از نگاه شاعرانه سینمای ایران تا فیلم های که فراموش می شوند
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۷۰۴۲
عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰ گفت که سینمای ایران به دلیل نوع نگاه و شکلی که دارد در اجتماعیترین حالتش نیز یک نگاه شاعرانه در آن موج میزند و سینمای شاعرانه آینه فرهنگ هر کشور است.
کاوه سجادی حسینی درباره اهمیت برگزاری جشنوارههای فیلمکوتاه به ایسنا گفت: جشنوارههای موضوعی، به دلیل موضوع مشخصشان، ممکن است از لحاظی کار را سخت کنند اما این محدودیت باعث خلاقیت میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در جشنوارههایی مانند سلفی۲۰، به عنوان یک رویداد نوپا و تازه نفس، بحث دو طرفهای از حمایت است. اول اینکه آنها برای حمایت از فیلم کوتاه تاسیس شدند که فرصت مغتنمی هستند پس مهم است که به سمت سینمای دولتی حرکت نکرده، نگاه مرسوم را از نظر دور کنند و به ریسک پذیری فیلمسازها اهمیت دهند. باید سعی کنند که جشنوارهای با نگاه جهان شمول باشد و نه نگاه فردی و سلیقهای. دومین بحث حمایت این است که باید از برگزاری چنین جشنوارههای حمایت کرد. چون فضایی برای نمایش و دیده شدن آثار هنرمندان است.
سجادی حسینی با اشاره به اهمیت توجه فیلمسازان به محیط پیرامونشان عنوان کرد: برای ساخت یک اثر خوب، فیلمساز باید به خودِ زندگی توجه کند. قبل از هر کاری توجه به جزئیات زندگی خیلی کمک میکند. بعد از آن فیلم دیدن، باعث میشود که فاکتورهای تصویری خوب را بشناسند. ضمن اینکه مطالعه، مشاهده، کتاب خواندن و ... را نباید فراموش کرد. سینماگر باید در هر حوزهای اطلاعات داشته باشد. قرار نیست او متخصص باشد اما برای ساخته و پرداخته کردن یک متن باید بیاطلاع نباشد.
وی با اشاره به اهمیت دانش فیلمسازی یاداور شد: بدون سواد سینمایی، اثر خوب اتفاق نمیافتد. سواد و سلیقه در کنار هم هستند و یکدیگر را همپوشانی میکنند. هر چه سواد فیلمساز بیشتر باشد، سلیقه بهتری هم پیدا میکند. در نتیجه اثرش باعث میشود مخاطبین هم چیزهای بیشتری را از فیلمش دریافت کنند.
این کارگردان اظهار کرد: سینمای ایران به دلیل نوع نگاه و شکلی که دارد در اجتماعیترین حالتش نیز یک نگاه شاعرانه در آن موج میزند. ما با المان، نماد و نشانه گاهی حرفهایمان را میزنیم و در دیالوگ، تصویر و روابط انسانی مجبوریم شاعرانگی کنیم تا احساس ۲ کاراکتر را نشان دهیم. در سینمای ما به شکل ناخواسته پیوندی زیر متن و درونی با سینمای شاعرانه وجود دارد.
این فیلمساز درباره لزوم توجه به سینمای شاعرانه اظهار کرد: سینمای ما به خاطر حمایت کم و تماشگر عام و غیرفعال به دنبال داستان و درام میگردد و شاعرانگی تام را بر نمیتابد. اما حمایت دولت از این سینما بسیار مهم است. هر کشوری یک سینمای شاعرانه دارد که آینه فرهنگ آن کشور است. از مهمترین فیلمسازان ما در سینمای شاعرانه، عباس کیارستمی، سهراب شهید ثالث و ... هستند که توانستند زبان تازهای به سینمای اضافه و قواعد را عوض کنند.
سجادیحسینی گفت: ما سینماگر شاعر و شاعرانگی در سینما زیاد داریم ولی گاهی اوقات این خطر وجود دارد که بین شعر و شعار به سمت شعار حرکت کنند و یک فیلم خیلی نمادین به وجود بیاید. این سینمای شاعرانه باید حمایت شود تا در اکران نیز دچار توقف نشود.
این کارگردان درباره معیارهای یک اثر خوب بیان کرد: به قول هیچکاک ۳ عنصر در فیلم ساختن مهم است: ۱.فیلمنامه، ۲ فیلمنامه ۳ فیلمنامه. فیلمنامه حرف اول را میزند و مهمتر از همه اینکه فیلم جشنوارهای نباید بسازیم. یعنی فیلمی که فقط برود در جشنوارهها جایزه بگیرد نسازیم. فیلم باید هدف، حرف و نگاه داشته باشد.
وی افزود: باید با قلبمان فیلم بسایم. وقتی احساس خودمان را بسازیم، بالاخره یک جا دیده میشود و آنچه که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. فیلمهایی که در سطح حرکت نمیکنند و از پیچیدگی به سادگی میرسند، فیلمهایی خوب و عمیق هستند اما فیلمهایی که از سادگی به پیچیدگی میرسند، پس از مدتی فراموش میشوند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: کاوه سجادی حسینی جشنواره فیلم کوتاه سلفی 20 سینمای شاعرانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۷۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
به گزارش خبرگزاری مهر، بابک داوودی در دیدار با شهردار گناباد با بیان اینکه بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور در خراسان رضوی است اظهار کرد: این استان از ظرفیتهای خاصی در تولید فیلم کوتاه برخوردار است.
وی از انجمن سینمای جوانان گناباد به عنوان یکی از دفاتر موفق استان خراسان رضوی یاد کرد و افزود: این انجمن در ارزیابی های انجام شده با برخورداری از بزرگترین کارگاههای فیلمسازی کشورمان و حتی خاورمیانه در جایگاه مناسبی در فیلمسازی جهان قرار دارد.
مدیر املاک و مستغلات انجمن سینمای جوانان ایران افزود: انجمن سینمای جوانان گناباد با برخورداری از ظرفیتهای هنرمندان مستعد و توانمند و نگاه مثبت مسوولان به این جایگاه رسیده است.
داوودی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران تنها انجمن بین المللی کشور است که فیلمهایش به جشنواره های خارجی راه می یابد، خاطرنشان کرد: توانمندی های هنرمندان و فیلمسازان ایرانی در قالب انجمن سینمای جوانان در جشنواره های مهم بین المللی و جهانی به نمایش گذاشته می شود و این ظرفیت مهمی برای معرفی فیلمسازی کشور در دنیا به شمار می شود.
گفتنی است؛ انجمن سینمای جوان گناباد که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، هم اکنون در رشتههای آموزش عکاسی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، صدابرداری و صداگذاری، تصویربرداری، فیلم داستانی، مستند و تجربه گرا فعالیت میکند.
کد خبر 6092451