Web Analytics Made Easy - Statcounter

متین فارابی نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی در نشست دانشجویان با آقای رئیسی رئیس جمهور و مراسم ویژه روز دانشجو که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد،‌ به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه های جریان دانشجویی کشور پرداخت. 

فارابی در ابتدای اظهارات خود گفت: آقای رئیسی در ابتدا باید از بابت حضور شما در یک جلسه صریح دانشجویی تشکر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید که مثل این روز، در روزهای دیگر سال نیز حرف دانشجو برای شما محترم باشد.

وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: در همین اول صحبت می گوییم که ما شما را رئیس جمهوری دلسوز و دارای نیات عدالتخواهانه می‌دانیم که به دنبال رشد و ترقی ایران است و امیدواریم که تا انتها نیز همینگونه بمانید. لکن در این جلسه به عنوان جنبش عدالتخواه دانشجویی برخود لازم می‌دانیم که در ۳ سرفصل انتقادات خود را نسبت به دولت حضرتعالی مطرح کنیم

 نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی با اشاره به فقدان کلان ایده در دولت خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور! پیش از انتخابات همین اتحادیه نسبت به ضعف نگاه شما در مسائل کلان کشور هشدارهایی را مطرح کرد که امروز شاهد تحقق آن هستیم. بعضا در همین مدت کوتاه اقدامات خوب و بنیادینی را از ناحیه وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه جهت سامان بخشی اقتصادی دیدیم؛ لکن همزمان می‌بینیم که مثلا وزارت بهداشت برخلاف این اقدامات همچنان بر طبل افزایش سقف حقوق‌ها می‌کوبد.

وی افزود: آقای رئیسی! در برخی موارد شاهد هستیم که حرف و عمل دولت با هم نمی‌خواند؛ مثلا می‌بینیم رئیس جمهور اصول دوازده‌گانه مقابله با فساد اداری-اقتصادی را ابلاغ می‌کند و وعده حل مشکل تعارض منافع را می‌دهد اما انتصاباتش در وزارت بهداشت و بانک مرکزی خلاف آن اصول ابلاغی است.

فارابی ادامه داد: حتی بعضا اتفاق می‌افتد که آقای رئیس جمهور شب از ایده‌های راست‌گرایانه دفاع می‌کند و صبح به چپ گرایانه ترین شیوه ممکن عمل می‌کند. مثلا رئیس جمهور، امروز در جلسه با اقتصاددانان در رابطه با حجم عظیم یارانه پنهان و لزوم حذف آن صحبت می‌کند و فردا مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو می‌کند. آقای رئیسی این را بدانید که نمی‌شود همه کارهای خوب را با هم انجام داد،‌ شما مجبورید که از بین ایده‌ها و افراد موجود دست به انتخاب بزنید و سکان را به دست یک نفر بسپارید. هر روز که این تصمیم گیری به تعویق می‌افتد موجب ضرر کشور است.

 نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی همچنین ضمن اشاره به جمهوریت،‌ شفافیت و نظارت مردمی، بیان داشت: جامعه ایران در چند سال گذشته بحران‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته و در برهه‌های مختلف از سمت دولت و حاکمیت هیچ انگاشته شده و نمود این وضعیت در نرخ مشارکت انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر مشهود بود.

وی افزود: شما در شعارهای خودتان روی وجهه مردمی دولت تاکید زیادی داشتید؛ نمود این شعار شما شاید تا امروز فقط در سفرهای استانی‌تان وجود داشته. بدون شک این قبیل اقدامات پسندیده‌است لکن برنامه شما برای احراز و اعمال نظر آحاد مردم در مسائل کشور چیست؟ علاوه بر حوزه اقتصاد بنظر می‌رسد در حوزه سیاست داخلی نیز برنامه و دیدگاه مدونی ندارید؛ اساسا تا امروز هیچ صحبتی از این نشده که ایده مردمی سازی میخواهد چه نمودی در سیاست داخلی داشته باشد. آیا برای تحقق ایده مردمی سازی به تقویت تشکل‌گیری کارگران و مستضعفان فکر می‌کنید یا بدنبال اصلاح در ساختار احزاب هستید؟ آقای رئیسی چه برنامه‌ای در سر دارید؟ 

این فعال دانشجویی ادامه داد: در رابطه با بحث شفافیت باید مجددا اجرایی نشدن ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه را یادآوری کنیم و این نکته را عرض کنیم که اتخاذ استراتژی مقاومت با حقوق‌های نجومی و غیرشفاف همخوان نیست که رفع این مشکل نیاز به یک دستور انقلابی بدور از تعارفات دارد تا یک بار برای همیشه بساط زیاده خواهی اقشاری خاص از کیسه بیت‌المال برچیده شود. ادامه این فاصله نجومی بین حقوق اقشار مختلف بدون شک چهره دولت را مخدوش خواهد کرد.

فارابی خطاب به رئیسی با بیان اینکه شعارهای شما در بحث‌های مربوط به سوت زنی و تقویت نظارت مردمی پر رنگ بوده اما تا کنون منجر به عملی نشده، گفت: همانطور که پیش از انتخابات در همین زمینه به شما هشدار دادیم باید بگوییم اگر در حوزه نظارت، به جریان‌های مردمی و عدالت طلب میدان ندهید و هشدارهای آنها را جدی نگیرید ظرف مدت کوتاهی بدنه مدیریتی اصولگرایٍ ضد جمهور و ضد آزادی همه شعارهای مردمی و آزادی خواهانه شما را به باد خواهد داد.

وی افزود: تقویت جریانات ضد فساد مردمی بیش از هر چیز به وجود فضای آزاد برای بیان انتقادات نیاز دارد. متاسفانه در روزهای اخیر برخی اتفاقات ضربه محکمی به این نیروهای عدالتخواه زده. مثلا در رابطه با پرونده رئیس شورای شهر امیدیه دیدیم که متاسفانه در دوره جدید قوه مجددا این پرونده به جریان افتاد و آقای آقاجری به جرم نشر اکاذیب محکوم به زندان شد. این اتفاقات به مثابه آب سردی است بر پیکره افراد دلسوزی که قصد بهبود شرایط مملکت را دارند. بنظر می‌رسد اگر رئیس جمهور می‌خواهد امید به اصلاح را در دل مردم زنده نگه دارد باید جلوی این قبیل ظلم‌های آشکار بایستد.

این فعال دانشجویی همچنین با انتقاد از برخی انتصابات تصریح کرد: در حوزه انتصابات ابتدا باید بگوییم که دولت در برخی انتصابات امیدآفرین و رو به جلو بوده، لکن بررسی کلیت انتصاب‌های صورت گرفته حکایت از تعداد بالای مدیران کم توان و کار نابلد دارد.

وی با تاکید بر اینکه کثرت پست گرفتن شخصیت‌های سیاسی غیر متخصص در این دولت مایه ناامیدی است،‌ اظهار داشت: امروز پرسش ما این است که آیا قرار است همه این وزرا و روسا به مدت ۴ سال با خاطر جمع سرکار باشند یا دولت، سازوکاری جهت پالایش این مدیران در نظر گرفته؟ یا اینکه قرار است مطابق با مصالح سیاسی و روحیه تعارفی رئیس جمهور که در مسئولیت‌های قبلی نیز مشهود بوده تغییری در وضعیت مدیران صورت نگیرد؟ امید است که حضرتعالی در این رابطه تدبیری بیاندیشید و سازوکار پالایش مدیران را به طور شفاف مطرح کنید.

23217

کد خبر 1580383

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: روز دانشجو سیدابراهیم رئیسی دانشگاه صنعتی شریف آقای رئیسی جنبش عدالت رئیس جمهور آقای رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم

سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با حضور در برنامه صف اول اظهار کرد: خیلی از مردم نسبت به جایگاه حقوق و آزادی‌های اجتماعی در دولت سیزدهم آگاه نیستند. اگر هر فردی بتواند به درستی و به کمک سایر ارکان دولت وظایف خود را به سامان برساند می‌تواند به حقوق شهروندی و موضوعات و مشکلات عامه مردم کمک کند.

وی ادامه داد متناسب با ماموریتی که رئیس جمهور به ما دادند  در خیلی از حوزه‌ها به دلیل آن که ناظر به فصل  ۳ قانون اساسی هستیم ورود داشتم و عنوان اصلی ما در پیگیری است و برای همین ما باید در این بخش دولت موضوع نظارت را نیز مورد توجه قرار بدیم.

پاد گفت: من موضف بودم به دلیل همین ماموریت، با آحاد مردم ارتباط بگیرم و با سایر قوا تحول سازنده‌ای داشته باشیم. با نکاهی غیر سیستماتک نمی‌توان برای احقاق حقوق مردم موفق بود.

وی افزود: به عنوان مثال یک خلا که در کشورمان احساس می‌شد که درباره آن متهم بودیم. آن هم اصل اهمیت جمهوری اسلامی ایران به حقوق و آزادی‌های اجتماعی بود.   خیلی از ساختار‌هایی در در نظام ما وجود دارد که اساسا وظیفه اش صیانت از حقوق شهروندی است، اما مردم ما خبر ندارند و این مهم است که مردم بدانند و این موضوع  در امید آفرینی در میان مردم  هم بسیار با ارزش و مهم است. 

قدم اول این است که مردم نسبت به حقوقشان مطلع باشند.

سکینه سادات پاد درباره نگرانی‌های برخی درباره سکو‌های ایرانی اظهار کرد: نظام ما مبتنی بر اسلام است و مکتب ما مکتب حر است و منطق و رویکرد این است. اما نمی‌توان از سو استفاده بعضی هادر این مسائل چشم پوشی کرد.

وی تاکید کرد: این مراقبت‌ها که عنوان می‌شود نیاز به قانون گذاری دارد و باید برای بسیاری از جرم‌ها در این فضا‌ها و بداخلاقی‌ها جرم انگاری شود.

پاد تصریح کرد: پیشنهاد ما خدمت رئیس جمهور ارائه دادیم مبنی بر حق بر فراموشی.  یعنی در هر کدام از این سکو‌ها اقدام به خلاف و اشتباهی شده باشد و اکنون اگر تغییر کرده ایم در هیچ مرجع رسمی آن خلاف و اشتباه قابل به استناد نباشد.

وی گفت: این موضوع در وزارت ارتباطات باید بررسی شود و در بخش حقوقی هم باید مورد بررسی قرار گیرد و‌زیر ارتباطات هم چندباری در این باره صحبت کردند و این قانون حق بر فراموشی اقداماتش در حال انجام شدن است.

وی درباره موضوع حجاب اظهار کرد: دشمن برای بحث حجاب ما برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم و اگر برنامه نداشته باشیم مجبوریم اقدام سلبی می‌شویم.

ما در این زمینه برنامه داشتیم و به دنبال افرادی رفتیم که بتوانند در این امر مفید باشند، اما من و سازمان من ساختار اجرایی نداریم.  

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: آموزش و پرورش ما باید در این زمینه فعالیت داشته باشد. اگر مادری که در این سیستم اموزشی بوده بحث حجاب و پوشش و اول از همه پایبندی به قانون که به عنهوان یک فرهنگ تلقی شود اهمیت ندهد مشکل حل نمی‌شود. ما نمی‌توانیم یک هنجار شکنی را با نقض یک ساختار دیگر حل کنیم.  

وی گفت: ما می‌گوییم مکتب حاج قاسم. یعنی همه این‌ها دختران ما هستند. برنامه داشتن یعنی این. حاج قاسم ذهنی برنامه محور داشتند و این نگاه انسانی و اسلامی و مهربانه بر گرفته بر آموزه‌های پیامبر ما است. ما به مکتب حاج قاسم معتقد هستیم. باید برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: پلیس ما مظلوم است و دوربین روی لباس پلیس جلوی روایت غلط را می‌گیرد. پلیس ما اجرا می‌کند.. مشکل ما پلیس و مسائل دیگر نیست مشکل ما سیستم اجرایی است و اگر اجبار را انجام دهیم اثری نخواهد داشت. اما نگاه ما این نیست. همه زنان این سرزمین عفیف هستنت. حتی اگر به شاهنامه هم مراجعه کنید زنان ایرانی شال بر سر دارند و اکنون داریم به بی اعتباری می‌رسیم که دشمنان بر علیه فرهنگ ما و تاریخ ما ب وجود اورده اند.

تمدن چند هزار ساله ما از پوشش و متتانت زن ایرانی می‌گوید، اما دشمنان ما چه برای ما اورده اند. مه ما در تبیین این موضوعات کم کاری کردیم.

وی در انتها گفت: اجازه ندهیم در ضدا و سیما تک صدایی درباره حجاب داشته باشم باید به شعور همه مردم احترام بزاریم. ما باید حرف‌های مختلف را در صدا و سیمای خود بشنویم؛ و همین موضوع خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • رئیس جمهور: مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی مطالبه می‌کنند
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است
  • درخواست‌های تلفنی مردم در سفر رئیس جمهور به سمنان پیگیری می‌شود
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم