Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ بررسی‌های آماری نشان می‌دهد نرخ ابتلا در سراسر کشور تنها در ۲۴ ساعت رشدی نزدیک به ۴۵ درصد را تجربه کرده که کارشناسان این روند را هشداری جدی عنوان کرده‌اند. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، رشد قابل توجه نرخ ابتلای روزانه در سراسر کشور براساس آمارهای رسمی نشان می‌دهد نه تنها فعالیت ویروس منحوس کاسته نشده بلکه ظاهراً کاملا زیرپوستی درحال گسترش فعالیت خود در اقصی‌نقاط ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان در این زمینه تاکید می‌کنند: براساس رفتار ویروس منحوس در پیک‌های گذشته به هیچ عنوان نباید فریب فراز و فرودهای مقطعی ویروس منحوس را خورد درگیر اشتباه محاسباتی شد، به این دلیل که قابلیت گسترش منطقه فعالیت ویروس کرونا بخصوص با انواع جهش یافته می‌تواند غافلگیرکننده باشد و در کوتاه‌ترین زمان خوشه‌های بسیار بزرگی از آلودگی در سراسر ایران کند.

به گفته این گروه رشد 44.14 درصد نرخ ابتلای روزانه در این زمینه نشان می‌دهند دومینوی روند افزایشی احتمالا آغاز شده است به این دلیل که درپی این جهش آماری شاهد رشد 29.81 درصدی نرخ بستری بیماران در مراکز درمانی بوده‌ایم و شاهد مثال آن آمارهای ثبت شده در برخی از استان‌های مرکزی ایران است که روند افزایشی بستری بیماران را ثبت کرده‌اند.

اما به گفته این کارشناسان واقعیت تغییر جهت معنادار آمارها جهش 31 درصدی نرخ فوتی‌های ناشی از کرونا است که می‌تواند زنگ هشدار در دوره همه‌گیری بعد از مدتی سیر نزولی شناخته شود.

کارشناسان بهداشت ودرمان در این زمینه تاکید می‌کنند در شرایط فعلی که بسیاری از مسئولان مشغول برنامه‌ریزی برای مدیریت کم هزینه پیک احتمالی ششم در ایران هستند پاشنه آشیل تمام سیاست‌های این مسئولان جمعیت واکسینه نشده ایران است به این دلیل که این گروه می‌توانند کاتالیزر بسیار قوی و نگران کننده‌ای در شکل‌گیری خوشه‌های بحرانی در اقصی نقاط ایران بخصوص شهر‌های صنعتی و مراکز استانی باشند.

48 میلیون ایرانی علیه کرونا واکسینه شده‌اند

براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون مجموعاً 107 میلیون و 531 هزار و 771 دُز واکسن در قالب طرح ملی واکسیناسیون کشور به هموطنان تزریق شده است.

این درحالی است که در آمارهای تفکیک شده به ترتیب 48 میلیون و  109 هزار نفر فرآیند واکسیناسیون خود را با تزریق دو دُز واکسن تکمیل کرده‌اند و همین آمار نشان می‌دهد 58 میلیون و 94 هزار و 169 نفر نیز تنها یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند.

البته بعد از تایید ستاد ملی مقابله با کرونا برای تزریق دُز سوم به جمعیت هدف جهت مقابله هدفمند با ویروس منحوس  تا روز گذشته براساس آمارهای رسمی یک میلیون و 287 هزار و 811 نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که البته از امروز با کاهش سن واجدین شرایط برای دریافت دُز سوم قطعا در روزهای آینده شاهد جهش آماری در این بخش خواهیم بود که نتیجه مثبت این فرآیند از دو هفته آینده در میزان نرخ ابتلا نشان داده خواهد شد.

از سوی دیگر نگرانی اصلی کارشناسان در این فرآیند مربوط به افرادی است که در طرح ملی واکسیناسیون مشارکت نداشته‌اند و اگرچه محدودیت‌های تازه‌ای برای این گروه از امروز اجرا می‌شود اما واقعیت امر اینجاست که این بخش از جامعه دقیقا همانند بمب ساعتی می‌توانند در میان جمعیت ایران ویروس منحوس را دست به دست کرده و مشکلات عمده‌ای به نظام بهداشت و درمان ایران تحمیل کنند.

این درحالی است که طبق تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت تا پایان هفته اول آذر 1400، هنوز 16 درصد از جمعیت بالای 12 سال کشور یعنی همان واجدین شرایط دریافت واکسن ، دوز اول واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و این یعنی حدود 10 میلیون نفر، جزو واکسن‌نزن‌هایی هستند که علاوه بر سلامت خود، امنیت جانی 75 میلیون نفر دیگر را هم تهدید می‌کنند.

واکسن‌نزن‌ها در کدام استان ها بیشترند؟

بررسی آمار استانی تا تاریخ یاد شده یعنی اولین هفته آذر سال جاری نیز بیانگر این نکته است که در استان قم، هنوز حدود 342 هزار نفر (31 درصد جمعیت بالای 12 سال)، واکسن نزده‌اند و قمی‌ها، واکسن‌نزن‌ترین استان کشور هستند. رتبه‌های بعدی واکسن‌نزن‌ها هم به ترتیب مربوط به کردستان(27 درصد واکسن‌نزده)، سیستان و بلوچستان (24 درصد)، البرز(24 درصد)، بوشهر(23 درصد)، خوزستان(22 درصد) و کرمان (21 درصد) است.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد بالای 40 سال آغاز شدآمار کرونا در ایران| فوت 76 نفر در شبانه‌روز گذشته/ 9 استان بدون فوتی"طبس" در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

استان آذربایجان غربی/140 نفر در آی‌سی‌یو بستری شدند

محمدامین ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: با فوت دو نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته بر اثر کرونا، شمار کلی فوتی‌های کرونایی به هفت هزار و 155 نفر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین با ابتلای 218 نفر دیگر به کرونا، مجموع کلی مبتلایان به 320 هزار و 721 نفر رسید و تاکنون 72 هزار و 885 نفر بیماری بستری نیز بهبود یافته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی در ادامه از بستری 140 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه یعنی آی‌سی‌یو خبر داد و گفت: تعداد 327 نفر نیز که علایم مشکوک به کرونا دارند نیز در بیمارستان بستری و در حال مداوا هستند.

وی با اشاره به تداوم واکسیناسیون در استان و با اشاره به اینکه پنج هزار و 83 نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته بر علیه کروناویروس واکسینه شدند، افزود: همچنین تاکنون 38 هزار و 870 نفر دوز سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان/ 154 مورد ابتلای جدید شناسایی شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  252 هزار و 243 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 426 هزار و 643  نفر بوده که از این تعداد 184 هزار و  351 نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 124 هزار و 244  بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون 17 هزار و 80 نفر نیز نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در 24 ساعت گذشته 154 مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و نفر  103 بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال  100 نفر آنها وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و 6 خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص 97 بیمار تعداد مجموع بستریان به 492 بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افراد بالای 40 سال که حداقل سه ماه از دریافت نوبت دوم واکسن کرونا گذشته باشد می‌توانند برای دریافت نوبت سوم به مراکز واکسیناسیون و بهداشت استان مراجعه کنند.

مهرداد زینلیان افزود: بر اساس آخرین مصوبه وزارت بهداشت، افراد بالای 40 سال که در نوبت اول و دوم، واکسن‌های سینوفارم، برکت و بهارات از نوع غیر فعال شده (Inactivated) دریافت کردند و از نوبت دوم آن‌ها بیش از سه ماه گذشته است می‌توانند برای دریافت نوبت سوم مراجعه کنند که ترجیحاً در این نوبت واکسن‌های مشابه نوبت‌های قبلی تزریق خواهد شد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در ماه‌های اخیر نوبت سوم واکسن کرونا برای کادر درمان و بهداشت، بیماران خاص و سالمندان بالای 60 سال در استان تزریق می‌شد، اظهار داشت: این روزها علاوه بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، تزریق واکسن در بیشتر مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی مناطق مختلف شهر اصفهان و شهرستان‌ها در 2 نوبت صبح و عصر انجام می‌شود.

زینلیان تصریح کرد: تزریق نوبت واکسن کرونا به ‌ویژه در مورد واکسن‌های غیرفعال شده از قبیل سینوفارم و برکت می‌تواند سطوح بالاتر و قابل ‌اطمینانی از ایمنی‌زایی علیه ویروس را ایجاد کند بنابراین تزریق دُز سوم در مورد این نوع از واکسن‌ها اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند در پیشگیری از عوارض بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19، نقش مؤثری ایفا کند.

وی با تأکید بر اینکه تزریق دُزهای متوالی واکسن به‌هیچ‌عنوان به معنی عدم ابتلا نیست و کماکان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 63  هزار نفر در استان اصفهان نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مراکز تجمیعی واکسیناسیون تا پایان این هفته و اتمام طرح بسیج واکسیناسیون شهدای سلامت در سراسر استان فعال خواهند بود و پس ‌از آن درباره چگونگی ادامه فعالیت این مراکز با توجه به میزان مراجعه مردم، تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی از مردم خواست از فرصت یک‌هفته‌ای باقیمانده تا پایان طرح شهدای سلامت به ‌منظور تکمیل واکسیناسیون خود و افراد خانواده علیه بیماری کووید-19 استفاده کنند.

زینلیان اضافه کرد: برای آگاهی از زمان‌بندی فعالیت مراکز تجمیعی واکسیناسیون و نوع واکسن‌های تزریقی می‌توان به پایگاه اینترنتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نشانی Phc.mui.ac.ir مراجعه کرد.

استان ایلام/42 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در ایلام شناسایی شده است

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 66 هزار و 443 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 42 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 54 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 19 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 65 هزار و 988 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و 166 نفر بوده است.

استان بوشهر/ پنجمین روز بدون فوتی

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با اشاره به مهار بیماری کرونا در استان بوشهر، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مؤثرترین راه برای مقابله با گونه جدید کرونا دانست و اظهار داشت: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر اکنون 78 نفر است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه روز گذشته 26 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند خاطر نشان کرد: از این تعداد ابتلای 4 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون 8 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 3 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی از ادامه روز بدون فوتی برای پنجمین روز پیاپی در بوشهر خبر داد و گفت: تاکنون 2 هزار و 27 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

کشمیری اضافه کرد: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 27 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 5 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به نقش مهم واکسیناسیون کرونا در جلوگیری از ابتلا و فوت پرداخت و بیان کرد: واکسیناسیون میزان خطر مبتلا به کرونا را کاهش می‌دهد، بنابراین افرادی که تاکنون واکسینه نشده‌اند باید برای قطع زنجیره کرونا و سلامتی جامعه نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

استان قزوین/ نرخ ابتلای روزانه 60 درصد افزایش یافت

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش درصد موارد قطعی ابتلای به بیماری کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 97 بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-19 استان قزوین شناسایی شدند که این آمار 60 درصد نسبت به روز قبل افزایش داشته است. 

جلال رحمانی همچنین به افزایش 39 درصدی نرخ بستری‌های روزانه کرونایی اشاره کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته 68 بیمار کرونایی جدید به دلیل علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش 19 نفر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آمار بیماران بدحال کرونایی استان قزوین هم ظرف 24 ساعت اخیر 25 درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: در حال حاضر 10 بیمار کرونایی با حال وخیم و اتصال به دستگاه کمک‌تنفسی در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان‌های قزوین ادامه حیات می‌دهند که آمار این بیماران در مقایسه با روز گذشته 2 نفر بیشتر و دوباره 2 رقمی شده است.

رحمانی ادامه داد: با این حال در شبانه‌روز اخیر هیچ بیمار کرونایی بدحال کرونایی فوت نکرد و استان قزوین در طول این 24 ساعت یک روز بدون فوتی را پشت سر گذاشته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از کاهش 9.1 درصدی نرخ بهبودیافتگان روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته 40 بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های سطح استان مرخص شدند که این آمار 4 نفر نسبت به روز قبل کاهش پیدا کرده است.

رحمانی افزود: در نهایت هم آمار کل بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین در بیمارستان‌ها با 3.1 درصد افزایش به 201 نفر رسید که در مقایسه با روز گذشته 6 نفر افزایش یافته و بعد از 2 روز که این آمار کمتر از 200 نفر شده بود، دوباره شاهد عبور آمار بستری‌ها از محدوده 200 نفر بودیم.

استان کرمان/ 65 درصد جمعیت هدف واکسینه شدند

بر اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی اعلام شده در کشور شرایط استان کرمان نسبت به هفته قبل بهتر شده و در حال حاضر سیرجان تنها شهرستان با وضعیت نارنجی در استان کرمان است و 12 شهر استان کرمان در وضعیت زرد و 10 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد و به گفته مسئولان با کاهش 10 درصدی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کرمان نسبت به هفته قبل مواجه هستیم.

حسین صافی‌زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در استان کرمان به مرز 3 میلیون و 800 هزار دوز رسیده اظهار داشت: با تزریق دو میلیون و 93 هزار و 303 دوز واکسن کرونا در استان تزریق دوز اول واکسن در استان به مرز 81 درصد رسیده گفت: واکسیناسیون حدود 65 درصد جمعیت هدف استان کرمان نیز کامل شده است.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 تا ظهر امروز اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 218 مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد 126 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 24 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 9 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 9 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 50 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 33 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 43 هزار و 533 مورد رسیده است.

وی به فوت چهار بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 5 هزار و 83 مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و 93 هزار و 303 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 705 هزار و 585 مورد است.

استان مرکزی / 41 مورد ابتلای جدید در دو روز

سیدمحمد جمالیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در  اراک ، با اشاره به وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: طبق آخرین یافته‌های آزمایشگاهی 41 مورد مبتلای جدید به کرونا  در 48 ساعت اخیر در استان مرکزی به ثبت رسید.

وی افزود: 8 نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: 33 نفر از این افراد هم خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

جمالیان بیان کرد: یا احتساب مبتلایان جدید شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به 105 هزار و 385 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: در این بازه زمانی 6 مورد فوتی هم گزارش شد که با احتساب آنها شمار فوتی‌های کووید 19 در استان مرکزی هم تاکنون به 2 هزار و 975 نفر رسیده است.

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گفت وگو با خبرنگار تسنیم رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان های استان بیماری کرونا در استان خبرنگار تسنیم شبانه روز گذشته بیمارستان ها سوم واکسن کرونا استان کرمان تعداد کل موارد مبتلا به کرونا بیمار کرونایی 24 ساعت گذشته ویروس منحوس استان بوشهر ویروس کرونا استان قزوین پزشکی کرمان استان ایلام حال حاضر بستری شدند واکسن نزن ساعت اخیر نرخ ابتلا بدون فوتی درصدی نرخ 24 ساعت نفر رسید نوبت سوم هزار نفر نفر دیگر تزریق دو واکسن ها استان ها کووید 19 شده اند ز واکسن تزریق د

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد

این موضوع برای همه ثابت‌شده است که نداشتن خواب کافی برای سلامتی مضر است. حالا دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که میان خواب کمتر از شش ساعت در شب و افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه‌ای وجود دارد.

دانشمندان در این تحقیق داده‌های Biobank بریتانیا را تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند که یک منبع جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشکی محسوب می‌شود. آنها اطلاعات ۲۴۷۸۶۷ بزرگسال را بررسی کرده‌اند که داده‌های سلامت آنها برای بیش از یک دهه دنبال شده است. آنها در این تحقیق قصد داشتند تا ارتباط بین مدت زمان خواب و دیابت نوع ۲ و اینکه آیا داشتن یک رژیم غذایی سالم اثرات کمبود خواب بر خطر دیا‌بت را کاهش می‌دهد یا خیر را درک کنند.

ارتباط بین خواب و دیابت نوع ۲

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که در ۲۴ ساعت چقدر می‌خوابند. همچنین، هفت تا هشت ساعت خوابیدن به‌عنوان میزان خواب نرمال در نظر گرفته شد. میزان کم‌خوابی نیز به سه دسته تقسیم شد: خفیف (شش ساعت)، متوسط (پنج ساعت) و شدید (سه تا چهار ساعت). همچنین در این تحقیق به داده‌های مربوط به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان نیز توجه شده است.

در حدود ۳.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در طول دوره پیگیری، مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شدند. به گفته آنها هرچند عادات غذایی سالم به‌طور کلی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، اما زمانی که افراد غذای سال می‌خوردند و باز هم کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها در مقایسه با افرادی که میزان خواب آنها نرمال بوده، افزایش داشته است.

به گفته دانشمندان، پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۶ درصد افزایش دهد، درحالی که این خطر برای افرادی که سه تا چهار ساعت می‌خوابند، می‌تواند ۴۱ درصد بیشتر از افرادی باشد که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند.

بااین‌حال دقیقاً مشخص نیست چرا افرادی که کمتر می‌خوابند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نشانگر‌های التهابی و اسید‌های چرب آزاد در افراد دارای کمبود خواب افزایش پیدا می‌کند که این امر حساسیت به انسولین را مختل می‌کند و منجر به مقاومت نسبت به انسولین می‌شود. این بدان معناست که بدن برای استفاده صحیح از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون تلاش می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

منبع: دیجیاتو

tags # دیابت نوع دو ، خواب سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • «غرغر خان» به باغ شادونه رسید/ یک ماجرای جدید
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند