Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست  اظهار کرد: در نظر داریم به‌منظور شناسایی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم‌های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب و محیط‌بان نمونه تالابی سال ۱۴۰۰ طبق روال هرسال هم‌زمان با روز جهانی تالاب‌ها (۲ فوریه ۲۰۲۲ میلادی مصادف با ۱۳ بهمن ۱۴۰۰) از قهرمان و محیط بانان نمونه تالابی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها با اشاره به اینکه آخرین فرصت ارسال آثار برای شرکت در این برنامه تا ۲۵ دی ماه سال جاری است، تصریح کرد: جایزه قهرمان تالاب در سه بخش فعالیت‌های تحقیقاتی- مطالعاتی و فعالیت‌های اجرایی و مشارکت مردمی اهداء خواهد شد؛ و شرایط شرکت در این رویداد به شرح ذیل است.


- در سه بخش فعالیت‌های تحقیقاتی- مطالعاتی و فعالیت‌های اجرایی و مشارکت مردمی اقدامات انجام‌شده در ۵ سال اخیر (دی‌ماه ۱۳۹۶ لغایت دی‌ماه ۱۴۰۰) موردپذیرش است.

در دو بخش فعالیت‌های اجرایی و مشارکت مردمی تنها اشخاص حقوقی واجد شرایط شرکت در این رویداد می‌باشند.
- در بخش فعالیت‌های تحقیقاتی- مطالعاتی اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط شرکت در این رویداد می‌باشند.
- اشخاص حقیقی و حقوقی که طی ۵ سال گذشته عنوان قهرمان تالاب را اخذ نموده‌اند، واجد شرایط شرکت در این رقابت نمی‌باشند.
- در بخش فعالیت‌های تحقیقاتی- مطالعاتی ارسال اصل مقالات، کتاب و ... الزامی است.
- در بخش فعالیت‌های اجرایی، دارا بودن نامه تأییدیه (معرفی‌نامه) از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مربوطه الزامی است.
- در بخش مشارکت‌های مردمی، دارا بودن نامه تأییدیه (معرفی‌نامه) از سوی شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی استان مربوطه الزامی است.

وی با تاکید بر اینکه به درخواست‌هایی که واجد شرایط فوق‌الذکر نباشند ترتیب اثر داده نخواهد شد عنوان داشت: فرم‌های دریافتی توسط کمیته داوران بررسی و نتایج آن در روز جهانی تالاب‌ها ۱۳ بهمن‌ماه اعلام خواهد شد؛ و به نفرات برتر تندیس قهرمان تالاب و جوایزی اهداء خواهد شد

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست تالاب قهرمان بخش فعالیت های تحقیقاتی فعالیت های اجرایی شرایط شرکت قهرمان تالاب واجد شرایط محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۵۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران

به گزارش تابناک، «کورس ربیعی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ماه اردیبهشت‌ زمان مناسبی برای ورود پرندگان تابستان‌گذران است، گفت: پرستوهای دریایی، چلچله‌ها، حواصیل‌ها، زنبورخوارها، و گلاریول‌های بال‌سرخ به‌همراه حدود 60 نوع دیگر از پرنده‌ها که شاید جمعیت آنها به یک میلیون بال برسد، با گرم‌شدن هوا خود را به محیط‌های طبیعی مازندران می‌رسانند.

وی تصریح کرد: این پرندگان در واقع برای تغذیه نیامده‌اند بلکه زمان آشیانه‌سازی و زادآوری آنهاست، لذا نیاز است گردشگران و طبیعت‌دوستان که به دل طبیعت می‌زنند؛ مراقب باشند آرامش آنها را بر هم نزنند.

ربیعی یادآور شد: زایش تنوع جانوری چون گوزن‌ها و شوکاها نیز در این فصل است و آنها برای تولیدمثل نیاز به آرامش دارند. 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان مازندران با اعلام اینکه روز گذشته، شنبه، بازدید میدانی از میانکاله داشته و یک بال قو و فلامینگو را دیده است، گفت: گرچه با آغاز نشانه‌های سپری‌شدن زمستان، پرنده‌های زمستانه نیز مهاجرت به زیستگاه‌های اصلی را از سر می‌گیرند اما تالاب‌های مازندران در طول سال، میزبان پرنده‌های مختلفی است.

وی تصریح کرد: آب‌بندان‌ها، تالاب‌ها و محیط طبیعی مازندران مسیرهای چندگانه مهاجرتی است؛ هم مقصد است و هم محل گذار و استراحت و هم محل جابه‌جایی پرندگان؛ در واقع این موجودات زیبا در این توقفگاه‌ها، هم زیست دارند و هم آشیانه‌گذاری و تولیدمثل، اما مانند قوها و فلامینگوها نهایتاً به مبدأ بازمی‌گردند.

ربیعی با بیان اینکه جمعیت قابل‌توجهی از پرندگان تابستان‌گذران از جمله گلاریول‌های بال‌سرخ عاشق زمین‌های تالابی هستند، گفت: منبع غذایی خوبی برای آنها به‌ویژه حشرات در این نوع مناطق وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران با اشاره به پایش‌های انجام‌شده در اوج حضور پرندگان زمستان‌گذران، نتیجه این سرشماری را ورود 200 هزار بال پرنده زمستان‌گذران به محیط‌های طبیعی استان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نداشته است.

وی گفت: نیمی از این تعداد پرنده، در پناهگاه حیات وحش میانکاله به‌دلیل تنوع محیطی بالا، زمستان‌گذرانی داشتند.

بین 850 تا 900 تالاب در مازندران وجود دارد که تالاب‌های میانکاله، ازباران، سرخ‌رود، و لپو معمولاً بیشتر از دیگر تالاب‌ها در فصول مختلف سال، نشانه‌های روشنی از زیستمندی پرندگان مهاجر و بومی را به‌همراه دارند.

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه