Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:51:42 GMT

تغییر اقلیم از مهمترین علل شوری خاک است

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۸۴۳۶

تغییر اقلیم از مهمترین علل شوری خاک است

ایسنا/کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت:تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از مهمترین علل شوری خاک است.

فریبا رضایی امروز(یکشنبه ۱۴ آذر)به مناسبت روز جهانی خاک اظهار کرد: شوری خاک یک مشکل عمده در تولید محصولات زراعی در سراسر جهان بوده که تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از مهمترین علل شوری خاک است و این معضل منجر به اثرات نامطلوب اقتصادی–اجتماعی از جمله کاهش تولید، کاهش بازگشت سرمایه کشاورزان و مهاجرت به شهرها، اثرات زیست محیطی نظیرتخریب اکوسیستم،کاهش رشد و پوشش گیاهی، تخریب خاک،پدیده گرد و غبار و به خطر افتادن امنیت غذایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأثیر شوری خاک روی رشد گیاهان را بسیارمخرب دانست و افزود: ۲۰٪ زمین های زیر کشت و ۳۳٪ زمین های آبی جهان تحت تأثیر نمک یا تخریب شده و یا در حال تخریب اند و این روند می تواند با تغییر آب و هوا، استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی و افزایش استفاده از آب با کیفیت پایین در آبیاری ایجاد گردد؛ بنابراین رفع شوری خاک و مقابله با آن، یکی از الزامات کشاورزی پربازده می باشد.

وی شوری بیش از حد خاک را  موجب کاهش بهره وری بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله اکثر سبزیجات دانست وادامه داد:آستانه شوری در اکثر محصولات گیاهی کم است و هنگامی که از آب شور برای آبیاری استفاده می شود، میزان تحمل نمک سبزیجات کاهش می یابد؛ بنابراین در کنار شوری خاک، شوری آب و رفع آن نیز یکی دیگر از دغدغه هایی است که حتماً باید به آن توجه نمود.

رضائی تأکیدکرد: بهترین راهکار برای مبارزه با شوری؛ از بین بردن شوری است که می توان به ۳ روش کلی دفع نمک ها، تبدیل نمک ها و کنترل اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در خاتمه بیان کرد: برای افزایش بهره وری خاک میتوان به بهینه‌سازی شرایط آبرسانی، الگوی کشت مشخص با بهبود کانال‌های آبیاری و بهبود اوضاع مکانیزاسیون، کاهش زیست توده یا ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده از کود هایی با شوری پایین و تلاش در جهت تفکیک و تشخیص علت و معلول در حوزه کشاورزی به عنوان اقدامات مؤثر اشاره کرد.

گفتنی است،با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کرد.

این روز جهانی، بزرگداشتی است که اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان آشکار می‌سازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوری خاک شوری خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۸۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع تصرفات غیر قانونی در آباده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت:  ۱۴ فقره ساخت و ساز غیرمجاز با دستور موقت و هشت مورد با حکم قطعی، در زمین‌های زراعی بهمن و صغاد، اکبر آباد صغاد و مهدی شهر شفیعی آباده قلع و قمع شد.
مهدی امینی افزود: این اقدام در راستای برخورد با پدیده زمین‌خواری و همچنین تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها در این شهرستان ادامه دارد.
وی با هشدار به سازندگان بنا، تفکیک و قطعه بندی زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها از مردم خواست از خرید ملک‌های بدون مجوز که در زمین‌های زراعی و باغی است خودداری کنند و قبل از خرید برای صحت معامله از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان استعلام بگیرند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده تاکید کرد: شهروندان هرگونه تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی را می‌توانند از طریق تلفن ۱۳۱ اطلاع دهند تا از سود جویی ‏برخی افراد و تخریب زمین‌های کشاورزی که ضامن امنیت غذایی جامعه است ، جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • قلع و قمع تصرفات غیر قانونی در آباده
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • دلیل بارش‌های ناگهانی و سیل آسا در ایران چیست؟
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور