Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری پاویون ایران‌گردی و جهان‌گردی در اکسپو، تحقق مشارکت اصناف مختلف در نمایشگاه‌های خارجی برای دستیابی به موفقیت را مهم ارزیابی کرد و گفت: با انجام برنامه‌ریزی‌ می‌توان مشارکت همگانی اصناف را به رویه‌ای معمول در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی تبدیل کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اکسپو یک رویداد بین‌المللی، مهم و بسیار تأثیر‌گذار است که هر پنج سال یک بار در نقطه‌ای از دنیا برگزار می‌شود و کشورها تلاش می‌کنند در آن دستاوردهای مختلف خود را در عرصه‌های گوناگون علمی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در معرض دید جهان قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت در نمایشگاه اکسپو هر کشور فضایی را در اختیار دارد تا توانمندی خود را به مخاطب ارائه کند.

این رویداد نخستین بار در سال 1844 در پاریس برگزار شد و از آن پس به عنوان رویدادی رسمی همیشگی بدل شد؛ دوره قبلی اکسپو نیز در سال 2017 در کشور قزاقستان برگزار شد. بعد از گذشت 170 سال اما اکسپو این بار در منطقه خاورمیانه و در کشور امارات (شهر دبی) در همسایگی جنوب ایران از تاریخ 20 اکتبر 2021 تا 10 آوریل 2022 که مصادف با پنجاهمین سالگرد تأسیس کشور امارات متحده عربی است، برگزار می‌شود. 

در حالی‌ که چیزی حدود دو ماه از زمان آغاز به کار این رویداد می‌گذرد، در خصوص نحوه حضور ایران از سوی متخصصان و صاحب‌نظران انتقادهای متعددی مطرح شد که می‌توان با مدنظر قرار دادن آن برای ادامه برگزاری روند نمایشگاه و علی‌الخصوص دوره‌های آتی تجربه کسب کرد و برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل آورد.

در همین راستا دکتر طیبه محمد در گفت‌و‌گو با تسنیم، ضمن بیان برخی از اقدامات صورت گرفته توسط شرکت سروبنیان ادبی که مجری پاویون ایران‌گردی و جهان‌گردی ایران در نمایشگاه 6 ماهه اکسپوی 2020 دبی است، در راستای حضور پررنگ‌تر و مطلوب‌تر ایران در این رویداد بین‌المللی، بر لزوم مشارکت حداکثری اصناف و اجزای مختلف بخش خصوصی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین المللی پیش‌رو تأکید و در خصوص نحوه تحقق این مهم راهکارهایی ارائه کرد.

وی با اشاره به سوابق 12 ساله فعالیت گروه سفیران صلح و دوستی، وابسته به شرکت سروبنیان ادبی گفت: تمامی فعالیت‌های این گروه مبتنی بر رویکرد مخابره پیام صلح و دوستی و شناسایی چهره واقعی ایران اسلامی با هدف مقابله با پروژه ایران‌هراسی و ترسیم چهره منفی از کشور بر اثر تبلیغات دشمنان بوده است. بر همین اساس در این گروه سعی کرده‌ایم از فرصت برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی به بهترین نحو ممکن برای تحقق هدف مورد اشاره استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت سرو بنیان ادبی با تاکید بر تسلط کامل خود در حوزه شناخت جامع مباحث فرهنگی و چگونگی به‌کارگیری استراتژی‌های لازم برای دست‌یابی به هدف والای تعالی فرهنگی با استفاده لازم از موقعیت‌های مختلف بیان کرد: با توجه به وجود این توانایی، داوطلب همکاری با وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در امر برگزاری نمایشگاه‌های خارجی شدیم.

وی با اشاره به اینکه اکسپو یک المپیک فرهنگی است و نه بازار اقتصادی، تصریح کرد: تمام تلاش ما در این مدت این بود تا با انجام اقدامات جهادی ضمن درک تمامی محدودیت‌ها، معذوریت‌ها و دغدغه‌های احتمالی وزارتخانه بدون هیچ‌گونه مطالبه مالی و رفاهی در خدمت مجموعه وزارتخانه میراث فرهنگی باشیم و همسو و همگام با این مجموعه سعی در پیشبرد اهداف ترسیم شده در اکسپو حرکت کنیم.

مجری پاویون ایران‌گردی و جهان‌گردی در اکسپو، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در این راستا اظهار کرد: سعی کردیم در پاویون ایران ضمن جانمایی لازم و تخصیص یک سالن انحصاری به ارکان و اصناف مختلف بخش خصوصی نظیر جامعه هتل‌داران، آژانس‌داران، تورگردانان، هنرمندان صنایع دستی، موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی و ... فرصتی مغتنم برای معرفی دستاوردهای این اجزای مهم بدنه خصوصی بخش گردشگری فراهم گردد.

محمد یادآور شد: متناسب با میزان توان، جایگاه و امکانات موجود خود تمام همت و تلاش خود را به کار بستیم تا بتوانیم حداقل بخش کوچکی از ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی، گردشگری و تمدن گران‌سنگ ایران اسلامی را در حد بضاعت خود در اکسپو به نمایش بگذاریم.

وی حضور حداکثری فعالان حوزه‌های مختلف گردشگری، صنایع دستی و همچنین میراث فرهنگی در اکسپو را مثبت، سازنده و امیدوارکننده دانست و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با به‌کارگیری تمام تلاش خود و استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر نمایشگاه‌های پیش‌رو نیز که برای برگزاری آن با وزارتخانه قرارداد منعقد کرده‌ایم، از حضور اصناف مختلف استفاده و بهره لازم را به عمل آورده و در راه تحقق اهداف مدنظر از این طریق به شکلی موفق گام برداریم.

این فعال حوزه فرهنگی، تحقق مشارکت اصناف مختلف را موضوعی بسیار مهم برای دستیابی به موفقیت در نمایشگاه‌های مختلف ارزیابی کرد و توضیح داد: تحقق این مهم به هیچ عنوان دور از ذهن نیست؛ چرا که با توجه به تجربه موفقی که در جریان برگزاری اکسپو با لحاظ این موضوع داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در صورت اتخاذ تدابیر لازم، انجام برنامه‌ریزی و فراهم کردن تمهیدات مورد نیاز می‌توانیم این امر یعنی مشارکت همگانی و حداکثری اصناف مختلف را به رویه‌ای معمول در برگزاری کلیه نمایشگاه‌های خارجی تبدیل کنیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم همکاری و هم‌افزایی تمام بخش‌ها و اجزای دولتی و خصوصی فعال در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یکدیگر گفت: در صورت انجام تعامل و همکاری لازم چراغ گردشگری کشور پرفروغ شده و آنگاه در پرتو نور و روشنایی ایجاد شده از این طریق تمامی اجزا و فعالان این حوزه اعم از دولتی و خصوصی به سود، منفعت و اهداف مدنظر خود خواهند رسید.

مجری پاویون ایران‌گردی و جهان‌گردی در اکسپو با بیان لزوم حضور سایر بخش‌های خصوصی غایب در اکسپو با هدف عرضه محصولات فرهنگی در سایر نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی پیش‌رو اذعان کرد: جای خالی این اجزای غایب در نمایشگاه قطعاً به شدت احساس می‌شود.

محمد با اشاره به وجود نقدهای در خصوص نحوه حضور ایران و از دست رفتن فرصت اکسپو سال جاری گفت: هنوز تا موعد مقرر برای پایان اکسپو 4 ماه فرصت در اختیار داریم که فرصتی کمی نیست و به شرط انجام همکاری و همیاری لازم و ایفای وظایف محوله از سوی تمامی فعالان بخش خصوص و دولتی می‌توانیم در فرصت باقیمانده، تصویری مثبت و درخور شأن از فرهنگ و تمدن ایران‌زمین به نمایش بگذاریم.

وی جای خالی دستاوردهای فرهنگی در نمایشگاه اکسپو را بسیار مشهود تلقی کرد و تصریح کرد: متأسفانه دیدگاه غالب این است که اکسپو نمایشگاهی برای نمایش دستاوردهای تکنولوژی بوده و باید صرفاً در آن اهداف اقتصادی و تجاری همچون کسب سود را دنبال کرد، در حالی‌ که برخلاف این تصور ماهیت اصلی این رویداد بین‌المللی را باید فرهنگی دانست.

مدیرعامل شرکت سرو بنیان ادبی همچنین اظهار کرد: بر همین اساس اقتضا می‌کرد، متولیان اصلی برگزاری نمایشگاه اکسپو به مجریان فرهنگی کشور و صاحب‌نظران در این حوزه فرصتی برای تولید محتوا با هدف افزایش غنای فرهنگی ایران و عرضه آن به بازدیدکنندگان اعطا می‌کردند.

بنا به صحبت‌های این فعال حوزه فرهنگی، امروز نحوه تجارت، کسب سود و درآمد در دنیا تعریف جدیدی به خود گرفته است و توضیح داد: لازم است با تغییر رویه و اصول نگرشی خود مبنی بر توجه ویژه به اقتصاد فرهنگی و لزوم شکوفایی و بروز و نمود آن در نمایشگاه‌های مربوطه از حالت مألوف سنتی خارج و حقیقتاً گردشگری را به یک صنعت تبدیل کرد.

مجری پاویون ایران‌گردی و جهان‌گردی در اکسپو با دسته‌بندی نمایشگاه‌های بین‌المللی به سه دسته تجاری، فرهنگی و هنری تأکید کرد: در برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی باید این مهم را در نظر گرفت که برای توسعه گردشگری در قدم اول لازم است با معرفی فرهنگ و تمدن کشور و عرضه آن، در واقع موجب اقناع و ترغیب مخاطب برای بازدید از کشورمان شویم.

محمد، میراث غنی تمدنی و فرهنگی کشور ما در حقیقت ابزاری کارآمد برای جذب گردشگر است که باید با توجه به موضوع توسعه صنایع دستی در راستای تقویت این ابزار مهم قدم برداشته و هدف نهایی ما افزایش میزان بازدید از پایگاه‌های فرهنگی و گردشگری کشور در پرتو این امر باشد.

بنا به گفته‌های وی، نکته بسیار مهم اینجاست که باید این امر را به عنوان یک ضرورت مهم و انکارناپذیر در نظر داشت که اگر نتوانیم تعاملات فرهنگی خود را با دیگر کشورها در سایه استفاده از ابزارهایی نظیر نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی افزایش دهیم، قطعاً نخواهیم توانست به هدف توسعه و رونق گردشگری دست یابیم.

این فعال حوزه فرهنگی گسترش تعاملات فرهنگی را مقدمه‌ای لازم برای تحقق رشد و توسعه صنعت گردشگری تلقی کرد و تأکید کرد: تبلیغ و معرفی صرف هتل و آژانس به همراه چند سایت محدود و معدود تاریخی یا گردشگری به هیچ عنوان در مسیر افزایش تعاملات فرهنگی و رشد ضریب نفوذ میراث فرهنگی کشور ما کافی نبوده و نباید به این مقدار بسنده کرد.

مجری پاویون ایران‌گردی و جهان‌گردی در اکسپو، با اشاره به رشد روزافزون علم در زمینه فناوری‌های روز گفت: امروزه به لطف همه‌گیر شدن دیجیتال مارکتینگ، ابزار رسانه نقش بسیار مهم و بی‌بدیلی در معرفی میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری ایفا می‌کند.

وی عقیده دارد که بر همین اساس باید برای تبدیل گردشگری از حالت سنتی به یک صنعت از فرصت برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی بهترین استفاده را کرده و تمام همت و تلاش خود را برای ارائه محصولات فرهنگی کشورمان به کارببندیم.

محمد، خاطرنشان کرد: انجام این دست از اقدامات با هدف غایی توسعه گردشگری ضمن آنکه موجب افزایش دلگرمی و امید فعالان این حوزه می‌شود، درنهایت نیز در سایه حصول و تحقق توسعه این صنعت موجب ایجاد اطمینان خاطر و جاذبه برای سرمایه‌گذاران این صنعت خواهد شد.

آشفتگی پاویون ایران در اکسپوی دبی/ اتاق بازرگانی ایران و امارات: پاویون ایران آیینه رویکرد مدیریتی ماست!/ نمی‌گذاشتند پایمان را در دبی بگذاریم پاویون ایران و عدم وجود استراتژی و سیاست‌گذاری مدون در اکسپو 202 انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تمدن اسلامی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تمدن اسلامی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزاری نمایشگاه برگزاری نمایشگاه ها نمایشگاه های خارجی بین المللی میراث فرهنگی فرهنگی کشور اصناف مختلف صنایع دستی بخش خصوص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

سفیر ازبکستان در ایران بر آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان تاکید کرد و گفت: لازم است مردم سمرقند با شهر زیبای اصفهان آشنا شوند تا این شهر را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند؛ از این‌رو به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان نمایشگاهی در سمرقند برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فریدالدین نصریوف امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت _ در دیدار با علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی زیبای اصفهان، آن‌را شگفت‌انگیز توصیف و اظهار کرد: با وجودی که در شهر سمرقند به دنیا آمده‌ام و کل خانواده من در سمرقند زندگی می‌کنند، اصفهان برای من مانند یک خانه بوده است و لحظاتی را که در اصفهان سپری کرده‌ام، برای همیشه در قلب من خواهد ماند.

وی از شهردار اصفهان برای سفر به شهر سمرقند دعوت رسمی کرد و با اشاره به خواهر خواندگی دو شهر اصفهان و سمرقند افزود: لازم است سفرهای کاری بین اصفهان و سمرقند بیش از گذشته گسترش پیدا کند و برای این منظور به‌نظر می‌رسد جلساتی به‌صورت ویدئو کنفرانس بین شهرداران سمرقند و اصفهان برگزار شود.

سفیر ازبکستان در ایران تاکید کرد: ادامه و گسترش همکاری‌ها برای توسعه فرهنگی و گردشگری دو شهر بسیار ضروری است؛ در جلسه‌ای که با استاندار اصفهان داشتیم بر این موارد تاکید شد و من نیز با امکانات گردشگری اصفهان بیش از پیش آشنا شدم.

وی با بیان اینکه اصفهان شهری بسیار زیبا و تاریخی است و مردم سمرقند باید با این شهر زیبا آشنا شوند تا اصفهان را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند، اضافه کرد: امیدوارم رسانه‌های ایران نیز برای مردم این کشور از ازبکستان بگویند و مردم اصفهان را با امکانات گردشگری ازبکستان آشنا کنند.

نصریوف با اشاره به دیدار رؤسای جمهور ایران و ازبکستان در سال گذشته تصریح کرد: اینگونه دیدارها برای توسعه روابط دو کشور و دو ملت لازم و ضروری است و شما به عنوان شهردار اصفهان می‌توانید در این رابطه نقش بزرگی را ایفا کنید.

وی با اشاره به هفته فرهنگی اصفهان افزود: قرار است به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان نمایشگاهی در سمرقند برگزار شود و من در همین جا آمادگی کامل خود را با هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌کنم.

سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: ازبکستان در نمایشگاه توریستی تهران بزرگترین غرفه را به خود اختصاص داده بود و بزرگترین هیئت شرکت کننده در این نمایشگاه با بیش از ۳۰ نفر از ازبکستان حاضر شده بودند تا جایی که وزیر گردشگری ازبکستان نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و بیش از ۱۰۰ نفر نماینده ازبکستان در حوزه اقتصادی از این نمایشگاه بازدید کردند.

کد خبر 747662

دیگر خبرها

  • حضور فارسی‌ها در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ ایران
  • میدان داری میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • معرفی ۳۰ بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو
  • آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان
  • حضور تولید کنندگان بوشهری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی
  • نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴