Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در جریان کنفرانسی در داکار، سنگال خواستار پایان ممنوعیت سفر از سوی کشورهای غربی علیه کشور خود شده و غرب را به اعمال آپارتاید واکسیناسیون کرونا متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری نیوز ۲۴، سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در جریان سخنرانی در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس صلح در داکار این سوال را مطرح کرد که علت تصمیم‌گیری برای ممنوعیت سفر از آفریقای جنوبی از کجا ناشی می‌شود و افزود: مساله دیگری که باعث نارضایتی شده این است که وقتی که دانشمندان آفریقای جنوبی سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون را کشف کردند خیلی زود مسئولیت اطلاع رسانی به سایر جهان را بر عهده گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واکنش جهان چه بود؟ کشورهای شمالی تصمیم گرفتند تا آفریقا را مجازات کنند. آنها گفتند که اجازه سفر به شهروندان آفریقایی را نمی‌دهند. باید یادآوری کنم که اومیکرون در سراسر جهان در حال گسترش است.

مکی سال، رئیس جمهوری سنگال هم در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس هشدار داد که کشورهای غربی با متوقف کردن اطلاع رسانی درباره کرونا و از ترس پیامدهای احتمالی آن کشورها را در معرض خطر قرار دادند.

رامافوسا همچنین در طول سفر خود به غرب آفریقا این پیام را دوباره تایید کرد که ممنوعیت سفر ربطی به علم ندارد و افزود: باید از خودتان بپرسید که جای علم در این مورد کجاست. آنها همیشه به ما می‌گویند که تصمیمات خود را بر اساس علم بگیرید اما وقتی نوبت خودشان می‌رسد، این کار را انجام نمی‌دهند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی همچنین بر تلاشش برای برابری در تزریق و توزیع واکسن افزوده و گفته است: من واقعا از رویکرد کشورهای ثروتمند درباره مساله واکسیناسیون متاسف و ناراضی هستم. آنها واکسن را احتکار کرده و بیش از نیاز جمعیتی خود واکسن سفارش دادند.

وی افزود: آنها اضافات واکسن را از پشت میزهایشان برای ما ارسال می‌کنند. این حرص و طمع آنها ناامید کننده است. زندگی و جان ما که در آفریقا زندگی می‌کنیم به اندازه آنهایی که در اروپا، آمریکای شمالی و دیگر کشورها ساکن هستند، مهم است.

رامافوسا به این مساله اشاره کرد که موضع اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال آفریقا ناامید کننده است: آنها ما را شریک خود می‌دانند اما اینطور نیست. قاره آفریقا باید برای موج‌های بعدی پاندمی آماده باشد چون شکل ویروس هر لحظه تغییر می‌کند. قاره آفریقا می‌تواند محلی برای تولید واکسن خودش باشد و نه تنها با پاندمی کنونی مبارزه کند بلکه می‌تواند به بخشی کلیدی در احیای اقتصادی این قاره هم تبدیل شود.

وی ادامه داد: آفریقا در حال ایجاد یک پایگاه تولیدی است اگرچه کشورهای ثروتمند نگاهی رو به پایین به این قاره دارند. آفریقا در حرکت است. ما در حال پیشرفت هستیم. از جهان می‌خواهیم ما را به رسمیت بشناسد.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی همچنین شرکت‌های مالی جهانی را نیز به خاطر اینکه به کشورهای ثروتمند اجازه می‌دهند تا وام‌هایی با نرخ‌های بهره‌ای بالا بدهند، مورد انتقاد قرار داد و گفت: وقتی وام می‌گیریم، با نرخ بهره بالا وام می‌گیریم. به عنوان مثال، در کشور من، ما با کسری بودجه زیادی روبرو هستیم. بیشتر درآمد ما صرف پرداخت بدهی می‌شود. ما می‌خواهیم با نرخ بهره ترجیحی مثلا صفر وام بگیریم و وقتی بودجه دریافت کردیم، بتوانیم از آن برای نیازهای توسعه استفاده کنیم.

اما این اظهارات از سوی شارل میشل، رئیس شورای اروپایی رد شد و او گفت:‌ اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی برای کمک به آفریقا به منظور توزیع و اشتراک گذاری واکسن است.

وی که در این اجلاس حضور داشت همچنین آپارتاید واکسن را که رامافوسا به آن اشاره کرد، اظهارات احساسی دانست و با اشاره به تلاش‌های اتحادیه برای حمایت از کوواکس گفت: هیچ تبعیضی علیه آفریقا در این باره وجود ندارد. ما باید ظرفیت‌هایی را برای واکسیناسیون ایجاد کنیم که در آینده هیچ تبعیضی درباره آن وجود نداشته باشد.

میشل همچنین از مقام‌های ارشد آفریقایی خواست تا در ایجاد یک پیمان به منظور اجتناب از تبعیض در آینده کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس آفریقای جنوبی سویه اومیکرون آمريكا واکسن کرونا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از مسکو، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد. روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


این نشست با سخنان میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.
در ادامه این نشست، نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات منطقه را تببین کرد.
علی باقری، تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین و بویژه نسل‌کشی در نوار غزه و نیز تجاوز به کشور‌های منطقه را بخشی از جنایات رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: این رژیم با نقض تمام اصول و قواعد بین‌المللی به بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق حمله کرد و چند تن از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران را که به دعوت رسمی کشور میزبان در دمشق حضور داشتند، به شهادت رساند.
معاون سیاسی وزیرامورخارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد در پاسخ به این تجاوز، عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی انجام داد.
باقری قبل از حضور در این نشست با میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفتگو کرد.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

دیگر خبرها

  • وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی است
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • آفریقای جنوبی تحقیق درخصوص گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند