Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@16:36:52 GMT

مدیریت پایدار خاک و نقش آن در رفع بحران آب

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۸۸۷۳

به گزارش جام جم آنلاین  البرز؛ منوچهر گرجی همزمان با روز جهانی خاک گفت: مدیریت پایدار خاک به تنظیم و توزیع مناسب چرخه آب در طبیعت می انجامد که افزون  بر جلوگیری از تخریب خاک،  کاهش رواناب و رسوبات را در پی دارد.
او افزود: در موضوع خاک در کشور از لحاظ آموزشی و تحقیقاتی کارهای زیادی توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقات علمی  انجام شده و اطلاعات و علوم خوبی در کشور وجود دارد ولی پیاده سازی این علوم در بعد اجرا بسیار ضعیف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در تمام دنیا نسبت به خاک این رویکرد وجود دارد، گفت: در جهان حدود ۳۰ سال است که به اهمیت خاک پی برده و برای آن برنامه ریزی و بودجه تعریف کرده اند در حالیکه کشور ما در این موضوع مقداری عقب است.
وی با اشاره به اقداماتی در کشور در خصوص خاک، افزود: انجمن علوم خاک ایران و موسسه تحقیقات خاک وآب در دهه اخیر تلاش های زیادی کرده اند به طوریکه قانون حفاظت از خاک با همت کارشناسان این بخش ها تدوین و تصویب شد و هم اکنون این قانون در هیات دولت در دست بررسی و به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد.
گرجی یکی دیگر از اقدامات برای پرداختن به موضوع خاک را ایجاد اداره کل خاک در وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار داشت: خاک در امنیت غذایی و سلامت زیست بوم های کشور به قدری اهمیت دارد که رشته های مختلف دانشگاهی نیز برای آن ایجاد شده است.
او تاکید کرد: حفاظت و مدیریت پایدار خاک می تواند تامین امنیت غذایی، حل بحران آب و حفظ محیط زیست را برای ما به ارمغان بیاورد.
گرجی گفت: خدمات خاک به جامعه، طبیعت و محیط زیست را تولید محصولات مختلف و تامین امنیت غذایی دانست به طوریکه بیش از ۹۹ درصد غذای انسان ها از خاک به دست می آید.
بدون توجه به خاک مشکل آب مرتفع نمی شود
گرجی با اشاره به کمبود آب و خشکسالی ها، گفت: بدون توجه به خاک مشکل  آب در کشور و حتی جهان رفع نمی شود زیرا ۷۰ درصد آب در بستر کشاورزی که همان خاک است مصرف می شود و اگر آب وارد خاک مدیریت نشده برود، انگار که آب را در غربال ریخته ایم و هدر می رود.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خاک را موجود زنده ای عنوان کرد که باید رسیدگی، تغذیه و حفاظت شود به طوریکه خاک باید بتواند آب را چه در زمان آبیاری چه در زمان بارندگی در خود نگه دارد تا بیشترین محصول را با کمترین مصرف آب برداشت کنیم که اکنون برعکس است و آب را هدر می دهیم زیرا به خاک توجهی نداریم.
وی با بیان اینکه بذر مناسب و سیستم های آبیاری نیز در تولید محصول مناسب تاثیرگذار است ولی مهمترین عنصر خاک است، ادامه داد: اگر خاک مدیریت شود مشکلات زیست محیطی نیز تا حد زیادی کنترل می شود.
نسل ماهیان در حال از بین رفتن هستند
نایب رییس انجمن علوم خاک ایران گفت: یکی از مشکلات خاک کشور ما فرسایش بسیار زیاد آن است به طوریکه حتی نسل ماهیان را به خطر انداخته و در حال نابودی هستند زیرا خاک ها با فرسایش وارد آب های رودخانه ای و دریاها شده که موجب می شود نتوانند تخم ریزی کرده و یا بچه ماهی ها نتوانند از تخم بیرون بیایند.
وی همچنین سلامت جامعه را در گرو سلامت خاک دانست زیرا اگر خاک ها به خوبی تغذیه نشوند و دام ها عناصر لازم را از طریق گیاهان روییده دراین خاک ها دریافت نکنند، گوشت تولیدی مواد مورد نیاز بدن انسان را ندارد این در حالی است که شاید عناصر آلاینده نیز وارد خاک و سپس گیاه شده و حتی دام ها آلوده شوند.
پنجم دسامبر مصادف با ۱۴ آذرماه بزرگداشت روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: البرز اب خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعلام آماده‌باش به همه تیم‌های امدادی دستگاه‌های خدمات‌رسانی استان در پی صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان در روز پنجشنبه خبر داد. - اخبار استانها -

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، از اعلام آماده‌باش مدیریت بحران استانداری اصفهان به همه تیم‌های امدادی دستگاه‌های خدمات‌رسانی در پی صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان در روز پنجشنبه خبر داده و اظهار داشت: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در سطح استان شاهد فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی و محلی خواهیم بود و همچنین روز پنجشنبه در همه مناطق استان بارش‌های رگباری را خواهیم داشت و بر همین اساس مرخصی نیروهای امدادی لغو شده است.

وی افزود:  بارش‌های هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان منجر به وقوع سیلاب‌های محلی و جمع شدن رسوبات در مسیر رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه مناطق فوق به دلیل رطوبت خاک مستعد وقوع سیلاب‌های محلی هستند،  مدیریت بحران استان از اداره راهداری، شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، بخشداری‌ها و دهیاران و سایر دستگاه‌های مرتبط خواستار بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها، تقویت و باسازی سیل بندها، آزادسازی هر گونه تصرف در مسیل‌ها، جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در معابر و زیرگذرها شد.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

هشدار زرد هواشناسی در لرستان/ رگبار باران در راه استهلال احمر در حالت آماده‌باش/ بارش رگباری باران در راه است

شیشه‌فروش تقویت تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده‌ها با تامین اقلام ضروری و پیش‌بینی ظرفیت‌های اسکان ضروری دانسته و گفت: از شهروندان درخواست داریم که در این مدت از انجام سفرهای غیر ضروری در محورهای شمال و شرق استان و صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از صعود به ارتفاعات رعایت الزامات ایمنی و توجه به توصیه‌های پلیس در جاده‌ها گفت: حفاظت محصولات و سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها واحدهای دام و طیورو شبکه‌های آب و گاز در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران امری ضروری است و تخلیه اضطراری سکونت‌گاه‌های روستاهای در معرض سیل باید در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/170/.

دیگر خبرها

  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور