Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@23:46:28 GMT

تشنگی به جان آب‌های زیرزمینی زده است

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۵۷۹۵

تشنگی به جان آب‌های زیرزمینی زده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خاشه‌ای استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: به دلیل خشکسالی های دراز مدت خراسان جنوبی به خصوص در دو سال اخیر ، شدت افت آب‌های زیرزمینی بیشتر شده است و آب‌های زیرزمینی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

او گفت: در حال حاضر بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب در سال کسری مخزنمان اضافه شده است و امسال نیز به دلیل کاهش بارش‌ها این مقدار بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاشه‌ای گفت: سطح آب سد‌های استان کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد حجم سد‌ها باقی مانده است.

استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: در کل کشور و استان قریب به ۹۰ درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و تولید در بخش کشاورزی با روش‌های نوین نیز آب می‌خواهد و حجم آب مصرفی اش بالا است.

او گفت: از دهه ۶۰ متوجه افت آبخوان‌ها شدیم و از سال ۸۰ تا ۹۰ نیز برای حل مشکلات توسعه، حدود ۳۰۰ هزار چاه در دشت‌های کشور علی رغم این که حفر چاه در دشت‌ها ممنوعه بود، با اجازه دولت وقت حفر شده است.

خاشه‌ای گفت: در آن زمان، چون دولت وقت توسعه را در اولویت می‌دانست مجوز حفر این چاه‌ها را داده بود.

خاشه‌ای استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان امکان پذیر و قرار است از این آب برای شرب و برخی از صنایع استفاده شود.

او گفت: خط انتقال آب از دریای عمان به استان از مناطق خشکی عبور می‌کند که خود آن مناطق نیاز شدیدی به آب دارند.

استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: اینکه آب از مناطق خشک رد شود و به منطقه‌ای دیگر برود برای مردمی که در مناطق خشک هستند، خوشایند نیست.

او گفت: در ابتدا باید نیاز آبی شهرهای مسیرانتقال آب را برطرف کنیم؛ به طور مثال شهر‌های اطراف مانند هرمزگان و سیستان نیاز مبرم به آب دارند.

خاشه‌ای گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که برای شیرین کردن آب دریا نیاز به تجهیزات و کارخانه‌هایی است که مواد شیمیایی لازم را تولید کنند در حالی که این مواد در حال حاضر از کشور‌های خارجی تأمین می‌شود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی آب های زیرزمینی او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۵۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از چهل سال خدمات علمی و فرهنگی استاد دانشگاه تهران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران در مراسم گرامیداشت هفته معلم و استاد که با حضور سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و اعضای هیأت علمی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن افتتاح سالن جلسات استاد محمد سعید تسلیمی از مقام علمی ایشان قدردانی شد.

مقیمی در این مراسم، همدلی و همراهی اعضای هیأت علمی را یکی از نقاط قوت مدیریت دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران نام برد و با اشاره به شخصیت علمی و فضائل اخلاقی استاد تسلیمی، گفت: بیش از رفتار کلامی، رفتار غیرکلامی استاد تسلیمی به چشم می‌آید؛ چیزی که کمتر به آن پرداخته شده است.

مقیمی با تاکید بر منش استادی دکتر تسلیمی و تأثیر در زندگی دانشجویان، گفت: برخی رفتارها در مسیر تأثیر بسیاری دارد و نقطه عطف ایجاد می‌کند و این تأثیرگذاری در مسیر زندگی دانشجویان اهمیت دارد.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران بر تقویت مرجعیت و نقش تربیتی و اثرگذاری استادان تاکید کرد.

در این مراسم دکتر طاهر روشندل اربطانی رئیس دانشکدگان مدیریت، دکتر علی‌اکبر فرهنگی و دکتر آرین قلی‌پور درباره شخصیت علمی و فضائل اخلاقی دکتر تسلیمی سخنرانی کردند.
در این مراسم مدال نقره دانشگاه تهران و هدایایی از سوی رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشکدگان مدیریت و رؤسای دانشکده‌های این دانشکدگان به دکتر تسلیمی اهدا شد.

کد خبر 6099470

دیگر خبرها

  • اساتید برتر دانشگاه دامغان تقدیر شدند
  • رویای شیرین پریشان و دریاچه‌ای که دیگر نیست
  • تجلیل از چهل سال خدمات علمی و فرهنگی استاد دانشگاه تهران
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • برگزاری مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه بیرجند
  • فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان