Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@08:32:07 GMT

لذت تماشای حقیقت

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۵۲۶۶

لذت تماشای حقیقت

امکان مشاهده تعداد قابل توجهی از مستندهایی که طی یکی، دو سال اخیر تولید شده‌اند از جمله مشوق‌های من برای حضور در هیأت انتخاب جشنواره حقیقت بود، آن هم در شرایطی که مستندهای مذکور از جهت مضمون و ساختار نیز برخوردار از تنوع زیادی هستند.

فراهم شدن امکانی برای مشاهده بیش از 70 مستند در خلال بررسی‌ها و در جایگاه داور، برای فردی همچون من که خود نیز در این عرصه فعالیت دارد یک فرصت طلایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن هم در شرایطی که تعداد کمی از مستندهای متقاضی شرکت در جشنواره‌ها، از جمله «جشنواره حقیقت» امکانی برای اکران پیدا می‌کنند و این یکی دیگر از همان دلایلی به‌شمار می‌آید که در ابتدا در چرایی قبول چنین مسئولیتی به آن اشاره کردم.

تماشای مستندهایی که وارد میدان این رقابت نمی‌شوند امتیازی است که فارغ از این جایگاه براحتی ممکن نیست، از همین رو مسلم است که من مستندساز به صرف مشغله‌های کاری بسیار نیز حاضر به رد این فرصت نباشم. بیش از 15 سال است که به‌شکل جدی پیگیر سینمای مستند هستم و تماشای ساخته‌های مستندسازان ایرانی همواره یکی از دغدغه‌های جدی‌ام به‌شمار می‌آید. این مسأله در ارتباط با «جشنواره حقیقت» که مهم‌ترین اتفاق سینمای مستند در کشورمان است بیش از همه خودنمایی می‌کند.

بی‌هیچ تعارفی طی تمام دوره‌هایی که از برپایی این رویداد هنری می‌گذرد، هر سال با اتفاقی تازه در میان آثار روبه‌رو شده‌ایم. با‌وجود مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر و از سویی موانعی که شیوع کرونا سبب شده، مستندسازان دست از کار نکشیده‌اند و در دوره فعلی هم شاهد تلاش قابل تحسین آنان بوده و هستیم.

اما در نگاهی گذرا به آثاری که متقاضی شرکت در این دوره بودند می‌توان به تنوع در موضوعات و فرم‌های ساختی فیلم‌ها اشاره کرد. این در شرایطی است که تمرکز سازندگان مستندهای سال‌های گذشته، چه در خلال برپایی «جشنواره حقیقت» و چه حتی فراتر از این رویداد هنری اغلب بر مسائل اجتماعی بود. اما در این دوره افزون بر موضوعات اجتماعی در دیگر مضامین همچون محیط زیست، پرتره مشاهیر فرهنگ و هنر، تاریخ، ورزش، قوم نگاری و دفاع مقدس نیز با آثار متعددی در میان مستندهای منتخب بخش بلند روبه‌رو هستیم. از همین بابت در سال‌جاری که مصادف با پانزدهمین دوره «جشنواره حقیقت» می‌شود هم در فیلم‌های ارسالی و هم در چگونگی انتخاب آثار شاهد جدیت در رعایت همه استانداردهای فیلمسازی هستیم.

به اتکای مواردی که مختصر درباره برخی از آنها خواندید بی‌اغراق انتخاب از میان مستندهای ارسالی به دبیرخانه جشنواره امسال کاری به مراتب دشوار بود. در نهایت 23 فیلم موفق به شرکت در بخش بلند پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت شدند. امیدوارم دوستان و همکاران مستندساز و همچنین علاقه مندان این عرصه فرصت تماشا و بهره مندی از این فیلم‌ها را از دست ندهند، سینمای مستند کشورمان امسال شاهد کارهای ارزشمندی خواهد بود؛ ساخته‌هایی که اطمینان دارم پانزدهمین دوره این جشنواره را به یاد ماندنی خواهد کرد./ «ایران»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جشنواره حقیقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه

مهدی مجنونی کسمایی از تهیه کنندگان و گوینده‌های رادیو تهران و برگزیده بخش بازیگری در سومین جشنواره مستند رادیویی «پژواک» با اشاره به خلق شخصیت پروفسور بالتازار در برنامه «تهران من» به خبرنگار مهر گفت: تاکنون در دوره های قبلی جشنواره پژواک شرکت نکرده بودم. این دوره از برگزاری جشنواره پژواک به عنوان برگزیده بخش خلق شخصیت، در برنامه «تهران من» با خلق شخصیت پروفسور بالتازار برنده تندیس صدای طلایی و لوح تقدیر شدم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ها موجب افزایش انگیزه برنامه سازان خواهند شد، بیان کرد: جشنواره ها همیشه انگیزه ها را بیشتر می کنند و باعث می شود برنامه ساز احساس کند زحماتش دیده می شود. ضمن اینکه جایگاهی برای شروع دوباره برای فتح مقامی بالاتر خواهد بود.

مجنونی با بیان اینکه خلاقیت و بداهه گویی در بازیگری بسیار حایز اهمیت است، افزود: به نظرم آنچه که در بخش خلق شخصیت برای داوران اهمیت داشت، خلاقیت و بداهه گویی در شخصیت طنز پروفسور بالتازار بود.

برگزیده بخش بازیگری در این دوره از جشنواره در پایان عنوان کرد: خودم این شخصیت (پروفسور بالتازار) را خلق کردم و با آن زندگی می کنم. خوشحالم که پروفسور بالتازار بعد از چند سال که در برنامه های مختلف حضور داشت، در این دوره از جشنواره شنیده و دیده شد. به نظرم پروفسور بالتازار شایستگی اش را داشت. افرادی که در بخش بازیگری و خلق شخصیت هستند خیلی سختی این کار را تحمل می کنند و برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود زحمات دوستان در رادیو دیده شود.

کد خبر 6098013 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • جشنواره کن در کما
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • جشنواره ملی اشکواره حسینی به دور هفتم رسید
  • برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • اهدای جایزه احمد اقتداری به پژوهش‌های برگزیده خلیج فارس