Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: پس از وقفه چند روزه قرار است امروز پنج‌شنبه ۱۸ آذر مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین از سر گرفته شود. این مذاکرات پس از یک وقفه شش روزه در حالی از سر گرفته می‌شود که کشورهای غربی از پیشنهادهای تهران در هفته گذشته، ابراز سرخوردگی و شگفتی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست باقری با روسای هیأت‌های چین و روسیه در وین ۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۱۳:۲۰

نشست سه‌جانبه علی باقری معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین در وین در حال برگزاری است.

این رایزنی‌ها در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران (۱۲ به وقت وین) برگزار شود، صورت گرفته است.  

گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزف بورل ۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۱۱:۳۶

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، با ارائه توضیحاتی در خصوص روند مذاکرات ، ضمن ابراز خرسندی نسبت به ادامه مذاکرات وین، ارزیابی خود را از دیدگاههای طرفهای مذاکره کننده ارائه داد.

بورل همچنین با بیان چالش هایی که ممکن است به مذاکرات لطمه بزند، ابراز امیدواری کرد با تلاش و تعامل همه طرف ها، مذاکرات وین به سمت دستیابی به یک توافق پیش برود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که به آمریکا و سه کشور اروپایی نیز یادآور شده است که مذاکرات باید واقع بینانه باشد و طرفین در آن احساس پیشرفت کنند.

وی همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مهم خواند و از تماس های موجود و تداوم گفتگو و همکاری های فنی ابراز خرسندی کرد. 

بورل در خصوص برنامه کنونی هسته ای ایران خواستار رفع برخی نگرانی ها شد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این‌گفتگوی تلفنی با مفید خواندن تعاملات صورت گرفته بین مذاکره کنندگان در وین، بار دیگر بر حسن نیت و جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب تاکید کرد.

امیرعبداللهیان افزود: ما همواره با آژانس همکاری نزدیک داریم و در همین راستا یک هیات از سازمان انرژی اتمی ایران برای دیدار و گفتگو با مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی راهی وین است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه از مواضع و بیانیه سه کشور اروپایی و رفتار آنها از طریق موضع گیری منفی سیاسی و رسانه ای انتقاد کرد و با غیر سازنده خواندن این چنین کارزارهای رسانه ای، آن را عاملی در پیچیده تر کردن اوضاع و کند کننده روند توافق توصیف کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به رایزنی های موجود، مواضع و نظرات روسیه و چین را واقع بینانه و سازنده خواند. 

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: اگر همکاران اروپایی ، بدون پیش فرض های اشتباه و با دقت متون پیشنهادی ایران را مطالعه کنند، متوجه خواهند شد که پیشنهادها در چارچوب برجام و متمرکز بر مباحث ناتمام در گفتگوهای ژوئن ۲۰۲۱ است. البته بدیهی است که نقطه نظرات ایران در ابعادی با نگاه و رویکرد طرف غربی تفاوت داشته باشد. 

امیرعبداللهیان افزود: ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم.

وزیر امور خارجه با انتقاد از تداوم بی عملی غرب حتی در میز مذاکرات وین افزود: تاکنون ما هیچ پیشنهاد سازنده و روبه جلویی را از طرف مقابل دریافت نکرده ایم و این در تعارض با اعلام حضور جدی آنان در مذاکرات است. 

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی عمل داده اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است اما رفع نگرانی هسته ای با رفع کامل تحریمهای برجامی ارتباط مستقیم دارد. 

امیرعبداللهیان گفت: تردید داریم که آیا طرف غربی اصولا آماده رفع تحریمها است یا اینکه صرفا به دنبال رفع یکطرفه نگرانی های خود است.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که طرف غربی مذاکرات با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد تا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات باشیم. 

امیرعبداللهیان همچنین نقش جوزپ بورل به عنوان مسئول هماهنگ کننده مذاکرات و انریکه مورا معاون وی را سازنده ارزیابی کرد و از تلاش های آنها قدردانی و اضافه کرد که علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و تیم همراه وی برای رسیدن به توافق و رایزنی با ١+٤ تا هر زمان که لازم باشد در وین خواهند ماند.

مالی: به همکاری با چین و روسیه برای بازگشت متقابل به برجام ادامه می‌دهیم ۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۱۱:۲۹

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در توئیتر نوشت که با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و ما ژائوسو قائم مقام وزارت امور خارجه چین گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه رایزنی های خوبی با این دو مقام روس و چینی داشته است، تصریح کرد: همانطور که پیش از دور هفتم مذاکرات (وین) توافق کردیم به هماهنگی نزدیک سه جانبه مان برای دستیابی به هدف مشترک خود مبنی بر پایبندی کامل متقابل به برجام بر اساس پیشرفت‌های حاصل شده در شش دور اول ادامه خواهیم داد.

مالی در پیامی دیگر نیز نوشت: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شرکای خود در شورای همکاری خلیج (فارس) داشتم. ما همچنان به درخواست خود برای بازگشت متقابل و سریع به پایبندی به برجام متعهد هستیم. این بهترین راه برای تقویت روابط اقتصادی منطقه‌ای و جلوگیری از بحران هسته‌ای است. ما کماکان به رایزنی‌های نزدیک ادامه می‌دهیم.

همکاری حرفه‌ای در مذاکرات وین شکل گرفته است ۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۱۱:۲۷

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد پنجشنبه از همکاری حرفه بین طرف‌های مذاکرات وین خبر داد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خودبا اشاره به توئیت «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، نوشت: «همانطور که از این توئیت می‌بینید، ما موفق به ایجاد همکاری حرفه‌ای با سایر همتایان خود در مذاکرات وین درباره برجام، از جمله ایالات متحده شده‌ایم».

وی همچنین توضیح داد: «این خیلی خوب است. البته هنوز اختلاف نظرهای زیادی باقی مانده است. اما بدیهی است که همه ما با وحدت هدف پیش می‌رویم».

این دیپلمات روس در توئیتی پیش از این نیز گفته بود که با «رافائل گروسی»‌ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ایران دیدار کرده است.

اولیانوف در این‌باره نوشت:‌ «به او درباره وضعیت مذاکرات وین، گزارش کوتاهی دادم. انتظار می‌رود آژانس اتمی نقش مهمی در اجرای توافق آینده برای احای برجام ایفا کند. همچنین درباره فعالیت‌های آژانس اتمی در ایران صحبت کردیم».

علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران دقایقی پیش در راس هیاتی برای ادامه مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه وارد پایتخت اتریش شد.

باقری قرار است ساعاتی دیگر برای رایزنی‌های دیپلماتیک پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام راهی هتل کوبورگ شود. طبق برنامه اعلام شده وی با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و روسای هیات‌های چین و روسیه دیدار خواهد کرد.

مذاکره کننده ارشد ایران طی دو روز گذشته با مقام‌های ارشد روسیه و چین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و متون پیشنهادی ایران پیرامون لغو تحریم های ظالمانه و مسائل هسته‌ای مذاکرات فشرده ای را داشته است. وی امروز هم با اراده جدی برای شنیدن پاسخ‌های مستند و مستدل طرف‌های مقابل و با هدف دستیابی به توافق در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

هفتمین دور از مذاکرات وین روز جمعه (۱۲ آذر) در حالی با بررسی دو متن پیشنهادی ایران به پایان رسید که دیپلمات‌های اروپایی این دو سند را «غیرقابل قبول و حداکثری» توصیف کردند و برخی دیپلمات‌ها نیز از بن‌بست در مذاکرات سخن گفتند.

دیپلمات‌های سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کردند تهران در حال برگشت به عقب و بازگرداندن تقریبا تمام توافقاتی است که با دشواری طی ماه‌ها کار سخت به دست آمده بود.

به گفته این دیپلمات‌ها، ایران اکنون خواهان تغییرات عمده‌ در متن توافق‌های قبلی با تیم دولت حسن روحانی است.

برخی دیپلمات‌های غربی نیز گفتند پیش‌نویس‌های ایران با برجام سازگار نیست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت سایت غنی سازی نطنز بودجه 1401 مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت سایت غنی سازی نطنز بودجه 1401 وزیر امور خارجه کشورمان مذاکره کننده ارشد مذاکرات وین چین و روسیه دیپلمات ها بین المللی انرژی اتمی رایزنی ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۶۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش روسای شورای‌های اسلامی استان اصفهان آغاز شد

همایش روسای شورای‌های اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان امروز (پنجشنبه) در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همایش رؤسای شورای‌های اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ با حضور رؤسای این شوراها و به میزبانی شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد.

مجید نادرالاصلی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این همایش روز شوراها، کارگر و معلم را گرامی داشت و اظهار کرد: دشمن در آغازین روزهای انقلاب اسلامی استاد مرتضی مطهری که فردی متفکر و ایدئولوگ انقلاب بود و ایده‌های وسیع برای کشور را داشت را گرفت و اینجا بود که امام (ره) فرمودند «آثار شهید مطهری بلا استثنا خوب است.»

وی افزود: کمیسیون ماده ۵، طرح اقدام ملی مسکن، بهینه‌سازی اراضی شهری و کاربری‌ها از جمله مواردی است که امروز مورد بحث رؤسای شوراهای استان قرار خواهد گرفت.

خبر تکمیل می شود…

کد خبر 749946

دیگر خبرها

  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • همایش روسای شورای‌های اسلامی استان اصفهان آغاز شد
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • سفر یک روزه رئيس سازمان زندان های کشور به بشاگرد