Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی پژوهشکده آبخیزداری گفت: طبق آمارها و نظرهای کارشناسی، کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس از جمله امارات و قطر، مقصد نهایی خاک ‌های ایران هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری؛  حمید رضا پیروان، رئیس گروه تحقیقات و مهندسی حفاظت از آب و خاک از پژوهشکده حفاظت آب و آبخیزداری در آستانه روز جهانی خاک با اشاره به اینکه طبق آمارها و نظرهای کارشناسی، کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس از جمله امارات و قطر، مقصد نهایی خاک ‌های ایران هستند، گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند امارات و قطر خاک ندارند، خاک های سواحل این کشورها ماسه ای و آهکی است که اصلا به درد پوشش گیاهی نمی خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و قطر نیز برای خشک کردن دریا و بازیافت اراضی ساحلی اش نیاز به خاک ایران دارد.

«معجزه آبخیزداری» |خسارت 56 میلیارد دلاری فرسایش خاک در ایران/ راهکار مدیریت فرسایش خاک در ایران چیست؟«معجزه آبخیزداری» | تأکید ائمه جمعه بر انجام طرح‌های آبخیزداری/ راه نجات کشور از تنش های آبی آبخیزداری است«معجزه آبخیزداری»| تلاش های جهانی برای توسعه کشاورزی در شهرها/ 12 راهکار ترویج کشاورزی شهری در ایران

دکتری زمین شناسی منابع طبیعی افزود: قاچاق خاک تنها مربوط به کشورهای خلیج فارس نیست. سال هاست به بهانه صادرات گل و گیاه خاک های حاصلخیز کشاورزی ایران قاچاق شده و از کشور خارج می شود. متاسفانه چندی پیش شاهد فروش خاک های مرغوب کشورمان از مرزهای شمال غرب بوده ایم. عده ای سودجو به بهانه فروش گل و گلدان، اقدام به قاچاق خاک های حاصلخیز ایران کرده بودند.

وی یادآور شد: جدا از مساله قاچاق خاک، اکنون با معضلی به نام خام فروشی خاک های صنعتی مواجه ایم. این خاک ها در معادن استخراج می شود که اغلب به صورت مستقیم یا به عنوان باطله معدنی به فروش می رسند.

وی تصریح کرد: این خاک ها برای تولید آهن و مس کاربرد زیادی دارند و عناصر نادر و کمیاب زیادی نیز در این خاک ها وجود دارد از اینرو ضروری است سطح تکنولوژی مان را ارتقا دهیم تا دیگر به سمت خام فروشی این خاک های ارزشمند نرویم.

وی تاکید کرد: خام فروشی این نوع خاک ها نیز ممنوع است اما قاچاق خاک مساله ای نیست که ما بتوانیم از آن گریزی داشته باشیم زیرا مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در کنار این معضلات وجود دارد.

پیروان در پایان گفت: اکنون ما مجموعه قوانینی داریم که می توانیم  جلوی بیشتر قاچاق خاک را بگیریم. اگر قوانین تصویب شده حفاظت از خاک واقعا اجرا و آیین نامه های اجرایی آن ابلاغ شود و دولت بر اساس آن آیین نامه ها، جلوی قاچاق خاک را بگیرد، بسیاری از معضلات و مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خاک ها قاچاق خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در یک گفت وگو به مناسبت روز خلیج فارس، اظهار کرد: روز ۱۰ اردیبهشت روز پایان اشغال ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس است. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۸ میلادی به خاطر اهمیت خلیج فارس به این منطقه آمدند و تا ۱۶۲۲ در خلیج فارس بودند. عمیق‌ترین آب‌ها در ساحل خلیج‌فارس و بهترین آبراه‌ها در سمت ایران قرار دارد. ما ۱۳۷۵ کیلومتر ساحل داریم و این‌ها اهمیت ذاتی خلیج فارس است.

وی ادامه داد: خلیج فارس به لحاظ اقتصادی جایگاه مهمی دارد و ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت جهان در این منطقه قرار دارد. به لحاظ امنیتی این منطقه بسیار مهم است و ما بارها پیام صلح و دوستی داده‌ایم. ما دنبال برقراری امنیت تنگه هرمز هستیم و امنیت تردد روزانه ۸۳ کشتی که از این تنگه عبور می‌کنند را برقرار کرده‌ایم. امروز راهبرد ما در خلیج فارس، صلح، امنیت، برادری و دوستی است. بیگانگان مخل امنیت منطقه هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این منطقه راهبردی و اقتصادی بوده و برای ما و همسایگان مهم است، تصریح کرد: خارجی‌ها دنبال دو هدف شوم حضور نامشروع در منطقه و فروش سلاح در خلیج فارس هستند. این ها به دشمن‌تراشی نیاز دارند، در حالیکه ما دنبال امنیت هستیم. این‌ها که از هزاران مایل دورتر به این منطقه می‌آیند، دنبال امنیت نیستند. ما پیام صلح، دوستی و برادری را به کشورهای مسلمان منطقه داده و بر منافع دو جانبه با کشورهای منطقه تاکید کردیم.

دریادار تنگسیری در پایان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه دریامحور کشور، گفت: مسئولان باید فرمان رهبری را عملی کنند. از سویی باید جوانان را با دریا و جزایر آشنا کنیم. ما در همین راستا راهیان نور دریا را از سال ۹۰ آغاز کرده‌ایم.

دیگر خبرها

  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد