Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تعیین تکلیف پرونده ۶۶ شهید پرستار مدافع سلامت در حوزه کرونا، گفت: علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهداست که این انتقاد وارد است. 

به گزارش ایسنا، دکتر عباس عبادی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار با درود بر روح شهدای مدافع سلامت، گفت: اگر در هر حوزه بویژه حوزه سلامت نتوانیم از مشارکت مردم استفاده کنیم ممکن است به اهداف از پیش تعیین شده نرسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کار ما به عنوان یک کار تیمی به سلامت مردم کمک می کند. امیدواریم در دولت جدید مردم را بیشتر در تصمیم گیری های مرتبط با سلامت و آشنایی با حقوق دخالت دهیم. بدون شک آگاهی بخشی و مشارکت آنان در بهبود شاخص‌های مرتبط با نظام سلامت موثر است. 

وی افزود: امیدواریم بتوانیم طی روزهای پیش رو رویکرد نظام سلامت را تغییر دهیم‌. به اذعان متخصصان ما نظام سلامت را گران کنترل می‌کنیم که شاید بخشی از آن به مدیریت منابع انسانی بازمی گردد. تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک و شاید توزیع نامناسب این موضوع سبب افزایش قیمت‌ها شده است‌. همکاران پرستار ما با توجه به دوره‌های آموزشی خود این مهارت، دانش و امکان برایشان میسر است که نقش آفرینی بیشتری در توسعه سلامت مردم داشته باشند. این نقد به ما وارد است که ما تنها بخش اندک توانایی همکاران پرستار را استفاده می کنیم، درحالی که اگر در کنار مردم باشیم و نقش پیشگیری و توانبخشی را افزایش دهیم، نیاز به این تعداد تخت بستری نخواهیم داشت چون پیشگیری کردیم. در دو دهه آینده با چالش پیری جمعیت مواجه می‌شویم که یکی از راهکارهای برون رفت از این موضوع توجه به نقش های دیگر پرستار است. 

عبادی در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت در حوزه پرستاری، اظهار کرد: آماری که به شکل قطعی از شهدای پرستاری در کمیته ۳ نفره تعیین مصداق شدند تعداد ۶۶ نفر پرونده شهادتشان قطعی شده است‌. همکارانی که در دوران کووید۱۹ مرحوم می‌شوند و بحث شهادت برایشان مطرح می‌شود یک فرایندی برایشان پیش بینی می‌شود که مصادیق آن در کمیته ۳ نفره انجام می‌شود. علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهدا است که این انتقاد وارد است. 

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره وضعیت تبدیل قرارداد پرستاران، بیان کرد: نسبت تخت به پرستار دارای دو بخش پرستاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است. یک تخت به ازای پرستار حرفه‌ای ۱.۸ است و در مجموع یک تخت به ازای ۲.۵ نفر است‌ آنچه در شرایط موجود فراهم است نصف این عدد است و اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است و در برخی مناطق کمتر هم است. اگر همه کارکنان حوزه نظام سلامت با رابط های استخدامی متفاوت را بتوانیم تبدیل وضعیت دهیم بازهم با عدد استاندارد تفاوت داریم. در بسته حمایتی آماده شده وزارت بهداشت شامل ۶ بند است و یکی از بندها این بود که همه همکارانی که در حوزه کرونا داوطلبانه کنار مردم ماندند را تبدیل وضعیت کنیم، با دو هدف رفع کمبود و دوم حرمت نهادن به کسانی که کنار مردم خود ایستادند. 

وی افزود: البته سازمان‌های خارج از وزارتخاته که تصمیم گیر هستند موانع قانونی مانند آزمون استخدامی را مطرح می‌کنند که در حال پیگیری است و نظام پرستاری هم کنار ما بوده است و امیدواریم به یک زبان مشترک برسیم. همکاران خارج از وزارت بهداشت باید اهمیت موضوعات مرتبط با سلامت را درک کنند. شاید بتوان از برخی اقلام حیاتی چشم پوشی کرد؛ اما حوزه سلامت چنین نیست. نظام سلامت حقوق اولیه شهروندی است. 


ادامه دارد...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نظام پرستاری روز پرستار کرونا در ایران وزارت بهداشت نظام پرستاری مدافع سلامت نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: کووید ـ ۱۹ و زیرسویه‌های آن حدود ۳ سال جهان را با مخوف‌ترین پاندمی قرن مواجه کرد و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. اکنون که این بیماری فروکش کرده و آمار ابتلا به آن و تلفاتش کاهش پیدا کرده است، پزشکان و متخصصان در حال پژوهش درباره مسائل مرتبط با آن هستند.

اکنون موضوع مهم درباره کرونا عوارض آن است چراکه محققان براساس مطالعات خود ثابت کرده‌اند این بیماری تبعات و عوارضی دارد که مبتلایان را تا سال‌ها پس از بهبودی هم درگیر خود می‌کند.
عوارض این بیماری برای افراد متفاوت است و فاکتورهایی همچون سابقه بیماری‌ها، ژنتیک، میزان ایمنی بدن و... را دربر می‌گیرد.

کرونا عوارض کوتاه‌مدت و بلندمت دارد و می‌تواند به اندام‌های حیاتی بدن شامل قلب، ریه، مغز، کبد، کلیه و... آسیب بزند و باعث سکته قلبی و مغزی، افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر، نارسایی کلیه، ریزش مو و بثورات پوستی، مشکلات تنفسی، خستگی مزمن و... شود.

آنچه در این میان به آن کمتر پرداخته شده، عوارض روانی کروناست و حتی شاید فرد بهبودیافته نداند بعضی تغییرات خلقی وی به دلیل کرونا باشد. این در حالی است که پژوهشگران در تحقیقات خود به نشانه‌های متقنی از ارتباط بیماری‌های روانی با کرونا دست یافته‌اند و تاکید می‌کنند افراد درگیر باید از این موضوع آگاه باشند و برای درمان اقدام کنند.

در اینفوگرافیک زیر شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن را مشاهده می‌کنید:

گرافیست: داود سرخوش

کد خبر 846950 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا خبر مهم بیماری - ویروس بیماری - بیمارستان بیماری روانی روانشناسی

دیگر خبرها

  • بزرگداشت شهیده راحله روشنگر شهید مدافع سلامت ماسال
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • تجلیل از خانواده شهید مدافع سلامت در پیرانشهر
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران