Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تعیین هویت ۸۵ هزار کودک حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع غیر ایرانی برعهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته شده که این مسئولیت بار مالی و حجم کاری قابل توجهی را به سازمان تحمیل می‌کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ مسعود قادی‌پاشا در جلسه مشترک با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اظهار کرد: طی هماهنگی صورت گرفته با وزارت کشور، وزارت رفاه و هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، کار تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع بیگانه به سازمان پزشکی قانونی واگذار شده است اما با توجه به محدودیت‌های موجود، سازمان برای انجام این آزمایش‌ها و تعیین هویت این افراد به اعتبار و تجهیزات بیشتری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: پزشکی قانونی برای انجام آزمایش‌های ژنتیک و تعیین هویت این فرزندان به حمایت‌های بیشتری در بحث مواد مصرفی و دستگاه‌های آنالیز ژنتیک نیاز دارد که اگر شرایط آن تأمین شود قطعاٌ کار تعیین و تشخیص هویت با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و شرایط مهاجرپذیری آن، گفت: بنا به آخرین آمارها هم‌اکنون در ایران 3 میلیون و 500 هزار پناهنده وجود دارد که بیشتر آنها فاقد اوراق هویتی هستند.

این مقام مسئول، سازمان پزشکی قانونی کشور را سازمانی علمی، تخصصی و خدمت‌رسان معرفی کرد که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند و با بیش از 440 مرکز در 31 استان کشور در حال ارائه خدمت به مراجعین در چهار حوزه تخصصی معاینات بالینی، تشریح، ‌امور کمیسیون پزشکی و آزمایشگاه است.

قادی‌پاشا با تأکید بر پیشرفت‌های قابل توجه سازمان پزشکی قانونی ایران در سال‌های اخیر، ادامه داد: هم‌اکنون در 31 استان کشور آزمایشگاه‌های سم‌شناسی، آسیب‌شناسی فعال و در حال خدمت‌رسانی هستند، همچنین 10 آزمایشگاه ژنتیک نیز در کشور فعالیت می‌کنند.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک با کمیته بین‌الملل صلیب سرخ و اشاره به همکاری این کمیته با سازمان پزشکی قانونی ایران در سالیان گذشته یادآور شد: در سنوات گذشته، پنج دوره آموزشی و کارگاه آنتروپولوژی و تشخیص اجساد اسکلتی با همکاری صلیب سرخ و پزشکی قانونی ایران در کشور برگزار شد که در این دوره‌ها ایران به عنوان قطب آموزشی میزبان تعدادی از همکاران پزشک قانونی از کشورهای منطقه بود.

بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاهی ژنتیک کشور در اختیار پزشکی قانونی است

وی با تأکید بر اهمیت برگزاری این جلسات مشترک و افزایش توانمندی و دانش کارشناسان در جریان تبادل اطلاعات ابراز امیدواری کرد که در آینده نیز این همکاری و برگزاری جلسات مشترک ادامه یابد.

در ادامه جلسه رضا رئوفیان؛ رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: پزشکی قانونی ایران از سال 1386 به دستگاه‌های ژنتیک آنالایزر مجهز و پس از آن امکان استخراج پروفایل‌های ژنتیکی فراهم شد و هم‌اکنون این سازمان بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاهی کشور در حوزه ژنتیک را در اختیار دارد.

وی افزود: آزمایشگاه‌های ژنتیک قانونی در 10 استان کشور گسترده شده که فضایی بالغ بر 3 هزار مترمربع یا 60 کارشناس آزمایشگاهی را در بر می‌گیرد.

سالانه 15 تا 20 هزار پروفایل ژنتیکی جمع‌آوری می‌شود

رئوفیان با اشاره به اینکه سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به مأموریت‌های خاص آن بازوی توانمند قوه قضائیه است، تصریح کرد: در آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی سالانه 15 تا 20 هزار پروفایل ژنتیکی استحصال می‌شود که نمونه‌هایی از صحنه جرم، بقایای انسانی حوادث دسته جمعی، موضوع اتباع بیگانه و مهاجرین را در بر می‌گیرد.

این کارشناس حوزه ژنتیک سازمان پزشکی قانونی بیان کرد: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌اش و قرار گرفتن در کریدور مهاجرت، همواره پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان بوده به نحوی که ایران یکی از مهاجرپذیرترین کشورها در دنیا است.

رئوفیان همچنین با اشاره به موضوع تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با اتباع بیگانه که به عهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته شده است، ادامه داد: بیش از 85 هزار فرزند حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در کشور وجود دارد که متقاضی شناسنامه هستند و پزشکی قانونی برای این امر مکلف به تأیید پروفایل ژنتیکی آنها است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که پزشکی قانونی در سال‌های اخیر با محدودیت‌های بسیار در تأمین اقلام مصرفی و قطعات مورد نیاز در آزمایشگاه‌های ژنتیک مواجه بوده، در انجام این مأموریت با مشکل مواجه شده است. امیدواریم کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با توجه به مأموریت‌ها و فلسفه وجودیش بتواند در تأمین اقلام مورد نیاز به پزشکی قانونی در تعیین هویت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی کمک کند.

در ادامه جلسه خانم نادین دونادیو؛ هماهنگ‌کننده امور حمایتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران نیز با اشاره به سابقه همکاری طولانی صلیب سرخ با پزشکی قانونی ایران گفت: هدف از برگزاری این جلسه مشترک تبادل اطلاعات و پاسخ به سئوالات و ابهامات طرفین درباره تعیین هویت و آزمایشات ژنتیک است که امیدواریم دوره آموزشی مفیدی برای دو طرف باشد.

وی به عنوان هماهنگ‌کننده امور حمایتی کمیته صلیب سرخ برگزاری این جلسه را فرصتی برای ارتقای سطح همکاری‌های دو طرف عنوان کرد.

گفتنی است در برنامه دو روزه (16 و 17 آذر)کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با پزشکی قانونی ایران جلسات آموزشی با موضوع نحوه برخورد با نمونه های LT-DNA در مدیریت اجساد و تشخیص هویت افراد برگزار می‌شود که کارشناسان ژنتیک پزشکی قانونی سراسر استان‌ها به صورت وبینار در این دوره حضور دارند.

سود قابل توجه بیمه‌ها از احراز تصادفات ساختگی توسط پزشکی قانونی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ژنتیک پزشکی قانونی ژنتیک پزشکی قانونی کمیته بین المللی صلیب سرخ سازمان پزشکی قانونی کشور پزشکی قانونی ایران پزشکی و آزمایشگاه حاصل از ازدواج غیر ایرانی تعیین هویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری تیم ملی شطرنج مردان مقابل نمایندگان روسیه

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، در دور ششم مسابقات شطرنج شهرهای آسیا خانتی مانسیسک روسیه، تیم ملی امید مردان و زنان ایران برابر نمایندگان روسیه با نام‌های تولاسیتی و مسکوسیتی صف‌آرایی کردند که در نهایت با برتری ۳ بر ۱ تیم ملی مردان ایران و تساوی ۲ بر ۲ تیم زنان ایران به پایان رسید.

در پایان دور ششم تیم ملی امید مردان ایران با ۱۰ امتیاز تیمی و ۲ امتیاز اختلاف نسبت به تیم صدرنشین روس در جایگاه دوم و تیم ملی زنان با ۷ امتیاز تیمی و پوئن‌شکنی بهتر نسبت به رقبا در جایگاه چهارم قرار دارد.

سه دور تا پایان مسابقات باقی مانده و تیم‌های ایرانی برای تصاحب صدر جدول در تکاپو هستند. 

تیم ملی امید مردان با ترکیب بردیا دانشور، سینا موحد، آبتین عطاخان، سیدکیان پورموسوی و مسعود مصدق‌پور و تیم ملی زنان ایران با ترکیب آناهیتا زاهدی فر، میترا اصغرزاده، ملیکا محمدی، طناز ازلی و پروا بهزاد نظیف در مسابقات خانتی مانسیسک حضور دارند.

دیگر خبرها

  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • در مقابل هر ۱۰۰ زن فوت شده در ایران چند مرد سال گذشته فوت کردند؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان مقابل نمایندگان روسیه
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان و تساوی تیم ملی زنان مقابل نمایندگان روسیه
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟