Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:25:13 GMT

برنامه‌ریزی مناسب برای مایحتاج شب عید و ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۹۹۱۵

برنامه‌ریزی مناسب برای مایحتاج شب عید و ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون محمد مخبر برگزار و بر برنامه‌ریزی مناسب برای گسترش اقلام خرید اینترنتی با قیمت مصوب و همچنین تنظیم بازار مایحتاج شب عید و ماه رمضان تأکید شد.

معاون اول رئیس‌جمهور امروز (چهارشنبه) در ابتدای این جلسه از هماهنگی مطلوب بین دستگاه‌های متولی برای حل چالش‌های موجود خصوصا در ماه‌های اولیه شروع به کار دولت، براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار قدردانی و تأکید کرد: این موضوع یک اتفاق جمعی است که با مشارکت گروهی افتاده و استمرار آن نیز به همین تعاون و همدلی وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخبر توسعه اقتصاد دیجیتال و بهره‌برداری از برنامه‌های نرم‌افزاری را یکی از راه‌های نجات بیماری اقتصاد در حوزه توزیع کالاها و خدمات و حذف واسطه‌های غیرضرور دانست و تأکید کرد در این زمینه لازم است واحدهای سنتی نیز جایگاه خود را در این نظام توزیعی هوشمند بازآفرینی کنند.

در این جلسه گزارشی از توزیع اینترنتی و هوشمند کالاهای اساسی با قیمت مصوب درب خانه،ارائه و با توجه به پیامدهای مطلوب آن بر تنظیم عرضه، قیمت و سهولت دسترسی مقرر شد تا با رفع برخی نقایص پیشنهاداتی برای افزایش سطح توزیع و گسترش اقلام و محدوده جغرافیایی آماده و اجرایی شود. بر این اساس پس از توزیع موفق ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر و روغن در یک ماه گذشته، توزیع چهار قلم کالای لبنی شامل شیر، پنیر، ماست و کره نیز در دستور کار فروش اینترنتی و توزیع هوشمند با قیمت مصوب قرار می گیرد.

در جلسه ستاد تنظیم بازار گزارشی نیز از نحوه عملکرد تیم های دستگاههای نظارتی و همچنین نحوه ساماندهی ظرفیت های مردمی توسط بسیج در حوزه پایش گرانفروشی و احتکار ارائه و مقرر شد این اقدام در تمامی زنجیره تولید تا عرضه از کارخانه تا خرده فروشی بیش از پیش مورد توجه و رصد جدی قرار گیرد. در این زمینه پیشنهاداتی نیز مبنی بر افزایش سرعت در برخورد با متخلفان و ارتقا قدرت بازدارندگی و اثرگذاری اقدامات مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که وزرای کشور، صمت، جهادکشاورزی، دادگستری و سخنگوی دولت نیز حضور داشتند، مقرر شد اقدامات لازم برای تامین مرکبات و خرما و سایر ملزومات برای شب عید و ماه مبارک رمضان به مقدار نیاز کشور انجام شده و از هم اکنون برنامه ریزی مناسب برای تنظیم بازار و قیمت ها در آن برهه زمانی توسط وزارت جهاد کشاورزی طوری انجام شود که مایحتاج مورد نیاز مردم دچار مشکل نشود.

گفتنی است عملکرد قرارگاههای استانی در حوزه تنظیم بازار نیز مورد واکاوی قرار گرفت و گزارشی از وضعیت و پراکندگی فعلی آنها در کشور ارائه و در این زمینه مقرر شد این اقدامات با نظارت وزارت کشور و همکاری سایر دستگاهها درتمام کشور با جدیت ادامه یابد.

کد خبر 5371063

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه مبارك رمضان برنج محمد مخبر مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم صحن مجلس سیدابراهیم رئیسی محمد باقر قالیباف ایالات متحده امریکا برجام مذاکرات وین هیئت دولت لایحه بودجه 1401 علی باقری حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی وزارت امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان تنظیم بازار مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره

قانون‌گذار با پیگیری طرح اجاره‌بهای املاک مسکونی اهدافی همچون ساماندهی مشاوران املاک، اشتراک‌گذاری اطلاعات زمین و املاک، کشف قیمت عادلانه اجاره املاک، تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش عرضه مسکن استیجاری را در دستور کار دارد که کارشناسان معتقدند می‌تواند اثر کاهشی بر بازار اجاره داشته باشد.

به گزارش ایسنا، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی که در شش فصل و ۱۵ ماده تنظیم شده پس از رفت و برگشت‌هایی که بین مجلس و شورای نگهبان صورت گرفت هم‌اکنون مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. به تازگی نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان ایرادات مواد ۸، ۱۱، بند «و» و تبصره ۲ ماده ۱۳ را رفع و این طرح را تصویب کردند. نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان بر این باورند که این برنامه با طرح مکمل «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» می‌تواند به بهبود نسبی وضعیت بازار مسکن و اجاره منجر شود.

با توجه به نوسانات بازار اجاره و محدود بودن توان مستاجران، از ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس با هدف ساماندهی وضعیت بازار اجاره طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را در دستور کار قرار دادند.

به دلیل اثرپذیری بازار اجاره از متغیر‌هایی همچون قیمت مسکن، تعداد واحد‌های موجود در بازار اجاره، نرخ تورم عمومی، بازار‌های موازی، نرخ سود بانکی، میزان نقدینگی در گردش و ظرفیت طرف تقاضا، نمایندگان طرحی را به صورت جامع در دستور کار قرار دادند تا به نوعی اثر شوک‌های درونی و بیرونی را بر بازار اجاره کاهش دهند.

از جمله مهم‌ترین مفاد طرح اجاره بهای املاک مسکونی می‌توان به ساماندهی مشاوران املاک، اشتراک‌گذاری اطلاعات زمین و املاک و اطلاعات هویتی، کشف قیمت عادلانه اجاره املاک، تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش عرضه مسکن استیجاری اشاره کرد. برخی از این برنامه‌ها همچون پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن که هم‌اکنون به سقف ۲۰۰ میلیون تومان رسیده یا دریافت کد رهگیری رایگان در سامانه «خودنویس» هم‌اکنون در حال اجرا است.

بازار اجاره در سال‌های اخیر نوساناتی را سپری کرده است. پایان سال گذشته نرخ رشد اجاره بها در تهران ۴۴.۵ درصد و در کل کشور ۵۱.۶ درصد اعلام شد. این میزان افزایش در شرایطی رقم خورد که قیمت مسکن در تهران ۲۴.۸ درصد افزایش یافته بود. با این اوصاف نرخ افزایش اجاره بها حدود دو برابر رشد قیمت مسکن و ۷ تا ۸ درصد بیش از نرخ تورم عمومی بوده است. این در حالی است که مطابق دستورالعمل دولت در چهار سال گذشته مالکان نمی‌بایست در تهران بیش از ۲۵ درصد و در دیگر شهر‌ها بیش از ۲۰ درصد اجاره بها را افزایش دهند.

بررسی ادواری بازار مسکن نشان می‌دهد در زمان توقف یا کاهش نرخ‌ها در بخش فروش، بازار اجاره با فاصله‌ی زمانی خوود را با قیمت مسکن همتراز می‌کند.

برخی کارشناسان معتقدند وزن اثرات بیرونی بر بازار اجاره به قدری است که قوانینی همچون اجاره بهای املاک مسکونی تاثیر چندانی در جلوگیری از تلاطمات این بازار نخواهد داشت. در سوی مقابل عده‌ای معتقدند مواردی همچون مداخله دولت برای تعیین سقف متعادل افزایش اجاره بها، ایجاد مشوق برای ثبت قرارداد در سامانه املاک و اسکان و محرومیت از خدمات دولتی در صورت استنکاف از این موضوع می‌تواند در کنترل بازار اجاره موثر باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح، تعیین عوارض برای خانه‌های خالی و زمین‌های رها شده است. با اجرای این برنامه‌ها می‌توان به افزایش عرضه و کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره امیدوار بود.

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • اولویت امروز پایش تهدیدات و برنامه ریزی برای مقابله است
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار آب در روستای توتک مروست
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود