Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ۳۰۸ هزار هکتار جنگل دست کاشت بیابانی در سطح کشور رتبه اول را دارد.

محمود زنگنه در این خصوص اظهار کرد: از مجموع ۵۷۸ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی استان ۲۷۰ هزار هکتار آن جنگل‌های بیابانی طبیعی بوده و ۳۰۸ هزار هکتار آن جنگل دست کاشت از گونه‌هایی همچون تاغ، قره داغ، اسکنبیل، اشنیان، آتریپلکس است که از دهه ۱۳۴۰ تاکنون با همت کارکنان پر تلاش منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی کاشت و حفاظت و مراقبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: یکی از پروژه‌های مهم، کنترل شن‌های روان اجرای تله رسوب‌گیر است که با احداث کانال‌هایی به عمق و عرض یک متر و با طول متفاوت و مورد نیاز، عمود بر جهت بادهای قالب ایجاد می‌شود. طوفان‌های شن پس از برخورد با خاکریز و با چرخش داخل کانال شن‌ها حبس می شوند، معمولا وقتی که پس از ۳ الی ۵ سال حدود دو سوم کانال‌ها پر از شن شد؛ اقدام به نهالکاری با گونه‌های بیابانی در آن می‌نمایند.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: در طول  سال ۹۹ پروژه تله رسوب گیر به طول حدود ۵۰ کیلومتر احداث شده است.

همچنین حسن محمدزاده، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشهد، گفت: با توجه به اهمیت حفظ و حراست از اراضی ملی در شهرستان مشهد به دلیل ارزش افزوده زمین، تحرکات سودجویان، زمین‌خواران و تخریب‌کنندگان عرصه‌های منابع طبیعی و دولتی با هماهنگی و همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی بیش از ۱۵ هزار متر مربع از اراضی ملی که به طور غیرقانونی تصرف شده بود شامل اشجار، استخر و تراس بندی توسط یگان حفاظت اداره رفع تصرف و به وضع سابق برگردانده شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ فقره جمعا به مساحت ۴۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان مشهد خلع ید، رفع تصرف و اعاده به وضع سابق شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: شهرستان مشهد ۹۳۱ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان ۴۸۷ هزار هکتار آن اراضی ملی است؛ لذا حفظ و حراست از این عرصه وسیع جزء با مشارکت آحاد مردم به‌خصوص ساکنین روستاهای همجوار امکان پذیر نیست.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشهد اضافه کرد: یگان حفاظت اداره با گشت‌های شبانه روزی ضمن حراست از اراضی ملی با تصرفات غیر قانونی با همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی، برخورد قانونی می‌نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشهد اراضی ملی خراسان رضوی رئیس اداره هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۸۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان های طبس، بشرویه‌ و زیرکوه بوده است.


نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، 25 میلیون متر مکعب برآورد شده است.


وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.


مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها