Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۴ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۴۴۶ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار واکسیناسیون در ایران

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۸ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۱۹ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۲۳۷ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۸۱۱ هزار و ۳۷۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۸ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۹۳۵ دُز رسید.

همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵۷۵ هزار و ۸۰۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

دستور رئیسی درباره بازار ارز

سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به مشخص شدن دخالت‌ها و دسیسه‌های سودجویانه برای برهم زدن ثبات بازار ارز، تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول همزمان با نظارت و کنترل بر بازار، با شناسایی دقیق عوامل مداخله‌گر و بی‌ثبات‌کننده بازار ارز، با جدیت به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس جمهور انسجام و اقدام هماهنگ نهادهای مسئول را در مدیریت و ساماندهی بازار ارز ضروری دانست.

در این جلسه با تقسیم کار و وظایف دستگاه‌های مختلف مقرر شد برای مدیریت در بازار ارز، با اخذ مجوزهای لازم از سوی نهادهای مسئول و بر اساس واقعیت‌ها، ثبات و شرایط عادی به بازار ارز برگردد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، درآمد ارزی کشور در هشت ماه گذشته هم در بخش فروش نفت و هم صادرات غیرنفتی به اندازه تمام سال گذشته بوده و رکوردهای جدیدی در این زمینه ثبت شده است و نگرانی وجود ندارد.

در این گزارش به تامین بودجه یک ماه گذشته کشور بدون استقراض از بانک مرکزی به عنوان یکی از نقاط قوت جذب درآمدهای ارزی استناد شده است.

در ادامه این گزارش با توجه به ذخایر ارزی قابل اطمینان کشور تاکید شده است تغییرات نرخ ارز در روزهای اخیر هیچ‌گونه توجیه ندارد بلکه نتیجه عملیات روانی و دخالت عناصر غیراقتصادی و کاذب در بازار است.

‌وعده‌‌ رئیس‌ بانک مرکزی عملی شد

پس از بازدید روز گذشته علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی، از صرافی‌ها در میدان فردوسی تهران و تاکید بر آمادگی بانک مرکزی برای رفع مشکلات احتمالی مرتبط با فروش ارز و تامین نیازهای ارزی مردم، بانک مرکزی در مکاتبه ای مراتب را به رییس شورای عالی کانون صرافان ایران اعلام کرد.

در این مکاتبه آمده است:

پیرو اطلاعیه مورخ 06‏/09‏/1400 و در راستای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است به قید تسریع ضمن اخذ نظرات شرکت‌های صرافی در خصوص مسایل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرآیند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب به همراه نیازهای جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تأیید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدامات مقتضی صورت پذیرد.

نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با برنا در رابطه با نوسانات ایجاد شده در بازار ارز طی روزهای اخیر و گره زدن آن به مذاکرات وین با بیان این جمله که "گره زدن مذاکرات به موضوع نرخ ارز در اقتصاد کشور، یک سم است" گفت: چنین رویکردی یک فضای روانی ایجاد می‌کنند و امتیاز دهی به سودجویان و بدخواهان است. در خصوص بازار ارز باید عرض کنم که هیچ اتفاق جدیدی که نگران کننده باشد رخ نداده است. طبق گزارش وزیر نفت که هفته گذشته درجلسه غیرعلنی ارائه کردند، عملکرد فروش نفت و درآمدهای نفتی در هشت ماهه امسال به اندازه تمام سال 99 بود. پس در این 4 سال پیش رو، درآمدهایمان به مراتب بیشتر از وضعیت موجود خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سوال که یعنی می‌توان امیدوار بود که بازار ارز کشور بیشتر از این دچار تنش نشود؟ مطرح کرد: قطعا، نرخ ارزی که اکنون داریم و تنش‌هایی که اخیرا ایجاد شده از نظر ما یک نرخ کاذب است. 

نماینده مردم کرمان در پاسخ به این سوال که نرخ نرمال ارز چقدر است گفت: نرمالش را باید محاسبه کنیم. نمی‌توانیم عدد بگوییم، ارزها قابل کاهش است و حتما می‌تواند کاهش پیدا کند، این عددها، عددهای واقعی اقتصاد ما نیست. ‏

***

هشدار باهنر به دولت رئیسی

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ارتباط دولت رئیسی با مردم به مهر گفت: «یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور، سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل بین مردم و حاکمیت است، یعنی رابطه و نگاه بین جامعه و سیاستمداران و حاکمان.

سرمایه‌های اجتماعی را باید بسیار مراقبت کنیم، باید بین مردم باشیم و حرف‌ها و مشکلات و دردهای آنها را مستقیم بشنویم. این روزها با پیشرفت فناوری‌های نوین، این ارتباطات را می‌توان مجازی هم برقرار کرد. بسیاری از مشکلات را می‌توان از طریق تکنولوژی حل کرد اما حس حضور فیزیکی و رو در رو شدن و بین مردم رفتن با فضای مجازی قابل جبران نیست. باید سرمایه اجتماعی کشور حفظ شود و دراین زمینه دولت آقای رئیسی عملکرد بسیار خوبی داشته است.

تنها یک نگرانی وجود دارد، ممکن است برخی مسئولان وظیفه خودشان را فقط دید و بازدیدها تصور کنند، در حالی که این رفت و آمدها، این گفت و شنودها مثل ویترین مغازه است.

بله! ویترین باید تمیز، شاداب، سرحال و جذاب باشد و بتواند مردم را جذب کند؛ اما این ویترین باید پشتوانه هم داشته باشد، این ویترین باید هزاران فعالیت، کار، برنامه‌ریزی، ساختارسازی و اصلاح ساختار داشته باشد.

بله! می‌شود بین مردم رفت، بگویند بیکار هستیم، مالیات از ما زیاد گرفته شده، حقوق‌مان کم است، آب مشکل دارد و خلاصه از مشکلاتشان بگویند، قاعدتاً در پاسخ به مشکلات مردم می‌گوییم «چشم! رسیدگی می‌شود» اما باید بعد از مدتی، بهبود شرایط اتفاق بیفتد. این زمان انتظار قابل تمدید نیست!

اگر بعد از مدتی یک عده حس کنند دولت فقط وظیفه خودش می‌داند که با مردم صحبت کند و بگوید ما مشکلات را حل می‌کنیم، اما پشت سر این گفتگو با مردم، اقدامات اصلاحی اساسی وجود نداشته باشد، این تبدیل و تفسیر به کار پوپولیستی می‌شود؛ گویی که می‌خواهند مردم را گول بزنند و خدایی نکرده سر مردم را گرم نگه دارند.»

***

توضیحات ذوالنوری درباره آتش‌زدن برجام در مجلس دهم

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر طرف مقابل و به ویژه آمریکایی‌ها اراده داشته باشند و آمریکایی‌ها اخلالی ایجاد نکنند مذاکرات به نتیجه خواهد رسید چرا که اراده جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات به نفع مردم شکل گرفته و برجام احیاء شود. این‌که می‌گویم برجام احیاء شود یعنی ما هیچ مذاکره‌ای با آنها نداریم بلکه بحث ما نقد کردن چک جمهوری اسلامی در برجام است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایران با اراده قوی برای رفع تحریم‌ها ورود کرده است و محکم در مسیر خود ادامه می‌دهد. در گذشته تنها یک اراده وجود داشت که برجام به هر قیمتی پذیرفته شود و این‌که شش ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد اصلا مهم نبود بلکه می‌خواستند برجام را به نام خود احیاء کنند و به ضررهای آن نیز توجه نداشتند کما این‌که اگر در آن دوره توسط دولت قبل برجام احیاء می‌شد 517 تحریم همچنان باقی می‌ماند و این یعنی پذیرش و نهادینه کردن تحریم از سوی دولت ما. طبیعتا زمانی که آنها یک اراده داشتند یک نفر هم حضور می‌یافت کافی بود اما امروز که کار علمی و تخصصی صورت گرفته و اراده دولت احیای منافع ملت می‌باشد طبیعتا باید به شکل دیگری ظاهر شد.

حجت الاسلام ذوالنور در پایان بیان کرد: ترامپ قبل از انتخابات تاکید کرد که برجام را پاره می‌کنم و رهبری فرمود که اگر شما برجام را پاره کنید ما آن را آتش خواهیم زد ترامپ برجام را پاره کرد و بنده نیز به درستی براساس موضع جمهوری اسلامی ایران که در بیان قاطع رهبری جاری شد برجام را در صحن مجلس دهم آتش زدم و به این کارم نیز افتخار می‌کنم. باید عکس‌العمل درست و به موقع در برابر دشمن نشان داد. امروز نیز برجام باید احیاء شود چرا که ما هرچه که داشتیم دادیم و یک چک از آنها گرفتیم. برای تحقق حقوق ملت ایران این چک باید نقد شود و همه تحریم‌ها کنار رود.

***

مرعشی: ناامیدی اصلاح‌طلبان را فرانگرفته است

حسین مرعشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در خصوص یأس و ناامیدی در احزاب اصلاح‌طلب و همچنین ناامیدی حاکم در جامعه گفت: هیچ یأس و ناامیدی اصلاح‌طلبان را فرا نگرفته است. بلکه کاهش کارآمدی نظام‌های اداری و اقتصادی کشور و ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها کشور را تحت تاثیر قرار داده و شرایط را برای مردم سخت کرده است. بسیاری از اقشار جامعه به خصوص قشر متوسط دغدغه امروزشان سیاست نیست بلکه دخل و خرج زندگی‌شان است و در چنین شرایطی مردم توجه پررنگی به ساختار و سیاست‌ها ندارند، مردم از ناکارآمدی سیستم‌های اقتصادی ایران به شدت متأثر و نگران هستند و جای امید  را به یأس داده‌اند که این مسأله فراگیر است و تنها به اصلاح‌طلبان مربوط نیست بلکه به کل جامعه ربط پیدا کرده است امیدوارم مسئولان دولت سیزدهم که قوای سه‌گانه را با خود به همراه دارند، با تدابیر و راهنمایی رهبر معظم انقلاب بتوانند این شرایط را تغییر دهند، در غیر اینصورت طبیعتا کشور و نظام جمهوری اسلامی ضربه خواهد خورد.

***

قالیباف اصلاح کرد

در آخرین پرده از ماجرای عنابستانی و سرباز راهور شب گذشته محمدباقر قالیباف در اینستاگرام خود نوشت: «من در واکنش به سوال یکی از دانشجویان، براساس صحبت‌های آقای عنابستانی که قبلا به اینجانب گفته بود حکم دادگاه، من را از سیلی زدن تبرئه و براساس هل دادن مرا محکوم به ضرب بلااثر کرده است، گفتم که ایشان سیلی نزده و هل داده است.⁣

اما بعد از صحبت های دیشب جناب آقای عابد اکبری، سرباز وظیفه راهور که تاکید می‌کرد حکم دادگاه سیلی را تایید کرده، بر خود لازم دانستم موضوع را پیگیری کنم تا ظلمی به این شهروند عزیز نشده باشد؛ لذا حکم دادگاه را گرفتم و متوجه شدم متاسفانه دادگاه بدوی تشخیص بر ضرب بلااثر (سیلی) داده است که البته بعدا با اعلام رضایت طرفین پرونده مختومه شده است.⁣»

 

***

گرانی خودروهای بی کیفیت

مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی وعضو کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان به باشگاه خبرنگاران جوان گفته  خودروهای بی‌کیفیت گران شده که نشان می‌دهد وزیر صمت باید در اجرای برنامه‌هایش شتاب کند و سیاست‌های کلی‌اش اصلاح شود.

به گفته یوسفی، فاطمی امین قول داده بوده تا ظرف یک سال، مشکلات اصلی حوزه خودرو را حل کند و تا پایان امسال قرعه کشی خودرو منتفی شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: جمهوری اسلامی بانک مرکزی بازار ارز بین مردم نرخ ارز بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۱۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظهر دوشنبه به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستورکار دولت باشد.

وی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

علم الهدی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

کد خبر 6092055

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • ابراهیم رئیسی دوباره از «گشت ارشاد مدیران» گفت؛ در دستور باشد!
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد