Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیدعلی مسعودی، کارشناس رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره نحوه عملکرد صدا و سیما در حوزه خبری اظهار کرد: بعد از حضور پیمان جبلی در صدا و سیما شاهد یک روند مثبت هستیم و روند بسیار خوبی را در مدیریت اخبار می‌بینیم. به طور کلی در مدیریت خبر باید به گونه‌ای عمل شود که مردم با پدیده‌ای که اتفاق افتاده آشنا شوند و بدینوسیله افکار عمومی  مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعودی با بیان اینکه در بسیاری از بحران‌های گذشته، روند مدیریت اخبار را نمی‌دیدم، گفت: پخش اخبار از هر رسانه‌ای به منظور هدایت مردم به سمتی است که به نفع آنها باشد. مدیریت خبر بحران در کشور ما، قبل از اتفاق هک شدن پمپ بنزین‌ها به درستی وجود نداشت. پیش از این واقعه ما شاهد سومدیریت و حتی ضعف مدیریت بحران در بخش اخبار رسانه ملی بودیم و در بسیاری از رویدادهایی که به‌راحتی می‌توانستیم افکار عمومی را مدیریت کنیم؛ متاسفانه این کار انجام نمی‌شد.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه در ماجرای هک شدن پمپ بنزین‌ها، نشر به موقع و دقیق اخبار صورت گرفت، عنوان کرد: این مدیریت صحیح، نشانگر اتفاق خوبی است که در دوران آقای پیمان جبلی رخ داده است. در ماجرای بحران آب هم که در چند استان با شدت بیشتری رخ داد؛ گام‌های مثبتی برداشته شد.

وی ادامه داد: البته ما در خبررسانی با یک حالت متناقض  مواجه هستیم که هرچه  شما سرعت را بیشتر کنید دقت پایین می‌آید. بسیار مهم است که خبررسانی هم با سرعت و هم با دقت انجام بگیرد. با این همه گاهی اوقات سرعت بالا باعث کم شدن دقت می‌شود که این مسئله نوع خود مسئله بسیار مهمی است.

مسعودی با اشاره به اینکه رسانه‌های رسمی در هر کشوری قاعده‌های خاص خود را دارند، گفت: حفظ حریم خصوصی افراد و حفظ امنیت کشور جزو اصول اساسی این قواعد به حساب می‌آید. به عبارتی در انتشار خبر باید به گونه‌ای رفتار شود که امنیت اجتماعی مردم به خطر نیفتد و اسرار نظامی در اختیار دشمنان قرار نگیرد. این موارد از اصول ثابت در هر کشوری است و در تمام دنیا منافع ملی از منافع یک منطقه یا یک شخص مهم‌تر است.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه مدیریت بحران کار سختی است، اظهار کرد: در بحران‌ها ما باید حواسمان باشد که منافع ملی به خطر نیفتد و دشمنان از نقاط ضعف ما آگاه نشوند. ضمن اینکه در مواردی که اعتراضاتی صورت می‌گیرد و اخبار آن به دست مردم می رسد، بلافاصله مسئولین باید وارد عمل شوند و مسائل را حل کنند. مدیریت این بحران‌ها نباید به گونه‌ای باشد که اعتراضات ادامه‌دار شود و اخبار آن مرتب در صدر اخبار باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حوادث اصفهان شاهد پوشش خبری خوبی بودیم، گفت: اعتراض‌ها جنبه مدنی داشت که متاسفانه در آخر کمی به آشوب کشیده شد ولی در مجموع مدیریت خوب بود. هر چند به نظر من ضعف‌هایی هم وجود داشت. به طور کلی می‌توان گفت که اطلاع رسانی دقیق و به موقع جز سیاست های مدیریتی آقای جبلی است که برای صدا و سیما دستاورد خوبی بوده است.

مسعودی تصریح کرد: وقتی که اتفاقی در سطح شهر رخ می‌دهد؛ حداقل ساکنان آن شهر از این اتفاق آگاه می‌شوند. اگر در این مواقع از صدا و سیما بازتابی دیده نشود؛ اعتماد مردم نسبت به رسانه کم می‌شود. ضمن اینکه صدا و سیما علاوه بر اطلاع‌رسانی باید خبرها را تحلیل هم بکند و تمام جوانب خبر، با حضور کارشناسان مربوطه و مسئولین بررسی شود.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه صدا و سیما هنوز در بحث مدیریت خبر مانده و به مدیریت تحلیل خبر نرسیده است، عنوان کرد: یکی از نقاط ضعف مدیریت آقای جبلی همین موضوع است؛ چرا که در کنار پخش اخبار، تحلیل هم از اهمیت بالایی برخوردار است. صدا و سیما اخبار را پخش کند یا نکند؛ مردم از طریق فضای مجازی به این اخبار دسترسی پیدا می کنند و اینجاست که تحلیل اهمیت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در ماجرای هک شدن پمپ بنزین‌ها، صدا و سیما مدیریت خبر را از دست رسانه‌های بیگانه خارج کرد، گفت: اگر این اتفاق رخ نمی‌داد؛ چه بسا ممکن بود مانند آبان ۹۸ اعتراضات به سمت خیابان کشیده شود و خساراتی به مراکز دولتی، نهادها و اموال عمومی مردم وارد شده و بحران ادامه دار شود.

مسعودی اضافه کرد: مدیریت صدا و سیما به مدیریت نیروی انتظامی هم کمک کرد به نحوی که شاهد حضور نیروی انتظامی یا نیروی ویژه برای مدیریت اوضاع در سطح شهر و پمپ بنزین‌ها نبودیم. مردم اخبار را به موقع شنیده بودند و تنها شاهد حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی جهت هدایت مردم بودیم. مردم هم با آرامش از صف‌ها خارج شدند و هیچ فشاری روی آنها نبود و اعتراضی هم شکل نگرفت.

کارشناس رسانه با بیان اینکه این نوع مدیریت صدا و سیما باعث شد، ماجرا به ضرر دشمنان ختم شود، عنوان کرد: پوشش مناسب و به موقع اخبار اعتماد مردم به صدا و سیما را دو برابر می‌کند؛ اما بازگشت اعتماد مردم به طور کامل نسبت به رسانه خیلی سخت و نیازمند زمان زیادی است.

وی با اشاره به اینکه اعتماد یک حادثه ناگهانی نیست بلکه در یک فرایند ایجاد می‌شود، گفت:. زمانی که مردم رسانه‌ای را انتخاب می کنند در فراز و فرودهای مختلف آن را ارزیابی می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند که آن را بپذیرند یا نه.

مسعودی با تاکید بر اینکه بازگشت اعتماد مردم به رسانه نیازمند زمان است، بیان کرد: از جمله کارهایی که رسانه‌های بیگانه انجام می‌دهند، ارائه یک سری اخبار جعلی و هدایت شده در میان اخبار درست و دقیق است. باید به آقای جبلی این فرصت را داد تا به مرور زمان اعتماد از دست رفته نسبت به رسانه ملی را جلب کند. صدا و سیما باید مدیریت افکار عمومی را به دست بگیرد و نقش رسانه‌های بیگانه را کم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سه کار اساسی باید صورت گیرد. اول اینکه بپذیریم، تولید و پخش خبر نیازمند مدیریت است؛ دوم اینکه اخبار در اولین فرصت در اختیار مردم قرار گیرد و سوم اینکه انتشار خبر کافی نیست و باید از توان کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولان برای بررسی رویداد استفاده شود. اگر این اتفاقات بیفتد، رسانه‌های بیگانه خلع سلاح خواهند شد و جامعه با آرامش بیشتری مسیر آینده خود را طی خواهد کرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: عطیه بهزادمقدم

اسماعیل والی کد خبر: 1119701 برچسب‌ها سازمان صدا وسیما

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سازمان صدا وسیما رسانه های بیگانه کارشناس رسانه پمپ بنزین ها اعتماد مردم صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۲۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است

                                                                        به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ نامی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران در استانداری ایلام با اشاره به اینکه رهاسازی نخاله‌ها درحاشیه شهرها و در مسیر مسیل‌ها و پل‌ها همیشه حادثه آفریده است اظهار داشت: بیش از ۶ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها از کنار شهر‌ها می‌گذرد و قطعا ریختن نخاله و تفکیک نشدن زباله به ویژه پلاستیک‌ها ازمبداء امری جبران ناپذیر است.   وی عنوان کرد: دربودجه‌سال ۱۴۰۳‌کلیه‌دستگاه‌های اجرایی‌مکلف شده اند‌برای جلوگیری‌ازکاهش منابع آبی ازپساب تصفیه‌شده استفاده کنند.   رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین تصریح کرد: برای اطفاء حریق به ویژه دراستان‌های دارای بیشترین نزولات جوی مثل استان ایلام باید همه دستگاه‌ها باهماهنگی مردم ازهم اکنون آماده باشند.   وی در ادامه اضافه کرد: خسارت‌های ناشی ازحوادث غیرمترقبه‌ بویژه سیل غیرقابل انکار است، اما تلاش ما کاهش حداقلی خسارت ها به‌ ویژه تلفات جانی است و این رویه را ما بیشتر در استان‌ها مثل ایلام می‌بینیم.   استاندار ایلام همچنین در این نشست بیان کرد: با عده‌ای که حقوق شهر و شهروندی‌ را رعایت نمی‌کنند‌ و بدون توجه به قانون، پسماندها‌ و نخاله ها را درحاشیه شهر می‌ریزند برخورد جدی شود.   بهرام نیا با قدردانی از تعامل مردم بادستگاه‌های اجرایی برای‌ زیبا سازی شهر‌ و پاکسازی مناطق‌ تفریحی و تفرجگاهی افزود: تعرض به حقوق شهروندی بویژه ریختن نخاله در مسیر مسیل‌ها و حاشیه شهر‌ها پذیرفتنی نیست.     وی در ادامه گفت: برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب و ترمیم و بهسازی سیل بند‌ها در استان به هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.   استاندار ایلام همچنین با بیان اینکه تعیین تکلیف روستا‌های بالادست سد سیمره و مهار آب‌های سطحی حتما باید پیگیری شود مطرح کرد: تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از مطالبات مردم این روستا‌ها است.   مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام در این نشست بیان کرد: بارش تگرگ در شهرستان مهران، ۹۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرد که با پیگیری‌های استاندار ایلام، ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای جبران این خسارت‌ها اختصاص یافت.   بیگلریان اعلام کرد: بارش تگرگ در شهرستان دهلران به بیش از ۱۰ هزار هکتار از مزارع به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده که نیاز به پیگیری دارد.   مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام یادآور شد: در بند (د) تبصره ۱۶ امهال وام‌های کشاورزی، ۲۸ میلیارد تومان برای جبران خسارات سیل اختصاص یافته که تنها ۱۶ میلیارد تومان آن جذب شده است.

دیگر خبرها

  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است