Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی ـ علیرضا سپهوند: نمایشگاه خط و نقاشی خط «همین دست افشانیِ حروف» امروز سه شنبه ۱۶ آذرماه به مناسبت روز دانشجو به دبیری روح الله دلخانی در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

در خصوص برگزاری این نمایشگاه خبرنگار فارس گفتگویی با سیدمسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست، تصویرساز و مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری انجام داد که در ادامه می‌خوانیم:

سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری ضمن تبریک روز دانشجو در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» گفت: خوشبختانه تعاملی خیلی خوبی با عزیزانمان در دانشگاه سوره داریم که یکی از ثمراتش برپایی همین نمایشگاه «دست‌افشانی حروف» است که مجموعه‌ای از آثار فاخر است که با حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌هایی که داشته‌ایم این نمایشگاه را در بالاترین سطح ممکن از آثار واصله برگزار کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم دانشگاه سوره و هم ما اهتمام ویژه‌ای داشتیم که این رویداد در سطح مطلوبی برگزار شود و خدارا شکر این اتفاق افتاد و حالا شاهد نمایشگاهی هستیم از آثار اساتید و دانشجویان این دانشگاه که انصافا آثار خوبی ارائه شده است.

وی در خصوص محتوا و نوع آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه افزود: آثار متنوعی از نظر موضوعی به نمایش گذاشته شده از آثار تزئینی گرفته تا آثاری که برگرفته از روایات، آیات قرآنی، اشعار شعرای مطرح کشورمان و خوش‌نویسی که بین مردم کشور ما  از جایگا بسیار ویژه‌ای برخوردار است بخصوص وقتی خط با نقاشی همراه و تلفیق می‌شود، کیفیت و جذابیت بصری‌اش به مراتب بالاتر می‌رود.  

مدیر بخش تجسمی حوزه هنری با تاکید بر این نکته که ما در برگزاری اینچنین نمایشگاههایی محدودیت خاصی اعمال نمی‌کنییم، توضیح داد: ما تا اینجا نمایشگاه‌های متعدد و متنوعی را برگزار کرده‌ایم که یکی از آخرین موارد آن «منظره» بود از آثار آقای «عباس گنجی» که با موضوع منظره، طبیعت، و طبیعت بی‌جان آثاری را به نمایش گذاشتند. بنار این محدودیتی در ارائه موضوعات متنوع نداریم، تنها هدف ما ارائه آثار خوب و فاخر بوده و هست ولی این اتفاق چند منظوره هم هست، یعنی این آثار علاوه بر اینکه در این فضا واقعی به نمایش درمی‌آید، یکی از کارهایی که حوزه هنری خیلی روی آن کار کرده، ارائه اینچنین آثاری در فضای مجازی است. یعنی عین همین فضا را بازسازی کرده و به فضای مجازی برده‌ایم. به این صورت که شما در فضای مجازی وارد صفحه این نمایشگاه که بشوید، وارد نمایشگاه شده و میتوانید روبروی هر اثر بروید و به صورت سه بعدی به تماشای آثار مشغول شوید.

شجاعی طباطبایی در خصوص بحث ورود به اقتصاد هنر در مورد همین نمایشگاه مذکور تاکید کرد: اتفاق دیگری که برای این نمایشگاه در نظر گرفتیم، این بود که گفتیم حیف است این آثار خوب در چرخه اقتصاد هنر قرار نگیرند و به فروش نرسند. به هر جهت این اتفاق افتاد و همین الان که من در خدمت شما هستم بخشی از این آثار به فروش رسیده و این یک اتفاق خوب است چراکه مبحث اقتصاد هنر یکی از اولویت‌های ما بود که انشالله بعدا به صورت مفصل در این خصوص توضیحات ارائه خواهد شد. ضمن اینکه برای نیل به این هدف یک شرکت از بیرون با ما همکاری می‌کند تا به صورت حرفه‌ای به این مقصود برسیم و بتوانیم هنرمندان را از حداکثر ظرفیت‌های مالی این رویداد بهره‌مند کنیم. 

این هنرمند کاریکاتوریست از اهمیت توسعه اینچنین نمایشگاههایی به شهرستان‌های مختلف کشور خبر داد و گفت: اتفاق دیگری که برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است این است که این رویداد و اینچینی آثاری تنها محدود به تهران نباشد. با صحبت با مسولین محترم دانشگاه سوره بنابر این گذاشته شد تا این آثار  در شهرستان‌ها هم به نمایش دربیاید. حتی همین هم برای ما کافی نیست و به نظر من خیلی از این آثار شایسته دیده شدن در فضاهای شهری و فضاهای عمومی که مردم با آن‌ها در ارتباط هستند مثل ترمینال‌ها، فرودگاه و مترو و دیگر اماکن پرتردد هستند و البته که قبلا بارها این تمهیدات صورت گرفته و در اماکن عمومی به نمایش درآمده‌اند لیکن باز هم باید این کار تداوم یابد.  

شجاعی طباطبایی افزود: یکی دیگر از کارهایی که صورت گرفت ایجاد بانک اطلاعاتی از اینچنین رویدادهایی در سایت تجسمی‌مان قرار می‌دهیم، هر کدام از هنرمندان عزیز در آنجا صفحه‌ای خواهند داشت. البته در حال حاضر سایت «tajasomi.ir»  در حال به‌روز رسانی است و از هفته آینده به صورت کامل در دسترس خواهد بود و هرکدام از این عزیزان هنرمند صفحه، بیوگرافی و آثار خود را خواهند داشت. البته نمایشگاه برای دیده شدن بسیار خوب است ولی این روند اگر می‌خواهد به حصول نتیجه مطلوب برسد باید استمرار داشته باشد نه اینکه با پایان یافتن نمایشگاه، هنرمندان و آثارشان به امان خدا رها شوند و باید به صورت تعاملی ادامه داشته باشد و ما از توانمندی این عزیزان انشالله بهره بگیریم.

وی در مورد نحوه قیمت‌گذاری آثار هنرمندان و فروش این آثار در خلال برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: ما قیمت‌ها را با خود اساتید و هنرمندان به توافق رسیدیم. قیمت‌ها واقعا مناسب و برای خریدار و علاقمندان به‌صرفه و پایین است. من برخی از این آثار را که نگاه می‌کردم حتی قیمت ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش گذاشته شده بود که واقعا حتی قیمت هزینه تمام شده برای تابلو و رنگ و دیگر لوازم آن اثر نمی‌شد. ازینرو قیمت‌ها واقعا مناسب است. این آثار از ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند ولی آثار اساتید قیمت‌هایشان بالاتر است برای نمونه آثار 15 میلیون تومانی هم دارند. البته که غایت اصلی ما در این خصوص این است که این آثار راه خود را به منزل مردم پیدا کنند و این فرهنگ بین مردم نهادینه شود و امروزه که تابلوفرش که ارزش افزوده آنچنانی ندارد و این آثار ارزشمند هنری، مردم از این آثار فاخر اوریجینال ببرند. 

وی در خصوص مباحث و موضوعات دینی ارائه شده در این آثار توضیح داد: وقتی در بین این آثار اثری را می‌بینید که «صلوات» را به شکلی هنری ارائه کرده، زمانیکه این اثر به خانه مردم برود دو جنبه دارد، یکی دیدن و لذت بردن از زیبایی ظاهری اثر و یکی هم اینکه با دیدن آن صلواتی هم قرائت می‌شود. این در مورد آیات قرآنی هم صدق می‌کند. ما این بحث فروش را در نمایشگاههای پیشین هم داشته‌ایم اما الان بنا را بر این گذاشته‌ایم که این اقتصاد هنر تنها در جاهای خاصی تعریف نشود. اول اینکه این مقوله فقط در تهران است و در شهرستان‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد و نکته بعد اینکه تنها یک عده خاصی از این جریان بهره‌مند می‌شوند و ما تصمیم داریم هنرمندانی که در شهرستان‌ها هستند را شناسایی کنیم و آن‌ها را وارد این چرخه اقتصاد هنر کنیم تا بتوانند آثار فاخر و ارزشمند خود را به فروش برسانند و فقط این قضیه محدود به عده خاصی نشود.

وی در خصوص اهداف فراتر از کشور و نگاه به علاقمندان غیر ایرانی گفت: یکی از نکاتی که خیلی خیلی برای ما اهمیت دارد این است که این آثار خوشنویسی مخصوصا آثاری که مباحث قرآنی را دارند از بازار بسیار خوبی در کشورهای همسایه بخصوص کشورهای عربی برخوردار هستند. ما دنبال راهکارهایی هستیم البته یک سری فضاها را پیدا کرده‌ایم و علاقمندیم که در این فضاها هم ورود کنیم. الحمدلله با دولت جدید تعامل بسیار خوبی برقرار است بخصوص از طریق آقای محمدحسین نیرومند، مشاور آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم ارشاد،  که خود از هنرمندان صاحب نام در عرصه هنرهای تجسمی هستند، با بسیاری از مراکز تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسانده‌ایم که بیشتر در دو حوزه پژوهش و ترویج و توسعه آثار هنری همکاری داشته باشیم.

ما گنجینه‌ای بسیار غنی و پربار از آثار انقلاب و دفاع مقدس داریم که از بهترین آثار تشکیل شده‌اند. البته ما امسال برای دهه مبارک فجر برنامه‌ای با عنوان «آینه در آینه» داریم که  بخشی از این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران در یکی از بخش‌های جنبه جشنواره تجسمی فجر به نمایش درخواهد آمد. یک کار پژوهشی خیلی خوب هم در حال انجام است که به صورت کتاب ارائه خواهد شد. امیدواریم در دولت جدید به فضایی مطلوب در موزه انقلاب با هم‌افزایی و همکاری آرمانی برسیم. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رونمایی رودکی افتتاح سیدمسعود شجاعی طباطبایی مرکز تجسمی حوزه هنری شجاعی طباطبایی اقتصاد هنر دست افشانی شهرستان ها حوزه هنری گذاشته شد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۰۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)

در اینجا به برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های بریتانیا نگاهی می‌اندازیم تا نشان دهیم که برای فردی که مبتلا به آب سیاه است این نقاشی‌ها چگونه به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، هر یک از این آثار هنری، از جمله «شام در امائوس»(۱۶۰۱) اثر میکل آنژ مریسی دا کاراواجو را می‌توان در گالری ملی لندن یافت. با این حال، محققان آنها را با محو کردن لبه‌هایشان و از دست رفتن جزئیات نشان داده‌اند و این موضوع را شبیه‌سازی کرده‌اند که چگونه افرادی که با آب سیاه به عنوان یکی از عوامل اصلی از دست دادن بینایی درگیر هستند این نقاشی‌ها را می‌بینند.

به نقل از اس‌اف، آب سیاه علت اصلی کاهش بینایی غیرقابل برگشت در سراسر جهان است که در حال حاضر ۸۰ میلیون نفر در کل جهان و سه میلیون نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند.

«شام در امائوس» از نگاه فرد سالم

گیلز ادموندز(Giles Edmonds)، مدیر خدمات بالینی در شرکت Specsavers که این پروژه را رهبری کرد می‌گوید: مشاهده از بین رفتن جزئیات در این آثار هنری معروف نشان می‌دهد که این وضعیت چه تأثیری می‌تواند نه تنها هنگام تماشای آثار زیبا، بلکه در زندگی روزمره داشته باشد.

انجام آزمایش چشم حداقل هر دو سال یک بار، صرف نظر از سن، بسیار مهم است، زیرا این بیماری قابل درمان است و می‌توان از کاهش بینایی احتمالی یا حتی کوری غیرقابل برگشت جلوگیری کرد.

«شام در امائوس» از نگاه فرد مبتلا به آب‌سیاه

از دیگر آثار هنری گرانبهایی که تغییر یافتند می‌توان به «حمام‌کنندگان در اسنیر»(۱۸۸۴) اثر ژرژ سورات و «سفیران»(۱۵۳۳) اثر هانس هولبین جوان اشاره کرد.

گلوکوم یک بیماری شایع چشم است که در آن عصب بینایی بین چشم و مغز آسیب می‌بیند و معمولا از طریق یک آزمایش معمول چشم تشخیص داده می‌شود. این بیماری که اغلب به عنوان «دزد خاموش بینایی» نامیده می‌شود، می‌تواند بدون هیچ علامتی وجود داشته باشد و تقریبا نیمی از افرادی که با این عارضه زندگی می‌کنند از ابتلا به آن بی‌اطلاع هستند.

«حمام‌کنندگان در اسنیر»  از نگاه فرد سالم

تریسی جونز(Tracy Jones) از گالری ملی می‌گوید: این به همه یادآوری مهمی درباره اهمیت انجام آزمایش‌های بینایی منظم می‌کند تا همچنان از آثار هنری مورد علاقه‌شان لذت ببرند، و علائم اولیه بیماری‌هایی مانند آب سیاه را نیز تشخیص دهند.

«حمام‌کنندگان در اسنیر»  از نگاه فرد مبتلا به آب‌سیاه

جونز ادامه می‌دهد: خوشبختانه، گالری ملی طیف وسیعی از امکانات در دسترس را برای کمک به عموم مردم برای تجربه مجموعه، بازدید از نمایشگاه‌ها و حضور در رویدادها ارائه می‌دهد. این رویدادها که به طور خاص برای مخاطبان نابینا و کم بینا طراحی شده‌اند، نقاشی‌ها را در سطوح چند بعدی از طریق کلمات، موسیقی و صداها نمایش می‌دهند.

«سفیران» از نگاه فرد سالم «سفیران» از نگاه فرد مبتلا به آب‌سیاه کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • آکادمی ورزش و تندرستی دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شد
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)