Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:00:41 GMT

معرفی یک گونه‌ جدید حشره به دنیای علم حشره‌شناسی

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۴۳۳۵

پژوهشگران دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری موفق به کشف و ثبت گونه جدید یک حشره در دنیای علم حشره شناسی شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا کیخسروی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری و سرپرست این پژوهش گفت: نام گونه جدید معرفی شده Electogena sartorii است که برای نخستین بار در دنیا توسط پژوهشگران ایرانی توصیف شد و به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزوای با اشاره به اینکه گونه جدید معرفی شده بومی مناطق شمالی ایران است، اظهار کرد: لارو تعداد قابل توجهی از حشرات، آبزی هستند و دوره لاروی خود را در آب می‌گذرانند که به این گروه کف زیان نیز می گویند، این لاروها در ارزیابی کیفیت آب بسیار حائز اهمیت هستند. از طرف دیگر حضور این لاروها برای ایجاد یک اکوسیستم پایدار آب شیرین بسیار حیاتی است و در چرخه‌های غذایی رودخانه‌ها یا همان آب شیرین از عناصر کلیدی به شمار می‌روند.

دکتر کیخسروی با اشاره به اینکه پژوهش مذکور حاصل فعالیت‌های ۸ ساله من در دانشگاه حکیم سبزواری است، گفت: این پژوهش با همکاری دکتر رستگار و همچنین دانشجوی ارشد من خانم مینا مؤذن انجام شده و نتایج آن در مجله Zootaxa که از مجلات کلاسیک و خوب حوزه جانورشناسی است، به چاپ رسیده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه تخصص من تکامل سخت پوستان به خصوص در حوزه آب شیرین بود، از ابتدای ورود به دانشگاه اندکی مسیر تحقیقاتی خودم را تغییر داده و به روی گروهی از این کف زیان که نیم روزه‌ها نام دارند، کارم را آغاز کردم.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری خاطر نشان کرد: البته مقالات دیگری نیز در حال حاضر در مجلات مختلف در حال داوری است و ۳سه دانشجو ارشد دیگر در حال کار کردن به روی این گروه بزرگ هستند، اخیراً نیز با دکتر ملوندی عضو هیات علمی گروه محیط زیست زمینه‌های همکاری خوبی را در همین راستا شروع کرده‌ایم.

به نقل از وزارت علوم، دکتر کیخسروی اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم از صندوق حمایت از پژوهشگران یک پروژه تحقیقاتی به مبلغ ۲۵ میلیون تومان و همچنین گرنت تجهیزات تحقیقاتی به مبلغ ۳۵۰ دلار از مؤسسه Ideawild از کشور آمریکا دریافت کنیم که تجهیزات عکسبرداری را برای ما خریداری و ارسال کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه حکیم سبزواری حشره دانشگاه حکیم سبزواری عضو هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۴۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد

با تصویب هیات مدیره بانک پارسیان دکتر جواد شکرخواه به‌عنوان مدیرعامل این بانک معرفی شد.

در جلسه‌ای که صبح روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد، با توجه به خداحافظی دکتر کورش پرویزیان، هیات مدیره بانک با تکریم خدمات شایسته و ماندگار، حضور ایشان در بانک پارسیان را منشأ اقدامات مفید و سازنده برای بانک دانست و از زحمات و تلاش‌های خالصانه ایشان در یک دهه گذشته قدردانی و برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون کرد.

گفتنی است؛ جواد شکرخواه دکترای حسابداری و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که ضمن تدریس دروس مختلف حسابداری و مالی از اعضای فعلی هیات مدیره بانک می‌باشد و سابقه سال هاعضویت در هیات مدیره بانک‌های کارآفرین و پارسیان را دارد.

دیگر خبرها

  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • نحوه انتخاب و معرفی اساتید نمونه کشوری
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد