Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@06:03:43 GMT

ایران چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۸۸۹۳

ایران چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: متأسفانه بیشترین مقدار مصرف انرژی در کشور در بخش‌های غیرمولد است، اگر این حد بالای مصرف در بخش‌های مولد بود، سبب چند برابر شدن تولید ناخالص داخلی ما می‌شد.
با اعلام شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی با بیان این مطلب اظهار کرد: این موضوع مسئله جدیدی نیست، اما متأسفانه به‌دلیل سرمای زودرس و مصرف فزاینده‌ای که بخش خانگی بر ما تحمیل کرده و رعایت نکردن الگوی مصرف که مختص امسال هم نیست، ناترازی در بخش تولید و مصرف به وجود آورده تا بر رعایت مصرف بهینه در این فصل از سال بیشتر تأکید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: ما کشوری با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت هستیم که باز هم متأسفانه بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت بی‌پی با وجود جمعیت کمتر، با ۲۳۳ میلیارد مترمکعب مصرف، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا هستیم.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: این در حالی است که آمریکا با ۸۳۲ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه نخست، روسیه با ۴۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه دوم و چین با ۳۳۰ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه سوم مصرف قرار دارند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از سویی سهمی است که این کشور‌ها از مقدار تولید گاز در تجارت جهانی گاز دارند که برای آمریکا ۱۵ درصد، روسیه ۳۷ درصد و متأسفانه برای کشور ما با توجه به جمعیت کمتر نسبت به این کشور‌ها و اقلیم معتدل‌تر، تنها ۱.۳ درصد از تجارت جهانی گاز را شامل می‌شود که رقم مطلوبی نیست و این در حالی است که روسیه که اقلیم سردتری نسبت به ما دارد، حدود ۱۹ درصد تجارت جهانی گاز را در دست دارد.

محمدحسینی در ادامه با بیان اینکه انرژی موتور محرکه اقتصاد هر کشور به شمار می‌آید و امروزه در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه حوزه‌های مرتبط با مسائل محیط زیستی و جامعه، بسیار مهم و حائز اهمیت است. اظهار کرد: تأثیری که انرژی بر تولید ناخالص ملی، اشتغال و سرمایه‌گذاری دارد، سبب شده است تا همه کشور‌های دنیا بهینه‌سازی مصرف انرژی را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه یک سری سیاست‌هایی از گذشته در حوزه انرژی گذاشته شده بود که متأسفانه به امنیت انرژی که یکی از شاخص‌های آن، تنوع‌بخشی به سبد انرژی است، توجه نشده، گفت: حدود ۷۰ درصد سبد انرژی کشور به گاز وابسته است و این برای کشور خیلی خوب نیست، زیرا ما همه انرژی کشور را وابسته به یک حامل کردیم. در حالی که در دنیا از طیفی از حامل‌های انرژی برای مصرف استفاده می‌شود و با توجه به اینکه انرژی گاز یکی از حامل‌های انرژی بسیار ارزشمند در دهه‌های آینده است، این مسئله می‌تواند نگران‌کننده باشد.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یکی دیگر از شاخص‌ها در این زمینه را مسائل محیط زیستی و یکی از مصادیق آن را، آلودگی هوا دانست و یادآور شد: رشدی که تقاضای جهانی گاز دارد، چند برابر تقاضای نفت در سال‌های آینده است و پیش‌بینی همه مؤسسه‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی برای چند سال آینده نشان می‌دهد نقش گاز به‌مراتب مهم‌تر از نفت خام و صادرات آن است، ضمن آنکه این ذخایر، ذخایر بین‌نسلی است و فقط متعلق به نسل ما نیست.

محمدحسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تجاری‌سازی گاز را افزایش دهیم، گفت: ما قوانین خوبی در زمینه اصلاح الگوی مصرف داریم که براساس آن، هم‌اکنون هر فرد ایرانی حدود ۶ برابر میانگین مصرف دنیا، گاز مصرف می‌کند.

وی مصرف تا ۴۰۰ مترمکعب در ماه در فصل زمستان را مصرف عادی یک خانوار اعلام و تصریح کرد: هرچند این مقدار باز هم نسبت به استاندارد دنیا خیلی بیشتر است، اما مردم باید یاد بگیرند که انرژی دغدغه آن‌ها باشد، زیرا این انرژی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک و با اشتغال‌زایی، خلق ثروت کند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان بیان کرد: اکنون ۵۰ درصد مصرف گاز را ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد باقی را ۲۵ درصد مشترکان که جزو دهک‌های پردرآمد جامعه هستند، مصرف می‌کنند و ما بر همین اساس، نظام تعرفه‌گذاری را پیاده‌سازی کردیم، زیرا نظام تعرفه‌گذاری در دنیا هم به این صورت است که وظیفه دولت، تأمین یارانه انرژی برای مشترکان با مصرف عادی است، اما برای پرمصرف‌ها این اجبار وجود ندارد، زیرا آن‌ها یارانه‌ای را که می‌تواند به همه مردم تعلق گیرد و در نظام اقتصادی بیاید و برای نسل‌های آینده ذخیره شود، دور می‌ریزند یا می‌سوزانند و به هوا می‌فرستند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گاز گاز طبیعی گاز مایع گاز گرفتگی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران میلیارد مترمکعب مصرف جهانی گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۸۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است

محققان ام‌آرای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا،  شاید بسیاری از شما این جمله معروف فیلم «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction) به کارگردانی کوئنتین تارانتیونو را به خاطر داشته باشید. امروز محققان بر این باورند که احتمال دارد این ادعای فیلم واقعیت داشته باشد، چرا که نتایج یک پژوهش اخیرا نشان داده مغز انسان ممکن است به مرور زمان بزرگ‌تر شود.

به گزارش نیویورک‌پست این نتایج می‌تواند به پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از افزایش سن کمک کند.

دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) دریافته‌اند حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ متولد شدند، ۶.۶ درصد و مساحت آن هم ۱۵ درصد بیشتر است. این پژوهش در ماه مارس در مجله مغز و اعصاب جاما (JAMA Neurology) منتشر شد.

چارلز دی کارلی، نویسنده این مطالعه و استاد برجسته مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «در تعیین اندازه مغز، ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند، اما نتایج ما نشان داد که عوامل خارجی مانند عوامل بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم ممکن است تاثیر داشته باشند.»

محققان به این منظور شواهد به‌دست‌آمده از «تحقیق قلب فرامینگهام» (Framingham Heart Study) را بررسی کردند؛ مطالعه‌ای بلندمدت درباره عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی که از سال ۱۹۴۸ در شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست در ایالات متحده آغاز شد و حدود ۷۵ سال ادامه یافت و در حال حاضر شرکت‌کنندگان نسل دوم و سوم را بررسی می‌کند.

محققان ام‌آرای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

بر این اساس، در طول دهه ۱۹۳۰، متوسط حجم مغز یک هزار و ۲۳۴ میلی‌مترمکعب بود اما در دهه ۱۹۷۰ میانگین حجم مغز به یک هزار و ۳۲۱ میلی‌مترمکعب رسید که افزایشی ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. سطح قشر مغز (سطح مغز) هم افزایش یافت و از دو هزار و ۵۶ سانتی‌مترمربع در متولدهای دهه ۱۹۳۰، به دو هزار و ۱۰۴ سانتی‌متر مربع در متولدان دهه ۱۹۷۰ افزایش یافت.

محققان این افزایش اندازه را در ماده خاکستری، ماده سفید و هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است) نیز مشاهده کردند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این نتایج دلگرم‌کننده‌اند، زیرا می‌توانند به معنای کاهش زوال عقل ناشی از افزایش سن، مانند آلزایمر باشند. به این معنی که داشتن مغز بزرگ‌تر می‌تواند نشان‌دهنده بهبود رشد و سلامتی مغز باشد، همچنین از ذخیره مغزی بزرگ‌تری خبر می‌دهد و ممکن است آثار دیرهنگام بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را که به افزایش سن مربوط می‌شوند،‌ کاهش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رسمی: قهرمان بهترین لیگ والیبال دنیا مشخص شد
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور