Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@13:25:20 GMT

لزوم تقویت زیرساخت‌های حوزه‌ها در یزد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۴۶۶۶

لزوم تقویت زیرساخت‌های حوزه‌ها در یزد

به گزارش خبرنگار مهر، مهران فاطمی صبح پنجشنبه در جلسه نهادهای حوزوی و فرهنگی استان با حضور مدیر حوزه های علمیه کشور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با بیان اینکه یزد همواره بر مدار علم و ایمان اداره می شده است، اظهار داشت: در اداره یزد و آنچه بر یزد گذشته علمای دینی نقش بسیار موثری داشته اند و به نظر می رسد که باید این کارآمدی و اثرگذاری و اثربخشی احیا شود و اکنون حوزه های ما در سراسر کشور، تاثیری که در گذشته در توسعه و پیشرفت استان داشتند، ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: برای تحقق این مهم باید ابتدا به تقویت زیرساخت‌های حوزوی بپردازیم زیرا اگر توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی و حوزوی را مقایسه کنیم، همپای هم پیش نرفته‌اند.

کل اعتبار حوزه‌های یزد بااعتبار یک دانشکده شهرستانی برابری می کند

فاطمی با بیان اینکه اعداد و ارقام نیز این موضوع را تایید می کنند، ادامه داد: در سال ۹۹ کل اعتبار در نظر گرفته شده برای حوزه های علمیه ۶.۵ میلیارد تومان بوده که از این میزان، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تخصیص یافته و در سال ۱۴۰۰ نیز کل اعتبار اختصاص یافته ۱۳ میلیارد تومان بوده که در هشت ماه گذشته، تخصیص آن ۴ میلیارد تومان بوده است.

وی عنوان کرد: وقتی این اعداد و ارقام را با یک دانشکده کوچک در یک شهرستان مقایسه می کنیم، بسیار ناچیز است و در این مسیر باید یک تحول جدی اتفاق بیفتد.

فاطمی تاکید کرد: زیرساخت‌های حوزه های علمیه باید متناسب با انتظاری که از حوزه ها وجود دارد، پیش برود.

استاندار یزد یادآور شد: معیشت، مسکن و سایر خدماتی که باید به طلاب داده شود، در تراز طلاب نیست و در یزد می توانیم برای این مسئله فکر کنیم و با توجه به وقفیاتی که در یزد وجود دارد، می توانیم برای طلاب اقداماتی انجام دهیم تا تمرکز آنها بر درس و بحث باشد.

حوزه‌ها هیچ نقشی در سند آمایش استان ایفا نکردند

وی ادامه داد: از ظرفیت حوزه ها در امر پیشرفت، تعالی و توسعه استان یا استفاده نشده یا میزان استفاده از آن بسیار کم بوده است، به عنوان مثال حوزه ها هیچ نقشی در سند آمایش استان ندارند که لازم است در فرصت اصلاح این سند، حوزه های علمیه به شکل ویژه در حوزه فرهنگی این سند ورود کنند.

فاطمی تصریح کرد: جذب به حوزه ها نیز نیازمند بازنگری است و به نظر می رسد که در استان به سمتی حرکت شده که نخبگان و استعدادهای برتر بیشتر تمایل به حضور در دانشگاه ها دارند که این نیاز به یک کار فرهنگی و ترویجی دارد و البته زیرساخت‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

استاندار یزد یادآور شد: مسئله مهم و محوری آموزش و پرورش نیز بسیار حائز اهمیت است و طلاب با استعداد می توانند در حوزه ها نقش آفرینی کنند.

لزوم استفاده از طلاب در آموزش و پرورش

وی افزود: آموزش و پرورش در کشور با کمبود ۵۰۰ هزار نیرو مواجه است و این سئوال مطرح است که چرا در استخدام ها، طلاب دیده نشده اند در حالی که اکنون شاهد بسیاری از مشکلات فرهنگی و تربیتی در مدارس هستیم و حضور آنها می توانست بسیار اثرگذار باشد.

فاطمی تصریح کرد: آنچه که امروز در حوزه آسیب های اجتماعی هزینه می کنیم به خاطر هزینه نکردن در مدارس و حوزه های علمیه است و اکنون ناچاریم ده‌ها برابر هزینه کنیم.

وی اظهار داشت: یزد موقعیت ویژه ای دارد و به نظر می رسد تعاملات بین المللی حوزوی مسیر جدیدی در استان ایجاد کند بنابراین اگر شعبه ای از جامعه المصطفی العالمیه در یزد شکل بگیرد، به نظر می رسد بتوانیم کار ویژه ای را نیز در این زمینه تعریف کنیم.

فاطمی همچنین از آمادگی برای تشکیل شورای حوزه در یزد خبر داد و یادآور شد: مسائل مربوط به حوزه های علمیه را در این شورا به طور مستمر پیگیری خواهیم کرد و به این موضوع سر و سامان خواهیم داد.

کد خبر 5371359

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد مهران فاطمی استانداری یزد استاندار یزد بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا کرمانشاه روز دانشجو گرگان سانحه تصادف ایلام واکسن کرونا آلودگی هوا معلولان شیراز عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران حوزه های علمیه نظر می رسد زیرساخت ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سالروز شهادت معلمِ شهید مرتضی مطهری و ایام بزرگداشت مقام معلم، مسابقه علمی با شرکت طلاب مدارس علمیه پاکستان برگزار شد.

در این رویداد علمی بیش از ۲۵۰۰ طلبه در سطوح مقدماتی، متوسط و عالی به رقابت پرداختند.المپیاد علمی بصورت همزمان در ۵ ایالت پاکستان و در ۳۵ مرکز و با شرکت بیش از ۲۵۰۰ طلبه خواهر و برادر برگزار شد. لازم به ذکر است این المپیاد توسط معاونت آموزش نمایندگی جامعه المصطفی در پاکستان برنامه ریزی و اجرا شد.

به گفته معاون آموزش نمایندگی پاکستان این رقابت علمی با استقبال خوب مدیران، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان همراه بود و این نمایندگی در نظر دارد در سالهای آینده در سطح کمی و کیفی بالاتری این المپیاد را برگزار نماید.

در جلسه هماهنگی برگزاری این برنامه علمی، حجت الاسلام دادسرشت نماینده جامعة المصطفی در پاکستان تاکید کرد که هدف این نمایندگی تقویت حوزه‌های علمیه پاکستان و رشد علمی طلاب و ارتقای کیفیت آموزش آنهاست که یکی از راههای مؤثر آن برگزاری اینگونه مسابقات است.

مدیران و اساتید مدارس پاکستان نیز ضمن تاکید بر ادامه چنین برنامه‌هایی آن را باعث ایجاد فضای رقابت سالم علمی بین طلاب مدارس دانستند.

در روزهای پیش رو نتیجه المپیاد علمی اعلام و طی مراسمی در شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان از طلاب برتر تجلیل بعمل خواهد آمد.

کد خبر 6096100 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • المپیاد علمی سراسری طلاب حوزه‌های علمیه پاکستان برگزار شد
  • حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است
  • بازدید طلاب حوزه علمیه یاسوج از زندان مرکزی این شهر