Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@06:17:18 GMT

نیوزیلند؛ ممنوعیت فروش سیگار به نسل جدید

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۵۰۴۸

نیوزیلند؛ ممنوعیت فروش سیگار به نسل جدید

نیوزیلند فروش سیگار برای نسل آتی خود را به تدریج ممنوع می‌کند تا در مجموع به سمت کنار گذاشتن سیگار پیش رود.

به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، براساس قوانین جدید متولدینِ پس از سال 2008 در نیوزیلند، تقریبا در تمام عمر خود قادر به خرید سیگار یا محصولات تنباکویی نخواهند بود.

قرار است این قانون در سال آینده میلادی تصویب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"عایشه ورال" وزیر  بهداشت نیوزیلند در این باره گفت: "ما می‌خواهیم مطمئن شویم که جوانان هرگز سیگار کشیدن را آغاز نمی‌کنند و آنها و نسل‌های آینده با افزایش سنش نیز قادر به تهیه این محصولات نخواهند بود. زیرا واقعیت این است که هیچ سن مطمئنی برای شروع سیگار وجود ندارد ".

وزارت بهداشت نیوزیلند در اوایل روز پنجشنبه این خبر را به عنوان بخشی از طرح "سرکوب گسترده استعمال دخانیات" اعلام کرد.

پزشکان و سایر کارشناسان بهداشتی نیوزیلند از این طرح "پیشرو در جهان" استقبال کرده‌اند. این طرح دسترسی به محصولات تنباکویی را کاهش می‌دهد و سطح نیکوتین موجود در سیگار ار محدود می‌کند.

این اقدامات جدید به این معنا است که که نوجوان امروزی هرگز نمی‌تواند سیگار را به صورت قانونی خریداری کند/ عکس تزئینی است

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: پیشنهاد جدید که "برای اولین بار در جهان"  اجرایی می‌شود به این معنا است که نوجوانان امروزی نیوزیلند هرگز نمی‌توانند به صورت قانونی سیگار بخرند.

"عایشه ورال" وزیر بهداشت نیوزیلند در این باره گفت: از سال 2027 ممنوعیت سنی خرید سیگار و تنباکو هر سال افزایش می‌یابد تا این گروه سنی از سیگار و دود دور بمانند.

وزیر بهداشت نیوزیلند افزود که دولت قوانینی را برای محدود کردن مکان‌های فروش تنباکو وضع خواهد کرد و فقط به محصولاتی با سطح نیکوتین پائین اجازه ورود به بازار را می‌دهد که احتمالا اعتیاد افراد به این محصولات را کاهش می‌دهد.

این اقدام نقش نیوزیلند به عنوان پیشگام جهانی در محدود کردن استعمال دخانیات را حفظ می‌کند. نیوزیلند در سال 1990 حمایت مالی برندهای سیگار از تیم های ورزشی و از سال 2004 سیگار کشیدن در بارها را ممنوع کرد.

ورال افزود: این یک روز تاریخی برای سلامت مردم ما است".

سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در نیوزیلند است و عامل اصلی یک چهارم سرطان‌ها در این کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت نیوزیلند در این باره افزود: مرگ و میرهای مربوط به بهداشت و سلامت در جوامع "مائوری" نیوزیلند بسیار سنگین است و نرخ سیگار کشیدن بین مائوری‌ها و بیماری های ناشی از آن  2 برابر نرخ ثبت شده در بقیه جمعیت نیوزیلند محسوب می‌شود. در حال حاضر حدود 13.5 درصد مردم نیوزیلند سیگاری هستند.

مائوری‌ها، قومی از تبار پلی‌نزی هستند که در سده دهم میلادی از جزایر گرمسیر و استوایی اقیانوس آرام به جزایر معتدل نیوزیلند کوچی کردند  و تمدن مائوری را بنا نهادند.

دولت قصد دارد نرخ 13.5 درصدی سیگاری‌های نیوزیلند را تا سال 2025 به 5 درصد کاهش دهد. تا یک دهه قبل 18 درصد بزرگسالان نیوزیلند سیگاری بودند.

عکس: GETTY IMAGES

 براساس برآورهای دولت نیوزیلند دستیابی به این هدف باعث صرفه جویی 3.6 میلیارد دلار امریکا در هزینه‌های نظام سلامت خواهد شد.

 شرکت "بریتیش امرکن توباکوی نیوزیلند" در این باره اعلام کرد که این اقدامات "آزمایش نشده، اثبات نشده و بدون شواهد اثربخش علمی" خواند.

در بیانیه این گروه آمده است: "تاثیرات ترکیبی در محدود کردن سیگار به راحتی عرضه این محصول را به سمت بازار سیاه سوق می‌دهد".

بی بی سی نوشت: براساس اعلام وزارت بهداشت نیوزیلند، دولت مکان‌های فروش سیگار را به شکل قابل توجهی محدود خواهد کرد و این محصول را از سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های دکه‌ای خیابانی حذف خواهد کرد.

مقامات می‌گویند که تعداد مغازه‌های مجاز برای فروش سیگار از حدود 8 هزار مغازه کنونی به 500 واحد فروش خواهد رسید.

در سال‌‌های اخیر استفاده از سیگارهای الکترونیک در بین نسل‌های جوان نیوزیلندی بسیار محبوب تر شده است.

مقامات بهداشتی نیوزیلند هشدار می‌دهد که بخارات حاصل از سیگارهای الکترونیکی بی خطر نیست و مواد خطرناک سرطان زا را در مایعات سیگار الکترونیکی یافته‌اند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بهداشت نیوزیلند فروش سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۵۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

به گزارش خبرآنلاین؛ بهزاد ولی‌زاده با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگارهای الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار کرد: درباره مضرات سیگارهای الکترونیک در رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. سیگارهای الکترونیک جزو کالاهای قاچاق محسوب می‌شوند و تمام این سیگارها از مسیرهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، افزود: موضوع خطرات سیگارهای الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح شد و مقرر گردید ستاد برنامه ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان های ذیربط انجام دهد.

ولی‌زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگارهای الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم

وی درباره برخی از تقاضاها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگارهای الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیک صورت گرفته اما تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگارها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیک نمی‌رود؛ چرا که مضرات این سیگارها شناخته شده است.

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک

ولی‌زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت سمی بودن و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است. افرادی که با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و هشدارهای داده شده، نسبت به مصرف این سیگارها اقدام می‌کنند، با اراده خود از مواجهه با خطرات این محصولات آسیب‌رسان استقبال می‌کنند.

اعتیاد جوانان؛ هدف صنایع دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگارهای الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کند و در ارتباط با مصرف این کالاها باید تجدید نظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند.

گزارش تخلف فروش سیگارهای الکترونیک به ۱۹۰

وی با بیان اینکه سیگارهای الکتروینک جزو موارد قاچاق هستند، ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899825

دیگر خبرها

  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • ماجرای شبکه اجتماعی تیک تاک و ممنوعیت در آمریکا به کجا رسید؟
  • وزارت بهداشت: زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم
  • گزارش وزارت بهداشت از سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم