Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-28@15:13:41 GMT

افزایش ۹ درصدی قیمت کالا‌های وارداتی

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۷۹۴۴

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارداتی نسبت به فصل قبل، ۶۳.۷ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ حدود ٩.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازارنیوز، شاخص قیمت کالا‌های وارداتی فصل تابستان ١۴٠٠ (سال پایه = ١٣٩۵)، در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۸۵ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١۴٠٠ (۵۰۵.۹ درصد) حدود ۲۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت کالا‌های وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشور‌ها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالا‌های وارداتی از کلیه کد‌های تعرفه وارداتی کشور سال ١٣٩۵ (سال پایه) استفاده شده است. اطلاعات مورد استفاده در این طرح از آمار‌های ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢٠ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص فصل تابستان ١۴٠٠ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است؛ لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن‌ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه داده‌های قطعی سال ١۴٠٠ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم فصلی

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل قبل، ۶۳.۷ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ (۵۴.۴ درصد) حدود ٩.٣ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) نسبت به فصل قبل ٨.٧ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١٤٠٠ (١٢.٧ درصد) حدود ۴.٠ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (۳.۹ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و…» (٧٣.١ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیا ساخته شده از این مواد و…» (۶.۵- درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۸۵.۴ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١۴٠٠ (۵۰۵.۹ درصد) حدود ۲۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۲.۱ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار سال ١۴٠٠ (۵۸.۶ درصد) حدود ۶.۵ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیا چوبی،.» (۴.۹ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و …» (٧۶۴.٠ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیا ساخته شده از این مواد و…» (۵.۴- درصد) است.

تورم سالانه

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ برابر با ۵١٣.٨ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه‌ی بهار ١۴٠٠ (برابر با ٥٣٣.٠ درصد) حدود ١٩.٢ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالا‌های وارداتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ برابر با ۵۴.۳ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه بهار ١۴٠٠ (برابر با ۵٢.٧ درصد) حدود ١.۶ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیا چوبی، زغال چوب و …» (٨,٨ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و…» (٧۴٩.٩ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیا ساخته شده از این مواد و…» (٠.٣- درصد) است.

/مهر

برچسب ها: کالاهای وارداتی ، افزایش قیمت ، واردات لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Pqa

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کالاهای وارداتی افزایش قیمت واردات تغییرات شاخص قیمت کالا های وارداتی واحد درصد کاهش داشته فصل تابستان ١۴٠٠ تورم نقطه به نقطه اصلی طبقه بندی HS مربوط به گروه نسبت به فصل بهار ١۴٠٠ تورم فصلی ۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۷۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک گزارش درباره درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی منتشر شد.

طبق گزارش موسسه بامداد، براساس داده‌های مرکز آمار نسبت به فروردین ۱۳۹۶ پیاز با رشد قیمت ۱۵۹۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته و گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) با ۱۵۴۰ درصد افزایش در رده بعدی قرار داد.

بنا به این گزارش، انواع روغن خوراکی که در سال ۱۴۰۱ با آزادسازی قیمت‌ها بیشترین جهش قیمت را داشتند حالا با کاهش قیمت‌های جهانی، حتی کاهش قیمت نیز داشته‌اند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899721

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته