Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان محیط زیست در منطقه‌ای از اقیانوس آرام، جانوران دریایی را کشف کرده‌اند که روی قطعه شناور بزرگی از زباله‌های پلاستیکی زندگی می‌کنند و این قطعه را "لکه زباله اقیانوس آرام" نامیده‌اند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از این موجودات گونه‌های ساحلی هستند که اکنون کیلومترها دورتر از زیستگاه‌های معمول خود روی لکه زباله‌ای در اقیانوس بین سواحل کالیفرنیا و هاوایی زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گیاهان و حیوانات زیادی، از جمله شقایق‌ها، حشرات ریز دریایی، نرم‌تنان و خرچنگ‌ها روی ۹۰ درصد این زباله‌ها یافت شده‌اند.

دانشمندان نگران این هستند که پلاستیک‌ها احتمالا به انتقال و جابجایی گونه‌های جانوری مهاجم به سمت سواحل کمک کنند.

این مطالعه اقلام پلاستیکی با قطر بیش از ۵ سانتیمتر را که توسط چرخاب‌های اقیانوس جمع‌آوری شده بودند، بررسی کردند. چرخاب‌ها مناطقی در اقیانوس هستند که جریان‌های چرخشی آب باعث تجمع زباله‌های شناور می‌شوند.

دکتر لینزی هَرام، پژوهشگر ارشد در "مرکز تحقیقات زیست‌محیطی اسمیتسونیان" که این پژوهش را انجام داده، گفته است: پلاستیک‌ها نسبت به بسیاری از زباله‌های طبیعی که پیشتر در اقیانوس‌های آزاد دیده‌اید، پردوام‌تر و ماندنی‌تر هستند. آنها زیستگاه دایمی‌تری در این بخش از اقیانوس‌ها ایجاد می‌کنند.

دکتر هرام این پژوهش را با همکاری "موسسه اوشِن وویِیجز"، موسسه خیریه‌ای که آلودگی‌های پلاستیکی ناشی از سفرهای دریایی را جمع‌آوری می‌کند و اقیانوس‌شناسان دانشگاه هاوایی در مانوآ انجام داده است.

در جهان حداقل پنج چرخاب آلوده به پلاستیک وجود دارد. تصور می‌شود که این لکه، بزرگترین قطعه پلاستیک شناور باشد با حدود ۷۹ هزار تن وزن در منطقه‌ای به مساحت بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع.

دکتر هرام اظهار کرد: هر نوع زباله‌ای سر از آنجا درمی‌آورد. این جزیره‌ای از پلاستیک نیست اما قطعا میزان زیادی پلاستیک آنجا جمع شده است.

به گزارش بی بی سی، همچنین یک پژوهش قبلی تخمین زده بود که تا سال ۲۰۵۰ در مجموع ۲۵ هزار میلیون تن زباله پلاستیکی تولید خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زباله پلاستیکی اقیانوس آرام زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۶۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود مار سمی به کارگاهی در خلازیر تهران

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آتش‌نشانان یک مار سمی را که وارد یک کارگاه تزریق پلاستیک در جنوب تهران شده و موجب رعب و وحشت کارگران شده بود، به دام انداختند.

بیشتر بخوانید: کشف جسد مردی با دست‌وپا و دهان بسته در رودخانه

صبح امروز افراد حاضر در یکی از کارگاه‌های واقع در محدوده خلازیر در تماس با سامانه ۱۲۵ از مشاهده یک مار در کارگاه خود خبر داده و در حالی که دچار وحشت شده بودند از آتش‌نشانان درخواست کمک کردند.

در ادامه ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه ۱۳۲ را به محل حادثه که یک کارگاه تزریق پلاستیک بود، اعزام کرد و آنان مشاهده کردند که ماری به طول یک متر وارد این کارگاه شده و کارگران را به وحشت انداخته است.

عوامل آتش‌نشانی با رعایت کامل اصول ایمنی و با استفاده از ابزار مخصوص، این مار را که سمی بود، به دام انداخته و برای انتقال به مراکز مربوطه به ایستگاه منتقل کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229629 برچسب‌ها اخبار حوادث

دیگر خبرها

  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • ورود مار سمی به کارگاهی در خلازیر تهران
  • نحوه ساخت آب‌نما با بطری پلاستیکی (فیلم)
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • واکنش عجیب احمدی‌نژاد به زیستگاه قوچ ارمنی!
  • (ویدئو) قانون کاهش تولید کیسه‌های پلاستیکی
  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • رهاسازی ۱۷ قطعە کبک در زیستگاه‌های اشنویە