Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد مرندی که همراه هبات مذاکره کننده ایران در وین حضور دارد تاکید کرد: جو بایدن که منتقد سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران بوده است، پس از روی کار آمدن تاکنون به این سیاست علیه ایران ادامه داده است.

به گزارش ایسنا، محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در گفت‌وگویی با سی ان ان در پاسخ به این سوال که آیا شما درخصوص این مذاکرات خوش‌بین نیستید؟ گفت: اگر خوش‌بین نیستیم به دلیل اقدامات آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت کنونی آمریکا منتقد سیاست فشار حداکثری آمریکا بود؛ با این حال زمانی که بایدن قدرت را در دست گرفت همان سیاست را تا بدین روز ادامه داده است. آمریکا در نقض آشکار توافق و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. ایرانیان حتی پس از خروج آمریکا از برجام به مدت یک سال به اجرای کامل این توافق ادامه دادند. حتی اروپایی‌ها نیز عملا توافق را ترک کردند.
وی ادامه داد: پس از یک سال ایرانیان آرام آرام تعهدات خود را کاهش دادند و سپس به تعهداتشان پایان دادند. این نیز حتی مطابق با توافق بوده است چراکه بندهای ۲۶ و ۳۶ به ایران اجازه می‌دادند درصورتی که دیگر طرفین به تعهدات خود بی‌اعتنایی می‌کردند، از اجرای توافق خودداری کند. تنها طرفی که از ابتدا پای میز مذاکره نشسته بود و پای میز مذاکره ماند، ایران بوده است. آمریکا میز را ترک کرد و صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه وارد کرد. اینکه آمریکا در این مرحله چیزی از ایران طلب کند عجیب است.

مرندی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا ایران از سایت هسته‌ای فردو به عنوان یک تاکتیک در مذاکرات وین استفاده می‌کند و یا اینکه واقعا نمی‌خواهد مذاکرات نتیجه‌ای دربر داشته باشند؟ بیان کرد: دولت کنونی ایران یک هیات مذاکره‌کننده قوی به وین فرستاد. سه معاون وزیر خارجه و مجموعه‌ای از مقامات عالی‌رتبه به وین آمدند پس مشخص است که ایران جدی می‌باشد.
وی افزود: در تاسیسات کرج اقدامی خراب‌کارانه انجام شد که به این تاسیسات آسیب زد و ایرانیان بر این باورند که آمریکا و اسرائیل پشت پرده این اقدام بوده‌اند. استفاده از سایت فردو نیز در چارچوب توافق عدم اشاعه هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جزو حقوق ایران است. تنها دلیلی که ایران از این سایت استفاده نمی‌کرد به دلیل توافق هسته‌ای بود. آمریکایی‌ها اگر نمی‌خواستند ایران از آن استفاده کند باید زودتر به این مسئله فکر می‌کردند و در توافق باقی می‌ماندند اما آمریکایی‌ها نمی‌توانند انتظار داشته باشند که هم توافق را نقض کنند و عمدا مردم عادی را رنج دهند و در مقابل ایران نیز یک گوشه بنشیند و به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها انتظارات عجیبی دارند.

این تحلیلگر سیاسی کشورمان در پاسخ به سوالی درخصوص جنگ‌های سایبری اظهار کرد: مشکل اصلی این است آمریکا فرهنگی را جا انداخته که در آن می‌تواند با برخورداری از مصونیت به کشورهای دیگر حمله کند. آمریکا فکر می‌کند از این طریق می‌تواند لیبی و سوریه را نابود کند، می‌تواند به سعودی‌ها برای نابود کردن یمن کمک کند، می‌تواند به عراق حمله و افغانستان را تسخیر کند. آمریکا فکر می‌کند هرکاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. اسرائیلی‌ها نیز همین کار را می‌کنند. اسرائیل نیز به طور مداوم سوریه را بمباران می‌کند. این‌ها نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شوند. حال آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها حملاتی سایبری علیه ایران انجام می‌دهند و کسی در غرب اعتراضی به این موضوع ندارد چراکه ظاهرا ایرادی ندارد آن‌ها چنین کارهایی انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر این ایران، روسیه یا چین بودند که چنین حملاتی علیه آمریکا انجام می‌دادند، واکنش‌ها در واشنگتن چه می‌شد؟ مشکل اصلی این است که آمریکا و متحدش رژیم صهیونیستی یاغی شده‌اند. اگر آمریکا واقعا می‌خواهد ثبات را به این منطقه بازگرداند، تنها راهش پایان دادن به دشمنی، حملات، اقدامات تروریستی، فعالیت‌های خرابکارنه و حملات سایبری‌اش است.

روز دوشنبه هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد. ایران تاکید کرده است با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود. علاوه بر این، نتایج نشست دیروز کشورهای ۱+۴ از سوی ایران و طرفیت مذاکرات مثبت ارزیابی شده است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست دیروز بر قصد دولت بایدن برای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاكرات وين مذاکره برای لغو تحریم ها محمد مرندی آمریکایی ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا فرستاده ویژه جدید برای غزه منصوب می‌کند

طبق منبعی آگاه به برنامه‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است به زودی «لیز گراند» رئیس موسسه صلح ایالات متحده به عنوان مسؤول تام‌الاختیار برای کمک‌های بشردوستانه به غزه منصوب شود.

به گزارش مشرق، «لیز گراند» جایگزین «دیوید ساترفیلد» فرستاده ویژه آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه خواهد شد؛ فرستاده‌ای که در تاریخ ۱۵ اکتبر، یک هفته پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی به این سمت منصوب شده بود.

یک منبع آگاه به برنامه‌های دیوید ساترفیلد به پایگاه خبری هاف‌پست گفت که او به کار خود در وزارت امور خارجه به عنوان مشاور ارشد ادامه خواهد داد. برای اولین بار این پایگاه خبری آمریکایی بود که در ماه ژانویه گزارش کرد که ساترفیلد مقام خود را به عنوان فرستاده ترک خواهد کرد.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شده و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند به‌رغم آنچه جو بایدن وعده داد بود تا وضعیت درد و رنج فلسطینیان را بهبود ببخشد، اما کارزار جنگی رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد آمریکا به جنایات خود در نوار غزه ادامه می‌دهد.

«لیز گراند» که پیشتر مقام رسمی سازمان ملل متحد هم بود، در بحران‌های انسانی دیگری از جمله در یمن فعالیت کرده است.

او در میان کارشناسان امداد چهره‌ای شناخته شده است اما دوران تصدی او در موسسه صلح ایالات متحده (USIP) – به عنوان یک اندیشکده غیرحزبی با هدف پایان دادن به درگیری‌ها – در طول جنگ غزه بحث برانگیز شده است.

در اوایل سال جاری میلادی چندین تن از کارکنان، این موسسه صلح را به انجام «اقدامات ناکافی» در راستای کاهش تنش‌های اسرائیل-فلسطین و اتخاذ «رویکرد سیاسی امن نسبت به بحران غزه» متهم کردند.

یکی از همکاران گراند که نسبت به برنامه‌های او مطلع است، گفت که لیز گراند این موسسه صلح را برای پنج ماه ترک خواهد کرد.

سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا و موسسه صلح USIP هنوز به درخواست اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده‌اند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • آمریکا فرستاده ویژه جدید برای غزه منصوب می‌کند
  • این زن فرستاده جدید آمریکا در غزه می‌شود/عکس
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای