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد.

* ما قرارداد را به آقای چمران، به آقای تشکری و خانم سلیمانی در شورای شهر تهران تحویل دادیم که البته آقای تشکری در صحن شورا گفتند که تحویل نگرفتند و در تماسی که با ایشان گرفته شد گفتند که شاید به دستشان رسیده و یادشان نبوده است و سند آن موجود است. قرارداد را به وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی دادیم. ما به ازای آن را دولت به ما می دهد. امکان ندارد این قرارداد منتشر شود و به صلاح کشور نیست. همه بخش ها در جریان قرارداد هستند.

* قرارداد آن چیزی نیست که بتوان آن را جار زد. ایران هزار و یک دشمن دارد. یک عده نمی‌خواهند اتفاقی بیفتد. مردم بدانند این افتخار برای این دولت و شهرداری است که دست به دست هم دادند تا گره از مشکلات مردم باز کنند.

*عده ای همت کردند که اجازه ندهند، کار انجام شود، این کارها بر ضد امنیت کشور است و می خواهند این قرارداد را منحل کنند اما خوشبختانه نمی توانند. این را به مردم نوید می دهیم.

کد خبر 848550 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها علیرضا زاکانی شهردارى تهران ایران و چین شهردار

دیگر خبرها

  •  افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس‌های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر/ ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم
  • بررسی قرارداد خرید ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی از چین 
  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • زاکانی: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا چند روز آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود
  • ایستگاه شهید سلطانی متروی کرج خرداد افتتاح می‌شود
  • خروج علیه شهردار تهران
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر | کدام قرارداد زاکانی تنش‌زا شده؟
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر تهران/ چرا قرارداد زاکانی با چینی‌ها بحث‌برانگیز شد؟