Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@00:58:33 GMT

هم سویی سکه با شیب تند صعودی دلار و طلا ؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۵۷۲۵

هم سویی سکه با شیب تند صعودی دلار و طلا ؟

ایران اکونومیست- قیمت دلار در سطوح بالایی قرار دارد و گونه جدید کرونا یک شانس برای صعود طلای جهانی فراهم آورده است، احتمال دارد در این هفته قیمت سکه شانس حمایت همزمان دلار و طلای جهانی را پیدا کند.

 به نقل از اکوایران، قیمت دلار آمریکا در آخرین ساعات معاملات روز گذشته روی 30 هزار و 180 تومان قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت دلار امروز را با ثبت تغییراتی مثبت آغاز کرد و حتی رقم‌های در حوالی 30 هزار و 500 تومان را نیز به ثبت رساند. البته قیمت دلار در ادامه معاملات افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول امروز تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته نداشت. تغییرات قیمت دلار در یکی دو هفته اخیر ناگهانی بود. تعداد زیادی از افراد با توجه به سوابق تورمی اقتصاد ایران و روند فزاینده نرخ دلار، به صورت احساسی به بازار وارد و باعث تشدید نوسانات قیمت دلار شدند. سوال مهم این است که اگر این تقاضای سوداگرانه از بازار حذف شود، قیمت تعادلی روی چه مقداری قرار می‌گیرد. اگر تاثیر تحقق انتظاراتی که قیمت دلار را افزایشی کرده است از تاثیر حذف این تقاضای سوداگرانه کمتر باشد، احتمال بازگشت نرخ ارز و ضرر کردن تعداد زیادی از نوسان‌گیران تازه‌کار وجود خواهد داشت.


آیا حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی منطقی است؟

یکی از خبرهایی که در بین فعالان بازار ارز جلب توجه می‌کرد، حواشی مربوط به حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی است. بر این اساس رئیس کمیسیون اقتصادی گفت که ارز 4 هزار و 200 تومانی حذف نمی‌شود، بلکه تنها شیوه تخصیص آن تغییر می‌کند. در مورد لزوم حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی بحث‌های زیادی وجود دارد، در اولین نگاه به نظر می‌رسد حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی و تک نرخی شدن دلار، با مبانی اقتصاد آزاد سازگاری دارد، امکان استفاده از رانت را کاهش می‌دهد و کارایی سیستم تجارت آزاد را بهبود می‌بخشد، اما برخی معتقدند که در این دیدگاه ریسک گذار به وضعیت تک نرخی نادیده گرفته شده است و با توجه به اینکه مدت‌هاست بودجه کشور با سیستم دلار دو نرخی بسته می‌شود، حرکت به سیستم تک نرخی هزینه‌ها و مخاطرات زیادی دارد که شاید از فوایدش بیشتر باشد.
قیمت سکه در انتظار شروع هفته طلای جهانی

قیمت دلار این روزها در سطوح بالایی قرار دارد. اگر قیمت طلای جهانی در معاملات فردا (نخستین روز هفته برای طلای جهانی) رشد کند(مثلا به نگرانی‌ها در مورد گونه جدید کرونا یک واکنش جدی نشان دهد) قیمت سکه در موقعیتی قرار می‌گیرد که درهفته‌های اخیر شانس آن را نیافت و احتمال اینکه در آن سطح پایدار بماند نیز پایین است، در نتیجه احتمال دارد، میزان فروش‌ها در آن سطوح قیمتی زیاد شود و فعالان بازار سکه به منظور کسب سود از بازار خارج شوند و بعد از اینکه قیمت‌ها کاهش یافت دوباره اقدام به خرید نمایند.

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی طلای جهانی قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۵۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان معامله می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز طلا و سکه به صفحه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کنید؛

محصول  نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 
سکه تمام طرح قدیم ۳۹ میلیون تومان
نیم سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان 
ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان 
سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان 
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی