Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-30@00:24:18 GMT

یک پروانه تک‌بال در دل فضا

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۰۷۴۷

به گزارش فیز،  این جرم آسمانی جریانی از گاز به نام سحابی مادون قرمز آفتاب‌پرست(Chamaeleon Infrared Nebula) است. این نام از آن جهت برای این سحابی انتخاب شده که در برخی طول موج‌های فروسرخ می‌درخشد و البته می‌توان آن را در نور مرئی نیز مشاهده کرد مشابه آنچه که در این تصویر می‌توان دید.

در مرکز این سحابی و در مرکز تصویر "موتور سحابی" پنهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاره‌ای با جرم کم با جرمی کمتر از خورشید ما که با نواری تیره پوشیده شده است. اگرچه این ستاره از دیدها پنهان است اما این ستاره جوان و سرد گازهایی سریع به سمت بیرون منتشر می‌کند که تونلی در میان ابر میان‌ستاره‌ای ایجاد کرده‌اند. نور فروسرخ و مرئی که این ستاره منتشر می‌کند از میان این تونل می‌گذرد و پخش می‌شود و این سحابی بازتابی را ایجاد می‌کند.

سحابی‌های بازتابی نور ستاره یا ستارگان نزدیک به خود را منعکس می‌کنند.

جرم روشن و سرخ‌رنگ سمت راست تصویر محل قرار گیری برخی از سریع‌ترین جریان‌های گازی را نشان می‌دهد که پس از برخورد با گازهای کم سرعت‌تر از خود نور منتشر می‌کنند.

به این اجرام "هربیگ-هارو"(Herbig-Haro) و HH ۹۰۹A گفته می‌شود. سایر اجرام هربیگ-هارو در لبه‌های تصویر در سمت راست و چپ دیده می‌شوند. هربیگ-هاروها در اثر برخورد گازهای داغ به وجود می‌آیند.

ستاره‌شناسان می‌گویند که نوار تیره رنگ در مرکز سحابی آفتاب‌پرست یک قرص پیراستاره‌ای است. توده‌ای از گاز و غبار به شکل حلقه یا دیسک که حول محور یک ستاره می‌چرخد.

قرص‌های پیراستاره‌ای به طور معمول با ستاره‌های جوان در ارتباط هستند و مواد لازم برای ساخت سیاره‌ها را فراهم می‌کنند. دلیل آنکه این قرص به صورت یک نوار دیده می‌شود و نه به صورت یک دایره آن است که در این تصویر لبه آن قابل رویت است و تنها یک لبه از آن را می‌توان از زمین مشاهده کرد.

پس‌زمینه آبی‌رنگ این تصویر نیز در نتیجه‌ی بازتاب نور ستاره‌ای دیگر در خارج از تصویر ایجاد شده است.

سحابی فروسرخ آفتاب‌پرست در ابر تیره آفتاب‌پرست ۱ در کنار آفتاب‌پرست ۲ و ۳ قرار دارد. این سه ابر تیره مجموعه آفتاب‌پرست را تشکیل می‌دهند که منطقه‌ای برای تشکیل ستارگان است و بخش عمده صورت فلکی آفتاب‌پرست را در آسمان نیمکره جنوبی در بر می‌گیرد.

منبع: ایسنا

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سحابی آفتاب پرست آفتاب پرست ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش اسپیس، آژانس فضایی اروپا گزارش داده است یک پدیده منحصر به فرد روی مریخ، با عنکبوت‌هایی که در سطح سیاره راه می‌روند اشتباه گرفته می‌شود.

مدارگرد مریخ اکسپرس تصاویری عنکبوت مانند گرفته است، که در واقع فقط ویژگی‌های کوچک و تیره رنگی هستند که با تابش آفتاب بر روی دی‌اکسیدکربن رسوب شده در ماه‌های زمستانی سیاره شروع به شکل گیری می‌کنند.

 به گفته آژانس فضایی، نور باعث می‌شود یخ دی اکسید کربن در پایین رسوبات به گاز تبدیل شود، که می‌ترکد و گرد و غبار را به بیرون پرتاب می‌کند.

در حالی که لکه‌ها ممکن است از فضا کوچک به نظر برسند، اما در واقع نسبتا بزرگ هستند. آژانس فضایی اروپا گفت که پهنای این تکه‌ها به ۴۴ متر می‌رسد و در بزرگ‌ترین حالت ممکن است بیش از ۸۰۴ متر عرض داشته باشند.

الگو‌های عنکبوت اولین بار توسط مدارگرد گازی ExoMars Trace مشاهده شده که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و در حال مطالعه مریخ برای نشانه‌هایی از حیات احتمالی در گذشته است. 

این منطقه که در سال ۱۹۷۲ توسط کاوشگر ناسا کشف شد، به نام Angustus Labyrinthus نیز شناخته می‌شود و در نزدیکی کلاهک قطبی جنوبی سیاره قرار دارد.

به گفته ناسا، مریخ در حال حاضر هوای بهاری را تجربه می‌کند. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد مریخ‌نورد کنجکاوی از هوای گرم‌تر این سیاره لذت می‌برد و روی پایش محیطی و کاوش دهانه گیل مریخ کار می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی یازدهم اردیبهشت در سمنان
  • هوای ایلام از عصر امروز بارانی می‌شود
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • اوقات شرعی ۹ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • اوقات شرعی نهم اردیبهشت در سمنان
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)
  • اوقات شرعی ۸ اردیبهشت به افق شهرکرد