Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ درحالی "فتیر" اراک در تنور ناشناختگی است که به گفته فتیرپزان اراکی، مشکلات موجود کام سوغات شیرین اراک را تلخ می‌کند. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک،فتیر از نان‌های سنتی است که به سوغات اراک یا استان مرکزی شهرت دارد و معمولا چه مردم این شهر و چه مسافران آن را به عنوان سوغات به همراه خود برای دوستان، اقوام و آشنایان به سوغات و هدیه می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگرچه فتیر هم می‌تواند در ردیف نبات مشهد، سوهان قم، گز اصفهان، کلوچه شمال یا نان برنجی کرمانشاه قرار گیرد و به عنوان سوغات مد نظر گردشگران باشد اما عدم توجه به بحث بسته‌بندی و نحوه توزیع سبب شده تا این خوراکی خوش‌طعم و لذیذ از نگاه گردشگران مغفول بماند.

این درحالی است که پخت فتیر یکی از مشاغل مهم و جاافتاده و پرطرفدار در اراک به شمار می‌رود اما بسته‌بندی نامطلوب، نبود مراکز توزیع مناسب سوغات مانند آنچه در شهرهای گردشگرپذیر کشور وجود دارد از یک سو و افزایش برخی هزینه‌ها که بر هزینه تمام شده پخت فتیر هم تاثیر می‌گذارد از سوی دیگر، مشکلاتی را در مسیر تولید، عرضه و معرفی این سوغات پرطرفدار ایجاد کرده است.

در صورتی که اگر این نان سنتی خوشمزه  به جایگاه واقعی خود در سبد گردشگران برسد و به درستی معرفی شود می‌تواند تاثیر بالایی را در درآمدزایی برای استان داشته باشد.

فتیر اراک باید برندسازی شود

جمشید زند در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به مشکلات خشکه‌پزی‌ها و فتیرپزی‌های استان اظهار داشت: یکی از مشکلات فتیرپزی‌ها کار سنتی آنها است و باید برای ثبت برند تلاش کنند و این سوغات را به عنوان یک برند در استان مرکزی در سطح کشور عرضه کنند.

وی افزود: فتیر استان مرکزی چیزی از سوغات شهرها و استان‌های دیگر از جمله نان برنجی کرمانشاه و غیره کم ندارد و متاسفانه به درستی در کشور شناخته شده نیست و باید بسته‌بندی و برندسازی شود.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی با اشاره به همکاری میراث فرهنگی در این راستا گفت: فتیرپزی‌ها باید به این محصول ارزش دهند و بتوانند محصول خود را در بسته‌بندی جدید و برندسازی‌های خوب در سطح کشور عرضه کنند.

زند بیان کرد: برای گسترش و فعالیت بهتر فتیرپزی‌ها در خدمت هستیم و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم و به عنوان واحد‌های تولیدی آرد آنها را تامین می‌کنیم که نوعی حمایت است و در سایر بخش‌ها هم در خدمت آنها هستیم.

با این حال، خبرنگار تسنیم به سراغ خشکه‌پزان و فتیرپزان اراکی رفت تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گیرد و علت نپرداختن به بسته‌بندی‌های شکیل و غیره را جویا شود.

مواردی که در این حضور میدانی از سوی اغلب فتیرپزان عنوان شد، گرانی مواد اولیه و نبود حمایت بود که به شدت از این موضوعات گله‌مند بودند و اعتقاد داشتند که اگر این مشکلات برطرف و حمایت لازم از آنها انجام شود این محصول می‌تواند یکی از منابع مهم درآمدی استان در بخش گردشگری باشد.

خوراک محلی «فتیر مسکه» شمال خراسان ثبت ملی شداصفهان| نان سنتی طالخونچه سوغاتی خوشمزه در سبد خرید گردشگران+تصاویرکاشان| رونمایی از نان سنتی نصرآباد

فتیر اراک در فهرست آثار ملی ثبت شد

مصطفی مرزبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به حمایت میراث فرهنگی استان از فتیرپزان اظهار داشت: با توجه به اینکه فتیر سوغات محلی و بومی شهرستان اراک است بر اساس درخواست‌هایی که داشتیم، آن را در فهرست آثار ملی ثبت کردیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه بیشتر کارگاه‌های فتیرپزی در شهرستان اراک فعال و از رونق اقتصادی برخوردار هستند پس از مرحله ثبت اقدام به تبلیغات و معرفی این سوغات کردیم.

 مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: از طریق بسته‌های حمایتی و تبلیغی سعی کردیم این سوغات را به استان‌های دیگر و سایر کشورها معرفی کنیم و با ارائه نمونه‌ای از آن در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مراسماتی که مهمانان داخلی و خارجی داشتیم حمایت و نمونه آن را در نمایشگاه‌ها عرضه کنیم.

مرزبان تصریح کرد: در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های فتیرپذیران را منتشر و معرفی کردیم و به سبب اینکه فتیرپزان فعالیت دارند و کسب و کار آنها رونق دارد بسته‌های حمایتی و معرفی آنها انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر زمانی فعالیت آنها از رونق بیفتد، کسب و کار و فعالیت اقتصادی نداشته باشند به عبارتی مانند برخی از آثار و صنایع دستی که در استان منسوخ شدند، فعالیتی نداشته باشند در زمینه حمایتی آموزش، ایجاد کارگاه و تجهیز کارگاه‌ها کمک می‌کنیم.

گزارش ویدئویی تسنیم استان مرکزی درباره وضعیت فتیر به عنوان یک سوغات مهم اراک و استان مرکزی در زیر می‌آید:

انتهای پیام/711/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان مرکزی فتیرپزی ها بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۲۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزشگاه امام خمینی اراک در حال بازسازی/ حضور هواداران لغو می شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال آلومینیوم و پرسپولیس در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی روز جمعه ۷ اردیبهشت در ورزشگاه امام خمینی (ره) شهر اراک رو در روی هم قرار می‌گیرند. روز گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه حضور هواداران در بازی این بازی ممنوع است که هم سازمان لیگ و هم هیأت فوتبال استان مرکزی این موضوع را تکذیب کردند.

در همین حال محمدرضا غفاری رئیس هیأت فوتبال استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، خبر از تعمیرات و بازسازی در بخش‌هایی از ورزشگاه امام خمینی (ره) را داد. او در این رابطه افزود: با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود تا استقبال زیادی از این بازی انجام شود و با توجه به اینکه بخش‌هایی از ورزشگاه امام خمینی شامل نرده‌ها، آبخوری و … در حال بازسازی است، تصمیم نهایی برای حضور هواداران در این بازی فردا پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که پرسپولیس و آلومینیوم یک بار و در سال ۱۴۰۱ در جام حذفی به مصاف هم رفته بودند که این بازی در پایان با نتیجه ۳ بر ۲ به سود نماینده استان مرکزی به پایان رسیده بود و بازی روز جمعه، دومین مصاف دو تیم در ادوار رقابت‌های جام حذفی است.

کد خبر 6087333

دیگر خبرها

  • رفیعی چهار بازی‌ کلین‌شیت، یک بازی چهار گل خورده!
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود
  • اعزام هوایی نوزاد دلیجانی
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • شروع رقابت‌های آزمون سراسری در استان مرکزی
  • اختصاص اتوبوس و تاکسی برقی برای کلان‌شهر اراک
  • ارشاد مدیران در جلسه درس اخلاق
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • ورزشگاه امام خمینی اراک در حال بازسازی/ حضور هواداران لغو می شود؟