Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@10:47:34 GMT

4 اثر صنایع دستی در راه ثبت جهانی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۰۸۹۶

4 اثر صنایع دستی در راه ثبت جهانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،بتول حاج علیزاده، سرپرست صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: چهار اثر تولیدی هنرمندان صنایع‌دستی این استان به مرحله ارزیابی مُهر اصالت بین‌المللی یونسکو راه یافت.

علیزاده روز دوشنبه در این خصوص افزود: داوری بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی در دوره شیوع کرونا و در سال ۹۹ انجام نشد و آخرین ارزیابی مربوط به داوری مُهر اصالت ملی در سال ۹۸ است که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد که از میان ۲۰ اثر راه‌یافته به داوری ملی، تعداد هفت اثر از هفت هنرمند و صنعتگر هرمزگان مورد تائید کمیته ارزیابی مهر اصالت ملی کشور قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: بر اساس اعلام فراخوان ارزیابی مهر اصالت بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، آثاری که موفق به اخذ مهر اصالت ملی در سال ۱۳۹۸ شده‌اند می‌توانند در این دوره از ارزیابی که در کشور ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

او افزود: از استان هرمزگان ۴ اثر موفق به تشکیل پرونده برای شرکت در ارزیابی دریافت مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۱ (نشان بین‌المللی) شده‌اند که این آثار در رشته‌های صنایع‌دستی، خوس دوزی، تراش صدف، گلیم‌بافی و پوشاک سنتی هستند.

حاج علیزاده با اشاره به اینکه زمان اعلام نتایج ارزیابی بین‌المللی مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۱، پایان سال جاری و فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ است، افزود: هدف از برگزاری این رویداد، کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصول‌های تولیدی، ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان کشور، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب، معرفی آثار برگزیده و ایجاد انگیزه، بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع‌دستی عنوان‌شده است.

انتهای پیام/ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی هرمزگان خوس دوزی صنایع دستی بین المللی مهر اصالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۰۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر کل استاندارد استان گفت: بازرسانی از کشور‌های آمریکا، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و پاکستان شرایط آزمایشگاه‌های انطباق کشور را بررسی کردند و با ۹۷ درصد آرا گواهی انطباق برای ایران نیز صادر شد.
میر نظامی افزود: رفع موانع صادراتی برای تجار ایرانی، کاهش هزینه‌های صادرات و سرعت بخشیدن در صادرات و واردات از مزایای پیوستن ایران به این سازمان جهانی است.
او ادامه داد: تا قبل از این تجار و بازرگانان برای ارزیابی و انطباق محصولات صادراتی و وارداتی مجبور به استفاده از آزمایشگاه‌های ارزیابی و انطباق کشور ثالث بودند، اما هم اکنون می‌توانند از ظرفیت آزمایشگاه‌های همکار و انطباق استاندارد استفاده کنند.
هم اکنون ۴۱ آزمایشگاه همکار و انطباق در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق