Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها-استان‌ها - یزدان روحانی: اصفهان مانند بسیاری از نقاط ایران، مسائل و مشکلات زیست‌محیطی کمی ندارد؛ از آلودگی هوا و ریزگردها گرفته تا خشکی زاینده‌رود. در میان یک مشکل بسیار پررنگ و خطرناک‌تر از دیگر مشکلات این شهر و استان است، مشکلی که حتی از نقشه‌های هوایی گوگل هم می‌توان آن را دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع نشست زمین در دشت‌های اطراف اصفهان که حالا به آرامی خود را در شهر و بناهای تاریخی نیز نشان می‌دهد.

تاریخ ایران اسلامی به اصفهان گره خورده، جایی که مسجد جامع شهر نشان از هنر اسلامی در ادوار تاریخی مختلف از قرون اولیه اسلام تا دفاع مقدس دارد و میدان نقش جهانش، اوج هنرنمایی شیعیان را به رخ جهانیان می‌کشد. بناها و بافت تاریخی اصفهان گنیجنه‌ای گران بهاست که آثار آن در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. با این حال این میراث کهن، در عصر حاضر مانند دشت‌ها و مراکز مسکونی اطراف اصفهان دچار یک مشکل جدی شده و گویا زمین به جنگ با آن آمده است.

بر اساس اطاعاتی که سازمان زمین شناسی کشور در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده، رقم نشست زمین در اطراف پل‌های تاریخی اصفهان عددی بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر بوده که این عدد یک هشدار بزرگ می‌دهد. از طرفی هر روز ترک‌های جدید در میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن (نظیر مسجد حکیم) پدیدار می‌شود.

با این حال در صحبت‌های کارشناسان اختلاف نظر درباره فرونشستی بودن یا نبودن ترک‌های ایجاد شده وجود داشته و دارد. حتی رضا اسلامی، مدیرکل زمین‌شناسی اصفهان نیز در این باره گفته بود: «عده‌ای می‌گویند ترک‌ها در پل‌های چوبی، سی‌وسه‌پل و خواجو فرونشستی نیست، اما بهترین راه اندازه‌گیری به‌وسیله ابزار دقیق یعنی GPS دو فرکانسه است در این راستا، سال ۱۳۹۳ نامه‌ای به اداره‌کل میراث فرهنگی ارسال و پیشنهاد این بررسی و همکاری داده شد، اما از آن سال این کار بلاتکلیف ماند».

او تاکید کرده بود که اگر این پایش توسط ابزار دقیق انجام و اندازه‌گیری شود، دیگر کسی نمی‌تواند فرونشست و آثار آن بر پل‌های تاریخی را کتمان کند.

تشکیل کارگروه تخصصی فرونشست در میراث فرهنگی

با این حال به نظر می‌رسد که مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان نیز درباره مسئله فرونشست در آثار تاریخی حساس شدند و حتی برخی از مقامات مسئول این اداره‌کل ترک‌های حاصل شده در میدان نقش جهان را ناشی از فرونشست عنوان کردند.

بناهای تاریخی آسیب دیدند و منکر تأثیر فرونشست در آثار تاریخی نیستیم. اگرچه ممکن است برخی از آسیب‌های موجود به دلیل فرونشست زمین نباشد، اما قطعاً بناهای تاریخی در آینده نزدیک گرفتار فرونشست خواهند شد. بررسی آثار فرونشست در بناهای تاریخی نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی بیشتر دارد

در همین رابطه علی فصیحی، کارشناس ارشد اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان که مأمور تشکیل کارگروه تخصصی برای مساله فرونشست در آثار تاریخی شده، به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه موضوع فرونشست یک مساله تخصصی است، بنا شد با دعوت از متخصصان و کارشناسان این حوزه، تأثیر فرونشست در آثار تاریخی اصفهان بررسی شود.

وی ادامه داد: کارگروه تخصصی بحران فرونشست در آثار تاریخی به تازگی کار خود را آغاز کرده و در مرحله اول آثار تاریخی شهر اصفهان و در مرحله بعدی آثار تاریخی استان اصفهان بررسی خواهند شد. جلسات اولیه کارگروه تشکیل شده و از مسئولان و متولیان بناهای تاریخی خواسته شده تا آخرین وضعیت بناهای تحت مدیریت خود را ارائه دهند. تا آینده نزدیک گزارشات این کارگروه منتشر خواهد شد.

فصیحی افزود: هنوز تحقیقات کارگروه کامل نشده، با این حال بناهای تاریخی آسیب دیدند و منکر تأثیر فرونشست در آثار تاریخی نیستیم. اگرچه ممکن است برخی از آسیب‌های موجود به دلیل فرونشست زمین نباشد، اما قطعاً بناهای تاریخی در آینده نزدیک گرفتار فرونشست خواهند شد. بررسی آثار فرونشست در بناهای تاریخی نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی بیشتر دارد.

وی تاکید کرد: باید به سمت ارائه راهکار برای حل معضل فرونشست در آثار تاریخی حرکت کرد و کارگروه تخصصی تشکیل شده نیز تلاش دارد تا با مطالعه موردی در کشورهای دیگر به این راهکارها برسد. لزومه کار تخصصی دوری از فضای احساسی است و باید به سمت تصمیم گیری و بررسی مسائل به دور از حواشی موجود حرکت کرد تا راهکارها قابلیت اجرایی بیشتری داشته باشند.

بناهای تاریخی اصفهان، آبروی جمهوری اسلامی هستند

بحران نشست در زمین در اصفهان باعث شده تا بسیاری از دستگاه‌ها و متولیان شهری وارد عمل شوند و حداقل درباره این بحران صحبت کنند. یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت در هر شهری، مدیریت شهری و بدنه شورای شهر و شهرداری است. در اصفهان نیز شورا و شهرداری در صدد بررسی راهکارهای جلوگیری از نشست زمین و آسیب به اصفهان از جمله بافت تاریخی هستند.

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با مهر درباره بحران فرونشست، اظهار داشت: مشکل کمبود آب اصفهان تنها به خشکی زاینده‌رود محدود نمی‌شود و امروزه مسائل و مشکلات دیگری از جمله خشکی آب‌خوان‌ها و کاهش شدید آب‌های زیرزمینی نیز وجود دارد. از دست رفتن جریان زاینده‌رود مشکلات زیست‌محیطی بسیاری برای شهر به وجود آورده است.

وی فرونشست را یکی از مشکلات اساسی ناشی از عدم جریان زاینده‌رود دانست و توضیح داد: بر اساس نظر متخصصان زمانی که به سفره‌های زیرزمینی آب نرسد و از طرفی برداشت‌های مختلفی از آن صورت گیرد، مشکل فرونشست پدید می‌آید. صاحب‌نظران اعتقاد دارند که میزان استاندارد فرونشست یک سانتی‌متر در سال است، اما امروزه همه نقاط اصفهان بیشتر از سالی ۵ سانتی متر فرونشست دارد.

عضو شورای شهر اصفهان افزود: در برخی از ساختمان‌های شهر اصفهان، ترک‌های بزرگ، به شکل ترک‌های ناشی از زلزله ایجاد شده و شرایط نگران کننده است. این مشکلات فیزیکی به بافت‌های تاریخی اصفهان هم رسیده و در برخی آثار و بافت‌های تاریخی ترک‌ها و نشست‌های زمین مشاهده می‌شود و راه کار آن به جریان افتادن آب اصفهان است.

نادرالاصلی با بیان اینکه «بافت و آثار تاریخی را نمی‌توان با ترمیم و مرمت از فرونشست نجات داد، زیرا زمین کار خود را انجام می‌دهد» تصریح کرد: بناهای تاریخی اصفهان، آبروی جمهوری اسلامی در دنیا هستند و باید به وضعیت آن‌ها نگاه ملی داشت. اگر خدشه‌ای به آثار جهانی اصفهان بیافتد، برای کشور تبعات خواهد داشت و راهکار دائمی آن به نظر به جریان افتادن آب در زاینده‌رود است.

درد بی‌درمان

پدیده نشست زمین در اصفهان پدیده‌ای نو و تازه به حساب می‌آید و برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که نمی‌توان این پدیده را فرونشست دانست. گفته‌های این صاحب‌نظران حتی ترسناک‌تر از اظهارنظرات افرادی است که بحران اصلی اصفهان را فرونشست زمین و کمبود آب می‌دانند، زیرا این گروه معتقدند اصفهان دچار دردی است که درمان ندارد.

بافت و آثار تاریخی را نمی‌توان با ترمیم و مرمت از فرونشست نجات داد، زیرا زمین کار خود را انجام می‌دهد

محمدحسین رامشت، عضو هیأت علمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه اصفهان یکی از متخصصانی است که نظری کمی متفاوت‌تر از دیگران دارد. او درباره پدیده فرونشست به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر مشکل چاله‌ها و نشست‌هایی که ایجاد شده یک الگوریتم طبیعی است که در اثر آن دشت‌ها پایین و ارتفاعات به سمت بالا حرکت می‌کنند؛ به این موضوع تکتونیک جنبا گفته می‌شود و همیشه وجود داشته است. امروزه تکنیک‌های جدید باعث شده تا اطلاعات بیشتر و بهتری گزارش شود و تصور این است که این پدیده‌ها محدود به زمانه ما می‌شود، در صورتی که سابقه این پدیده به بیش از حفر چاه‌ها و قنات‌های قدیمی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: چاله‌هایی که در اثر پدیده «تکتونیک جنبا» ایجاد می‌شود، شکل و فرم خاصی دارد و در مناطقی ایجاد می‌شود که جنس متریال زمین مشخص است. این اشکال با فرم‌های چاله‌ای گسل و فرونشست تفاوت دارد و به نظر می‌رسد اصفهان درگیر این مساله است. بنابراین به نظر می‌رسد چاله‌هایی که ایجاد شده بیشتر در اثر انحلال بوده تا مسئله فرونشست.

این متخصص ژئومرفولوژی افزود: اکثر متخصصان حوزه آب و زمین‌شناسی از تکنیک هم‌بستگی در مطالعات علمی خود استفاده می‌کنند، یعنی مثلاً اگر در یک بازه ۲۰ ساله روند کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و نشست زمین محاسبه می‌شود و اگر این اعداد با هم خوانایی و هم‌بستگی داشته باشند، به هم ارتباط داده می‌شود. از همین روی شاید بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند علت اصلی نشست‌های اصفهان پدیده فرونشست است.

رامشت با بیان اینکه «پدیده‌ای که اصفهان درگیر آن است، مانند زلزله هیچ راه حل و راهکاری ندارد و به هیچ شکل نمی‌توان با آن مبارزه کرد» تاکید کرد: اگر این پدیده به شهر اصفهان و بافت تاریخی برسد، تقریباً می‌توان گفت هیچ راهکاری برای آن موجود نیست. تفاوت اصلی پدیده تکتونیک با فرونشست این است که فرونشست در مراکز دشت‌ها رخ می‌دهد، اما پدیده اول در حاشیه دشت‌ها و نزدیک به ارتفاعات. وقتی در وسط دشت کل سازه‌ها با هم نشست می‌کنند، این پدیده به چشم نمی‌آید، اما در حواشی دشت‌ها که چاله‌ها پدید می‌آیند به دلیل اختلاف سطح، این پدیده خود را نشان می‌دهد.

هم فرونشست داریم و هم فروچاله

با این وجود کارشناسان مختلفی که بر روی داده‌های دشت‌های برخوار و مهیار کار کردند، اعتقاد دارند که اصفهان هم با فرونشست و هم با فروچاله درگیر است. بحرانی که امروزه در مراکز دشت‌ها بسیار حاد شده و آرام آرام به سمت مرکز تاریخی شهر در حرکت است.

بهرام نادی، دکتری عمران زئوتکنیک و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به خبرنگار مهر گفت: نشست در گستره وسیع و ناشی از عوامل مختلف را فرونشست می‌خوانند. سطح بالایی آب‌خوان اصفهان برخوار هزار و ۶۰۶ کیلومتر مربع است و جنس این کاسه از سنگ شیل است و این سنگ نشستی نمی‌کند. عمیق‌ترین قسمت این کاسه در دشت برخوار، در منطقه حبیب‌آباد واقع شده که ضخامت خاک در این منطقه حدوداً ۳۰۰ متر است. بنابراین کاسه‌ای در این منطقه وجود دارد که به کوه‌ها مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: فرونشست در این دشت ناشی از افت سطح آب زیرزمینی است، در سال ۳۱۱ میلی‌متر مکعب از این آب‌خوان برداشت می‌شود و این آب زیرزمینی توسط زاینده‌رود تغذیه‌ای ندارد. هر یک متر برداشت از این سفره آب، یعنی یک سانتی‌متر نشست زمین. در حال حاضر در حبیب‌آباد دو و نیم متر نشست را شاهد هستیم، اما از طرفی وقتی به سمت جنوب شهر اصفهان که سطح سنگ است حرکت می‌کنیم، شاهد نشستی نیستیم؛ مناطق مختلف شهر سطوح مختلفی از نشست دارند.

فرونشست و فروچاله هر دو در اصفهان وجود دارد و مشاهده می‌شود. وجود پدیده فروچاله نفی بر عدم وجود پدیده فرونشست نیست و آنچه در دشت مهیار و برخوار رخ داده، فرونشست است

این استاد دانشگاه با اشاره خطر فرونشست در بناهای تاریخی، تاکید کرد: دانشگاه در سه دهه اخیر به طور متوسط سطح آب زیر زمینی ۴۰ متر پایین رفته، در نتیجه نشست‌های امروز پدیدار آمده و منطقه حبیب‌آباد در چند ماه اخیر ۱۲ سانتی‌متر نشست داشته است. اگر این سفره زیرزمینی خالی شود، پیش بینی ما این است که در منطقه حبیب‌آباد بیش از دو متر نشست و در مناطق مرکزی شهر از جمله میدان نقش جهان حدود ۵۰ سانتی‌متر نشست زمین را خواهیم داشت؛ این عدد بسیار فراتر از سطح تحمل ساختمان‌ها است.

نادی افزود: تمام آثار تاریخی که در اصفهان وجود دارد، در یک منطقه آب رفتی قرار گرفتند که مستعد نشست شدید است. برداشت بیشتر از این سفره‌های زیرزمینی نتیجه‌ای جز آسیب به بافت‌های مسکونی و تاریخی شهر اصفهان و حومه آن نخواهد داشت.

وی درباره اینکه اتفاقی که در اصفهان رخ داده فرونشست است یا فروچاله، توضیح داد: فرونشست و فروچاله هر دو در اصفهان وجود دارد و مشاهده می‌شود. وجود پدیده فروچاله نفی بر عدم وجود پدیده فرونشست نیست و آنچه در دشت مهیار و برخوار رخ داده، فرونشست است.

فرونشست، فروچاله و هر پدیده‌ای دیگر، بحران اصلی اصفهان است، بحرانی که دیر یا زود به سراغ هسته مرکزی شهر و دیگر شهرهای اصفهان هم خواهد رفت. به نظر می‌رسد شناسایی و رصد دقیق و فوری این پدیده با تشکیل کارگروه‌ها و اختصاص بودجه باید به مهم‌ترین درخواست و مطالبه تبدیل شود. پس از بررسی دقیق این پدیده شاید بتوان راهکارهایی برای مقابله با آن به وجود آورد، وگرنه دیر یا زود بمب ساعتی فعال شده در اصفهان، شهر و تمام آثار و بافت تاریخی را خواهد بلعید.

کد خبر 5360436

منبع: مهر

کلیدواژه: فرونشست زمین اصفهان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی حفاظت از محیط زیست زاینده رود ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه عکس استانها گرگان زلزله آلودگی هوا واکسن کرونا لیگ برتر فوتبال ایران معلولان بارش باران تبریز فرونشست در آثار تاریخی تاریخی اصفهان میدان نقش جهان بناهای تاریخی کارگروه تخصصی پدیده فرونشست نظر می رسد میراث فرهنگی بافت تاریخی وجود پدیده شهر اصفهان زاینده رود حبیب آباد نشست زمین سانتی متر ایجاد شده اداره کل متر نشست چاله ها ترک ها دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۱۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در استان حدود ۱۵۰ مدرسه تحت تاثیر فرونشست قرار گرفته‌اند که با اقدامات فنی، مهندسی انجام شده بخش عمده آنها همچنان مورد  استفاده قرار می‌گیرد و ۴۲ مدرسه از روند آموزشی خارج شد. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدرضا ابراهیمی در نشست خبری ویژه گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم، با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش، اظهار داشت:اهمیت آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و اگر بخواهیم آینده جامعه‌ای را پیش‌بینی کنیم، باید بدانیم که امروز در مدارس آن جامعه چه می‌گذرد زیرا نبض آینده هر جامعه‌ای در مدارس شکل می‌گیرد و دانش‌آموزان و دانشجویان امروز، نقش‌های کلیدی جامعه فردا را در دست خواهند داشت و نقش‌آفرینان عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره جامعه خواهند بود.

وی با بیان اینکه هرگونه توجه به آموزش و پرورش به معنای سرمایه‌گذاری ویژه برای تعالی جامعه در آینده است، افزود: میزان توجه به آموزش و پرورش یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع بوده و در قانون اساسی و دین مبین اسلام مورد تایید قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان انتخاب سالروز شهادت شهید مطهری را به عنوان روز معلم مایه افتخار دانسته و به بیان ویژگی‌های این شهید فرزانه پرداخت و گفت: شهید مطهری یک عالم کامل جامع‌الشرایط بود که در همه سطوح احاطه کامل عقلی، علمی و فلسفی داشت و همان طور که امام(ره) فرمودند همه آثار ایشان برای جوانان و جامعه مفید است؛ حدود نیم قرن از تالیف آثار شهید مطهری می‌گذرد اما بسیاری از آنها هنوز تازگی و طراوت دارند و این موجب افتخار جامعه معلمان است که سالروز شهادت یک عالم به عنوان روز گرامیداشت مقام معلم انتخاب شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با اقدامات ویژه  دولت سیزدهم، مجلس و قوای سه‌گانه حال آموزش و پرورش خوب است اما برای رساندن جامعه به تعالی، هنوز کافی نیست، خاطرنشان کرد: کم‌توجهی‌های ادوار گذشته نسبت به آموزش و پرورش جبران و در این مدت اقدامات خوبی انجام شده و تاحدودی کمبودها در حوزه تجهیزات، فضای آموزشی و نیروی انسانی جبران شده است اما هنوز کافی نیست و جای کار وجود دارد.

سال گذشته مدارس اصفهان به مدت 11 روز غیر حضوری شدند

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: کار ما و شما هر دو در دایره رسالت فرهنگی است و باید برای انجام آن علاقه و هدف متعالی داشته باشیم؛ رسانه یک نهاد و عنصر فعال در آگاهی دادن به جامعه است و تعمیق آگاهی از سوی رسانه‌ها در این ارتباط امری ضرورت دارد؛ علاوه بر این رسانه‌ها باید واسطه بین مردم و مسئولین باشند و دستاوردهای ارگان‌های مختلف را به اطلاع مردم برسانند  و از سویی نیز کمبودها نیز گزارش کنند.

وی با بیان اینکه از رسانه‌ها انتظار داریم نسبت به سایر نهاد‌ها و مؤسساتی که در مقابل آموزش و پرورش تکلیف دارند، مطالبه‌گر باشند، گفت: اگر نهادها و مؤسساتی که بر اساس مصوبات قانونی در قبال آموزش و پرورش وظایفی دارند، به مسئولیت‌شان عمل کنند بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تأکید کرد: بسیاری از  نهادهای کلان تولیدی در قبال بهبود شرایط آموزش و پرورش مسئولیت اجتماعی دارند و باید به مسئولیت‌شان عمل کنند؛ سال گذشته مدارس اصفهان به دلیل آلودگی هوا به مدت  11 روز غیرحضوری شد و تعطیلی 600 هزار دانش آموز خسارت بزرگی به شمار می‌رود زیرا حدود 40 میلیون نفر ساعت آموزش ما کم رمق شده است و جبران ترک فعل‌های انجام شده، می‌تواند آموزش و پرورش را از این عقب‌ماندگی کیفی رها کند.

وی افزود: رسانه‌ها باید تعمیق بخشی به دو واژه مقدس تعلیم و تربیت در دستور کار قرار دهند و نگذارند که آموزش و پرورش تحت تاثیر کم کاری دیگران قرار گیرد.

تنوع مدارس موافقان و مخالفان زیادی دارد

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش به تنوع مدارس در سطح جامعه اشاره کرده و با تاکید بر اینکه تنوع مدارس موافقان و مخالفانی دارد، گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش کارگروهی برای این موضوع ایجاد شده و این کارگروه بیش از یک سال است که  روند فعالیت تنوع مدارس را بررسی می‌کند و نتیجه این کارگروه در آینده‌ نزدیک منجر به  کاهش تنوع مدارس خواهد شد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی اشاره کرد و افزود: توجه ویژه به مدارس دولتی از سال گذشته شزوع شده و در این راستا ما از برخی معلمان مجرب و نمونه درخواست کردیم که نیمی از ساعات آموزشی را در مدارس دولتی حضور داشته باشند و همچنین امکانات سخت‌افزاری خوبی در اختیار آنها گذاشتیم و این مهم منجر به کسب رتبه دوم کشوری در امتحانات نهایی توسط مدارس عادی اصفهان شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه استان اصفهان حدود یک میلیون نفر دانش آموز دارد، متذکر شد: رشد دانش آموزی در استان اصفهان طی چند دهه اخیر تقریباً صعودی است و شهرستان‌های اصفهان، کاشان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شهرضا و غیره شاهد افزایش تعداد دانش آموز هستیم و در مناطق روستایی و شهرهای تعداد دانش‌آموز کاهش یافته است.

خروج 42 مدرسه از چرخه آموزش بر اثر فرونشست

وی با تاکید بر اینکه ما در شهرستان‌های بزرگ دچار کمبود فضای آموزشی هستیم، گفت: در استان اصفهان حدود 150 مدرسه تحت تاثیر فرونشست قرار گرفته‌اند که با اقدامات فنی، مهندسی انجام شده بخش عمده آنها همچنان مورد  استفاده قرار می‌گیرد و 42 مدرسه از روند آموزشی خارج شده که فضای برخی جایگزین شده است.

به گفته این مقام مسئول ناحیه 5 آموزش و پرورش اصفهان در منطقه خانه اصفهان، ناحیه 4 آموزش و پرورش و برخوار بیشترین مدارس آسیب دیده از فرونشست را دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش به بررسی تاثیر اپیدمی کرونا بر روی سیستم آموزش و پرورش پرداخته و اظهار داشت: همه جهان از این پدیده تاثیر گرفت و آثار کرونا در کوتاه مدت تمام نمی‌شود، به طور مثال دانش‌آموزان پایه اول و دوم که به صورت آنلاین آموزش دیدند، دچار مشکل آموزشی و پرورشی شده‌اند و تا رسیدن به سطح استاندارد مسیر سختی پیش‌رو دارند؛ به همین دلیل سعی کردیم هرچه زودتر مدارس را بازکنیم و در این مسیر چالش‌های زیادی را داشتیم.

وی اضافه کرد: تشکیل ستاد پسا کرونا اولین اقدامی که در این زمینه انجام دادیم که در این ستاد مسائل کیفیت‌بخشی آموزشی، امور تربیتی و آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و اقدامات خوبی انجام شد؛ در حال حاضر شکل و کیفیت آموزشی متفاوت شده است، باید در نطر گرفت که در شرایط امروز نوع آموزش متفاوت شده و  از فضای مجازی و سامانه شاد به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم.

زنگ سپاس معلم در چهارمحال و بختیاری نواخته شد توضیحات صحرایی درباره کسر 45 درصد از حقوق دانشجو معلمان

استخدام سه هزار و 600 معلم در سال 1403

ابراهیمی در ادامه با بیان اینکه کمبود نیرو در استان اصفهان به عنوان ابر چالش تعریف شد، ادامه داد:دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و  دانشگاه فرهنگیان را تقویت کرده است و بر همین اساس سال گذشته 25 هزار نفر دانشجو معلم در کل کشور پذیرفته شد که سهم استان اصفهان  2 هزار و 300 دانشجو معلم بود.

وی ادامه داد: در سال 1402 در کل کشور بیش از 30 نفر ورودی داشتیم که از این میزان  2 هزار و 700 نفر در استان اصفهان پذیرفته شدند و در سال جاری مجوز استخدام حدود 70 هزار نفر در کل کشور صادر شد که  سهمیه اصفهان برای استخدام  3 هزار و 860 نفر بود؛ البته این عدد به صورت کامل محقق نمی‌شود چرا که در برخی از مناطق کد رشته‌ها به حد نصاب نمی‌رسد با این حال انتظار ما این است که در سال آینده حدود سه هزار و 600 نفر جذب شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید بر بهبود فرایند استخدامی در سال جاری گفت: ما سال گذشته با سونامی بازنشستگی مواجه بودیم و از طرفی کارهای وردی‌ها به موقع انجام نشد که بخشی از این مشکلات ناشی از اقدامات فرانهادی بود اما در سال جاری فرایند استخدام‌ها زود شروع شده است.

وی افزود: از طرفی ما به دنبال استفاده ویژه از حق‌التدریس نیروهای شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش برای جبران این کمبود هستیم که در این راستا شیوه‌نامه‌ای در دست تدوین داریم و قرار است نرخ حق‌التدریس افزایش یابد که افزایش برای افرادی که به مناطق محروم می‌روند، بیشتر خواهد بود.

ابراهیمی تاکید کرد: آموزش و پرورش تا رسیدن به کیفیت مطلوب فاصله دارد با این حال ما اقداماتی را در دستور کار داریم که در صورت تحقق به شرایط مطلوب می‌رسیم.

98 درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه بر می‌گردند

وی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران پیرامون آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز گفت:  در سطح استان اصفهان 8 هزار و 30 نفر بازمانده از تحصیل داریم که 98 درصد آنها به مدرسه بر می‌گردند و 2 درصد نیز هنوز جذب نشده‌اند.

ابراهیمی با بیان اینکه در استان اصفهان مدارسی برای کودکان کار فعال شده است، ابراز کرد: در سطح استان 2 مدرسه در استان با رویکرد رسیدگی و آموزش به کودکان کار راه‌اندازی شده است و همچنین یکی از خیران مدرسه‌ساز در منطقه زینبیه در حال ساخت مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان کار است.

همه نهادها برای اجرای طرح "نماد " همکاری کنند

وی در خصوص آسیب‌های اجتماعی موجود در مدارس یادآور شد: همه نهادها باید همکاری لازم را برای اجرای طرح نماد داشته باشند، 14 دستگاه برای این طرح مسئولیت دارند اما همکاری لازم را ندارند و آموزش و پرورش در این زمینه به تنهایی وارد عمل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه جذب مشاور را در استان اصفهان داریم، ادامه داد: آماری از تعداد دانش آموزان معتاد نداریم اما در مدرسه استعمال مواد مخدر نداریم.

انتهای پیام/170 /.

دیگر خبرها

  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه در این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال