Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@07:41:17 GMT

گردِ زباله‌گردی بر پیکر شهر

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۲۵۷۶

گردِ زباله‌گردی بر پیکر شهر

"برخی افراد به دلایل جامعه‌شناختی مجبورند علی‌رغم نگاه‌های بدی که متوجه زباله‌گردی است، زیر سوال رفتن شأن خود و برچسب‌هایی که به آنها زده می‌شود به این کار روی آورند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، مخلوط شدن زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت در مبدأ، یکی از عواملی است که انگیزه زباله‌گردی و جمع‌آوری موردنیاز بازیافت را در برخی افراد ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر مهاجرت‌ها و حاشیه‌نشینی از روستاها به شهرها به‌ویژه مراکز استان‌ها، این پدیده را که می‌توان در دسته شغل‌های کاذب دسته‌بندی کرد تشدید کرده است درحالی که روی آورندگان به آن نه نیاز به تخصص دارند نه سرمایه چندانی اما با وجود آنکه ممکن است وجهه اجتماعی آن‌ها مخدوش شود، به‌راحتی درآمد کسب می‌کنند.

پدیده زباله گردی امروزه شهر خرم آباد به یک معضل اجتماعی و چالش بهداشتی تبدیل شده است که علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهر، بهداشت عمومی را نیز دچار مشکلات عدیده کرده است. از طرفی نبود فرهنگ‌سازی درخصوص تفکیک زباله و همچنین سازوکار مناسب برای جمع‌آوری پسماندهای تفکیک شده، به پدیده زباله‌گردی دامن زده است.

سلیمان میرزاپور دکترای برنامه‌ریزی شهری و استاد دانشگاه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، منشأ زباله گردی را به اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور ربط می‌دهد و می‌گوید: اوضاع اقتصادی کشور هم‌اکنون به گونه‌ای است که بخش‌ها و دهک‌هایی از جامعه عملاً قادر به اشتغال در بخش رسمی و تولیدی نیستند و به همین دلیل پدیده زباله گردی اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: از دیگر دلایل گسترش این پدیده می‌توان به اعتیاد اشاره کرد. بخشی از شهروندان معتاد مجبورند غذای مورد نیاز خود را از داخل سطل زباله پیدا کند اما، باید پذرفت که تنها معتادان نیستند که روزی خود را ازسطل‌های زباله جستجو می‌کنند بلکه افرادی هم هستند که نان‌آور خانواده بوده و به سبب مشقت‌های زندگی ناچارند بدین شکل روزی خود را به دست آورند.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: به دلایل جامعه‌شناختی، برخی افراد مجبورند علی‌رغم نگاه‌های بدی که متوجه این کار است، زیر سوال رفتن شأن خود و برچسب‌هایی که به آنها زده می‌شود به زباله‌گردی روی آورند.

میرزاپور در پاسخ به این سوال که راهکار کاهش زباله گردی چیست، گفت: راهکار اصلی، کارهای بنیادی، ساختاری و اصولی است چون این یک مسئله ساختاری بوده و بخش زیادی از آن جدای از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، عامل اقتصادی و نبود دسترسی به شغل و درآمد مناسب است که این افراد را وادار به زباله گردی می‌کند.

رونق اشتغال مسیر مستقیم مقابله با زباله‌گردی

وی تنها راه حذف زباله‌گردی را ایجاد اشتغال و کاهش جمعیت معتادان دانست و افزود: تحقق این امر نیاز به انجام اقدامات اقتصادی و اجتماعی دارد و لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی به‌طور هماهنگ به آن بپردازند تا به تدریج، پدیده زباله‌گردی از شهر خرم‌آباد رخت بربندد.

میرزاپور درباره راهکارهای کاهش زباله گردی ادامه داد: پدیده زباله گردی به دلیل مسائل اقتصادی کشور به وجود آمده و تا زمان بهبود اوضاع اقتصادی، این تبعات نیز وجود خواهد داشت، چون زباله‌گردها نمی‌توانند جذب اقتصاد رسمی کشور شوند و بسترهای شغلی و اقتصادی مناسب برای آن‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که معضلات اقتصادی فراوان گریبان شهرهای کشور را گرفته، افراد به دلیل آنکه نمی‌توانند جذب اشتغال مولد شوند به ناچار روی به زباله‌گردی آورده‌اند. با این شرایط می‌توان پیش بینی کرد که بخش‌های دیگری از جامعه نیز در سال‌های آینده به این جمعیت اضافه می‌شود بدین سبب از هم‌اکنون باید اقدامات پیشگیرانه برای کنترل افزایش تعداد زباله‌گردها در تصمیم‌سازی خرد و کلان مورد توجه باشد.

سطل‌های زباله کفاف زباله گردها را نمی‌دهد

میرزاپور اضافه کرد: هم اکنون نیز سطل‌های زباله کنونی در بسیاری شهرها، کفاف زباله گردها را نمی‌دهد و به دلیل اینکه زباله‌های بازیافتی، اغلب توسط زباله گردها جمع‌آوری شده است، عملاً زباله‌ای باقی نمی‌ماند که بتواند توسط پیمانکار و یا سازمان پسماند، جمع‌آوری و بازیافت شود بنابراین راهکار اصولی کاهش زباله گردی، از طریق انجام اقدامات اجتماعی و اقتصادی یعنی ایجاد اشتغال و کاهش اعتیاد و دیگر مسائل اجتماعی است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: در صورت تفکیک زباله در مبدا و تحویل مستقیم زباله‌های بازیافتی به شرکت یا سازمان مسئول پسماند، عملاً چیزی در سطل‌ها برای زباله گردها وجود نخواهد داشت. هم اکنون شرکت‌های زیادی از جمله سازمان پسماند در شهرداری‌ها، به تفکیک زباله‌ها روی آورده‌اند.

وی گفت: در بسیاری از کشورها زباله‌های مختلف را تفکیک می‌کنند و از نظر اقتصادی این کار منافعی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است لذا بسیاری از شهرها نیز به منظور تفکیک، سطل‌های زباله مخصوص این امر را در اغلب محلات مستقر کرده‌اند، هر چند در شهر خرم آباد هم این سطل‌ها به صورت محدود در چند نقطه جانمایی شد اما چون زمینه فرهنگی آن پیش‌بینی نشده بود، نتیجه نداد.

میرزاپور تصریح کرد: تاکید بر مدیریت زباله‌گردی بدان سبب است که با این شرایط و در صورتی که تفکیک زباله به‌طور جدی دنبال نشود علاوه بر بروز مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی، برای پیمانکار پسماند هم جمع‌آوری زباله به صرفه نخواهد بود و در این زمینه شاهد بروز نابسامانی بساری خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین اقدامات در زمینه تفکیک در مبدا، ایجاد شرکت‌های گردآوری پسماند و تحویل زباله‌های قابل بازیافت از در منزل شهروندان است. در برخی موارد از اپلیکیشن‌های خاص نیز استفاده می‌شود و حتی در قبال دریافت زباله قابل بازیافت به شهروندان پاداش مالی نیز پرداخت می‌شود.

کد خبر 538908

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر زباله های شهری زباله گردی شهروند خرم آباد زباله تفکیک زباله از مبدا زباله های بازیافتی بازیافت زباله شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پدیده زباله گردی سطل های زباله تفکیک زباله زباله گردها جمع آوری هم اکنون زباله ها سطل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۲۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاجانی ظهر دوشنبه در همایش رسانه‌ای روایان پیشرفت که با همت بسیج رسانه و بسیج کارگری سپاه قدس گیلان در یکی از کارخانجات استان برگزار شد اظهار کرد: حضور اصحاب رسانه و ارتباط گیری خبرنگاران و رسانه‌ها با تولید به نفع صنعت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به اهمیت بکارگیری تشکل‌های کارگری بیان کرد: تشکل‌های کارگری بستری مناسب برای گره گشایی مشکلات و مسائل این اقشار زحمت کش است.

آقاجانی با اشاره به فعالیت شرکت‌های داروساز در گیلان اضافه کرد: کارخانجات داروسازی مستقیم با درمان و سلامت مردم در ارتباط هستند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی از صدور دادنامه برای حدود ۱۵ هزار پرونده در گیلان خبر داد و افزود: در حوزه نظارت‌ها بیش از ۱۲ هزار بازرسی از کارخانجات و واحدهای تولیدی در گیلان صورت گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر لزوم نظارت بر حق و حقوق کارگران بیان کرد: بیش از ۴۴ هزار نفر ساعت دوره آموزش ایمنی در گیلان برگزار شده است.

آقاجانی از معرفی ۱۵۰ کارفرمای متخلف در گیلان خبر داد و اضافه کرد: کاهش حدود ۱۱ درصدی در حوزه حوادث کارگری را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر حل مشکلات کارگری و کارفرمایی افزود: اقدامات خوبی با حضور کارشناسان رسمی دادگستری در راستای حل مشکلات و اختلافات کارگری صورت گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی شده در این استان خبر داد و اضافه کرد: در این طرح‌ها کارگران بر اساس توانایی‌ها و ویژگی‌های شغلی حقوق متناسب با شغل خود را پیدا می‌کنند.

آقاجانی با تاکید بر لزوم ارتقای آموزشی در بین کارگران بیان کرد: کلاس‌های آموزشی مختلفی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه کارگری اعم از طلاق و اعتیاد برگزار می‌شود.

وی از ایجاد ۳۵ هزار شغل در گیلان خبر داد و افزود: سال گذشته تعهد اشتعال در گیلان ۳۲ هزار نفر بود که ۳۵ هزار شغل ایجاد شد.

آقاجانی با بیان اینکه ۴۰ درصد مشاغلی که ثبت شده ناشی از صدور پروانه‌ها بوده است، گفت: فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال در اولویت گیلان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان بیان کرد: ۴۴ درصد نرخ مشارکت اقتصادی نشان دهنده جامعه امیدوار و پویا در استان است.

کد خبر 6092147

دیگر خبرها

  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • تور مدرسه گردی در مشهد
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی در لرستان
  • دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی