Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جمال کریمی، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بانه که با حضور نمازگزاران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسجد جامع این شهر اقامه شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و آرزوی توفیق و سلامتی برای مقام معظم رهبری اظهار داشت: آمریکا به صورت یکجانبه از برجام که یک توافق بین المللی بود خارج شد و امروز از روی همان خوی استکباری، همراه با برخی از همپیمانان خود سعی دارد تا با اعمال فشار آنگونه که خود می خواهد برخی مسائل را در برجام بگنجاند و آن را برکشور عزیزمان تحمیل بدارد؛ ولی غافل از اینکه ایران عزیزمان بعد از انقلاب اسلامی در مدت این 43 سال و  تا به امروز سر ذلّت برای جبهه استکبار بخصوص آمریکا جهانخوار خم نکرده است؛ لذا حفظ این عزّت و اقتدار موجب می شود تا آینده مستقل، روشن و بهتری را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امام جمعه موقت بانه با بیان اینکه مسئولان نظام که در تیم مذاکره کننده برجام حضور دارند قطعاً حفظ و تامین منافع ملی جزء اولویت آنها است، تصریح کرد: یکی از شرایط ایران اسلامی از روز اول و تا به امروز لغو تحریم های ظالمانه بوده است که یک مطالبه بحق است؛ لذا در راستای عمل و راستی آزمایی زمانی که طرف های مقابل کل تحریم ها را لغو کنند، آنگاه تیم مذاکره کننده، ادامه مذاکره و مفاد برجام را اجرا می کنند.

امنیت و آسایش بزرگترین نعمت های خدای متعال برای هر مملکت است

وی امنیت و آسایش را از بزرگترین نعمت های خدای متعال  برای هر مملکت برشمرد و بیان داشت:  از خدای متعال خواستارم که این امنیت و آسایش کنونی برای ملتمان همیشه محفوظ بدارد؛  و انشاءالله با تلاش جهادی و مداوم مسئولان و کمک مردم مشکلات اقتصادی نیز برطرف شود.

این عالم اهل سنت در ادامه به انتصاب استاندار بومی جوان و انقلابی کردستان اشاره کرد و ضمن تبریک و موفقیت برای ایشان، اظهار داشت: امیدوارم استاندار جدید کردستان در عمل و خدمت به استان نمونه و الگوی  تمام استانداران کشور باشد.
 
رفع کمبود آب، معضل بیکاری و کولبری سه مطالبه بحق مردم بانه از استاندار جدید است

ماموستا کریمی ضمن دعوت از استاندار کردستان برای دیدار با مردم مرزبان و با بصیرت بانه یادآور شد: شهرستان بانه حداقل دارای سه مشکل اساسی است و استاندار یکی از مسئولین استانی است که در برطرف کردن آن نقش اساسی دارد.

امام جمعه موقت بانه آب شرب را اولین و مهمترین مشکل این شهر بیان کرد و توضیح داد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، کمبود آب آشامیدنی یکی از اساسی ترین مشکل مردم فهیم و بابصیرت شهر بانه است، و این مطالبه بحق مردم این شهر برای پیگیری مسئولان در رأس آن استاندار در راستای تامین آب شرب است.

وی معضل بیکاری جوانان را دومین مشکل این شهر عنوان کرد و متذکر شد: علی رغم پتانسیل بالای نیروی جوان و تحصیل کرده در شهر بانه، ولی با آمار بیکاری بالا و مشاغل کاذب روبروی هستیم لذا بیکاری تعداد کثیری از جوان نخبه بر خلاف منش یک حکومت اسلامی می باشد و از دولت انتظار می رود زمینه ای برای اشتغال جوانان و دانشجویان فراهم بکنند تا جامعه از آسیب ها فراوان اجتماعی که دشمنان اسلام برای آنها پهن کرده اند، بدور باشند.

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید به صورت ویژه مسئله کولبران سامان دهی شود

ماموستا کریمی موضوع کولبران از دیگر مشکلات کهنه و بزرگ این شهر برشمرد و تصریح کرد: کولبران این شهر به دلیل نبود شغل و برای بدست آوردن نان، جان می دهند و هر ساله شاهد مرگ ده ها کولبر در این شهر و سایر نقاط مرزی استان می باشیم.

امام جمعه موقت بانه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره موضوع کولبرها اشاره کرد و تاکید کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید به صورت ویژه مسئله کولبران سامان دهی شود.

وی در ادامه توضیح داد: امروز کولبران قطعا برای تامین معیشت خانواده مجبور به کولبری هستند و ما دست تک تک کولبران عزیز را می بوسیم که با به خطر انداختن جان خود کالاهای مورد نیاز و اساسی را وارد کشور می کنند.

مردم بانه از تمام کسانی که در امر منحوس قاچاق دخیل هستند، به شدت بیزاری می جویند

این عالم اهل سنت هشدار داد: متأسفانه برخی افراد سودجو که در قالب کولبر درصدد ضربه به اقتصاد کشور هستند و یا همواره در پی وارد کردن تسلیحات، مشروبات و یا سایر موارد غیر مجاز هستند، ما مردم بانه از چنین قشر سودجو به شدت گلایه داریم چرا که علاوه بر خدشه وارد کردن به چهره مردم فهیم و نجیب این شهر، بر اقتصاد کشور نیز لطمه می زنند.

ماموستا کریمی بیان داشت:  کولبرانی که برای تامین معیشت و در راستای تامین کالاهای اساسی کشور قدم برمی دارند باید ساماندهی گردند، و آن دسته که به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور می باشند باید توسط هنگ مرز به مقامات قضایی تحویل داده شود تا مورد بازخواست قانونی قرار گیرند.

وی بانه را شهر ادب، فرهنگ، متدین و مذهبی خطاب کرد و عنوان داشت: مردم انقلابی و بابصیرت بانه از تمام کسانی که در امر منحوس قاچاق تسلیحات ، مشروبات الکی دخیل هستند، به شدت بیزاری می جویند و امروز از استاندار به عنوان نماینده اجرای دولت در راستای مطالبات بحق مردم شهید پرور شهرستان بانه باید به جد پیگیر باشند.

نیروی انتظامی در استقرار نظم ، امنيت و تأمين آسايشی در حال تلاش شبانه روزی است

امام جمعه موقت بانه در ادامه نیروی انتظامی را یکی از مهم‌ترین ستون برقراری نظم و امنیت در داخل تا منتهی الیه مرزهای کشور بشمرد و ضمن تقدیر و تشکر ویژه از پرسنل خدوم نیروی انتظامی این شهر بخصوص فرمانده نیروی انتظامی شهر بانه افرود:  نیروی انتظامی بانه در استقرار نظم، امنيت و تأمين آسايشی عمومی و فردی و نگهبانی و پاسداری از‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی در حال تلاش شبانه روزی است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکرده‌است؛ لذا برای ارتقای موفقيت ها و اثربخشی ماموريت ها این قشر خدوم، وقتی رعایت قانون از سوی همه مردم تبدیل به یک ارزش و اصل شد، آن زمان سرآغاز برقراری تداوم نظم، آرامش و امنیت خواهد بود.

جامعه تحت محیط ناسالم موجب جابجای ارزش ها  می شود

وی در بخش دیگر از خطبه به آسیب های اجتماعی از دیدگاه قرآن و احادیث اشاره کرد: و افزود امروز هر چند علم و صنعت پیشرفت کرده است ولی متاسفانه با توجه به فضای مجازی و جنگ نرم از سوی دشمنان که نوک پیکان آنان به سوی خانواده است، آسیب های اجتماعی نیز رو به فزونی است.

ماموستا کریمی در پایان با بیان این مطلب که اگر یک جامعه تحت محیط ناسالم قرار بگیرد موجب جابجای ارزش در آن جامعه می شود؛گفت: در یک کشور اسلامی در درجه اول این وظیفه خانواده ها است که با تربیت درست او اسلامی فرزندان خود را از این آسیب اجتماعی مصون بدارند،  لذا اگر خدای ناکرده اگر این آسیب ها در جامعه جاری و ساری باشد قطعا جامعه از رشد و ترقی باز خواهند ماند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: امام جمعه موقت بانه ماموستا کریمی نیروی انتظامی مردم بانه بحق مردم آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها به محیط زیست/ پسماند؛ معضل یا فرصت برای کسب ثروت؟

هدف از مدیریت پسماند در این کشورها حفاظت از بهداشت و سلامت عمومی، جلوگیری از ایجاد بو و فضای نامطبوع در محیط و... با استفاده از شیوه‌های درست و به کار بردن فناوری‌های مناسب است. به همین دلیل حالا پسماند در بسیاری از این کشورها نه‌تنها یک معضل نیست بلکه آن را به عنوان یک فرصت برای کسب ثروت هم می‌شناسند، تا جایی که از پسماند یا همان زباله‌ها و مواد زائد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی افراد تولید می‌شوند به عنوان طلای کثیف یاد می‌کنند. اما وضعیت ایران در مدیریت پسماند چگونه است؟ چند درصد از پسماندهای تولید شده در کشور بازیافت می‌شوند؟ و سرانجام اینکه کشور برای مدیریت اصولی و علمی پسماندها با چه چالش‌های عمده‌ای مواجه است و برای برون‌رفت از آن‌ها چه باید کرد؟  

خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی مدیریت غیراصولی پسماند

مهدی خادم ثامنی، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به قدس با اشاره به اینکه مدیریت پسماند را می‌توان شامل هر نوع فرایند برای جداسازی و تفکیک انواع پسماند تر و خشک و همچنین جمع‌آوری و رساندن آن‌ها به چرخه بازیافت به منظور استفاده دوباره تعریف کرد، می‌گوید: در کشور ما به صورت سالانه، ۲۱میلیون تن پسماند عادی (۷۰درصد تر و بقیه خشک)، ۱۱میلیون تن پسماند صنعتی ویژه، ۴۵میلیون تن پسماند کشاورزی و ۴/۰میلیون تن هم پسماند بیمارستانی تولید می‌شود که در حال حاضر فقط حدود ۵درصد از پسماندهای شهری و روستایی دفن اصولی و مهندسی و ۱۳ تا ۲۰درصد هم بازیافت می‌شوند که آمار مناسبی در مقایسه با کشورهای پیشرو در این حوزه نیست.

در حال حاضر فقط حدود ۵درصد از پسماندهای شهری و روستایی دفن اصولی و مهندسی و ۱۳ تا ۲۰درصد هم بازیافت می‌شوند که آمار مناسبی در مقایسه با کشورهای پیشرو در این حوزه نیست.وی گرچه از کاهش مراکز دفن پسماند و رسیدن آن‌ها به ۳۰۰ سایت در کشور به منظور کاهش آلودگی آب و خاک خبر می‌دهد، اما می‌گوید: متأسفانه از سوی دیگر تعداد مراکز دفن مهندسی پسماند در کشور نیز بسیار محدود است. یعنی فقط ۵/۴ مرکز دفن مهندسی پسماند عادی داریم. به عبارت دیگر در بیشتر محل‌های دفن پسماند، زباله‌ها به صورت تلنباری و خاکپوشانی دفن می‌شوند که برای محیط زیست ما بسیار مخرب است. بنابراین باید به فکر ساماندهی این نوع مراکز دفن پسماند باشیم و برای ایجاد مراکز دفن مهندسی پسماند بیشتر تلاش کنیم.

خادم ثامنی با اشاره به اینکه در دنیا از دستگاه‌های استاندارد زباله‌سوز و روش‌های نوین مانند هاضم و پیولیز برای مدیریت پسماند استفاده می‌کنند، می‌افزاید: اما در کشور ما از این روش‌ها چندان استفاده نمی‌شود و بیشتر از روش‌های قدیمی برای مدیریت پسماند استفاده می‌کنیم درنتیجه برخلاف کشورهای پیشرو که بازیافت پسماندهای شهری و روستای در آن‌ها به ۸۰درصد می‌رسد این رقم در ایران بین ۱۳ تا ۲۰درصد است. در واقع بیش از ۸۰درصد پسماندهای عادی که می‌توان از آن‌ها از راه‌های مختلف استفاده کرد، دفن می‌شوند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد بیشتر آن‌ها به صورت تلنباری است.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست، با بیان اینکه فقط از ۳درصد پسماندهای تر برای تولید کمپوست در کشور استفاده می‌شود، می‌گوید: با توجه به اینکه تولید کمپوست نیز فرایندی از بازیافت پسماندها به حساب می‌آید، می‌توان گفت فاصله معناداری از دنیای مدرن در مدیریت پسماندها داریم.

وی در خصوص روند ورود بخش خصوصی برای بازیافت و امحای علمی پسماندها در کشور هم می‌گوید: بخش خصوصی در ایجاد واحدهای بازیافت پسماندهای جامد و خشک با ارزش، بیلان کار مناسبی دارد. به این معنا که کارگاه‌های متعددی برای این منظور از سوی بخش خصوصی در کشور ایجاد شده البته تأمین خوراک این واحدها دارای ابهاماتی است و از سوی دیگر عملکرد زیست‌محیطی برخی از آنان مشکلاتی ایجاد می‌کند. به هرحال اصلی‌ترین معضل کشور، در پسماندهای تر و فاقد ارزش اقتصادی است.

مهدی خادم ثامنی، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور

خادم ثامنی، نبود ساختار مناسب در ستاد وزارت کشور، عدم نظارت‌پذیری شهرداری‌ها، کمبود منابع مالی و ارزان بودن حامل‌های انرژی به منظور تبدیل پسماندها به انرژی را مهم‌ترین چالش‌های مدیریت اصولی پسماندها و شیرابه‌های ناشی از آن‌ها در کشور می‌داند و می‌افزاید: برای مثال هزینه‌های تصفیه شیرابه‌های پسماند برای شهرداری‌ها گران تمام می‌شود به همین خاطر موضوع یادشده در اولویت شهرداری‌ها قرار نمی‌گیرد که نتیجه‌اش تخریب بیشتر محیط زیست کشور است.

وی میزان خسارت نبود مدیریت علمی زباله‌ها و شیرابه‌های ناشی از آن‌ها را به محیط زیست کشور حدود ۸۷هزار میلیارد تومان در سال تخمین می‌زند و در خصوص راهکار سازمان متبوعش برای مدیریت درست و اصولی پسماندها در کشور می‌گوید: برای این منظور اصلاح قانون مدیریت پسماندها که پیش‌نویس آن در کمیسیون منابع طبیعی مجلس در دست بررسی است، می‌تواند به موضوع مدیریت پسماندها کمک کند. علاوه بر این باید بودجه کافی به شهرداری‌ها تخصیص یابد و از سوی دیگر نیز باید فرصت‌های قانونی برای سازمان محیط زیست به‌منظور پاسخگو کردن شهرداری‌ها در حوزه مدیریت پسماند به‌وجود بیاید.

در مدیریت پسماند جزو کشورهای عقب مانده دنیا هستیم

عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست نیز ایران را یکی از کشورهای عقب مانده دنیا در مدیریت پسماند توصیف  می‌کند و به قدس می‌گوید: در خوشبینانه‌ترین حالت فقط حدود ۱۰درصد پسماندها در کشور فراوری می‌شوند و بقیه دفن و یا در طبیعت رها می‌شوند.

عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست

نه مشکل مدیریت پسماند، بلکه علت اصلی همه مشکلات اساسی کشور مثل بیکاری، تورم و... به نبود سرمایه‌گذاری برمی‌گردد و تا این مشکل رفع نشود نمی‌توان انتظار حل و فصل آن‌ها را داشت.وی ریشه اصلی مشکل یاد شده را نبود سرمایه‌گذاری در بخش صنعت پسماند می‌داند و می‌گوید: دولت‌ها و شهرداری‌ها روی این صنعت و فراوری پسماند آن‌گونه که لازم بوده سرمایه‌گذاری نکرده‌اند به طوری که امروز یکی از معضلات بزرگ بسیاری از شهرها به‌ویژه شهرهای شمالی کشور مدیریت نشدن اصولی پسماند است.

وی با اشاره به اینکه شهرهای شمالی کشور با دو معضل بزرگ زیست محیطی مواجه‌اند، می‌گوید: یکی از آن‌ها مدیریت نشدن اصولی پسماند به خاطر عدم سرمایه‌گذاری در این بخش و دیگری آلودگی آب‌های زیرزمینی‌شان است که ریشه در مصرف بی‌رویه کودهای کشاورزی به‌ویژه کودهای ازته و ورود آن‌ها به درون خاک دارد.

وی از استقبال نکردن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت پسماند کشور خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: این بخش در ابتدا برای مدیریت پسماند ورود کرده بود، اما پس از مدتی وقتی مورد حمایت دولت‌ها قرار نگرفت و حتی با موانعی مواجه شد کم کم این حوزه را رها کرد. برای نمونه یک بانوی کرمانشاهی از پسماند حدود ۴۰۰ هزار تن، مواد آلی تولیدکرده بود اما کسی خریدارش نبود چون قیمت تمام‌شده آن بالا بود. از سوی دیگر دولت هم هیچ حمایتی نکرد در نتیجه تولیدکننده هم کارش را رها کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند چندان با مشکل قانونی مواجه نیست، درخصوص عملکرد سازمان محیط زیست به‌منظور نظارت بر فرایند مدیریت پسماند هم می‌گوید: این سازمان نقش نظارتی دارد و این تصور که سازمان در انجام مأموریتش کوتاهی کرده چندان درست نیست. دستگاه قضا وقتی می‌بیند مثلاً شهرداری تهران است یا... خیلی به پرونده‌ها ورود نمی‌کند چون آن‌ها هم دستشان بسته است. به هرحال قضیه مثل آلودگی هوا می‌ماند. دلیل اصلی آلودگی هوا بنزین و خودروهای غیراستاندارد هستند که برای اصلاح این‌ها حداقل به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، اما چون ما پول برای این بخش نداریم موضوع کاملاً رها شده است. در واقع نه مشکل مدیریت پسماند، بلکه علت اصلی همه مشکلات اساسی کشور مثل بیکاری، تورم و... به نبود سرمایه‌گذاری برمی‌گردد و تا این مشکل رفع نشود نمی‌توان انتظار حل و فصل آن‌ها را داشت.

منبع: روزنامه قدس محمود مصدق

دیگر خبرها

  • احسان درویشی به سمت فرماندار شهرستان بانه منصوب شد
  • ◄ کمبود هواپیما و شمار زیاد ایرلاین ها!
  • انتظارات از وزارت محیط زیست عراق برای حل معضل گرد و غبار
  • واکنش معاون رئیس جمهور دیوارکشی ترکیه در مرز ایران
  • کمبود مواد غذایی و قطعی برق، مردم کوبا را به خیابان‌ها کشاند
  • خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها به محیط زیست/ پسماند؛ معضل یا فرصت برای کسب ثروت؟
  • استاندار زنجان: مدیران دولتی برای حل مشکلات مردم پیش‌قدم شوند
  • فعالیت معادن در بردسکن آمار بیکاری را کاهش داده است
  • استاندار مرکزی: بزرگترین پروژه دولت، ترمیم اعتماد و امید مردم است
  • لایحه کولبری و ملوانی به قانون تبدیل شد | سقف واردات مجازی ته لنجی چقدر شد؟