Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

ظرف ساخته شده از "استایروفوم" (Styrofoam) که چیزبرگر را در خود جای می‌دهد، ممکن است به افزایش مقاومت مردم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها کمک کند.

به گزارش فیز، به گفته دانشمندان دانشکده مهندسی "جورج آر. براون" (George R. Brown School of Engineering) در "دانشگاه رایس" (Rice University) آمریکا، پلی‌استایرن دور ریخته‌شده که پس از تجزیه به میکروپلاستیک‌ها تبدیل می‌شود، خانه‌ای دنج نه تنها برای میکروب‌ها و آلاینده‌های شیمیایی، بلکه برای مواد ژنتیکی منتشر شده فراهم می‌کند که موهبت مقاومت را به باکتری‌ها می‌بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه پیر شدن میکروپلاستیک‌ها در محیط، آن‌ها را به بستری مناسب برای تولید "ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک" (ARGs) تبدیل می‌کند. این ژن‌ها توسط کروموزوم‌های باکتریایی، فاژ‌ها و پلاسمید‌ها محافظت می‌شوند که همگی ناقل‌های بیولوژیکی هستند که می‌توانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی را گسترش دهند و به انسان منتقل کنند و همچنین، توانایی آن‌ها را برای مقابله با عفونت‌ها کاهش دهند.

این پژوهش که به سرپرستی "رایس سیویل" (Rice Civil) و "پدرو آلوارز" (Pedro Alvarez)، پژوهشگران دانشگاه رایس و با همکاری پژوهشگران چینی و "دانشگاه هیوستون" (University of Houston) انجام شده است، نشان می‌دهد مواد شیمیایی که از پلاستیک خارج می‌شوند، با بالا رفتن سن، حساسیت را به انتقال افقی ژن افزایش می‌دهند که مقاومت به واسطه آن گسترش می‌یابد.

آلوارز گفت: ما از فهمیدن این موضوع شگفت‌زده شدیم که پیری میکروپلاستیک، مقاومت آنتی‌بیوتیکی افقی را افزایش می‌دهد. افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی، یک تاثیر نادیده گرفته‌شده آلودگی میکروپلاستیک است.

پژوهشگران دریافتند میکروپلاستیک‌ها که قطر آن‌ها به ۱۰۰ نانومتر تا پنج میکرومتر می‌رسد و توسط قسمت فرابنفش نور خورشید پیر می‌شوند، از سطوحی برخوردار هستند که میکروب‌ها را به دام می‌اندازند. همان گونه که پلاستیک‌ها تجزیه می‌شوند، مواد شیمیایی را که فرآیند "دپلیمریزاسیون" (Depolymerization) را پشت سر گذاشته‌اند، پاکسازی می‌کنند و به ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، فرصتی برای تهاجم می‌دهند.

پژوهشگران اضافه کردند که سطوح میکروپلاستیک ممکن است مانند محل تجمع باکتری‌های حساس عمل کنند و به واسطه تماس باکتری‌ها با یکدیگر و مواد شیمیایی منتشرشده، انتقال ژن را سرعت ببخشند. این پژوهش نشان می‌دهد که این هم‌افزایی می‌تواند شرایط محیطی مطلوب برای مقاومت آنتی‌بیوتیکی را حتی در غیاب آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش دهد.

این پژوهش، در "Journal of Hazardous Materials" به چاپ رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آنتی بیوتیک میکروپلاستیک تقویت سیستم ایمنی بدن مقاومت آنتی بیوتیکی میکروپلاستیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۹۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت گفت: تزریق آنتی‌بیوتیک "سفتریاکسون" فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان انجام شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، زهرا جهانگرد با تاکید بر اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک "سفتریاکسون" فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود، اظهار کرد: در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده، جان بیمار در خطر خواهد بود.

وی افزود: به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل 30 دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هرگونه علائم و نشانه‌های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد.

"متفورمین" و "سرماخوردگی بزرگسالان" پرمصرف‌ترین داروهای کشور

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت توصیه کرد: از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و همچنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی داروهای آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • افزایش تلفات عملیات ضدصهیونیستی کرم ابوسالم
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • کاربرد های آنتی اسکالانت در تصفیه آب چیست؟
  • تزریق آنتی بیوتیک در مطب، زن جوان را راهی بخش مراقبت های ویژه کرد
  • اصفهان،میزبان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • اصفهان، میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴
  • کراسفیت در پی دستیابی صدر جدول ورزش‌های روز دنیا
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟