Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@23:01:23 GMT

تماشای آخرین خورشیدگی گرفتگی سال ۲۰۲۱

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۳۶۸۲

تماشای آخرین خورشیدگی گرفتگی سال ۲۰۲۱

انسیه عرفانی کارشناس نجوم به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ گفت: در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴ خورشید و ماه گرفتگی رقم خورد که ۲ مورد آن خورشید گرفتگی و ۲ مورد دیگر ماه گرفتگی بود. بر اساس قوانین فیزیک و سطح چرخش مداری، ماه به دور زمین و چرخش مداری زمین به دور خورشید، در سال تنها می‌تواند ۷ گرفتگی رخ دهد که ما امسال تنها ۴ خورشید و ماه گرفتگی داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس نجوم در ادامه بیان کرد: آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ در نیم کره جنوبی زمین اتفاق افتاد و ساکنان نیم کره شمالی قادر به تماشای آن نبودند، البته تمامی کشور‌های نیمکره جنوبی اعم از هند نیز نمی‌توانستند این گرفتگی را ببینند. آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ به دلیل رخ دادن در ارتفاع پایین در کشور‌های آفریقای جنوبی، استرالیا و قطب جنوب دیده شد. در قطب جنوب ناسا برنامه‌ای زنده از آخرین خورشید گرفتگی سال در پایگاه تحقیقاتی خود داشت.

او با اشاره به شرایط تماشای خورشید گرفتگی گفت: در خورشید گرفتگی بر این اساس که فردی در نیم سایه و یا سایه ایستاده باشد می‌تواند خورشید گرفتگی را به صورت جزئی تماشا کند، زیرا برای تماشای بهتر آن باید در یک مکان مناسب قرار گیرد. آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ به دلیل اینکه بخش عظیمی از زمین را پوشش میدهد، نمی‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد چرا که در برخی کشور‌ها می‌تواند قبل از طلوع خورشید این پدیده شروع شود و در دیگر کشور‌ها تا غروب خورشید ادامه یابد.

عرفانی اظهار کرد: ساعت جهانی تماشای آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ از ساعت ۴ صبح امروز آغاز شده و تا غروب امروز ادامه دارد. در سال ۲۰۲۲ دو خوشید گرفتگی رخ خواهد داد که جزئی بوده و در نیمکره جنوبی و شمالی اتفاق می‌افتد.

بیشتربخوانید

رخداد‌های نجومی سال ۱۴۰۰

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خورشید گرفتگی ماه گرفتگی نجوم آماتوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه‌چیز درباره ناو شهید مهدوی؛ ناو مجهز به موشک بالستیکی که وارد نیمکره جنوبی زمین شد

ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

به گزارش صداوسیما این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

این ناو انواع رادار‌های پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناو‌های خاص کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

دیگر خبرها

  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • تماشای رودخانه فصلی در سربیشه جان یک نفر را گرفت
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • وداع تیلور از تشک کشتی؟ حریف یزدانی مربی می‌شود
  • خداحافظی تیلور از تشک کشتی؟ جادوگر مربی می‌شود
  • همه‌چیز درباره ناو شهید مهدوی؛ ناو مجهز به موشک بالستیکی که وارد نیمکره جنوبی زمین شد
  • ناو «شهید مهدوی» وارد نیمکره جنوبی زمین شد